U technologických firem to ale je naprosto legitimní a rozumná strategie. Příklad: Mám nápad a prostředky jej uskutečnit na úrovni ukázkových aplikací, které mi ale investici nevrátí ani mi dlouhodobě neuživí. Ta technologie nemá smysl sama o sobě, ale jako součást velkých řešení. K tomu abych se stal globálním sub-dodavatelem takových řešení nemám prostředky a vlastně ani náturu. Když se nestanu, někdo to časem okouká, nasype do toho balík peněz a já zaniknu s tím že jsem měl pár let na výplaty. Proto firmu směřuju k tomu aby byla jako celek (technologie a lidi kteří jejich tvorbu dokonale ovládli) zajímavá k pohlcení nějakým velkým hráčem nebo investorem.
Co vám na tom přijde nesprávného?
Teď nevím, co vlastně není pravda :) Rozdíl mezi "podnikatelem" a živnostníkem je jaksi z podstaty věci. Předpokládám, že "podnikatelem" je u tebe obchodní společnost nebo statuár.
Každopádně jeden i druhý by měl najít "díru na trhu" a tvořit zisk. To je smyslem podnikání.
Že by ovšem ve firmě něco zkoušeli a bylo jim jedno co, to si tedy nemyslím. Strategie totiž není něco, co se točí kolem své osy každý půlrok.
Tak samo pochybuji, že bývá v záměru firmu prodat. O tom se obvykle přemýšlí až teče do bot, nebo přijde nabídka, která se nedá odmítnout (taková obvykle nepřijde).
A pokud to někdo v záměru má, tak si o něm myslím to co jsem napsal výše.
BTW. kolik firem si založil a prodal?
Tohle myslim neni uplne pravda, delal bych rozdil mezi podnikatelem a zivnostnikem a nemyslim tim zakonny rozdil.
Podnikatel zkousi (podnika) ruzne veci na kterych se da vydelat. V zasade by mu melo byt jedno zda prodava housky nebo spickove algoritmy. Jde o to aby nasel diru na trhu, najal vhodne lidi, co nejlepe zorganizoval chod firmy. Soucasti zameru muze byt i budouci prodej rozjete firmy.
Oproti tomu zivnostnik ma nejaky konkretni obor cinnosti (remeslo), ktery se snazi zvladnout co nejlepe a hodla se jeho provozovanim dlouhodobe zivit. Napriklad programator na volne noze ktery se necha najimat od podnikatele. Jeho ukolem je jen sehnat pro sve remeslo odbyt a pak ho co nejlepe provozovat.
Předpokládám, že článek je pro lidi, kteří chtějí něco v IT postavit (společnost, projekt atd...) a následně na tom něco vydělat. Znám spoustu programátorů, kteří mají skvělé nápady, ale bojí se je realizovat. Nevěří, že se jim to může vyplatit.... Ber to jako impulz do začátku a inspiraci exitu projektu. Pokud si exit naplánuješ už na začátku podnikání, pak tě nebolí odchod z firmy...
Možná by bylo ještě vhodné ukázat křivku života firmy (závislost zisk a čas) s místem, kdy je firmu vhodné prodat.