Electronic Frontier Foundation (EFF) ve své každoroční zprávě (PDF) shrnuje, jak se internetové společnosti staví k požadavkům vlád a vládních organizací na data o uživatelích, ale také, jak se samotné firmy staví k soukromí – jak chrání své zákazníky či uživatele. A není to vůbec radostný pohled. Pokud se budete ptát, kdo se v tomto ohledu chová nejhůř, tak WhatsApp, Verizon a AT&T.
EFF ve svém materiálu hodnotí hlavně otevřenost – to, zda firmy veřejně potvrzují, že vyžadují soudní nařízení, než předají data o uživatelích či dokonce obsah jejich komunikace. Zda zveřejňují zprávy (transparency reports) o tom, jak často vlády žádají data, nebo zda zveřejňují přesný postup, jak na podobné žádosti reagují.
Neméně důležité je, zda jsou uživatelé informováni o tom, že si nějaká vláda či vládní organizace vyžádala jejich informace (to je mimochodem poměrně nesnadná záležitost, protože vláda může zakázat o něčem takovém informovat a děje se to běžně).
Součástí kritérií je ale i to, jakým způsobem a jak dlouho společnosti uchovávají data uživatelů, zejména taková, která nejsou uživateli k dispozici. Posledním kritériem, použitým pouze v aktuálním hodnocení, je to, zda společnosti veřejně působí ve prospěch uživatelů a staví se proti zvažovanému zahrnutí „zadních vrátek“ přístupných úřadům do internetových služeb.
Pokud si projdete výsledek, zjistíte, že pouze devět firem získalo maximální možné hodnocení – Adobe, Apple, CREDO, Dropbox, Sonic, Wickr, Wikimedia, Wodpress.com a Yahoo. Tři výše jmenované, WhatsApp, Verizon a AT&T, jsou na přesně opačné straně.
Za zmínku stojí zejména WhatsApp, který v hodnocení získal jediný bod a podle EEF je jeho chování k datům pozoruhodné: nikde neuvádí, že informace předává úřadům až po soudním nařízení, uživatele o požadavcích na jejich data neinformuje a nepublikuje transparency report. Nedozvíte se ani to, jakým způsobem a jak dlouho vaše informace uchovává.