Vlákno názorů k článku Jak na datovku: Kdo má IČ nebo živnost, tomu začne stát doručovat pouze elektronicky od Tomas - Když mi přijde úřední dopis do schránky vydrží...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 18. 11. 2022 18:44

    Tomas

    Když mi přijde úřední dopis do schránky vydrží tam klidně 10 let a stále bude platný do DS mi po 90 dnech aniž bych si ho otevřel doslova zmizí a bez konverze je to po čase bezcené NIC zatímco dopis ze schránky může být v šuplíku 20 let a stále je to právně platné lejstro! ZDARMA A BEZ KOMPLIKACÍ a bez běhání někam na poštu draze konvertovat na papír do šuplíku! ¨
    Jako takové mi DS vůbec nevedí vadí mi fikce doručení v kombinaci s nima protože na rozdíl od schránky ten digitální je doručenej ikdyž jsem ho neviděl a neměl šanci vidět! a pak vadí nedořešená platnost dokukmentů kde si musím platit trezor a kdoví jaké konverze kdyby došlá pošta do DS byla NAVŽDY ZDARMA A s tím že i po 10 letech uloží/zkonvertuji digitální lejstro na poště na papír nemám k nim výhrad!!!

  • 18. 11. 2022 22:28

    Filip Jirsák

    do DS mi po 90 dnech aniž bych si ho otevřel doslova zmizí
    To není pravda.

    bez konverze je to po čase bezcené NIC
    To není pravda.

    Jako takové mi DS vůbec nevedí vadí mi fikce doručení v kombinaci s nima protože na rozdíl od schránky ten digitální je doručenej ikdyž jsem ho neviděl a neměl šanci vidět!
    Fikce doručení platí úplně stejně i u papírového dopisu.

    pak vadí nedořešená platnost dokukmentů kde si musím platit trezor a kdoví jaké konverze
    To není pravda.

    nemám k nim výhrad!!!
    V tom případě by vám asi dost pomohlo, kdybyste si přestal vymýšlet a zjistil si skutečný stav.

  • 21. 11. 2022 21:05

    Michal Kubeček

    U domu mám zvonek, když mi Pošta něco přinese od státu, tak zazvoní, případně do schránky hodí lístek s upozoněním.

    Takže dokud se do té schránky nepodíváte, o lístku se nedozvíte.

    Jak se ale dozvím, že mám něco v datové schránce?

    (a) podíváte se do ní (stejně jako u klasické schránky), (b) necháte si posílat notifikace e-mailem (což je dost možná dokonce default), (c) necháte si posílat notifikace jako SMS. (Jednotlivé možnosti se nevylučují.)

  • 21. 11. 2022 21:56

    Filip Jirsák

    Ovšem jak bych to asi tušil, když bych se díval jen do svých údajů v pojišťovně?
    Tušil byste to tak, že při prvním přihlášení po 1. 1. 2023 byste prošel několikastránkovým průvodcem, kde byste byl informován, že vám bude založena datová schránka, zadal byste e-mail, ten byste ověřil a teprve pak by bylo dokončeno přihlášení. Na e-mail by vám pak přišla informace o založení datové schránky a poučení o tom, jak datovou schránku používat. A také by vám na tento e-mail chodily notifikace při dodání zprávy do vaší datové schránky.

    U domu mám zvonek, když mi Pošta něco přinese od státu, tak zazvoní
    To máte docela štěstí na pošťáka/pošťačku.

    Jak se ale dozvím, že mám něco v datové schránce?
    Přijde vám o tom e-mail.

  • 22. 11. 2022 14:19

    RRŠ

    Poštovní schránka je na všechnu možnou poštu, od denního tisky, přes dopisy, po letáky se slevama. Každý dej jde člověk okolo do práce a z práce, nejspíš každý den ji vybere.
    Datovka je jenom pro komunikaci od ouřadu, s četností - kolik? Jednou za několik let?
    ad a) Koukat do schránky co dva týdny, jestli náhodou ouřad něco nechce, je v takovém případě hodně úsilí s výsledkem "zase nic".
    ad b) Hlavně ten e-mail mít (dostupný) i po letech, až tam to upozornění přijde. (Jen letos jsem přišel o jednu schránku na Seznamu a dvě na Google...)
    ad c) Placené řešení, opět předpokládající, že to číslo stále máte (což pro nás, se služebními telefony, nemusí platit - a na domácí "pevnou" to nefunguje).

    Prostě: je hloupost, ukládat takovou povinnost občanovi, která se státem komunikuje opravdu velmi, velmi zřídka.

