Vím, že to je specifický případ, ale zrovna mně ty SMS prostě nedorazí, ať jsou ouřední, komerční nebo soukromé.
Ona spolehlivost SMS je sice poměrně vysoká, ale při velkém objemu i to jedno (či dvě?) procenta nedoručených může být dost vysoké číslo. A, například na rozdíl od bankovnictví či jiné služby, příjemce ji v konkrétní chvíli neočekává.
(Mimochodem: i ta SMS se může hodně snadno ztratit mezi "letáky", "OS:", potvrzujícími zprávami, kódy z banky a Zásilkovny, případně dalším "Short Message Smetím".)
Jestli jsem to dobře pochopil, jedná se o dva různé pozměňovací návrhy, o kterých se bude hlasovat samostatně. Ale není mi jasné, jestli v případě, že by byl zamítnutý ten první (odložení místo zrušení), by bylo možné udělat "rebase" toho druhého (odložení i pro některé další subjekty) a přijmout ho v podobě "zrušit i pro ty další subjekty", nebo jestli by se automaticky stal nehlasovatelným. Případně jestli by ještě mohl někdo narychlo navrhnout aktualizovanou verzi jako nový a nezávislý pozměňovací návrh.
Drobný rozdíl je ten, že u SMS je pořád velká šance, že vám ouřední SMS dorazí.
Rozhodně spolehlivější, než lísteček do schránky, (který vcelku snadno skončí v jiné schránce, na zemi, zapadený mezi letáky nebo ho listonoš vůbec nevypíše). Takže nezbývá, než si co dva týdny kontrolovat na poště, jestli tam nemám "rekomando".
Ono je tam zákeřně přidáno i odložení startu pro spolky, SVJ a podobně, což by mohlonaopak vést k tomu, že tenhle panávrh získá dostatečnou podporu - takže ta hloupost co občan to datovka
nakonec (byť s odkladem) nastane. (A pokud to neprojde, tak to nastane hned od ledna.)
Když sabotáž, tak pořádná!
Robin77: Opravdu? Vaše e-mailová schránka umí to, že se pošťák na vhození lístku prostě vykašle, protože se mu nechce? Vaše e-mailová schránka umí to, že z ní vhozený e-mail vypadne, protože ho tam někdo vhodil špatně, a vítr ho odfoukne někam pryč? Pošta také není garantovaná služba.
Když chcete porovnávat dvě služby, je dobré porovnávat všechny jejich vlastnosti. Ne vzít špatné vlastnosti jedné služby a dobré vlastnosti druhé služby a ty pak porovnávat. To je to, co se vám celou dobu snažím vysvětlit, ale marně. Místo abyste to vzal v potaz, vlamujete se do otevřených dveří tím, že by stát neměl DS lidem nutit.
Stat na komunikaci mezi urady vynaklada daleko vice penez nez na jakekoliv postovni zasilky obcanum nebo firmam, proc se digitalizace statu nezacne tam?
O jaké komunikaci mezi úřady, která je drahá a není elektronická, přesně píšete? Běžnou úřední korespondenci si úřady dávno vyměňují datovými schránkami, je to jejich povinnost, pokud jste to nevěděl.
To odmítnutí zpomalí projednávání jen o pár dnů, zablokovalo ho ANO, které chce navrhnout pozměňováky, detaily viz naše zpráva.
Stat na komunikaci mezi urady vynaklada daleko vice penez nez na jakekoliv postovni zasilky obcanum nebo firmam, proc se digitalizace statu nezacne tam?
Datové schránky by AFAIK měly používat i úřady pro komunikaci mezi sebou, aspoň k tam, kde k tomu nejsou zřízeny jiné speciální kanály.
Proc sakra obcany nuti CR k nejakemu systemu ktery ma spousty nedostatku?
Kolikrát bude ještě muset Filip Jirsák zopakovat, že datové schránky mají i podle něj řadu chyb a že jejich povinné zřizování považuje za zásadně chybné, než to vezmete na vědomí? Nebo jste si toho všiml a rozhodl se to ignorovat?
