"Na přelomu tisíciletí nejprve vznikl Google AdWords, který zpočátku pracoval s CPM (cenou za tisíc prokliků, dnes za jeden proklik)."
Google AdWords pracoval u výsledků vyhledávání v začátcích s CPM, ale účtoval za 1000 zobrazení, nikoliv za tisíc prokliků, jak je uvedeno v článku. Podle tohoto zdroje byla tehdy CPM mezi 8-15 USD. CPC model byl zaveden až v únoru 2002 (http://www.google.com/corporate/history.html)
Mimochodem, Google měl po zavedení aukčního modelu u PPC dlouho problém, protože Overture tvrdila, že porušuje její patent č. 6,269,361. Když Overture získala spol. Yahoo!, tak se pak Google s Yahoo! dohodl na licencování předmětného patentu (a dodnes se pořádně neví, co kromě peněz skutečně Google Yahoo! poskytl, hovoří se i o pardonu pro využití patentů patatřících Google společností Yahoo!).
Naštěstí pro Sklik a ostatní naše PPC systémy, patent nemá evropskou působnost.
No, to podstatné se tady ale míjí. Je vůbec tato podoba reklamy etická? Sofistikovaně účastníci akce popisovali velmi nesofistikovaný přístup.
Tenhle druh reklamy je jak zbraně hromadného ničení, žádné přesné cílení, jen extenzívní enrolment. Zaplaťpánbůh za to, že se reklama alespoň zaměřuje buď na komunity či na určité typy serverů. Nicméně, i když se třeba pohybuju třeba na specializoavném serveru, stejně neklikám přinejmenším na 99% reklam. To vlastně znamená, že dnešní reklama je ve své podstatě obtěžovaní lidí a téměř dokonalá neefektivita. To už snad ti svědci Jehovovi mají lepší účinnost. Dnešní reklama je tam z mého pohledu kombinace síly (mám peníze) a hlouposti (jdu na to extenzivně), sorry.
Pekny priklad omezenosti... Kdyby stejne uvazovali klicovi lide internetovych firem, tak je dnes cely Internet stale na dne splaskle bubliny z roku 2000. Nastesti (a k vasi smule) to vsak funguje...
No to by pak ani nemuseli tu konferenci poradat, kdyby potom vsechny duvody, proc na ni chodit (a platit), dali volne k dispozici vsem :)
Anebo by slo o videokonferenci :)
Jsem rád, že moje prezentace byla u některých lidí vnímána jako lehce kontroverzní, protože jsem se snažil najít výhody tradiční bannerové reklamy, PPC i dlaších forem a nebýt v opojení jen jednoho způsobu. Je pravda, že budoucnost je ve více efektivní reklamě a nepopírám, že i dnes je PPC nejenom textová, ale i bannerová. Nicméně to srovnání vycházelo z té majority, která je dnes na trhu (AdWords, Sklik..).
No a ta poznámka špatně vyspalého pána o mém šovinismu byla hodně zábavná... Myslím, že většina pochopila, že to je velká nadsázka a o slide dále jsem měl i serióznější porovnání. Pravda je, že jsem v té metafoře šil jak do žen, tak do mužů (do těch možná více). Takže správná označení by asi mělo být šovinista & feminista :) Ostatně udělejte si názor sami, inkriminovaný slide je zde: http://www.ogilvyinteractive.cz/srovnani-reklamy.jpg
Srovnani je to trefne. Vystihuje to i ten pristup, kdy zakladem je zpusob cileni / plosne podle procentualnich profilu cilovych serveru nebo konkretne podle klic.slov v textu. Historicky je to sice na bitmapovy banner versus text, ale v zasade se jedna o pristup pri vymysleni / banner je obecne pojaty, casto falesne ("chyt si tri sestky..."= zaujmi oko, klikni a pak az uvidis kam versus konkretni informace podle pouzitych klicovych slov). Nerikam ze se netvori nebo nedaji tvorit oba typy reklamy obracenym pristupem, ale nedeje se to ve vetsine / necileny bannery vyvolavaji spis pocity, kontextove cileny texty spis informuji ). Navic bannery zpravidla tvori externi grafik z par podkladu (casto bez nejake hlubsi sounalezitosti s cilem kampane i obsahem odkazovanych stranek) ale textovy reklamy si tvori adhoc interne firmy svym pracovnikem (zatim spis vyjimecne kratke textove kampane zadavaji nekam vybasnit, navic delky texty nejsou oproti bitmapovym bannerum standardizovany napric systemy aby se jim takovy externi "vyrobek" nejak perspektivne vyplatil).
