o věcech jakými jsou zneužívání platebních karet, nejrůznější krádeže a podvody s tím spojené, klonování a podobně se člověk začne zajímat, až v okamžiku, kde se ho to osobně dotkne. Ne jinak to bylo i u mě.
Na své cestě do Austrálie jsem se stavil v Malajsii a koupil tam elektroniku za "výhodných" podmínek a použil kartu. Asi po 5ti měsících jsem zjistil, že tenkrát někdo mou kartu okopíroval, vytvořil kopii a po několika měsících během několika dnů vycucnul celý můj účet. A to prosím v místě, ve kterém jsem již 5 měsíců nebyl.
Pokud Vás zajímá více o mém příběhu (který naštěstí díky eBance dopadl nakonec dobře), přečtěte si na mém serveru následující příspěvky (chronologicky od konce), o trampotách spojených s dokazováním mé neviny, několikaměsíčním reklamačním řízení, o poučení, které jsem si z celého dobrodružství vzal.
Tohle je obecne problem toho, ze z tech nekolika milionu karet je asi 99.99% debitek ... u kreditky te to nezere, tam nese tu ztratu banka, ne ty ... u debitky bohuzel prijdes (na par hodin az dnu) a penize ...
Abych dostal platebni kartu, kterou mohu platit i do zahranici musim mit v bance nehorazny zustatek. Neni divu, ze se placeni nerozsirilo. Navic je rozumne mit pro placeni na netu kartu, ktera vede na ucet kde je jen minimum penez. To ale vyzaduje mit pak jeste jeden ucet a jeste jednu kartu pro normalni pouzivani. Vzhledem k ochote nasich bank to je problem.
Grrr ... kreditky nemaj s uctem s penezma nic spolecnyho - jak sem psal ve svym predchozim prispevku, problem nerozsireni plateb kartami lezi v cechach v tom ze tam [skoro] nikdo kreditky nema. Ja taky nejsem blazen a neplatim debitkou, ale kreditkou kde o penize neprijdu.
Odpověď na otázky položené v závěru článku je částečně skryta na začátku článku.
Vydáno bylo 1.584 tis. karet Maestro a "jen" 612 tis. karet EC/MC. Ale poměr u obchodníků je přesně opačný! 29 tis. jich přijímá platby kartami EC/MC, ale jen 12 tis. kartami Maestro. Důvodů pro tento stav je několik:
- pro zákazníka je neembossovaná karta Maestro dostupnější a méně nákladná, většina bank vám ji dá zdarma, protože to je nástroj pro vybírání peněz z bankovatu.
- pro obchodníka je ovšem neembossovaná karta nákladnější, neboť vyžaduje on-line terminál a schopnost ověřit zákazníkem vyťukaný PIN. Na embossovanou kartu stačí imprinter (tzv. žehlička) za pár korun.
- zákazník při volbě karty není objektivně informován o možnostech používání karty a službách s kartou spojených (osobní zkušenosti ze tří různých bank). Takže si nechá vnutit to, co vyhovuje bance, případně to, čemu bankovní úředník rozumí.
- banky samotné nemají na používání platebních karet zájem. Ale je to spíš ze setrvačnosti, protože doba miliardových privatizačních úvěrů již skončila (špatně) a banky znovuobjevují drobného zákazníka. Není to tak dávno, co získat úvěr na nákup televizoru byl horor. A dnes? Úvěrové společnosti se můžou přetrhnout, aby jsme si půjčili právě u jejich společnosti. S tím ruku v ruce půjde rozvoj kreditních karet a přidaných služeb. První vlaštovky už tady jsou (MAX karta), další budou následovat. Je jen otázka času, kdy to banky pochopí...
Seriál o Platebních systémech na českém Internetu začal vycházet dnes na serveru http://www.e-komerce.cz.
Nebuďte naivní. Vyřízení reklamace cca 3kKč z kreditní karty mi trvalo přibližně půl roku. Pochopitelně, že tuhle částku mě banka nejprve donutila uhradit. A po vrácení částky o nějakých úrocích (kladný úrok, že jsem měl přeplaceno) ani slovo. A to se jednalo o platbu v tuzemském kameném obchodě.
Takhle jednoznacne bych to s kreditkami nevidel... Vzdy zalezi na ochote a obchodnich podminkach banky. To, že v daném okažiku nemají mé peníze, neznamená, že budou ochotni nést ztrátu. Cituji z OP jedne americke banky vydávající v ČR kreditní karty:
"Pokyn podaný obchodníkovi poštou, telefonicky, faxem nebo jiným komunikačním prostředkem za účelem dodání zboží nebo služeb, který má být připsán na vrub Vašeho kartového účtu, ať jste jej podal nebo autorizoval či ne a bez ohledu na to, zda jste podepsal doklad o platbě kartou, kupón nebo jiný dokument, je platnou kartovou operací a my tuto kartovou operaci připíšeme na vrub Vašeho kartového účtu."
Dále např cituji "...jste povinen zaplatit aktuální zůstatek na naši výzvu, kterou můžeme učinit kdykoliv."
Problém nerozšíření plateb kartami u u nás vůbec nesouvisí s typem karty (kreditní vs. debetní). V Evropě je většina karet debetních.
Příčinu jsou:
- málo obchodních míst
- banky stále vybavují obchodníky i jen imprintery, zatímco klienty vybavují nereliéfními kartami. Jinými slovy, většina karetních obchodních míst nebere většinu vydaných karet.
- dle mého názoru jistá konzervativnost kupujících (typický příklad Hypernova: zde je bankomat, nad ním cedule jak vrata upozorňující, že kartou (ECMC, VISA, ELECTRON, MAESTRO..)lze platit přímo v obchodě - a lidi přesto VYSTOJÍ FRONTU NA PENÍZE A PAK JIMI O DESET METRů DÁLE V HYPERNOVĚ PLATÍ!!!!