  • 22. 11. 2022 21:19

    Filip Jirsák

    Problém, je v tom, že se snažíte porovnávat datové schránky a poštu, poukazujete na úskalí datových schránek, a stejná nebo větší úskalí pošty ignorujete. To je pak srovnání k ničemu.

    Nedoručení jedné zprávy se dá snadno řešit tím, že se ta zpráva pošle opakovaně.

    Mimochodem, když jste zmínil ty banky – ty nabízejí možnost zaslat informaci, když se nezdaří platba. Zejména u pravidelných plateb je to užitečné – o platbu se nestaráte, ale může se stát, že zrovna v termínu odeslání nebude na účtě dostatek prostředků a platba se neodešle. Což může znamenat zpoždění platby a penále, případně i horší následky. No, a jaké kanály nabízejí banky pro informování o neprovedené platbě? Ano, správně, e-maily a SMS (teď už možná nabízejí i notifikace do aplikace, což nic nemění na tom, že dlouhá léta nabízely jen ty dva kanály).

  • 22. 11. 2022 15:16

    Michal Kubeček

    Ad (b): Asi jsem divný, ale aktivně používám dvě e-mailové adresy. První (soukromou) mám 20 let, druhou (pracovní) mám 11 let. (Pak ještě další dvě, kde se ale všechno autoforwarduje na jednu z těch prvních dvou.) Pokud by některá z těch adres měla přestat fungovat, tak zrovna notifikační adresa datových schránek bude společně s korespondenční adresou v bance jedním z prvních míst, kde si to budu hledět aktualizovat.

    Ad (c): Připadá mi úsměvné, že na jednu stranu počítáte s frekvencí příchozích zpráv do datové schránky jednou za několik let, ale na druhou stranu neopomenete coby zásadní nevýhodu zdůraznit, že SMS notifikace jsou placené. (Ale v tom tu nejste tu zdaleka první.) Jinak bych k tomu poznamenal zhruba totéž, co k bodu (b). (Mé číslo mobilního telefonu je ještě o něco starší, používám ho 24 let.)

    Ale jinak naprosto souhlasím, že automatické zřizování datových schránek je už z principu špatný nápad.

  • 22. 11. 2022 22:16

    RRŠ

    Ono to porovnání pošty a datovek tak nějak vyplývá z toho, že erár tak nějak chce nahradit poštu datovkami. Tedy: tohle téma sem nezavlékám ani já, ani ostatní diskutující, to je tu od počátku. (A rozhodně bych si nedovolil ignorovat úskalí pošty. Jen jaksi nikdo nepřišel s nápadem, že by notifikací o zprávě v datové schránce mohl být lísteček od pošťačky v té dopisní. ;oD )

    Jinak já patřím k těm, kdo nemají bankovní aplikaci, takže notifikace o neprovedených platbách a podobně mi chodí e-mailem - a spolehlivost je vskutku otřesná: někdy to nedorazí vůbec, jindy to skončí ve spamu či v newslettrerové složce. Z toho relativně malého počtu mi vychází spolehlivost někde kolem jedné poloviny.
    Jenže já rozhodně nejsem typický vzorek a ze statistik by bylo lepší mne vynechat. ;oD

  • 22. 11. 2022 22:38

    Filip Jirsák

    Ono to porovnání pošty a datovek tak nějak vyplývá z toho, že erár tak nějak chce nahradit poštu datovkami. Tedy: tohle téma sem nezavlékám ani já, ani ostatní diskutující, to je tu od počátku.
    No jo, já jsem ale nekritizoval to, že porovnáváte datovou schránku s poštou. Já jsem kritizoval to, že to porovnáváte špatně.

    Jinak já patřím k těm, kdo nemají bankovní aplikaci, takže notifikace o neprovedených platbách a podobně mi chodí e-mailem - a spolehlivost je vskutku otřesná: někdy to nedorazí vůbec, jindy to skončí ve spamu či v newslettrerové složce. Z toho relativně malého počtu mi vychází spolehlivost někde kolem jedné poloviny.
    Odvozujete z toho, že to mají banky udělané úplně špatně, nedá se to vůbec používat a peníze budete mít raději ve slamníku?

