Vlákno názorů k článku HBO představilo svůj nejambicióznější projekt Hořící keř. Dalším televizím ho prodat nechce od anonym - Tato odpověď je speciálně pro nick JirkaBM77. Je mi...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 1. 2013 20:06

    bez přezdívky

    Tato odpověď je speciálně pro nick JirkaBM77.
    Je mi z těchto závěrů které vyvozujete ohledně upálení Jana Palacha velice smutno. Vám nic nevyčítám, protože se k vám nedostalo patřičných informací, ať již ve škole, což je základní problém i nynější výuky, nebo od rodičů (ale hlavně jste to neprožil). Žijete v jiné době a posuzujete tento zoufalý čin k vyburcování apatie národa jako sebevraždu s negativním akcentem.
    Proto Vám vřele doporučuji podívat se na třídílný film Hořící keř. Byl jsem na jeho představení novinářům v Lucerně. Takové ticho při jeho promítání jsem ještě nezažil, dokonce nám vadila i zapnutá klimatizace v sále kina.
    V prvním díle, který je akčnější a velice dramatický jde až mráz po zádech. Neskrývám, že na mne velice zapůsobil a přenesl jsem se ve vzpomínkách do doby před 44 lety. Byl rok po okupaci a začala tvrdá „normalizace“. Všechny projevy vzdoru byly tvrdě trestány. Lidé se stáhli do sebe a postupně začali rezignovat. Byli však lidé, kteří se s tím nemohli i nechtěli smířit. Palachův čin nebyla sebevražda, ale zoufalý pokus k vyburcování svědomí národa, který se začínal smiřovat s údělem okupované země a teroristickými činy své vlastní vlády řízené z Moskvy. Co zmůžete proti tankům věrných „přátel“ a s policií plnící rozkazy zasáhnout tvrdě proti každému vzdoru? Palachův čin a po něm i dalších upálených nás ale postupně jen pomalu, ale přece dovedl k roku 1989.

    Tento film je pravdivý, snad by se dal nazvat i dokumentárním. Nic není přibarvováno, nebo zkreslováno, jak se i dnes u některých seriálů o naší minulosti stává. Další dva díly filmu jsou věnovány pozdějšímu vývoji ve společnosti v souvislosti s činem Jana Palacha.
    Proto doporučuji všem, kteří toto období zažili i nezažili a budou mít možnost jej vidět na HBO nepropásnout jeho zhlédnutí.

  • 20. 1. 2013 11:44

    Korislav Korislavič

    Vy tady všude píšete,že většina tady vulgárně diskutuje a nadává.Přitom jste to byl právě vy,kdo napsla že p.Palach byl magor. Měl by jste si zamést před vlastní prahem a neprotiřečit si.

  • 20. 1. 2013 12:01

    XYZ

    Pro mě prostě není sebevražda správný příklad protestu. Je to nelogické jednání a normální člověk se sám nezapálí. Je potřeba k tomu duševní dispozice a nebo fanatismus. Pud sebezáchovy duševně zdravému člověku toto udělat nedovolí. Proto se nemyslím, že je to vhodný vzor řešení protestu. Proto jsem napsal to co jsem napsal. Ohodnotil jsem jednání a chování dotyčného, které prostě duševně zdravý člověk neudělá, a tudíž je i to hrdinství diskutabilní. Pomineme-li další historický vývoj, kdy tato záležitost byla tak nějak využita pro svůj cíl... bohužel další oběti zdá se byli již zbytečné, jedna asi národu stačí, což je taktéž tak nějak absurdní. Tím nijak nezlehčuji ani nebagatelizuji situaci v té době, jen komentuji, jestli tento čin byl za potřebí. Proto to nazývám tak jak to nazývám.

    Že máte jiný názor je v pořádku, a nemám důvod vám vulgárně nadávat, a to je ten rozdíl, který jste zřejmě nepochopil. Ono někdy pochopit myšlenky druhého je těžké, zvláště když jsou rozdílné, a v tom Vám plně rozumím, proto se na Vás ani nezlobím.

