Na školy jsem chodil a vím jak to fungovalo... Nedávno (před cca rokem a něco) jsem byl na několikaměsíčním výukovém programu Microsoftu ohledně nových technologií v jejich serverových řešeních atd. a výuka probíhala naprosto božím způsobem:
Na začátku jsem dostal tiskoviny + DVD s PDF s výukou. Lektor měl k dispozici normální PC s kvalitním projektorem a bohatě mu to stačilo... Všechny dokumenty, které nám prezentoval jsme měli k dispozici na DVD.
PDFka byla tvořená naprosto božím způsobem, že si člověk nemusel při výuce dělat žádné poznámky a mohl se soustředit POUZE NA UČENÍ a nikoli ze sebe dělat diktafon nebo psací stroj! :-)
Nechápu, že na školách v dnešní době ještě existuje "dopisování látky" po nepřítomnosti nebo "půjčování sešitů". Speciálně sešity bych úplně zrušil - jestli kantor potřebuje v každé třídě a hodině jiné zápisy a neumí si vytvořit univerzální prezentaci - je to jeho problém! Existuje nespočet kantorů, kteří s tím problém nemají... To, že je Praha v Čechách a Brno na Moravě se dá zpracovat do univerzálního dokumentu - není třeba to dokola někomu "diktovat" v každé třídě po 40let stále dokola, ale vždy "trochu jinak" :-))
A tyto dokomenty s výukou bych dal povinost zveřejňovat ke stažení na stránkách školy - alespoň by byly snadno dostupné např. v případě nemoci. A okolí by si podle nich udělalo snadno obrázek o kvalitě a obsahu výuky na konkrétní škole...
Moc krásný hodnotící titulek :-) Digitální tabule nejsou z hlediska modernizace českého školství zas až tak kruciálním prvkem - je potřeba to sledovat globálně, systémově, ne takto vytržené z kontextu.
Nesmysl je počítač s PowerPointem. Pokud student nebude vědět "která bije" a udělá si nesmyslnou "prezentaci" která překypuje barvičkami a nic neřeší tak asi vás bude lepší než ten, který řešení napíše křídou na obyčejnou černou tabulí.
No ono jde o to jak se interaktivní tabule používá. Sama o sobě nic neřeší, projektor PowerPointu to samozřejmě není. Jde to to, že školy k tabuli nemají software jaký má být. Viděl jsem třeba SW od FRAUSe a to je paráda, ale bohužel to málo učitelů ví nebo má. Zbytek to používá spíš jako zpětný projektor :-)
Máte rozhodně pravdu, že je nesmysl zbavovat se klasického psaní na tabule. To už pochopili někteří výrobci a kombinují interaktivní tabuly s klasickou, takže na ni můžete i psát (na Smart boardy třeba nemůžete).
Ovšem nemohu úplně souhlasit, že by interaktivní techniku nahradil jen počítač a projektor. Učitel nemusí sedět za stolem u počítače, ale může stát u tabule. Co napíše na tabuly si může ukládat, děti to mnohem více baví a kdybychom začali rozebírat interaktivní učebnice např. od Frause nabe Naší školy, tak najdeme výhod ještě mnohem více.
Ale jak jste správně poznamenal, musí se to učitelé naučit používat...
Přesně tak. Bohužel interaktivní tabule jsou ve školství poslední dobou "moderní", kupují se často jen proto, že na jiných školách je mají také. Většinou tragické znalosti v tomto oboru u lidí, kteří mají ve školách rozhodovací pravomoc, jen podporují bussines dodavatelských firem.
Skutečně počítač a projektor (což jsou věci, které k interativní tabuli stejně potřebujete) by byl většinou plně dostačujícím řešením, které při správném použití zlepší úroveň výuky. V 90% případů se interaktivní tabule stejně jinak, než jako projekční plátno, nepoužívá. To je pak trochu drahá projekční plocha, za 80 000 a víc Kč
Vrhol je, když se na základní škole rouhodnou, že úplně zlikvidují klasické tabule na psaní křídou/fixem, a na psaní se používá jen interaktivní tabule - a to ve 2. nebo 3. třídě 1. stupně ZŠ... Dívat se celé vyučování v zatemněné místnosti na blikající obraz z projektoru, tomu se říká pokrok.
Viděl jsem učitelku, která vzala lihový fix a začala interaktivní tabuli používat jako klasickou tabuli a viděl jsem učitelku, která si bez interaktivní tabule nemohla představit hodinu, bohužel k žádnému užitku a nakonec to vždy jen zdržovalo - protože jaký je rozdíl mezí tím, když žáka vyvoláte a on otázku zodpoví a když ho vyvoláte, on vstane, jde k tabuli, napíše odpověď a jde si sednout kromě zbytečně promarněného času?
Daleko více je k užitku v hodině počítač s obyčejným projektorem a nainstalovaným PowerPointem. Problém je, když učitel odmítá studentům poskytnout soubor s prezentací a oni si pak vše musejí pracně přepisovat v hodině místo skutečného se věnování tématu...
Pokud chteji jit se vzdelanim do hloubky, pak je stejne nejaka interaktivni vyuka nanic. Spis bych se snazil, aby si veci davali do souvislosti - a to jde i bez pocitace.