K celému článku mám pár poznámek:
1) Pardon, ale 17 letý kluk nemůže mít "agenturu". Může mít značku, která zastřešuje jeho další projekty. Ale ze stránek FM vidím, že z toho má klasické webdesignérské studio. Nabízí služby zákazníkům. Nikde nepíše, že to dělá výhradně na smlouvu o provedení práce. Kontaktní informace veškeré žádné. Žádná právní subjektivita, nic. Já bych to nazval nedovoleným podnikáním.
Hodně mi to připomnělo článek o SEOmázích, který před pár dny vyšel na Zdrojáku. Ta "firma" tu definici v mnohém splňuje.
2) Startup? Takže každá webová stránka se ode dneška bude nazývat startup? Ten web není startup, je to prostě jen webová služba. Tečka. To, že se budou nazývat CEO, CTO apod. na tom nic nemění.
3) Chtěl jsem vyzkoušet, ale požaduje to spojení s FB. Díky, ale to ne. Proč to prostě nemůže mít navíc klasické přihlášení jménem a heslem, nebo OpenID?
4) Jak již bylo řečeno, pro mě ve škole bylo důležité si zápisky psát rukou. Dělat si k tomu náčrtky, stylování apod. To nijak počítač (zatím) nenahradí. Důležité také bylo, že ve třídě byl jeden "hlavoun," na jehož zápisky se člověk mohl vždycky spolehnout a ten svůj sešit ostatním dával k nahlédnutí o přestávkách. Ostatní si to jen kopírovali (DÚ), snažili pochopit látku nebo něco jiného. Ale pokud tito primusové nebudou používat tuto webovou službu, což nevím, zda budou, protože jim nic nepřináší, tak to k ničemu moc není.
Proč bych to měl totiž používat? Aby si ostatní stáhli moje zápisky? A za to bych měl provozovateli platit? Já je nepotřebuji a ti, co to potřebují to buď sjedou na školní kopírce, nebo opíšou ručně. V případě počítačových souborů si je prostě jen zkopírují.
Opravdu bych se nerad dočkal doby, kdy by moje děti měly používat tuhle hrůzu ve škole.
Zápis do vlastního papírového sešitu je vhodný především proto, že naučí spoustu věcí - psaní, úprava, vlastní zkratky, psaní vlastními slovy, náčrtky... Navíc je prokázáno, že co si zapíšu a zakreslím vlastním způsobem vlastní rukou, to si lépe zapamatuji. Psaní na klávesnici zdaleka takový důsledek nemá. Tento produkt zcela popírá smysl vlastního sešitu - opravdu mají děti v hodinách pouze psát jakýsi text? Mají snad opisovat učebnici? Čistý text jim může učitel snadno dát ke stažení v elektronické podobě a není potřeba v hodině ztrácet čas tím, že bude celá třída zapisovat totožný text dle diktátu.
K čemu by navíc mohla být hrůza, která neumí nic? Žádné matematické vzorce (tj. přímo nevhodné pro matematiku, fyziku, ekonomiku, chemii, biologii, ...) , žádné možnosti kreslení, žádné možnosti vlastní úpravy.. pouze tupé klapání do klávesnice. Navíc pořízená data pak nejsou moje a leží kdesi u anonymního provozovatele. Pokud tam něco zapíšu, stávám se rukojmím provozovatele, protože data nelze stáhnout k sobě. Opravdu tohle chceme naučit své děti?
Opravdu chcete, aby vaše dítě používalo nesmysl? Můžete mi osvětlit důvody?
Nezaměňujte prosím můj názor na tento nepoužitelný produkt s nějakým brojením proti počítačům ve výuce.
Jsem zcela proti kilogramům papírových knih a pracovních sešitů, které dětem ničí těla. Jsem zcela pro eInk čtečky s učebnicemi a tablety místo pracovních sešitů. Jenže tyto tablety musí mít kvalitní software, který bude žákům ku prospěchu a bude oproti papírovému sešitu přinášet významnou přidanou hodnotu.
Software (pro tablet!) musí mít:
- rozpoznávání psaného textu
- matematické, chemické, fyzikální a další vzorce a jejich rozpoznávání
- podporu náčrtků rukou (plus jejich vyhlazování)
- silné vyhledávání
- ...
Mít k dispozici přednášenou látku v nějaké papírové formě, kam si při hodině jenom doplňuji vlastní poznámky je super.