Opravdu? Vase postovni schranka umi filtrovani spamu? Vase schranka umi filtrovat zoravy od odesilatele dle xx pravidel? Poskytovatel emailu (treba Google) se kdykoliv muze rozhodnout ze nejaky spam z CR bude klidne zahazovat. Klidne dva tydny. A nez to nekdo uspesne vyresi, co se stane s datovou zpravou v datove schrance? Fikce doruceni? SMS taky neni garantovana sluzba. Takze chudak vlastnik datove schranky musi kontrolovat datovou schranku. Jestli je to komfortnejsi? Pro nekoho ano, ale existuji lidi co nesedi 20 hodin u pocitace nebo telefonu, dokonce jsou lidi co si zapnou pocitac jednou za mesic. Nekomu vyhovuje datova schranka, nekomu vyhovuje posta. Stat na komunikaci mezi urady vynaklada daleko vice penez nez na jakekoliv postovni zasilky obcanum nebo firmam, proc se digitalizace statu nezacne tam? Proc sakra obcany nuti CR k nejakemu systemu ktery ma spousty nedostatku? Proc to jinde jde jednoduse ale v CR se vymysli zase kolo?
Bude to ještě napínavé, protože dnes sněmovna odmítla zrychlené projednávání vládní novely. Třeba nakonec bude rychlejší ta poslanecká novela. Doufejme, že to aspoň jedna stihne do konce prosince.
No - já měl pět let špatně "číslo orientační", protože to na úřadě spletli, když jsem se stěhoval (novostavba, dva vchody, ještě neosazené cedule...). Kupodivu došlo všechno - buď tam pošťačka opravila číslo propiskou nebo tu obálku dala na nástěnku vedlejšího vchodu, odkud to posunul někdo ze sousedů.
Rozhodně: dokud mi ČEZ posílal vyúčtování na papíře, dorazilo to i se špatnou adresou; dneska mi poslali dva e-maily a jeden skončil ve spamu - a kdyby se ten druhý na něj neodvolával, nevěděl bych o něm.
Jenže: normální schránku používám i pro normální poštu. Každej tejden tam jsou místní městské noviny a dvakrát do měsíce nějaká pošta, obvykle reklamního charakteru. Kouknu tam, kdykoliv jdu z práce.
Datová schránka je pouze pro případ, že mi "stát" něco potřebuje - a to bylo za posledních 10 let přesně čtyřikrát. Zřizovat si na to nějaká notifikační systém, případně to co dva týdny kontrolovat, mi přijde opravdu hodně vysoká cena za to, aby mi ty čtyři zprávy za 10 let dorazily elektronicky - a nechat to tak a nekontrolovat si zase člověk nemůže dovolit.
Prostě: vynaložené úsilí zdaleka neodpovídá dosaženému výsledku.
Používat pravidelně internet rozhodně neznamená, že jsem schopen a ochoten používat i "extra kanál" pro komunikaci se státem - stejně, jako nepoužívám Google, Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp, TikTok... - rozdíl je v tom, že tyhle služby používat prostě nemusím.
Asi bych to i dokázal spočítat, ale u té "fyzické" mi to kazí malý statistický vzorek - za 10 let jsem dostal celkem čtyři "ouřední" dopisy, plus tak dvacítku "obchodních" doporučených dopisů, a nikdy se nestalo, že bych to oznámení nedostal. (Zato se mi jen dvakrát podařilo chytit pošťačku "při činu", když vypisovala "nedoručenku", místo, aby na mne zazvonila - ale to je jiný problém.)
Pokud mohu odhadnout množství nedoručených e-mailů, tak zhruba 2/3 mi končí ve spamu ještě na serveru, a z těch mnou odeslaných dojde zhruba 95 % (dneska posláno 38, dva nedoručeny kvůli zrušené schránce, šest "oklikou", protože server "atlasu" je na nějakém blacklistu.)
Stav SMS je v mém případě dost "tristní", protože tu mám problém se signálem, takže ty nechodí buď vůbec nebo se zpožděním i desítky hodin. To ale taky nebude zrovna vypovídající.
V práci máme doručování e-mailů někde nad 95 %, doručování SMS kolem 99 % (pokud tomu lze věřit).
Je to dost exaktní? ;o)
Aniž bych chtěl spoilovat k dalším dílům, protože i tomu se budeme věnovat, notifikace jsou elektronicky podepsané, resp. zapečetěné, a obsahují vždy identifikaci odesílatele, a - pokud to odesílatel vyplní - identifikaci dokumentu (= předmět nebo věc, nebo aspoň číslo jednací uvedené v této kolonce). Což je v lepším případě stejné, ale reálně spíše větší penzum informací, než co se dozvíte z lístečku z pošty.
