Hlasový trh se nakonec zreguloval i bez ČTÚ. Na data se úřad ještě podívá

13. 8. 2015
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Konkurence dorazila i na český „specifický“ mobilní trh. Podle ČTÚ za to mohl i strach operátorů z možných regulačních zásahů.

Z nuly na devadesát. Nástup virtuálních operátorů a zavedení neomezených tarifů vyřadil velkoobchodní trh s hlasovými službami z regulace. „ČTÚ je přesvědčen, že zavedení neomezených tarifů byla zjevná reakce síťových operátorů na předběžné závěry analýzy relevantního trhu s cílem vyhnout se regulačnímu zásahu,“ tvrdí mluvčí ČTÚ Martin Drtinatiskové zprávě

Po posledním testu Český telekomunikační úřad (ČTÚ) zjistil, že velkoobchodní hlasový trh nesplňuje ani jednu ze tří podmínek, která by jej vrátila zpět pod regulaci. Podmínky byly následující: přítomnost velkých a trvalých překážek vstupu na trh, struktura trhu v přiměřeném časovém období nesměřuje k účinné hospodářské soutěži a konečně třetí, která tvrdí, že právo hospodářské soutěže není samo o sobě dostatečně účinné při řešení selhání soutěže na příslušném trhu.

„Velkoobchodní trh originace mobilního volání v podobě jeho vymezení v roce 2012 tak není možné nadále považovat za relevantní a způsobilý k regulaci,“ dodává Drtina. Každopádně se rozhodnutí týká jen sítí GSM a UMTS. Nově budované LTE musí operátoři nabízet velkoobchodně už z licenčních podmínek. 

Úřad si ale chce posvítit na oblast datových služeb. Podle Drtiny ji úřad „vnímá jako oblast, která se zatím nevyvíjí žádoucím způsobem z pohledu dostatečné konkurence na trhu a přínosů pro všechny účastníky a koncové uživatele.“

MM 25 baliček

K případné regulaci datových služeb ale musí úřad vymezit nový trh a opět provést test tří kritérií. Pokud by test ukázal, že tento nový trh není dostatečně konkurenční a je způsobilý k regulaci, mohl by úřad provést i jeho detailní a pečlivou analýzu a navrhnout případná nápravná opatření. 

„Tuto možnost, tedy vymezení nového relevantního trhu pro datové služby v mobilních sítích, nyní úřad zvažuje,“ dodává Drtina. 

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).