Hlavní navigace

Názory k článku Je vybavování škol počítači vyhazování peněz?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 9. 2000 9:32

    Vladimir (neregistrovaný)
    Myslím si že uloha počítaču na _středních_ školách a vyšších je velmi důležitná. U základních je to ale diskutabilní. Z vlastní zkušenosti vím (střední školu jsem dokončil před 2 lety), že ani samotní učitelé neví co je to Windows 95, používají zarytě t602 a Windows 3.11 a to samozřemně učí i své žáky. Averze, kterou mí bývalí spolužáci a hlavně spolužačky získaly je neskutečná. Mnozí se dnes bojí zapnout PC aby mu něco "neudělali" !
    Protože už v té době jsem "dělal" do počítačů tak jsem tomu kupodivu více rozuměl než učitelka. Pravda, 50% informací, které jsme se učily byly typu: dnes je nejvýkonější procesor řady pentium 75 (už v té době frčely 200MMX), kotoučové datové sklady apod. Tomu jsem nějak nerozuměl - no prostě fantazie.
    A když jsem se zeptal, proč nepoužíváme Windows 95 tak mi bylo odpovězeno, že tomu nikdo na škole nerozumí...
    A pak proč mají lidé k počítačům averze - není se čemu divit při představě PC 386, Windows 3.11 atd. To je lepší ty počítače na škole nemít.
  • 19. 9. 2000 10:06

    Marian Němec (neregistrovaný)
    Tento nazor je velice diskutabilni. Ja osobne jsem presvedcen, ze pocitace na ZS maji byt. Hodne vsak zalezi na pristupu skoly. Bydlim v malem meste, a tak znam pomerne dobre mistni pomery. Reditele zdejsi ZS znam osobne. Ackoliv on sam neni zrovna vzorovym uzivatelem PC, tak na skole nechal zridit pocitacovou ucebnu. Chysta se pripojeni do internetu. Deti se do pocitacu tesi. Spousta z nich ma pocitac doma a chteji ucitelum predvest co uz umi. Ostatni deti se snazi jim vyrovnat. Ackoliv se uci malovat a delat ruzne "hlouposti", tak hlavnim ukolem je, aby nemeli pred pocitaci respekt, protoze podle mne je prave respekt a strach z pocitacu hlavni brzdou vyvoje IT v CR.
  • 19. 9. 2000 14:31

    Tomas Pieter (neregistrovaný)
    Clanek ma ponekud filosoficky nadech, proto i ja na nej odpovim podobnym stylem.

    Z prispevku jsem vycitil jistou obavu autora z neprizniveho vlivu pocitacu na vyvoj lidskeho jedince, jeho odcizeni se od spolecnosti, neschopnosti komunikovat s okolim beznymi zpusoby,... Tato vsechna rizika jsou samozrejme nesporna, otazkou ovsem zustava, zda tomuto trendu lze vubec zabranit a zda vsechny tyto schopnosti, ktere jedinec ztrati, bude potrebovat.

    Musime si uvedomit, ze vyvoj lidske civilizizace je nezvratny, ze zpusob, jakym clovek zije, se neustale meni. Prichazi doba, kdy clovek bude ovlivnen technikou cim dal tim vice, pocitace (nebo neco, co je bude nasledovat) mu budou nahrazovat veskery styk se zbytkem sveta, jejich prostrednictvim bude komunikovat s ostatnimi cleny spolecenstvi, bude relaxovat v prostredi vitualni reality, kterou si bude moci sam programovat,...

    Prichazi novy zlom v lidskem vyvoji a mnozi lide se tomu brani. Haji stare hodnoty, ktere se jim zdaji byt vyznamne, nenahraditelne. Musi si ovsem uvedomit, ze tato bitva je dopredu prohrana, ze techto bojovniku za stara prava bude postupne ubyvat, tak, jako ubyva domorodych lidi zijicich ve svych pribytcich s kamennym nozem.

    Muzete si rikat, kam to vsechno speje a zda je to spravne. Uz v dnesni dobe je mnoho lidi utikajicich od civilizace do prirody, uvedomujicich si, ze neco mozna neni, jak by melo byt . Kolik je ale lidi, kteri se opravdu dovedou obejit bez "vydobytku civilizace", jako je, teple ciste obleceni, horka voda v koupelne, kvalitni lekarska pece, bezpeci domova daleko od drave zvere utocici na vas chatrny pribytek?