  • 22. 11. 2022 16:44

    Filip Jirsák

    K tomu, co napsal Michal Kubeček, bych dodal ještě jednu věc. U „každý dej jde člověk okolo do práce a z práce“ vycházíte z předpokladu, že bydlíte na adrese, kde máte trvalé bydliště. To pro spoustu lidí neplatí. Může to být jen jejich „lenost“. Může to být neochota jít do konfliktu s majitelem bytu (který může být z různých absurdních důvodů proti; stejně absurdní je i to, že při změně trvalého bydliště musíte dokládat nějaký vztah k té adrese). A také to může být čistě praktický důvod, protože student si asi nebude měnit trvalé bydliště 4× ročně podle toho, jestli je zrovna víc na koleji nebo doma u rodičů.

    Prostě je hloupost z vyzvedávání zpráv z datové schránky dělat obrovský problém. Problém to není, je to srovnatelné s poštovní schránkou, pro někoho může být o fous lepší pošta, pro někoho o fous lepší datová schránka. Což samozřejmě neznamená, že by se datové schránky nedaly vylepšit – třeba by se notifikace mohla zasílat opakovaně (podle volby uživatele). Což je mimochodem technicky realizovatelné nezávisle na provozovateli ISDS, na zjištění nových zpráv bez jejich doručení už je API. Ale zrovna tohle je věc, která by měla být už v základu hned na portálu datových schránek.

    Což ale pořád nemění nic na tom, že zakládání datových schránek by nemělo být povinné pro nikoho. Zrovna elektronizace komunikace se dá udělat tak, že to s nadšením začnou používat všichni, kdo jsou k tomu alespoň trochu způsobilí. Stačí se podívat třeba na banky, jak převedly lidi z poboček na internet. Před dvaceti lety s tím začala Expandia banka, ale dneska už to dobrovolně používá každý, kdo může. A banky se naopak snaží dostat klienty aspoň občas na pobočku, aby jim mohly něco prodat.

  • 22. 11. 2022 20:55

    RRŠ

    Však já nedělám z vyzvedávání zpráv z datové schránky problém, jenom poukazuji na některá úskalí.

    Dovolím si určité přirovnání. Banka pošle (dejme tomu) 10 000 ověřovacích SMS za den (pochopitelně v dobách, kdy se klienti "nepřihlašovali appkou", tedy v dávné minulosti několika let!). Má úspěšnost (smluvně ošetřenou s operátorem) zhruba 98 % - to znamená, že nějakých 200 SMS každý den není doručeno.
    Není to problém, dokonce ani v případě, že je člověk tím klientem, kterému zrovna jak na potvoru ta zpráva nedorazila: protože na tu esemesku čekáte, prostě si vyžádáte další (opakováním zadání, telefonátem na call-centrum...).
    Ale v případě, že taková zpráva má dorazit neočekávaně, v průběhu několika měsíců (nebo ne), mi přijde hloupé stavět zaručené doručování, jištěné něčím, co je mnohem méně spolehlivé. (A je jedno, zda to je SMS, e-mail nebo aplikace ve smatrfounu.)
    Proto tvrdím, že datovka je užitečný nástroj - pokud s tím státem komunikujete často. Ale pro zřídkavou komunikaci to je velmi nešikovný, nevhodný nástroj, použitelný jen z donucení.

  • 21. 11. 2022 18:50

    CCblue

    Co já si pamatuju, tak takovej stav před lety byl.
    Jestli to změnili, to netuším, protože jsem se DS celou dobu snažil vyhnout.

  • 21. 11. 2022 18:59

    CCblue

    "Stačí tedy navštívit kterýkoliv portál, kterým veřejná správa poskytuje služby občanům, na něm se přihlásit, ať už s využitím bankovní identity, mojeID, nebo jiného autentizačního prostředku, a stát má za prokázané, že jste natolik internetově gramotní, že vám ovládání datové schránky nebude činit problém."

    To je trošku mimo realitu, ne?

    Bankovní identitu jsem si loni vytvořil, abych nebyl překvapen, kdybych jí najednou potřeboval.
    A udělal jsem dobře, protože jsem kvůli tomu musel navštívit pobočku banky, kvůli nějakému ověření. Než jsem pochopil, proč to nejde a musím do banky, trvalo mi to týden, jasná informace tam nebyla.
    No a teď jsem se na NN přes ní přihlašoval, takže jsem jí použil.

    Když bych to udělal podle nových pravidel, tak by mi zřejmě datová schránka byla zřízena.

    Ovšem jak bych to asi tušil, když bych se díval jen do svých údajů v pojišťovně?

    U domu mám zvonek, když mi Pošta něco přinese od státu, tak zazvoní, případně do schránky hodí lístek s upozoněním.
    Jak se ale dozvím, že mám něco v datové schránce?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).