A na vysoké škole to mnozí dobří učitelé tak dělali, že jejich přednáška byla k dispozici předem a studenti si tam jenom dopisovali a domalovávali.
Nicméně - na vysoké škole to chce, aby to dělal ten profesor, protože jenom tak bude zaručeno, že to ta ta přednáška bude obsahovat opravdu to, co se bude přednášet. Vysokoškolské předměty jsou obvykle věc živá a mnohdy se přednášky z roku na rok mění, přesouvají, doplňují, nebo vypouštějí.
Není nic horšího, než zoufale listovat loňskou (neaktuální) vytištěnou přednáškou a hledat, co to profesor říká - a ztrácet čas, který jsem mohl využít k normálním zápiskům.
A praxe z dobrých západních škol, že studenti přijdou na přednášku po důkladném samostudiu a tam se nedozví nic zásadně nového, jenom si upřesňují, co už se se z učebnice naučili, to se u nás bohužel vůbec nenosí a ani já to tak nedělal.
Na střední škole se vyučovaná látka obvykle tolik nemění, takže tam by něčí loňské zápisky obvykle smysl měly.
Jenže - na střední škole, to obvykle vůbec nebylo potřeba, protože "profesoři chrlící na studenty jednu informaci za druhou" tam neexistují. Alespoň za mě tedy neexistovali.
To jsem pociťoval jako jeden ze zásadních rozdílů mezi SŠ a VŠ, že na SŠ vždy probíhá výuka tak, aby se to dalo zapisovat, zatímco na VŠ byla spíše výjimka, když někdo "diktoval".
A taky si myslím, že na střední škole by to nebylo vhodné i z toho důvodu, že tam stále většina lidí neumí rozpoznat to podstatné od nepodstatného. Není schopna dostatečně dobře formulovat text a udělat zkrácený výtah, toho co slyší. A tím, že si píší poznámky zcela sami se to učí. Možná to některým přijde jako otrava, ale přesně tohle učení se praxí je nejlepší a zanechá nejtrvalejší výsledky.
Když bude mít student předem velmi kvalitní text, který bude přednášen a bude si do něj dělat jenom sem tam vlastní poznámku a sem tam něco podtrhne, tak se naučí mnohem méně. Možná bude umět víc o sloučeninách s benzenovým jádrem, ale to, že nebude dostatečně dobře a rychle tvořit vlastní poznámky - to ho bude v životě diskvalifikovat mnohem víc. A to i v případě, že se bude chtít věnovat zrovna té chemii.
A jsem rád, že jste v závěru použil slovo potenciál - protože i pokud odhlédnu od svých principiálních výhrad (které někdy platí a někdy ne), tak v současné době je ta aplikace nepoužitelná. Protože jak už tu někteří psali - poznámky musí být kvalitní i po formálně/grafické stránce. Pokud tam nebudou hezké vzorce a hezké obrázky/schémata, tak je to k ničemu. Takže zatím je tam jenom ten potenciál...
ad 1) Z mnoha webových stránek i velkých firem není jasné zázemí, struktura firmy a podobné věci. Nic o podnikání tohoto člověka nevíte a tak si myslím, že je jakákoli kritika. Spíše mi to připadá jako závist.
ad 2) Startup je označení investice investorské firmy do začínajících nadějných projektů a ne to, že si někdo založí webovou stránku.
ad 3) To, že nemáte rád FB neznamená, že je toto spojení špatné. Určitě to dává spoustu dalších možností využití, stejně tak jako rizik. Je každého volba, zda toto akceptuje, nebo ne. V každém případě je možné si na FB vytvořit pro tyto účely celkem anonymní účet bez rizik. Ale souhlasím s tím, že by registrace mimo FB přilákala některé další potencionální "klienty".
ad 4) V této Vaší poznámce je jedno důležité slovo - "bylo". Nevím jak dlouho jste ze školy. U mě už to také pár let je, ale pamatuji si, že copycentrum v ulici mělo docela slušný výdělek. Na intranetu se také dalo sehnat prakticky cokoli. Pokud se někdo rozhodne tyto informace nějak přehledně uspořádat, tak bych mu to neměl úplně za zlé. Navíc již dlouhou dobu existují servery jako maturita.cz a podobné. Také se prodávají knihy a skripta s vypracovanými tématy...