  • 20. 1. 2013 13:52

    franta

    JirkaBM77: Mě to připadá, že spíš vy nepřipouštíte demokratickou diskusi. Právě podle vás je jedině ten váš názor je správný a nic jiného nepřipouštíte. Co jiného je vaše věta ... "Tím nechci říct, že Palach byl vrah, probůh, to ne, ale duševně v pořádku určitě nebyl"...Jak můžete s takovou jistotou tvrdit o někom, koho jste osobně neznal, že byl magor? Kdybyste napsal, že si to myslíte, tak to bych bral, ale takhle něco tvrdit a nepřipouštět nic jiného...Zbytečná tato smrt nebyla, protože spoustu lidí posílila v jejich odporu proti totalitě a nebýt těchto lidí, kdoví, jak by to dopadlo v r. 1989...Mimochodem i v Polsku se upálil člověk právě v souvislosti s "Palachem", nebo se vstupem vojsk do Československa.

  • 20. 1. 2013 15:04

    XYZ

    Tak promiňte opravuji a dopisuji "myslím si".. koneckonců je to můj názor. Ale že nepřipouštím jiný se pletete, mě se moc líbila reakce pana Poláka v mnohém s ním souhlasím. I vy máte pravdu, že to posílilo odpor. S tím s Vámi plně souhlasím. Já jen polemizuji nad tím, a zřejmě to je ten důvod vzájemného nepochopení, jestli je toto správné gesto a vzor vzdoru - upálit se, nic jiného neřeším. Otázku vyvolávám a pozastavuji se nad tím, zda-li tento vzor vzdoru měl účinek u následovatelů a zda-li jde o hrdinství nebo hloupost, která byla využita v určitý prospěch. Sám Palach přeci po svém konání od dalšího pokusu podobného typu své následovníky odrazoval, proč asi, litoval svého činu? Ono hořet a upálit se je neskutečně bolestivá smrt. Stojí takové oběti za vzor? Kdyby skočil pod tank aby zachránil matku s dítětem, za svůj názor byl upálen nebo utýrán, je to něco jiného, ale lidská oběť dobrovolná, to mě zaráží jestli je to normální, a zda-li je to to správné smysluplné gesto. Myslím si, a to zdůrazňuji, že Palach na smrtelné posteli by tento krok znovu neudělal. Jinak máte samozřejmě pravdu, že ikony potřebujeme k obrodě a k záminkám, ať již to byl hrob neznámého vojína nebo Palach, atd.. Otázkou zůstává, zda-li tento čin byl opravdu tou revolucí, nebo byl vytvořen uměle jako symbolika, když ostatní pochodně upadly v zapomnění. A to je právě ta absurdita. Tady nijak nezesměšňuji ani nebagatelizuji tu dobu, spíš jestli je skutečnost a hrdinství, nebo totální hloupost a využití v něčí prospěch. Mimochodem, Palach byl pak mrtvý, co z toho měl on, jeho rodina, přátelé, okolí. Spíše je to smutný příběh hlouposti a marnosti života, člověka, který si neuměl svého života vážit. Bohužel si toho uvědomil až pozdě. Myslím, že v té době bylo hrdinů, skutečných hrdinů stovky, tisíce lidí, kteří bojovali a protestovali v ulicích, a těch si vážím mnohem, mnohem více, než sebevrahů. Bojovali dál a ne jen na "jedno použití". Jenže o těch se již nemluví, nikdo se jim nikdo neklaní, potřebujeme mít prostě jednu přesně definovanou ikonu, které se můžeme klanět a která může evidentně za vše i za to jak žijeme v roce 2013. Bohužel to je to s čím nesouhlasím, a to je jediná věc, na které se nemůžeme shodnout. A myslím, že to není vhodný vzor vzdoru následujícím generacím. Ostatně naštěstí sebevražedné akce politického nebo náboženského přesvědčení v současné době naštěstí odsuzujeme, nebo je označujeme jinak.

    Víc už k tomu dodat nebudu.... už vás nechám vydechnout.. :)

  • 20. 1. 2013 11:08

    XYZ

    Děkuji Vám za Váš názor z druhé strany. První inteligentní odpověď rozdílnosti názorů. Ačkoliv s vámi nemusím souhlasit, děkuji vám za něj. Ostatní by se měli učit za to, co to je slušnost.

