Názory k článku Internet a malé firmy? Nesmysl.

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 25. 4. 2001 11:48

    Jan Žáček (neregistrovaný)
    Z vlastní zkušenosti vím, že situace není až tak černá...

    Není ideální, ale s příchodem nových a nových absolventů středních a vysokých škol se podnikatelská sféra stává více a více "internet friendly" and "internet ready".

    Za mnohem větší problém bych viděl, že firmy nad online přítomností málo přemýšlí oním "selským" rozumem. Každá firma chce mít doménu, vyvíjí si vlastní e-shop, utrácí mnoho peněz na nesprávných místech na nesprávné věci. E-komerce NEZNAMENÁ mít stránky!!! A to firmy ne vždy chápou a poradci jim ne vždy dobře radí (Etický kodex konzultantských firem?)

  • 25. 4. 2001 12:34

    Petr Stransky (neregistrovaný)
    Článek byl záměrně laděn velmi vyhraněně.

    Jinak s posledně řečeným naprosto souhlasím. Nejvážnější problém je, že e-business je odtrhován od businessu... A že je o něm uvažováno velmi mechanicky...
  • 25. 4. 2001 13:38

    -drb- (neregistrovaný)
    Jenže Ti noví lidé často tvrdě naráží na zkostnatělost majitelů, šéfů, jejich kamarádů atd. A když po nějakém tom roce neprosadí jedinou rozumnou myšlenku, tak znechuceni odcházejí nebo sami postupně kostnatí a přizpůsobují své myšlení tomu starému. A sami jsou pak další bariérou pro nové lidi...

    A nejsou to jen majitelé, ale také sami zaměstnanci, kteří mají zaběhané standardy a těžko vybočují z vyjetých kolejí. Nicméně není možné je prostě "vyházet", protože zase mají cennou dlohodobou praxi, bez které se chod firmy také neobejde...

    Já osobně vidím nástup inetu a e-businessu konkrétně v ČR ještě černěji, než autor. Velmi s ním souhlasím a ještě bych tam přidal další a další věci ze svých zkušeností...

  • 25. 4. 2001 14:32

    Michal (neregistrovaný)
    Neviděl bych to s tou zkostnatělostí až tak černě. Jistě, jsou výjimky, ale v průměru se majitelé nechají přesvědčit.

    Problém je jinde. Lidé kteří rozhodují mají většinou takové hloupé otázky jako "kolik peněz nám to přinese?", "jaká je návratnost investice?", "jaké budou počáteční náklady?" a tak ...

    No chápete to ?

  • 25. 4. 2001 16:44

    Miroslav Kučera (neregistrovaný)
    No, otazky jako "kolik peněz nám to přinese?", "jaká je návratnost investice?", "jaké budou počáteční náklady?" jsou zcela na miste.
  • 26. 4. 2001 18:58

    -drb- (neregistrovaný)
    mno... jsou to velmi důležité otázky a velmi často se nedají jednoduše zodpovědět - je to jako u podání inzerátu do novin. Kolik to bude stát? Odpověď jednoduchá. Kolik to přinese? A kdo si tady troufne odpovědět? :) To je jako věštba z kávové sedliny.

    Nicméně na toto jsem ani tak moc nenarážel. Spíše vidím problémy jinde. Majitel firmy se nechal "ukecat" a zavedl do firmy inet a dokonce i pevnou lajnu (64 kbit, ale i tak...). Nechal si udělat "webovou prezentaci" od svého známého a umístil ji na server ve své firmě - k čemu platit hosting, když už je lajna ve firmě, že jo. Každý ve firmě měl navíc mail.

    Prezentace byla bez návštěv. Čímpak to? Majitel si to vysvětlit nenechal. To že se tam prakticky nikdo tím úzkým hrdlem neprocpal si nepřipustil. Mail ze začátku byl využíván minimálně - lidé nebyli zvyklí. Po pár měsících naprosto ztrátové akce byl inet ve firmě před zrušením. Naštěstí však velcí (sic!) klienti komunikovali čím dál více via e-mail. A tak inet zůstal. Teprve po dost dlouhé době se investice začaly vracet a to stylem poněkud nečekaným - nikoli novými zákazníky získanými z webové prezentace (jak se původně očekávalo), ale díky udržení klientů právě kvůli mailové komunikaci.

    Na začátku naprosto chyběla jakákoli koncepce - prostě je to in, tak si to pořídím. Nese to prachy (nová ekonomika)... Jenže toto zažité myšlení málem celou myšlenku zabilo. Tady vidím jeden z mnoha velkých problémů - zažité myšlení, nulové výhledy do budoucna, žádná koncepce. Právě velké firmy jsou ve výhodě, protože jsou okolnostmi silně nuceny uvažovat do budoucnosti a připravovat konkrétní koncepce (ale pochopitelně úplně jinak, než socialisticky plánovat :))). Malé firmy na tohle moc zvyklé nejsou - často se improvizuje a to je velmi slabé místo :(.
  • 25. 4. 2001 17:46

    Miloslav Ponkrác (neregistrovaný)
    Ty otázky jsou správné. Ale problém je v tom, že pokud je člověk realista, internet často úspěch přinese.

    Jenomže kolem internetu se pěstuje spousty mlžení. Zapomíná se, že internet se musí posuzovat stejně jako jiné aktivity. Internet není něco víc, má svá specifika, ale to je všechno.

    Stejně tak, jako se zeptáte na svou výplatu, tak se manažer ptá na svůj zisk, to je přeci normální, ne?

  • 25. 4. 2001 19:15

    MK (neregistrovaný)
    No ja nevim, ale prijde mi, ze pro normalni malou firmu je web nejlevnejsim zpusobem, jak informovat o svych sluzbach.

