Internetové obchody v krizi
Ještě v listopadu se ve zpravodajství objevily poplašné zprávy o tom, jak internetové obchodí trpí krizí. „Hospodářskou krizi už pocítili i tuzemští internetoví prodejci, kteří letos v předvánočním období zatím hlásí slabší tržby, než původně očekávali. Zatímco loni byla vánoční sezona několik týdnů v plném proudu, letos prý Češi s nákupem dárků na Internetu otálejí a mnozí nakupují levnější výrobky,“
uvedla tehdy ČTK.
Pokud ale někdo zároveň sledoval návštěvnost (třeba Aukro.cz a Zbozi.cz, viz níže), tak mu to připadalo spíš opačně – dramaticky stoupající návštěvnost měla v listopadu jasnou špičku. V prosinci se udržela, takže s ohledem na zkrácení měsíce (nákupního měsíce) na zhruba polovinu se jedná jednoznačně o další růst (viz graf níže).
Návtěvnost českých internetových obchodů (NetMonitor, RUest)
Samozřejmě, Aukro.cz ani Zbozi.cz nejsou zcela jasné internetové obchody – v NetMonitoru toho ale moc na výběr nemáme a to něco málo dalšího jsem nakonec do grafu přidal taky. Pořád ale chybí řada dalších – CzechComputer.cz, Mironet.cz, Cybex.cz, Datart.cz, Korunka.cz i některé méně internetově zdatné (co třeba ElectroWorld). A Zbozi.cz je zajímavé hlavně jako příklad „nejpoužívanější“ služby pro vyhledávání a srovnávání cen zboží – právě to je jedna ze služeb, která by (prý) měla mít na internetové obchodování velký vliv. A při pohledu na vývoj návštěvnost Heureka.cz je to dost pravděpodobné.
rok | tržby |
---|---|
2006 | 14 miliard |
2007 | 18 miliard |
2008 | 22 miliard |
2009 | 24–5 miliard (odhad) |
Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci (APEK)
A navíc jsem sondoval, jak na tom některé z internetových obchodů byly, hlavně co se porovnání 2008/2009 týče – Martin Vyleťal to ostatně dělal taky, v článku České e-shopy v roce krize. A mohu nabídnout pár dalších zajímavých pohledů, jak na tom vlastně v prosinci (v listopadu to začalo) byly české internetové obchody.
Mall.cz
Hned první je pohled na tržby Mall.cz. A musím říct, že to je zajímavý pohled. Můžete si v něm, částečně i díky ochotě Mall.cz sdělit velikost obratu, udělat i představu o tom, jaká čísla se točí v internetových obchodech.
Tržby Mall.cz od června 2008 do prosince 2009 (Zdroj: Mall.cz, tisíce Kč)
Alza.cz
Jeden z nejznámějších internetových obchodů mezi „internetovými“ lidmi je asi bezesporu Alza.cz – asi se najde málokdo, kdo by tam nekupoval nějaké ty počítačové komponenty. Možná právě proto jsem hodně stál o pohled na právě tento obchod. Jan Samko z Alzy mi poskytl i přesná čísla, ale dohoda nakonec zněla pouze na zveřejnění informací, které umožní vidět, jak obchody rostly mezi roky 2008 a 2009 – celkovou velikost obratu jsem slíbil nezveřejnit.
Růst obratů v posledním čtvrletí roku 2009 vs. 2008 (Zdroj: Alza)
Meziměsíční růst obratů v roce 2008/2009 (Zdroj: Alza)
Jak je vidět na obou grafech, i Alza.cz potvrzuje to, co jste již mohli vidět u Mall.cz – listopad a prosinec 2009 byly bohaté měsíce a růstem předehnaly obdobné měsíce o rok předtím. Jan Samko mi k tomu navíc napsal, krize se loni jistě projevila všude, i my jsme ji poznali. Březen 2009 a duben 2009 byly téměř katastrofální.
Je zajímavé se podívat, jak Alza.cz na krizi reagovala – v květnu zavedla „šrotovné“ na počítače, notebooky a televize. Jan Samko akci označuje jako „fenomenálně úspěšnou“ a říká, že v květnu se tak podařilo znovu nastartovat prodeje. Šrotovné pro Alzu znamenalo, že týdně lidé přinesli dvě až tři stovky archaických počítačů a televizí.
Aukro.cz
Aukro.cz mě zajímalo stejně jako Alza – přece jenom je to jeden z nejrychleji rostoucích (původně aukčních) webů. A s příchodem eBay v české verzi bude zajímavé sledovat další vývoj. Bohužel se mi z Aukra nepodařilo dostat stejné grafy jako před rokem – čísla už příliš nechtějí sdělovat. Takže jenom několik slovních postřehů:
- V porovnání se stejným obdobím loňského roku (listopad až prosinec) je letos počet předmětů, které prodejci vystavili na Aukru, už dvojnásobný.
- Za rok 2008 se prostřednictvím Aukra prodalo více než 6 milionů předmětů, v celkové hodnotě zhruba 2,5 mld korun, v roce 2009 to bylo 10,8 milionu prodaných předmětů v celkové hodnotě přesahující 4 miliardy (přesně 4,2 mld).
Co přijde v roce 2010
Pokud je pravdou, že hospodářská krize v Česku stále neudeřila plnou silou, mají před sebou české internetové obchody nelehký rok. Rok 2010 by tak mohl být ovlivněn některými faktory z následujícího seznamu:
- Spotřební trh, podle samotných obchodů, stagnuje a koláč prodeje spotřební elektroniky se zmenšuje.
- V roce 2009 Češi šetřili, nejezdili na dovolené, neutráceli a většina z nich pak utratila peníze za Vánoce.
- Krize dopadla i na „silnější sociální skupinu“.
- Jan Samko z Alza.cz doslova říká, že
„teprve letos vnímám, že prodat cokoliv je nejtěžší, co kdy pamatuji.“
- Na obchodech se krize projevuje, řada z malých je před krachem či krachují, ti větší pociťují výrazný pokles marže.
- Pokud na náš trh dorazí agresivnější „východní hráči“, je možné očekávat další problémy.
- Udržet růst je stále obtížnější, již citovaný Jan Samko to uvádí příkladem –
„na nárůst o 30 % jsme museli prodat téměř 2× tolik položek.“
- Došlo k výraznému poklesu cen, smartphony padly z 20 tisíc až na pět tisíc, notebooky z 25 tisíc na 15 tisíc.
V zahraničí se předpovědí chování spotřebitelů objevilo hodně a možná není od věci pár klíčových věcí uvést. Za rok můžeme zkusit ověřit, nakolik se chování českých spotřebitelů podobá těm zahraničním.
- Nezaměstnanost a další ekonomické faktory mají hlavní vliv na snížení útrat.
- Hlavní důraz u kupovaného zboží je kladen na hodnotu.
- Poptávka po nízkých cenách bude nutit prodejce k odlišení se jiným způsobem, než jenom cenami.
- Počet prodaných kusů bude stoupat více než obrat.
- Lokální a regionální hráči budou cílem akvizicí.
- Transparentnost a poctivost prodejců bude stále důležitější.
- Bude stoupat úloha poskytovaných služeb – zejména bezproblémové dodání a placení, možnost odběru v kamenné prodejně.
- Nakupující budou více ovlivňování recenzemi a referencemi.
- Vzroste role sociálních sítí.
- Nakupující budou ovlivnění „zelenou horečkou“ ve snaze být ekologičtí, stejně tak jako bude mít vyšší vliv charita.