Babka je možná radikál. Ale s perfektními výsledky. Ostatně my naší kampaň opět dáme do Advertising Garden, nikoli do Ogilvy nebo jine velké agentury. To jsme v minulosti zkusili několikrát a dnes už se tomu jen smějeme.
No, nejsem sice dotyčný pán odcházející ze sálu, ale svůj názor jsem vyjádřil i na konferenci. Hlavní problém opravdu vidím ve vašem striktním vymezení (a na konferenci to tak oipravdu znělo), že PPC je reklama apriori textová, což je opravdu poměrně zastaralý postoj. Především ale stojím za názorem, že PPC je hlavně způsob účtování reklamy, nikoliv druh reklamy. Stejnou textovou nebo bannerovou reklamu mohu teoreticky mít placenou za zobrazení, za klik nebo za období...
Zastaralé? V současné době je masově opravdu PPC používána převážně textově, alespoň na těch stěžejích serverech (AdWords, Sklik..)... netvrdím, že se to v budoucnosti nezmění a není to možné již dnes (prostřednictvím jiných sítí), ale toto zjednodušené přirovnání sloužilo především pro manažery, kteří mají na starosti celkovou komunikaci ve firmách (nejen online) a forma placení PPC je pro ně úplně nový způsob se kterým se zatím příliš nesetkali. Nikdy jsem nezpochybňoval, že to dle terminologie je forma placení (to je ostatně snad každému jasné už z názvu Pay per Click). Uvědomte si, že na trhu i na té konferenci nebyli jen lidé, pro které je PPC denní chleba a kteří hledají i nové trendy... A v takovém případě je třeba ukázat PPC (nebo chcete-li textovou reklamu realizovanou nyní hlavně prostřednictvím formy úhrady PPC, abych byl úplně přesný) v celkovém kontextu komunikace. Nepopírám, že jsme to trochu zjednodušil, ale to je záměr. Byla to konference pro širokou veřejnost. Proto byly konferenční příspěvky tématicky zvoleny obecněji i odborněji, Úsměvné jsou podle mě více názory (které tam také zazněly), že PPC vlastně už není reklama, protože je to „čistší“ forma nebo, že má prezentace je neobjektivní, protože apriori neřekla, že PPC textovou formou je vždy lepší než bannery… což vždy neplatí.
pane Jindříšku, já jsem se na ten den vyspal výborně. Ten váš agenturní šovinismus je až to druhé, co mi vadilo. Já jsem přišel na odbornou konferenci a ne na vystavu agenturnich fosilii.
Myslim, ze p. Babka vedel, proc odchazi. (Podle meho nazoru je to dost velke eso na efektivni reklamu obecne, takze jeho nazory povazuji za dulezite.) Nicmene, pokud vim, tak dalsi prednasky hodnotil jako prinosne a zajimave. Pro me samotneho byla nejzajimavejsi cast Petra Stanka a p.Makovicky.
Babka je možná radikál. Ale s perfektními výsledky. Ostatně my naší kampaň opět dáme do Advertising Garden, nikoli do Ogilvy nebo jine velké agentury. To jsme v minulosti zkusili několikrát a dnes už se tomu jen smějeme.
Dobrý den, Michal Babka je odborník na efektivní reklamní komunikaci, podporu prodeje a Internet marketing. Je majitelem naší reklamní agentury Advertising Garden. Pokud chcete vědět více, navštivte www.AdvertisingGarden.cz. (visit www.AdvertisingGarden.eu for more informations)