Bude-li to "neúřední" pošta, dozvíte se odesílatele jen tehdy, pokud budete mít jako příjemce zákaznickou kartu s vyplněným správným e-mailem. Na výzvě nebude vyplněná NIKDY (ač s tím tento blanket počítá!).
Bude-li to pošta s pruhem, bude záležet na pošťačce, jestli poučení z obálky oddělí a k výzvě přidá, a pak to bude záležet na tom, co do toho poučení odesílatel vypsal. Jsou úřady, a není jich zrovna málo, které poučení ze zásady nevyplňují. Takže se ani nedozvíte, kdo vám píše. Zrovna v tomhle ohledu je tedy výhoda datovek neoddiskutovatelná.
Myslite, ze se dozvite? Nedavno jsem resil problem, kdy postacka se vykaslala na ctyrciferne cislo popisne a dorucovala podle jednociferneho cisla orientacniho, ktere blbe precetla :-) Nejprve listecek (vyzva) a posleze i samotny dopis skoncil ve schrance, kde vubec nebyla jmenovka adresata... a slo o cervenou obalku s pruhem, kterou meli v takovem pripade vratit odesilateli. Aneb papirova posta funguje spolehlive, to opravdu nemohu rict :D
Lísteček ze schránky se může ztratit docela snadno. Například stačí, že tam nejprve někdo narve reklamní letáky tak, že jich 3/4 čouhají ven, pak do toho pošťák vloží lísteček, foukne vítr, a lísteček je pryč. Pravděpodobnější je, že dostanete do schránky aspoň ten dopis – pokud úřad zvolil „nevracet, vložit do schránky“.
Když budete chtít, může vám datovou schránku kontrolovat automat třeba každou hodinu a posílat vám k tomu třeba pět e-mailů, SMS a zprávu na Messenger. Je to jen na vás, jak si to zařídíte.
Jak píše David Slížek, datové schránky mají spoustu problémů, ale zrovna notifikace mají v porovnání s papírovou poštou spíš přednosti než nevýhody. Nevýhoda to bude jen pro někoho, kdo internet jako takový používá výjimečně. Ale to je pořád dokola stejný problém, že jsou DS vytvářené ze zákona, místo aby je měli jen ti, kdo je chtějí.
Zajímalo by mě, jestli dokážete tyhle pravděpodobnosti exaktně vypočítat, nebo jde jen o dojmy. Kloním se k druhé variantě. Datovkám se podle mě dá vyčítat leccos, ale zrovna to, že vám nedorazí notifikace, ale lísteček od pošty ano, opravdu není žádný argument. Mimochodem, pokud bych přistoupil na vaši hru: zkontrolovat datovou schránku mi zabere mnohem méně času než jít zkontrolovat tu fyzickou. A na rozdíl od poštovní schránky to můžu dělat i v době, kdy se nevyskytuju doma.
Drobný rozdíl je ten, že u papírové pošty je pořád velká šance, že vám (jednou za několik let?) ouřední dopis sice nedorazí až domů, ale dozvíte se o něm z lístečku ve schránce. To je vcelku spolehlivé.
Rozhodně spolehlivější, než notifikační e-mail (který vcelku snadno skončí ve spamu) nebo (placená) SMS (která nemusí dorazit vůbec), či notifikační aplikace v chytrém mobilu (která může být systémem deaktivovaná, případně nemá data...). Takže nezbývá, než si co dva týdny kontrolovat datovou schránku, že mi ouřad stále nic nechce.
Datová schránka má význam tam, kde stát s člověkem komunikuje často. Pokud je ale interakce se státem s četností zhruba jednou do roka, je to ze strany eráru jen zbytečné obtěžování.
Kdysi jsem pracoval na živnosťák a schránku si zřídil. Přihlašování do ní byla hrůza. Teď to jde před bankovní identitu. Ale nepodnikám už a nic mi tam nechodí. Tak čekám, jestli mi automaticky zřídí druhou schránku jako občanu, který se přihlašuje někam identitou. Asi se nebude schránka na IČO používat na soukromé věci.
Jinak, po zaběhnutí systému by to nemuselo být špatné pro člověka co chodí do práce a chodí mu úřední pošta, protože otevírací doba menších pošt je zoufalá. Pracuju hned vedle hlavní pošty, ale zásilka mi přijde na sídliště, kde mají do čtyřech. Naštěstí mi úřední pošta skoro žádná nechodí.