Tak jsem to teda zkusil...
1. Hned po přihlášení dvě stěny textu - souhlasy se zpracováním údajů, s vyžádáním informací z registrů. Čte tohle vůbec někdo, někdy? A je to vůbec potřeba, když je to služba státu?
2. Dvě datové schránky připojit jdou. A teď, když je poprvé vidím takhle vedle sebe, jsem si všimnul, že u jedné mám příjmení uppercase, u druhé ne, u druhé (PFO) mám titul, u první (FO) ne. Jsem si myslel, že se to kontroluje proti registrům při zakládání, ale asi tam prostě jde to, co na poště někdo naťukal do formuláře?
3. Přehled Moje Doklady... u toho taky někdo přemýšlel. Je hezké mít číslo občanky, ale co třeba její platnost? Samotné číslo mi ve většině formulářů nestačí (aspoň chtějí kdo ji vydal); a platnost by aspoň byla užitečná - vědět, kdy si mám jít pro novou. No a pas to samé, navíc ukazuje jen jeden, zřejmě ten nejstarší. (Kdo má pasů víc je záškodník a špion?)
4. No a pak už vyloženě to, co se zobrazuje z jiných systémů... registr obyvatel ukazuje id datové schránky FO. Ale register osob kde vidím IČO atd. id datové schránky PFO neukazuje. A super je přehled agendových informačních systémů, kde o mě stát vede informace - já jich vidím 50! (teda několik málo je tam duplicitně)... A jako bonus je tam sice odkaz na "IS o ISVS", kde ale netuším, jak něco najít podle názvu nebo kódu agendy (tedy těch dvou údajů, které na portálu jsou). Takže proč stát vede agendu pro "Zákon o rozhlasových a televizních poplatcích" nebo co je to "Formulářový agendový informační systém - FAIS", to nezjistím. A pochopitelně ten seznam není klikací, nedá se najít, co ten systém o mně ví.
Ale jo, dobrý pokus. Jen člověk opět zjistí, že stát je jak hydra a systémů má neuvěřitelné množství - do kterých se člověk nedostane, a asi ani nechce...
Archiv datových zpráv - jaká je záruka kontinuity poskytování této služby za nezměněných podmínek a dále odpovědnost za ztrátu/poškození archivované zprávy? Dokud se to nepřiblíží uchování papírového dopisu s razítkem úřadu v šuplíku, o který se nemusíte dalších 50 let starat, tak je to stále nepoužitelné. Takto musíte aktivně stále něco hlídat, sledovat, udržovat, aktualizovat.
Portal CSSZ je super, ale zrovna tenhle tyden jsem musel odevzdat prohlaseni o urazu osobne, nebo postou. Neslo o uraz a CSSZ si to sama nejak vycucala, ze to uraz byl a odeslala mi dopis s formularem, ale to je vedlejsi. Kazdopadne na dotaz, zda to nemuzu odeslat naskenovane jsem dostal odpoved, ze ne. Ze jeste nedavno to prijimali, ale ted uz nemuzou. Takze je super chvalit tu moznost pouziti ePortalu, ale ocenil bych moznost pouzit jej i pro takovou banalitu.
Pro autora - k přihlašování přes datovou schránku.
Systém se umí přihlásit jen přes"osobní" schránku, přes profesní ne.
Tedy DS FO a PFO přihlášení funguje, obě si je můžete s portálem propojit. Schránku advokáta, daňového poradce a další to úplně odmítne, ani se nepřipojíte. Nechápu proč. Oprávněná osoba je snad pořád stejná.
Ano... souhlas s poskytnutim dat treti strane. Byl jsem tam taky. Postupne se u pocitace seslo pul posty a zkouseli co kam vyplnit.. Nakonec jsem za tuto "zdarma sluzbu" zaplatil 200Kc. Bohuzel doted nevim kde se to zvrtlo, ale nefunguje to. Pry mi mela prijit potvrzovaci sms. Neprisla. Takze hodina na poste, dve stovky v haji a nic. A to jsem si uz myslel, ze v tomto state udelali neco uzitecneho.. Po vikendu zkusim postupne vsechno obvolat a zkusit zjistit, kde je chyba.
V clanku mi chybi jedna podstatna oblast. Souvisi s autorovym vyrokem Doufejme, že další služby a další možnosti budou rychle přibývat – protože ve své aktuální podobě toho nový Portál občana zase až tak moc nového nepřináší. Tato veta totiz uzce souvisi s bezpecnosti dat a s mnozstvim "vynesenych dat" do cloudu. Clanek se teto oblasti vubec nedotkl, prestoze otazka v jeho titulku "Jak funguje..." vypadala velmi slibne.