    Víte o tom to tak trošku je. Na jednu stranu se každý ohání jaký byl Palach hrdina, na druhou stranu se jiný názor neuznává, odmítá, kamenuje. Ono je jednoduší vulgárně nadávat než diskutovat. Mnozí si stále neuvědomují co je to svoboda názorů, myšlenek. Mnozí si stále neuvědomují, že jediná správná myšlenka neexistuje. Trošku jsem provokoval přiznávám se, a tím prokázal, že Palachův počin (u některých) se stále míjí účinkem, že svobodu netolerují za jiný názor ihned kamenují, vulgárně nadávají (většinou ti, co vlastní názor ani nemají a jen si chtějí veřejně ulevit).

    Děkuji Vám za váš názor, cením si jej. A u ostatních diskutujících, co jen umí nadávat a nebo napsat hloupé "běžte si něco o tom přečíst" je mi jich vlastně líto, že nemáte vlastní názor, že si ho ani neumíte obhájit. Já sice vidím věci trošku jinak, ale to ještě neznamená, že bych měl být upálen, i když Jan Hus by mohl povídat. Je mi líto, že v roce 2013 nesmíme mít vlastní hlavu, vlastní názory, vlastní myšlenky. Jelikož za ty se u nás zdá se popravuje. A o to víc si říkám, jest-li taková "obět" v našich končinách vůbec stojí a stála za to. Otázkou zůstává, jestli v našich zemích ta pravá demokracie vlastně je, nebo se jen v tichosti pokračuje dál, jen trošku uvolněněji. Ona ta demokracie je vlastně v myšlení každého z nás. Ale za to myšlení se stále u nás, zdá se, trestá dál. Není pak smrt mladého muže zbytečná? Mimochodem, v Německu, Maďarsku, Polsku.. se tuším nikdo neupálil, a spadla opona a my nebyli tou zemí co s pádem "totality" začali, pokud si dobře vzpomínám. Takže ono to úplně o tom Palachovi nebude. Spíš je to ikona protestu, symbol. Nic víc, nic míň. Nebo si myslíte, že kdyby nebylo Palacha, tak by se nic nezměnilo? Jak by to pak asi bez něj dopadlo v 89 v tom Maďarsku, Německu,... podle mě to byla nesmyslná a historicky zveličovaná oběť. Toď můj svobodný a demokratický názor. Takže teď mi zase můžete začít vulgárně nadávat. I když si myslím, že bychom se už pouze opakovali. Někdo by mě posílal do knihovny, někdo někam, ale já respektuji, že někdo v něm vidí hrdninu, někdo zase ne. Je to vlastně jak z bratry Mašíny. Někdo by jim dal vyznamenání, ale pro mě jsou to sprostí vrazi. Tím nechci říct, že Palach byl vrah, probůh, to ne, ale duševně v pořádku určitě nebyl, ale jako oběť se určitě hodila. Dav potřebuje své obětní beranky už od pravěku, a Palach se prostě hodil.

    To že se ještě po Palachovi upálili pánové Jan Zajíc, Evžen Plocek, Josef Hlavatý či Michal Lefčík a další to už se v této zemi jaksi nepeče. Palach nám prostě stačí - jedna ikona ke klanění nám prostě stačí. Není to zvláštní? Jak se oháníme Palachem, a na ostatní oběti tak trošku kálíme... tomu říkám fraška doby minulé a současné. O to víc si myslím, že sebevraždy jsou hloupost, jelikož se na ně velmi snadno zapomíná, pokud se zrovna tak trošku "nehodí".

  • 20. 1. 2013 11:16

    XYZ

    Jen pro ty co si myslí, že nemám nic nastudováno:

    16.1. 1969 - upáli se Jan Palach
    20.1. 1969 - upálil se Josef Hlavatý
    22.1. 1969 - upálil se Miroslav Malinka, Blanka Nacházelová se otrávila svítiplynem.
    25.2. 1969 - Jan Zajíc
    4.4. 1969 - Evžen Plocek

    Proč je jen Palach? Proč se o ostatních neučí? Je mi stále záhadou... Ostatní sebevraždy byli vlastně tedy k čemu?

  • 20. 1. 2013 11:21

    XYZ

    Celkově bylo známo 26 pokusů o sebevraždu, z toho 7 úspěšných. Známá je jen jedna oběť - Palach. Občas si ještě možná někdo vzpomene na Zajíce.

    Proto podle mě je to špatný vzor a příklad vzdoru. Národu stačí jen jedna ikona, ostatní se prostě národu už nehodí. To je prostě naše historie. Bohužel ten vliv počtu mrtvých a na další vývoj historie považuji za diskutabilní.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).