Specielně v oblasti distribuce hudby jsem přesvědčen o tom, že její budoucnost spočívá v předplatném. Nejde o nic jiného, než o vyzkoušený model předplatného běžných tištěných periodik, které navíc může být zaplaceno příjmy z reklamy. Pokud poklesnou výrobní náklady novin (například tím, že se nebudou tisknout), může se objevit více titulů zdarma, než jen dnes existující Metro (viz rubrika zpravodajství libovolného internetového vyhledávače). Úplně stejně navíc fungují komerční rozhlasové, a dokonce i televizní stanice.
Jako příklad uveďme naši nejsledovanější komerční televizi. Ta rozhodně netrpí nedostatky v obchodním modelu - právě naopak: její problém je v tom, že tento model je až moc dobrý -:).
O tom byla presvedcena i EMusic.com, ktera diky tomu stoji pred krachem. EMusic.com je prvnim hudebnim placenym kanalem s volnym vyberem hromad skladeb. Prikladam citaci ze sveho clanku:
"Dokazuje to situace firmy EMusic.com, která jako první přišla s modelem předplatného za přístup k databázi hudebních skladeb, včetně kamenických. Momentálně nabízí 160,000 skladeb 8,500 interpretů. Předplatné činí $14,99 měsíčně u tříměsíčního období, nebo $9,99, když se upíšete na rok. Hospodářské výsledky EMusic za poslední čtvrtletí říkají, že na předplatném získal 1,7 miliónu USD (v předchozím 1,4 miliónu). Z nudlí měl víc - 3 milióny. Ztráty EMusic ale činily 8,7 miliónu USD. EMusic má od investorů ve štrozoku už jen 16 miliónů USD. A tak spěje buď k bankrotu, nebo k odprodeji. Podle daných čísel se dá odhadnout, že EMusic má asi 50,000 abonentů. Model předplatného za přístup k haldám skladeb se u něj ani zdaleka nesetkal s takovou odezvou, jakou předpokládala řada tržních analytiků."
Srovnavat predplatne z fyzickeho sveta (ani pokud jde o TV kanaly) s Internetem nelze. Ani model uhrady existence nejakeho media z reklamy neplati pro Inet obecne. O pokracujici vlne bankrotu mnoha miliony vyfutrovanych komercnich firem na Inetu ani nemluve.