Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Jen je nechte, ať si platí od Marek Prokop - Mikroplatby, nebo předplatné? Na tuto otázku asi neexistuje univerzální...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 23. 8. 2001 11:18

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Mikroplatby, nebo předplatné?

    Na tuto otázku asi neexistuje univerzální odpověď. Pro média paralelně vycházející v papírové podobě bude jistě schůdnější předplatné, naopak začínající, čistě webový vydavatel by s ním asi tvrdě narazil.

    Přiznám se, že ještě před časem jsem byl zastánce mikroplateb, ale postupně se od nich začínám odklánět. Proč? Zdálo by se, že mikroplatby rozdělí články na dobré a špatné, ale osobně o tom z několika důvodů silně pochybuji.

    -- Většina čtenářů za články tak jako tak platí a nejsou to zrovna *mikroplatby*. Platíme svým časem. V mém případě to dělá okolo 100 Kč za článek a nepochybuji, že Lupa bude mít i o dost "dražší" čtenáře. Mikroplatba už tedy "celkové náklady na přečtení" (TCR ;-)) nijak podstatně neovlivní.

    -- Článek si vybírám podle autora, názvu a perexu. Přísně vzato, ani jeden z těchto indikátorů neurčuje spolehlivě kvalitu samotného článku. A jakmile jednou kliknu, zaplatím.

    Na mikroplatbách mi však začíná vadit ještě další aspekt. Přesouvají totiž odpovědnost z vydavatele na čtenáře. Tradiční koncepce žádá po vydavateli, aby to byl on, kdo garantuje zaměření, výběr autorů a celkovou úroveň média. Vydavatel musí budovat svou pověst a přesvědčit publikum, že investice do předplatného se vyplatí.

    Mikroplatby, naproti tomu, tuto zodpovědnost z vydavatele snímají, Může míchat páté přes deváté, špatné s dobrým, tisknout vedle sebe Koptu i Čendru. Vždyť je to čtenář, který rozhodne, co číst chce a nechce, za co zaplatí a nezaplatí.

    Čer tví proč, ale ta tradiční představa je mi nějak sympatičtější.
  • 23. 8. 2001 11:52

    trevor (neregistrovaný)
    Jsem radovy uzivatel internetu s prumernym prijmem a jsem pro zavedeni nejakeho druhu mikroplateb ci predplatneho. Problem je ve vysi ceny za predplatne ci zobrazeni obsahu clanku. Jak autor uvadi rozmezi 40 centu - 20 dolaru/1 clanek, je dobre uvest ze castejsi je horni varianta tohoto rozmezi, coz je vzhledem k zivotni urovni nejen nasi ale i v USA pro dost lidi naprosto neprijatelne. Staci se podivat na system QPass na www.nytimes.com, , www.ft.com , www.wsj.com/ , www.washingtonpost.com/.

    Stejne tak napr. www.aspi.cz, www.albertina.cz , www.ihned.cz chce za pristup pres web do svych bazi naprosto nesmyslne castky.

    Cili pokud se cena za zobrazeni obsahu jednoho clanku (casto je to kupovani zajice v patli - z anotace nepoznate kvalitu obsahu celeho clanku) bude pohybovat v radu max. desitek haliru/1 clanek resp. radovec max. stokoruny predplatne rocne, pak v tom nevidim problem.

    Pokud ma dana firma alespon trochu smysl pro realitu, nemuze chtit v CR momentalne vice. Navic ja se nechci vazat u jedne firmy ale mit pristup do MNOHA takovych sluizeb. Staci kdyz si dane firmy uvedomi cenu za pripojeni a ze den ma jen 24 hodin a muzou byt klidne - nikdo nebude vyuzivat jejich sluzeb nonstop.

    Stejne tak by se meli probudit i zahranicni poskytovatele obsahu a prizpusobit cenu za pristup k obsahu zivotni urovni klienta dle zeme puvodu (slo by pres pristupovou IP z urciteho adresniho rozsahu - to by se dohodlo pri sjednani smlouvy dle pouzivaneho providera nebo pres prevnou IP s moznosti zmeny dle pozadavku klienta). Tato strategie se bezne pouziva napr. pri prodeji aut (viz rozdil v cene Skodovek CR SR)
  • 23. 8. 2001 14:43

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    To je jasná argumentace, ke které jsme se dopracovali i tady na druhém konci (bez)drátu. Proto říkám, že pokud se začne za obsah platit na Lupě, nedotkne se to článků, na které jste nyní zvyklí.

    Když se podíváte, tak publikujeme především názory a komentáře -- byli bychom hloupí, kdybychom za ně od čtenářů chtěli peníze. Můžeme vám ovšem nabídnout třeba i analýzy a rozbory, případové studie, a to je právě případ, za který by čtenář měl platit. Aby však nešlo o kupování zajíce v pytli, budeme muset garantovat kvalitu a čtenáře o ní stále utvrzovat.

    Nikdo nechce zpoplatnit krátké zprávy.