    Kolik z vas dovede prezit s nozem a s oblecenim, co mate na sobe? Ne v parku, kde muzete zavolat pomoc z nedalekeho telefonniho automatu, ale divoke prirode, tak jak tomu bylo na pocatku lidskeho veku (a ostatne i pred par stovkami let).

    Je pokrok spatny nebo spravny? Je spravne ze se nam zvysuje doba zivota nebo ne? Je spravne, ze netrpime hladem nebo ne? Je spravne, ze dnesni deti nevi, jak vypada krava nebo ne? Je spravne, ze pocitacove hry jsou neoblibenejsim konverzacnim tematem dnesnich deti nebo ne?

    Na tyto otazky si sami najdete odpoved. A zkuste prijit taky na to, zda vubec lze zastavit pokrok, natoz jej vratit zpatky.

    A argumenty typu priroda to chtela taky neobstoji. Co je vlastne priroda (je to ekosystem na Zemi, je to neco nahore, co nas vede, je to Slunecni soustava, je to mimozemska civilizace v souhvezdi Orion?). Jak vubec muze nekdo vedet, co priroda chtela? Chtela to, ze clovek kdysi zil v prumeru 20 let (v Indii jeste na pocatku 20. stoleti)nebo to, aby umiral predavkovany drogama? Nebo si s nama hraje jako s Dinosaury?

    Nase deti si proste budou casem promitat historicke filmy z doby, kdy to vsechno jeste bylo jinak a kdy se lidi jeste bavili starym primitivnim zpusobem (jestli nejake deti v te dobe jeste budou).

    A kdo si mysli, ze zpusob, jakym zije presne on, je ta nejspravnejsi cesta, je stary krokodyl a patri do muzea. A casem se na nej bude vzpominat jako na ty, co upalovali lidi tvrdici, ze Zeme je kulata.

    S pozdravem ( a omlouvam se, ze jsem se tak rozepsal)

    Tomas


  • 20. 9. 2000 2:42

    Martina Kopty (neregistrovaný)
    dobře jste to napsal.

    Jen si nejsem zcela jistý Vaším názorem. :) To není fair.
  • 21. 9. 2000 7:30

    Dusan Spurny (neregistrovaný)
    Re: Daniel Docekal
    Jeden pocitacovy vtip koncil radou:
    Zabalte svuj pocitac zpet do krabice a bezte ho vratit do obchodu.
    Ja bych Vam k tomu jeste dodal:
    Prodejte taky byt a odstehujte se do lesa.
    Dusan Spurny
  • 22. 9. 2000 20:12

    Daniel Docekal (neregistrovaný)
    Milý Dušane, možná by stálo za to si ještě jednou ten článek přečíst. Nejlépe celý, nikoliv jenom vybrané odstavce.
  • 19. 9. 2000 18:55

    Saši Srpové (neregistrovaný)
    Myslím tak do 10 let, nebo ještě míň? Takovým bych dávkovala počítače jako kdysi rodiče mně televizi - večerníček, občas nějaká pohádka, v pátek od osmi do devíti přírodopisný seriál a pak hajdy na kutě. Na druhý stupeň ZŠ tak dva roky základu, ovšem na úrovni méně děsné než se může povést dneska (já mám špatnou zkušenost až z gymplu). Na střední škole pořádně - (to mi děsně chybí), aby jinak gramotný člověk nemusel pořád někoho volat k tomu, že chce upravit dokument, připojit tohle, instalovat ono, stáhnout si něco jiného z Internetu, poradit si, když té mašince něco trochu "udělám". Něco jako dovědět se, proč se čaj napřed sladí a pak se do něj dává citrón, jak se ošetřuje popálenina, umět sepsat canc o splněném úkolu...
  • 19. 9. 2000 22:47