    Nechte si vytisknout 10.000 stran (to je cca 2.500 osmistrankovych papiru). Spocitejte si, na kolik Vas vyjde jejich vyroba a distribuce.

    Pak si spocitejte, na kolik Vas vyjde webova prezentace a dvojnasobne mnozstvi karticek o formatu vizitky a s jednou vetou, ktera charakterizuje firmu.

    Zcela JINA vec je, jestli je to nejlevnejsi reklamni medium.

  • 26. 4. 2001 18:35

    Petr Stransky (neregistrovaný)
    Ale to se prave mylite. Reklama je o komunikaci. Stejne tak zminena brozura, webovske stransky i ony karticky jsou o komunikaci. A komunikace v komercni sfere smeruje ctyrmi zakladnimi smery: vytvareni povedomi, budovani image, vzdelavani trhu nebo snaha vyvolat akci (prodej, registraci apod.) Zaroven je nutne vzit v uvahu zpusob fungovani prodejniho procesu (at uz model AIDA ci jine). Samozrejme, ze zminene spolu navzajem souvisi. To je ale na podstatne delsi clanek (ktery na LUPU nepatri)...
    Ve vsech pripadech je ale podstatne, ze pri komunikaci kombinujete tri zakladni prvky - OBSAH, FORMU a KANAL - tedy co, jak a kudy komunikujete. Podle toho ke komu a Co chcete komunikovat volite vhodnou FORMU, KANALY a casto i obsah - tedy Internet, brozuru, reklamu ci jine nastroje - treba telefon. Jinymi slovy nelze ve skutecnosti vubec prohlasit, ze Internet je levnejsi, drazsi ci nejaky. Je to zejmena otazka pozadovaneho efektu. To, ze vytvorite stranky a rozeslete karticky MUZE, ale take NEMUSI mit stejny efekt. Karticka ponese velmi omezenou informaci neni schopna komunikovat to co zminena brozura. Automaticky predpoklad, ze prijemce pujde na Internet je vetsinou mylna.

    No, rozepsal jsem se prilis, a stejne nejsem schopen problem zcela postihnout. Plati v podstate jedine - kvalitni komunikace stoji penize. A Internet to nezmeni. Tedy zmeni. Pro velke firmy - Internet ma kouzlo v multiplikaci - komunikace k 10 lidem stoji stejne jako k 100 000. To ale plati i opacne. Problemem vsak je, ze male firmy malokdy potrebuji komunikovat k onem sto tisicum. Proto velke firmy jsou vyhod Internetu schopny vyuzit daleko znatelneji (nic neberte absolutne, je to otazka trhu, cilovych skupin atd.)
  • 27. 4. 2001 13:59

    Petr Stransky (neregistrovaný)
    Ne. Profesionalne se touto problematikou zabyvam, takze mozna proto az prilis akademicky ton. Omlouvam se pokud jsem skutecne zbytecne "pretahl" debatu nekam, kde to na Lupe nema misto. Nebo pokud napsane prilis nedava smysl diky sve vytrzenosti z kontextu.
  • 25. 4. 2001 20:04

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Vážený kolego,

    článek je jistě velmi zajímavý a podnětný (to nemyslím ironicky), ale nemohu se ubránit dojmu, že v něm občas mícháte hrušky s jablky. Konkrétně konkurenceschopnost malých firem, tj. konkurenceschopnost jejich produkce, a jejich možnosti vyžit internetu jako propagačního, komunikačního a prodejního kanálu.

    Např. hned v úvodu jste velmi rafinovaně vyřadil z úvahy právě ty malé firmy, které konkurenceschopnou nabídku mají. Mám na mysli firmy, které zaplňují některou z mnoha děr na globálním trhu. Právě pro ty je internet k nezaplacení a znám dost případů, kdy taková firma s průměrně navrženou a průměrně realizovanou internetovou strategií dosáhla mezinárodního úspěchu, o kterém by si jinak (bez internetu) mohla nechat jen zdát.

    Pokud ovšem malá firma konkurenceschopnou nabídku nemá, nebo její obchodní potenciál stojí a padá s úzkou lokální působností, pak jí samozřejmě žádný internet nepomůže. To ale přeci není chyba internetu ;-)

  • 26. 4. 2001 18:11

    Petr Stransky (neregistrovaný)
    Máte pravdu. Problém totiž je, že firmy, které jsou schopné uspět globálně by tak byly schopné uspět i bez Internetu. Internet jim může přinést některé výhody - snížení některých nákladů, vyšší dostupnost apod., ale nezpůsobí základní změnu. To je hlavní pointa článku.
    A článek není o chybách či nechybách Internetu. Internet je prostředí, Internet je nástroje, ale teprve jeho použití může být chybné nebo správné. (Naprosto vynechávám strategie stavěné na technologických, spotřebitelských možnostech Internetu, to je zcela jiná písnička)

    Článek nechtěl nic jiného než upozornit na mylnou představu Internetu jako spasitele malých a středních firem.
  • 1. 8. 2001 16:20

    TM (neregistrovaný)
    Ať už malá, nebo velká firma, obě by měly především zajistit, že na jejich stránkách jsou o jejich výrobcích (o jejich zboží) především pravdivé informace. Je s podivem, že když jsem nedávno hledal nový MB pro mé PC, zjistil jsem, že údaje výrobců (= velkých firem) se často značně liší od údajů, které poskytují prodejci (= menší firmy). Navíc jsem pak zjistil, že skutečné vlastnosti se liší od obou těchto informací (někdy dokonce i v kladném smyslu). Zdálo by se, že firma, která se presentuje nepravdivými informacemi musí nutně v informačním věku rychle zaniknout, ale jak je vidět, na pravdivosti příliš nezáleží.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).