Mé doplnění:
Pamatuji si, že v některých předmětech člověku spoustu věcí uniklo jenom proto, že někteří profesoři nediktují, ale chrlí na studenta jednu informaci za druhou. Člověk se snaží napsat co jde, ale většinou z toho pak vznikne nepřehledná snůžka nicneříkajících hesel. Pokud by bylo možno si tyto poznámky (přehledné) předem vytisknout, a při hodině je kontrolovat, doplňovat, psát osobní poznámky pro osobní porozumění, tak si myslím, že tato aplikace má obrovský potenciál.
Přeji hodně štěstí
Pavel
nečetl jsem reakce, ale osobně používám Google Docs a vyšel jsem kvintu s vyznamenáním bez nejmenších potíží. To, že to člověk píše na notebooku neznamená, že si to nepíše vlastním způsobem a vlastní úpravou. Samozřejmě na některé předměty školní sešit nemá smysl, mezi nimi matematika a svým způsobem i jazyky.
SkolniSesit, jak jsem již jednou psal jinde, jsem zatím nepoužil, protože nechci udělovat povolení žádné FB aplikaci, u které předem nevím, jak vypadá. Chybí mi screenshoty na hlavní stránce, co bych měl od Skolnihosesitu očekávat a zda má cenu přecházet.
Trošku mi uniká, jak to, že člověk, který dokáže napsat jakous-takous aplikaci a dokonce pro ni získat sponzora, není schopen vytvořit si takovou strukturu a systém souborů na disku, aby se pak vyznal ve vlastních poznámkách.
Jinak přidávám se k názoru nade mnou, že tohle eliminuje další z možností, kterak by se student mohl ve škole něco naučit. Vlastní zápisek, s vlastní (třeba nevzhlednou, to je jedno) grafickou úpravou je naprosto nepřekonatelná pomůcka k zapamatování učiva, která vytváří paměťové vazby na výklad vyučujícího a proces pořizování zápisku. Sešit zakoupený od studenta z předchozího ročníku tohle prostě neumí.
Jsem sice uz par let ze skoly, ovsem pochybuji, ze se od te doby neco zmenilo. Opisovani ucebnic tvori 80% naplne vetsiny hodin. Ucitel jim nic ke stazeni neda, nebot by to musel vytvorit (a nakladatelstvi by nemeli zisk z ucebnic), pripadne na VS ma ucitel primo zisk z prodeje skript, ktera se z techto duvodu kazdy rok meni.
Už jsem o tomto projektu četl (myslel jsem, že zde na lupě, ale asi to byl technet, nebo něco jiného) a vyzkoušel ho a stejně jako tehdy, musím reagovat takto. Tento projekt má zajímavý potenciál, ale má před sebou ještě dlouhou cestu, než bude prakticky použitelný. Aby se dal používat pro školní zápisky, musí umět vkládat obrázky a pokud možno také jednoduše tvořit grafy. Podpora tabulek alespoň se základními výpočty by měla být samozřejmostí. Ale hlavně to musí umět vzorce pomocí LaTeXového zápisu + nějaké user friendly klikátko, jinak je to k ničemu. Autoři by se neměli soustředit na on-line zpracování poznámek během vyučování, to je nesmysl, ale spíš na kooperaci a sdílení. Také by jim prospělo úložiště na materiály třeba v PDF a prezentacích s možností poznámek a on-line prohlížení.
které zapisuje jeden (mírně šikanovaný) student, zatímco ostatní při hodinách chrápou, něčím se baví nebo tam vůbec nejsou, hned by bylo jasněji. Hlavně v tom, proč to v původní verzi nemá žádné sofistikovanější funkce pro skutečně kvalitní poznámky. O ty totiž původně vůbec nešlo.
V civilizované cizině to bude mít pramalou naději na uplatnění. Učí se tam hodně jinak (lépe), než na našich středních školách, kde pořád ještě převládá systém výklad učitele - poznámky - reprodukce zkoušeným před tabulí. A většina studentů tam maká ve vlastním zájmu každý sám za sebe.
Navíc v těchto zemích středoškoláci mají k dispozici učebnice (v Evropě ve většině případů dokonce za státní peníze), zatímco u nás stát učebnice na středních školách nefinancuje zhruba od r. 1994 vůbec a protože ne každý student střední školy má na to, aby si je koupil, resp. ne každému na ně rodiče dají peníze, tak učitelé (v podstatě ze sociálních ohledů) převážně učí výše uvedeným systémem (zapisování, resp. opisování přednášek) bez učebnic.