    Pavel Netusil (neregistrovaný)
    Absolutne nesouhlasim s posledni vetou Vasi reakce.
    Typicke pro dnesni dobu. Jak pisete, pred 2 lety jste maturoval, tj. pred 6 lety opoustel ZS. Patrne jste znalym v oboru PC, tak byste mohl vedet, ze tak stara informace zrejme nebude vystihovat presny stav. Kdo z dnesnich beznych uzivatelu PC tehdy vedel neco podstatnejsiho o internetu. Ja jsem pred 5 lety zacal ucit informatiku na ZS. Za tu dobu se ledacos zmenilo, i kdyz pripoustim, ze odbornost ucitelu neni vzdy kdovi jaka. Ovsem situace neni az zas tak kriticka jak pisete, alespon ne u samotnych ucitelu informatiky. Citim z clanku (mozna se mylim, nejsem senzibil) jakesi pohrdani nad pocitacovym ucitelstvem obecne. Vetsinou jsou ucitele spis ve velmi tezke pozici, kdy musi odvadet totez co ostatni kolegove, + udrzba PC v ucebne, + osveta ve skole, + samovzdelavani doma na ktere Vam nikdo neda ani kacku a moooc casu. To vsechno za plat, ktery mnohdy zapasi alespon s celostatnim prumerem. Bavit se o prumeru mezi VS vzdelanymi nema cenu. Neni chybou ucitelu, ze jejich odbornost nebyla a nekdy jeste neni na dostatecne urovni. Chybela (nevim co vyleze ted z ministerstva) temer jakakoliv podpora, at uz financni, ci umoznenim dalsiho vzdelavani ze strany skolstvi. Skolni prostredi jako takove vubec neni pripraveno na situaci, kdy jednou naucene pred 20 lety nestaci.
    Ucim krome pocitacu take fyziku a je propastny (to je asi jeste slabe slovo) rozdil mezi mnozstvim literatury, ktere jsem za svou praxi (5 let) precetl o fyzice a pocitacich.
    Mel by jste videt, jaky je o pocitace mezi zaky zajem.
  • 20. 9. 2000 8:44

    Karel Dvoracek (neregistrovaný)
    Ucim na stredni skole a o pocitace se zajimam od VS, jsem ing elektro. Prosel jsem pocitaci od piky (ZX81, hw, assemblery, pascal, spousta uziv. sw) a zaroven delam do vazne hudby, takze mam celkem prehled. Internet uzivam asi pet let.
    Odpovedi na titulek by melo dle meho soudu byt, ze je to zejmena obrovsky kseft pro pocitacove firmy (mozna spise lobby) a moznost, jak vydojit z naseho uboheho statu posledni korunky. Mladez nizsich typu skol opravdu asi neni schopna pouzivat PC jinak nez na hrani a negativni jevy jsou v clanku dobre popsany. Izolace, neschopnost komunikovat, neschopnost tvurcim zpusobem hledat reseni, o porusene motorice ani nemluve. Nejhorsi je ovsem absence citu.
    Tyto veci zatim silne podcenujeme, ale dusledky budou velmi tristni.
    Stredoskolaci pouzivaji Internet zejmena na mailovani (relativne uzitecne), chatovani (naprosta ztrata casu, protoze kecaji u naprostych ptakovinach, je sice treba si odpocinout, ale tato forma se mi zda velmi spatnou pro vyvoj jejich moralnich vlastnosti, nejhorsi je ta anonymita), pak na stahovani her (no comment) a prohlizeni obrazku, ktere stejne vzapeti smazou. Proste komercni konzumace bez jakekoliv tvurci slozky. Snazne prosim, pokud mate jine zkusenosti, popripade nejakou statistiku, jak mladez internet vyuziva, dejte mi vedet. Samotnemu se mi to totiz nechce verit, ze je to tak.
    Nevzdelanost kolegu ucitelu v oblasti PC je mnohdy opravdu tragicka. Pricinu spatruji v tom, ze slozity vyvoj prostredku vypocetni techniky mnohe odradil a prinutil k rezignaci nebo alespon k obrovskemu skepticismu. Dlouhotrvajici financni situace ve skolstvi k tomu prispiva. Promarnili jsme obrovskou sanci po r1989, kdyz jsme mohli zcela rekonstruovat skolstvi a rozetnout ten zacarovany kruh, ktery nas stale spoutava moralne s prokletou minulosti komunisticke amoralnosti a ostatnich otresu 20. stoleti. To jsem ale vzal az moc zesiroka, ale urcite to souvisi.
    Kantori proste maji malo penez i casu a prostredku na kvalitni postgradual ve vypocetni technice. Skola je naucila vzdelavat se ve vlastnim oboru (alespon trochu), nerekli jim ale, ze pocitace jim mohou nekdy usnadnit praci (ostatne o tomto tvrzeni i nekdy sam pochybuji).
    Reseni neznam.