Bohuzel, misto toho se autor zabyval marginalitami, napr. Kvitovat je možné třeba to, že nový portál již má responzivní design? No to me tedy opravdu dojalo, ze se u teto veci resi primarne UX a ne bezpecnost dat...
Kterej dement vymejšlel na Portálu občana, že výsledky (výpisy atd) se MUSÍ NĚKAM DORUČIT (tedy jen do datové shrnánky), jinak je není možné získat?
Proč to není udělané tak primitivně (jako u čssz), že se prostě daný dokument zobrazí jako link na soubor (s access tokenem samozřejmě nebo přes dynamický expirovaná link!!!) či součástí html
Tady se potvrzuje, že elektronizací vzniká víc práce a víc papírů:-) Kdybych neměl datovou schránku, tak si informativní osobní list dělat nenechám (komu by se chtělo na poštu, že jo). Takže jsem podal, hned poslal věci k doplnění ohledně děr (obvyklý bordel studium vs práce při něm), i když teoreticky je to jedno a nějak by se to opravilo samo.
Podobně 4x ročně posílám žádost na sociálku kvůli potvrzení o postavení na trhu práce kvůli dotaci evropského socálního fondu na podporu zaměstanosti tím, že jednou týdně chodí moje dítě na kroužek, který od ESF dostává dotaci (to jsem si fakt nevymyslel).
Všechno tohle - nepřekvapivě - dělá na tom úřadě někdo ručně a do datovky přijde vytištený-podepsaný-naskenovaný dokument.
A nebo poslat kam slunce nesvítí Český Rozhlas, když chce po mně poplatky jako po OSVČ, že jsem sprostý podezřelý.
Ne, řešením fakt není elektronizace. Řešením je polovinu agend úplně zrušit. A zbytek zjednodušit.
(Např. mezinárodní řidičák jde vydat jen k národnímu. Ačkoli se tam číslo toho národního nikam nepíše, tak nejde zároveň požádat o nový národní a o mezinárodní, odjet do zahraničí, a pak si vyzvednout nový národní.)
Tak to vypada, ze mi tam treba nekde neco spatne zaskrtli. Na tom vytistenem papire to nepoznam. Na mejl a ani mobil nic neprislo. Na https://eportal.cssz.cz se nedostanu..
Neúspěšné přihlášení
Přihlášení nelze provést. Při přihlášení se vyskytly problémy. Zkuste se přihlásit později.
Pro bližší informace se můžete obrátit na call centrum technické pomoci +420 800 050 248.
Hura. Po pul hodine cekani na poste jsem se dozvedel, ze mi to na poste neumi udelat. Poslali me na mestsky urad, tam se zase divili, ze to na poste nejde. Kazdopadne to mam a zadarmo. Ted si uz muzu jednou rocne zazadat o sestaveni informativniho osobního listu duchodoveho pojisteni. Myslel jsem, ze to tam maji v elektronicke podobe. Ted tam nejaky chudak musi do archivu a prepsat mi to rucne..
Pro všechny co si tak rádi hrají dodávám : Primární funkcí práva na respekt k soukromému životu je zajistit prostor pro rozvoj a seberealizaci individuální osobnosti. Vedle tradičního vymezení soukromí v jeho prostorové dimenzi (ochrana obydlí v širším slova smyslu) a v souvislosti s autonomní existencí a veřejnou mocí nerušenou tvorbou sociálních vztahů (v manželství, v rodině, ve společnosti), právo na respekt k soukromému životu zahrnuje i garanci sebeurčení ve smyslu zásadního rozhodování jednotlivce o sobě samém. Jinými slovy, právo na soukromí garantuje rovněž právo jednotlivce rozhodnout podle vlastního uvážení, zda, popř. v jakém rozsahu, jakým způsobem a za jakých okolností mají být skutečnosti a informace z jeho osobního soukromí zpřístupněny jiným subjektům.
Registrace do eObčanky přes datovku proběhlo bez problémů. Katastrofa nastala v případě e_identity... Poslednï krok registrace je souhlas s poskytnutím dat třetí straně. Podle návodu to má zajišťovat Czech point na poště. Bohužel katastrofa. Na hlavní poště v Pardubicích nemají o této službě ani ponětí, žádný formulář nenabídli, a prý služba zdarma? Tomu se jen smáli... Tak snad časem proběhne na poště nějaké interní školení.