To samozřejmě chápu. Jen nevidím rozdíl mezi koupit si zápisek a koupit si učebnici, na což jsem narážel. Samozřejmě je vlastní zápisek to hlavní a důležité, ale nevidím jako problém, že mi aplikace nabízí možnost koupit si zápisek od někoho, kdo například daný předmět studoval rok přede mnou u stejného učitele (respektive přednášejícího). Často to může být přínos i větší. Argument, že tím učíme studenty si místo psaní poznámek je kupovat prostě neberu.
Ale no tak. Rozdíl mezi učebnicí a výpiskem chápu. Ale z hlediska dříve popisovaného získávání zkušeností z vlastních zápisků se mi rozdíl mezi zakoupením učebnice a zakoupením cizího výpisku docela rychle ztrácí.
Ale zpětně uznávám, že kvalitní zápisky mohou být demotivující pro tvorbu vlastních poznámek. Ale takových demotivujících věcí na studenta působí tolik, že vidět nějaké zlo jen v této aplikaci mi přijde krátkozraké. Je to jen nástroj, podle mne je užitečný a pokud je student línej, tak si tu cestu najde tak jako tak.
Moje dítě ještě pár let do školy nepůjde, takže předpokládám, že se do té doby objeví nové věci (viz. noteslate) a třeba se i školnísešit rozšíří a vytvoří propojení na potřebné tablety a vše uvedené bude obsahovat.
Osobně vidím rozdíl mezi produkty, které jsou nepoužitelné a těmi, které jsou teprve na začátku dlouhé cesty s prozatím omezenou funkčností (ale použitelnou).
Možná ne, ale kdo to může říct? Ale vždyť se podívejte jen na nás dva: známe dva uživatele, kteří mají dohromady osm účtů. Kolik takových uživatelů je mezi lidmi, které ani neznáme? A kolik našich známých vícenásobný účet má, ale nepřizná jej, aby o něj nepřišli?
(Skoro bych odhadoval, že mezi hráči všemožných facebookových her budou minimálně dva účty normou. Z herního hlediska je to "výhodné".)
Asi došlo k omylu, Vy jste chtěl oslovit autory Nového sešit.
Máte asi na mysli tohle: http://office.microsoft.com/cs-cz/onenote/
S tím já nemám nic společnýho, já dělám tohle:
http://www.milionovastranka.net
je to asi mesic co jsem cetl tyto cisla - 700M uctu na fb z toho aktivnich cca 540M (neduplicitni, nemrtve, nonfake ...), internetova populace podle cisel z letosniho brezna byla asi 2,4mld takze nejakych 22% pouziva fb, tomu rikam vetsina panecku. vy to tak jiste nevidte a muze vam to jiste potvrdit vasich 632 nejlepsich pratel, stouch :)))
Díky, makám, až se ze mne kouří, teda kouří se spíš z tych Startek, kerý přitem kouřim.
První verze je funkční, teďky dělám druhou verzi, kerou doplňuju a zrychluju.
Viz:
http://www.milionovastranka.net
http://twitter.com/#!/PetrHejl
Ad SEO:
Dělám na vyřazování nerelevantních stránek, MFAček, stránek, které zobrazují jen jedno zvětšené foto apod.
BlackSEOSpammeří, třeste se. A to sou tam eště množiny.
Přesně tak. Malá dodatečná svisle orientovaná poznámka při okraji s náčrtkem a vztahem - to dává sešitu šťávu; je to hotové za pár vteřin a i po letech je člověku jasné, o co tenkrát šlo.
Navíc si myslím, že efektivně používat počítač jako psací stroj chce umět dobře psát všemi deseti, což asi mimo obchodní akademie apod. nebude běžné.
Každý mozek funguje trochu jinak a pokud se chci něco opravdu naučit ze zakoupeného výpisku nebo učebnice, tak do toho musím čmárat.
Podtrhávat, přidávat náčrtky, doplňovat poznámky.
Pokud si někdo myslí, že si koupí hotový "sešit" a v hodině bude jen mačkat page down, tak to dotáhne maximálně na kopáče výkopů, anebo do státní správy.