    Karel Dvoracek
  • 20. 9. 2000 10:04

    Tomas Pieter (neregistrovaný)
    V tom, ze ve strednim skolstvi (a co teprve v zakladnim)je nedostatek schopnych ucitelu se znalosti pocitacu, s vami plne souhlasim. A neplati to jenom o pocitacich. Zpusobuji to zrejme nizke platy ucitelu. Kdo je schopen se uplatnit jinde a neni extremni nadsenec skolstvi, hleda si lepe placene misto, kde se navic docka i osobniho rustu. A clovek s dobrou znalosti pocitacu je dnes velmi cenenym aktivem na trhu prace.

    Navic se prosazuje trend, ze mladi lide, kteri by pocitacum meli rozumet lepe, jelikoz s nimi vyrustali uz od detsvi, o skolstvi nemaji zajem a prumerny vek ucitelu roste (toto nemam overene zadnou statistikou, nebude to ale daleko od pravdy (nazor mnoha mych znamych ze skolstvi)).
  • 20. 9. 2000 19:26

    Petr (neregistrovaný)
    Podle mne je hlavni brzdou rozvoje IT v CR stat (jako ostatne v mnoha jinych odvetvich). Nejenze pro mnohe vladce jsou pocitace stale 'nejaka blbost' (pro ty starsi pak treba i jen vysledek burzoazni pavedy ;-), ale ani si dostatecne neuvedomuji moznosti tohoto statu, tezko budeme asi zit treba z nerostneho bohatstvi. Prave rozvoj IT je (ci spise by mohlo) byt tim, co by tento stat posunulo trochu na zapad. To by ale nejdriv museli prestat dusit pristup k Internetu udrzovanim monopolu a neprichazet s tak stupidnimi napady jako 22% DPH na software. Vybavit skoly pocitaci je sice pekne (otazkou zustava jaka cast vynalozenych prostredku se na to opravdu vyuzije a jaka kdesi zmizi), ale v porovnani s moznosti mit doma alespon prumerny pocitac s pouzitelnym (!) pripojenim k Internetu zcela zcestne. Ohledne ucitelu, je to sice katastrofa, ale uvedomte si kdo tu praci za ty penize asi pujde delat ? Od starsich ucitelu lze tezko predpokladat nadseni (samozrejme se mohou najit i vyjimky) a pro mladeho cloveka jsou financni podminky ve vetsine pripadu zcela neprijatelne. Je to spise takovy konicek nez zamestnani. Reseni je v soucasne dobe asi jedine a to individualni pristup rodicu, kteri nakupem pocitacu budou dale krmit jiz tak nenazrany stat na danich, ktere pak ti vladnouci zmetci stejne rozpusti kamsi do vzduchoprazdna nebo na nekonecnou podporu 'perspektivnich' podniku vyrabejicich ingoty.
  • 21. 9. 2000 23:45

    Pavel Smolík (neregistrovaný)
    Je to dobrý článek, ať jsou názory autora či diskutujících jekékoli. Bohužel diskutovat na takovéto témata, na tak malém prostoru, je prakticky nemožné.
    Snad jen v krátkosti:
    1. Počítače tu jsou a budou.
    2. Děti se k počítači vždy dostanou,ať poučeni, či nepoučeni.
    3. Počítač je jen nástroj jako kalkulačka, pračka nebo auto. Záleží na tom, zda naučíme děti, aby nám počítače sloužily, nebo my sloužily jim.
    4. Lidstvo přežilo nástup knihtisku, telegrafu, radia, fimu, televize, mobilů. A jen ti hloupí (ale spíše špatně nebo ledabyle výchovně vedeni) zapoměli, že je louka, les, voda,sport, kultura, přátelé ...