mno... jsou to velmi důležité otázky a velmi často se nedají jednoduše zodpovědět - je to jako u podání inzerátu do novin. Kolik to bude stát? Odpověď jednoduchá. Kolik to přinese? A kdo si tady troufne odpovědět? :) To je jako věštba z kávové sedliny.
Nicméně na toto jsem ani tak moc nenarážel. Spíše vidím problémy jinde. Majitel firmy se nechal "ukecat" a zavedl do firmy inet a dokonce i pevnou lajnu (64 kbit, ale i tak...). Nechal si udělat "webovou prezentaci" od svého známého a umístil ji na server ve své firmě - k čemu platit hosting, když už je lajna ve firmě, že jo. Každý ve firmě měl navíc mail.
Prezentace byla bez návštěv. Čímpak to? Majitel si to vysvětlit nenechal. To že se tam prakticky nikdo tím úzkým hrdlem neprocpal si nepřipustil. Mail ze začátku byl využíván minimálně - lidé nebyli zvyklí. Po pár měsících naprosto ztrátové akce byl inet ve firmě před zrušením. Naštěstí však velcí (sic!) klienti komunikovali čím dál více via e-mail. A tak inet zůstal. Teprve po dost dlouhé době se investice začaly vracet a to stylem poněkud nečekaným - nikoli novými zákazníky získanými z webové prezentace (jak se původně očekávalo), ale díky udržení klientů právě kvůli mailové komunikaci.
Na začátku naprosto chyběla jakákoli koncepce - prostě je to in, tak si to pořídím. Nese to prachy (nová ekonomika)... Jenže toto zažité myšlení málem celou myšlenku zabilo. Tady vidím jeden z mnoha velkých problémů - zažité myšlení, nulové výhledy do budoucna, žádná koncepce. Právě velké firmy jsou ve výhodě, protože jsou okolnostmi silně nuceny uvažovat do budoucnosti a připravovat konkrétní koncepce (ale pochopitelně úplně jinak, než socialisticky plánovat :))). Malé firmy na tohle moc zvyklé nejsou - často se improvizuje a to je velmi slabé místo :(.
Ty otázky jsou správné. Ale problém je v tom, že pokud je člověk realista, internet často úspěch přinese.
Jenomže kolem internetu se pěstuje spousty mlžení. Zapomíná se, že internet se musí posuzovat stejně jako jiné aktivity. Internet není něco víc, má svá specifika, ale to je všechno.
Stejně tak, jako se zeptáte na svou výplatu, tak se manažer ptá na svůj zisk, to je přeci normální, ne?
Neviděl bych to s tou zkostnatělostí až tak černě. Jistě, jsou výjimky, ale v průměru se majitelé nechají přesvědčit.
Problém je jinde. Lidé kteří rozhodují mají většinou takové hloupé otázky jako "kolik peněz nám to přinese?", "jaká je návratnost investice?", "jaké budou počáteční náklady?" a tak ...
Jenže Ti noví lidé často tvrdě naráží na zkostnatělost majitelů, šéfů, jejich kamarádů atd. A když po nějakém tom roce neprosadí jedinou rozumnou myšlenku, tak znechuceni odcházejí nebo sami postupně kostnatí a přizpůsobují své myšlení tomu starému. A sami jsou pak další bariérou pro nové lidi...
A nejsou to jen majitelé, ale také sami zaměstnanci, kteří mají zaběhané standardy a těžko vybočují z vyjetých kolejí. Nicméně není možné je prostě "vyházet", protože zase mají cennou dlohodobou praxi, bez které se chod firmy také neobejde...
Já osobně vidím nástup inetu a e-businessu konkrétně v ČR ještě černěji, než autor. Velmi s ním souhlasím a ještě bych tam přidal další a další věci ze svých zkušeností...
Jinak s posledně řečeným naprosto souhlasím. Nejvážnější problém je, že e-business je odtrhován od businessu... A že je o něm uvažováno velmi mechanicky...
Z vlastní zkušenosti vím, že situace není až tak černá...
Není ideální, ale s příchodem nových a nových absolventů středních a vysokých škol se podnikatelská sféra stává více a více "internet friendly" and "internet ready".
Za mnohem větší problém bych viděl, že firmy nad online přítomností málo přemýšlí oním "selským" rozumem. Každá firma chce mít doménu, vyvíjí si vlastní e-shop, utrácí mnoho peněz na nesprávných místech na nesprávné věci. E-komerce NEZNAMENÁ mít stránky!!! A to firmy ne vždy chápou a poradci jim ne vždy dobře radí (Etický kodex konzultantských firem?)
JŽ
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).