>>> "Pokud jde o náklady na provoz internetové SMS brány a zasílání zpráv skrze ni, zde přítomní zástupci T-Mobile vyčíslili vše na stovky milionů korun ročně." <<<
Mohli by pánové z T-Mobile říci přesně, v ČEM spočívají tyto náklady ? V serveru s velkým diskem, na kterém běží MTA ? To jsou prakticky jednorázové náklady v max. 6ciferné sumě. V měsíčních nákladech na administrátora ? To asi sotva; pochybuji, že by se staral jen o zmíněný server a dostával plat převyšující statisíce měsíčně.
Není náhodou problém v neschopnosti jejich administrátorů vyřešit situaci s neustále logicky rostoucím počtem SMS tak, aby nezahltily celý disk, resp. v neochotě vedení zvětšit prostor na serveru přikoupením diskové kapacity ?
Co tak zavést rate-limity pro SMS ? Třeba max. 5 internetových SMS denně na (SMS neplatícího) zákazníka?
Nějak si nejsem schopen domyslet, v čem tak vysoké roční náklady doopravdy spočívají. Proto mi přijde výše zmíněný výrok z úst představitelů T-Mobile jako zástěrka...
PS: "Skvělý" marketingový tah. Už jsem rozhodnut přejít k jinému operátorovi.
Ne, to o nakladech neni zasterka, to je lez jako kdyz tiskne. Samozrejme ze posilani textovych minizpravicek nestoji temer nic, jakmile je jednou rozchozeno, a zatezuje prenosove linky stokrat min nez jeden obycejny hovor (muj denni limit u Oskara - 100 prijatych SMSek - by nestacil ani na pul minuty hlasoveho hovoru, i kdyz odhaduju SMSku vcetne ridicich dat jako 256 bajtu; rychlosti GSM modulace je nekolik, ale ani jedna neni pod 1 kB/s). Na jeden dnesni disk by se SMSek vesly stamiliony, a po doruceni nebo trech dnech je lze smazat.
T-Mobile si chce proste nahrabat, a tak okrada zakazniky, kteri se jim upsali za uplne jinych podminek. Ano, okrada, protoze jen kasiruje a nic nenabizi vymenou, a zakaznik si to musi nechat libit, ledaze by presel jinam a zmenil si cislo.
Naklady jsou jedna vec (tem cislum je fakt tezke uverit), druha vec je ale podle me daleko dulezitejsi: ty zpravy GENERUJI dalsi aktivitu. Samozrejme, ne kazda, ale pokud mi kamarad posle z netu SMSku, da se predpokladat, ze mu odpovim. Poslu SMSku nebo dokonce zavolam - a to uz jsou placene sluzby!
A omezeni pro prijem "technickych" zprav - notifikace mailu, zpravy internetovych sluzeb - to je proste pruser!
A to se jeste pro posilani SMS pouziva tzv. servisni kanal, takze vlastne vubec nezatezuji sit. Pocitam, ze na svem PC s ubohym pripojenim 64kb/s bych byl schopen poslat neco kolem 140 000 SMS za hodinu.
Jenomze tu SMS musi prijmout, zpracovat a poslat prijemci SMS centrum, ktere ma celkem logicky jenom omezenou kapacitu - jiste vsichni zname situace, kdy se vsichni uzivatele najednou rozhodnou poslat zpravu (Silvestr :). A navysovani kapacity je dost draha sranda (HW i SW).
Hezké, ale dle informací Radiomobilu představují SMS z internetu pouze 20% objemu poslaných SMS...
Takže navyšování není ani tak z důvodu posílání z internetu....
Ja tim pouze rikam, ze tvrzeni ala "SMS nezatezuji sit" a "SMS z webu operatora nic nestoji" nepovazuji za pravdive.
O ostatnim jsem nepsal a nediskutoval :)
Podle mluvciho, uzivatele odeslou prumerne 20 SMS na 1 clobrdu, z inetu mesicne. I kdyz si nejsem jistej jestli nekecal a nevygeneroval tohle cislo jenom podle poctu SMSek ktery 'velkoryse' pridelili zdarma...
Tak záleží jak se to bude počítat :)
Pokud uživatelé odešlou 20SMS na člověka, znamená to:
- pokud bereme pouze uživatele Tmobile
2miliony uživatelů * 20 SMS * 1,5 (cena SMS, průměrná je
určitě vyšší) = asi 60mil Kč/měsíc
- pokud bereme člověka jako obyvatele ČR - raději nepočítat.
Možná že z toho už ten zmíněný server a ostatní náklady zvládnou zaplatit, ne? :)))
Navíc ve zmíněných 20SMS určitě nejsou maily apod. Jsou to čisté SMS přes web brány.