Skoro to vypadá, že použili nějaký nesprávný postup (když chtěli ty 2 stovky zaplatit, to není na jejich libovůli).
Díval jsem se do mailboxu, po ověření telefonu (sms) mi přišel ověřovací mail s odkazem, a se stejným časem odeslání pokyny (které se zároveň zobrazily na webu po ověřovacím odkazu z mailu). Pokyny obsahují nějaké strašné číslo pro spárování, IČ právnické osoby, které chci souhlas poskytnout atd.
Ten papír jsem nakonec dal slečně, aby to číslo mohla pohodlně přepsat do počítače.
Papír, který jsem na závěr podepisoval, obsahoval všechny údaje podle těch pokynů (a to je dobré zkontrolovat, zejména IČ a ten kód).
I ja ten papir radeji predal at si to sama precte a ty udaje pouzije.
1. U přepážky sdělte úředníkovi, že byste rádi poskytli „Souhlas s poskytnutím údajů třetí osobě“.
2. Předložte svůj průkaz totožnosti.
3. Sdělte, že chcete poskytnout svá osobní data právnické osobě s IČO 72054506. Jedná se o IČO Správy základních registrů.
4. Při dotazu na rozsah poskytnutých údajů volte položky „Datum narození“ a „Čísla elektronicky čitelných dokladů“.
5. Následně do zprávy pro příjemce nahlaste Váš identifikační kód 11223344556677.
6. Nakonec zvolte variantu jednorázového poskytnutí.
Dostal jsem vytistenou Verejnou listinu o identifikaci fyzicke osoby podle § 10 zakona c. 253/2008 sb, o nekterych opatrenich proti legalizaci vynosu z trestne cinnosti a financovani terorismu, ve zneni platnem od 1.ledna 2017
je to za ucelem Pristup do spravy zakladnich registru.
A to je vse, zadne potvrzeni do posty nebo do mobilu. To znamena, ze se to neprovedlo.
Na tom papire neni ten muj identifikacni kod. Nevim jestli tam ma byt.
Ty dve stovky jsem dal za Zprostredkovani identifikace.
Mají v tom guláš a netuší, co vlastně dělají. Provedli "Zprostředkovaná identifikace", což je skutečně za 200,- Kč, a ne "Žádost o poskytnutí údajů třetí osobě", kterou měli provést, a ta je bezplatně. Mně to udělala babizna na Kladně taky, když jsem jí říkal, že to má být bezplatně, ječela na mne, že už to dělala nejmíň 200x a pokaždé to měla správně. Když jsem jí vnucoval kód, co mně přišel, prohlásila, že ho nemá kam napsat. Na stížnost jejímu nadřízenému jsem nedostal odpověď... Tak holt musím znovu jinam, kde nemají v palici stále rudou záři ;-).
Nesouhlasim s navrzenym resenim. Reseni existuje totiz jedine, propustit 1/2 uredniku. Ony ty nesmyslne agendy pak vymrou samy. Jenze realne se deje opak - uredniku je cim dal vic, a tudiz je treba zduvodnovat jejich pocty tim, ze se zavadeji dalsi a dalsi lejstra.
Tohle je jediná informace která má vést ke zvýšení informační gramotnosti obyvatelstva ? Chápu že neanonymita je minulostí nicméně pokud je tahle oblast brána opět jako hra děsí mne zdravá představa toho co se může nebo bude v budoucnu díky extrémní komercializaci v návaznosti na okrajovou síť IoT v této zemí dít ...
pozn. Co mi to jen připomíná ? A v roce 2010 také byly s obecným nadšením globální soc sítě proklamovány jako hra :)
Uředníci kteřá tvoří tyhle služby by měli své hravé nadšení opravdu krotit ...
Staré ale stále platné přísloví říká: ,, Co jednou internet schvátí už nevrátí ,, Z tohoto pohledu tyhle služby pro občana jsou v podstatě jen jakousi startovní metou a vytváření nového prostoru pro prodej osobních dat, obrazně řečeno pokud nejdůležitější aplikací, která způsobila, že je dnes svět doslova omotán elektrickými kabely, byla žárovka , v 90 letech to byla 1 a 2 vlna kuponové privatizace bez patřičných zákonů tak stejně je tomu i u těchto nově vznikajících služeb občanům, kteří pokud dostanou přístup k osobním datům tak samotný přístup k osobním datům začnou v budoucnu nabízet za úplatu třetím stranám.
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.