    O placeném obsahu se tu vedou bouřlivé diskuse, takže tenhle příspěvek je spíš argumentací ke článku,než stanovisko redakce.

    Krom toho, Lupa je už nějakou dobu ziskovým projektem, takže jsme motivováni nikoli vidinou peněz, ale přáním zvětšit svůj náskok před konkurencí a zlepšit své služby. Až budeme přesvědčeni, že k tomu pomohou placené materiály, pak je využijeme.
  • 23. 8. 2001 14:50

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Těch 20 USD obvykle představuje několik desítek stran, spoustu diagramů a tabulek, několik dnů či týdnů práce jednoho i více lidí. Takový text vám přinese více, než do něj vložíte. Minimálně to, že si nebudete muste dělat analýzu sami.

    Osobně předpokládám, že přístup ke článkům proplácí zaměstnavatel (proto se platí kartami).

    Když u nás někdo prodává 60stránkovou zprávu o W@P usability, chce za kus 20.000 Kč a víc. Když totéž prodává Jakob Nielsen, může si dovolit cenu 18 USD (cca 700 Kč). Myslím, že v zahraničí budou ceny vždy nižší než u nás. Ovšem, kdybyste si měli studii o W@Pu na stejné úrovni dělat sami, zjistíte, že náklady jsou několikanásobně vyšší, než cena placené studie, ale přesto mohou být ještě nižší, než očekávaný zisk.
  • 23. 8. 2001 15:45

    Daniel Dočekal (neregistrovaný)
    18 USD? Kde žijete Martine. Pokud se v USA někde nabízí nějaká studie, tak za stovky dolarů (typicky tak 600 USD).
  • 23. 8. 2001 16:03

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Tak tu studii za 18 dolaru jsem uz nenasel, ale nasel jsem tu io WAPu, a stoji 26 USD.

    http://www.nngroup.com/reports/wap/

    Ta cena ovlivnena predevsim tim, ze si zpravu za tehle par drobnych poridi desetitisice, ne-li vic lidi. Predevsim ti, kteri uz rozjeli nejaky W@P, a zjistili, ze naleteli na reklamu mobilnich operatoru a chteji z toho alespon nejake penize dostat zpatky.
  • 23. 8. 2001 16:07

    trevor (neregistrovaný)
    Napr. nytimes.com maji za pouhe novinove clanky (tj. jiste ne Vami uvadene "představuje několik desítek stran, spoustu diagramů a tabulek, několik dnů či týdnů práce jednoho i více lidí. Takový text vám přinese více, než do něj vložíte. Minimálně to, že si nebudete muste dělat analýzu sami") tyto sazby:
    25 articles for $19.95, 10 articles for $9.95, four articles for $5.50 and single article for $2.50
  • 23. 8. 2001 16:20

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Za běžnou zprávu z http://ww.nytimes.com nezaplatíte ani cent. Platíte za jiné články. Zrovna tak na BusinessWeek platíte jen za některé články, a ne za běžné zprávy.

    To je třeba rozlišovat.
  • 23. 8. 2001 16:26

    trevor (neregistrovaný)
    Nemuzu si pomoct ale nemate pravdu:
    Dejte na uvodni strane hledat "Havel"
    Vybehne na Vas mj. nasledujici:
    Your search was performed on over 500,000 New York Times articles dating back to 1996. You can get articles published within the past week free and purchase older articles for as little as $.80 per article, a 68 percent savings (photos, charts, and graphs are currently unavailable). Pricing options include: 25 articles for $19.95, 10 articles for $9.95, four articles for $5.50 and single article for $2.50. Click Here to learn more.
    Archives Help | Search Tips

    Nechci snizovat hodnotu clanku obsahujici slovo Havel, ale ve vetsine pripadu se nebude jednat o hodnotne ekonomicke analyzy na kterych pracuje tym lidi.
    Cili tyden stare clanky free, pak platte za VSECHNY clanky v nytimes od r 96


  • 23. 8. 2001 17:19

    trevor (neregistrovaný)
    Omlouvam se za delsi prispevek - ano jde o pristup do archivu, ale myslim ze by to mohlo Vase ctenare zajimat, v jakych castkach se to pohybuje:

    tydenni predlatne Newsweek 10 USD

    Casopis Time:
    TIME Archive Single Article $ 2.50 Buy Now!
    TIME Archive 24-Hour Pass $ 4.95 Buy Now!
    TIME Archive Month Pass $ 9.95 Buy Now!
    TIME Archive Monthly Subscription $ 7.95 Buy Now!
    TIME Archive Annual Subscription $ 49.95 Buy Now!

    Ekonom: archiv od r. 97 pristup na rok 1200

    Hosp. noviny archiv od r. 92 pristup na rok 3.800

    Obchodni vestnik: od r. 92 na rok 4000


    The Economistclanek 2,5 USD
    rocni 59 USD


    ASPI- Automat. system pravnich informaci -
    Cena za práci s ASPI závisí na počtu vyhledávacích dotazů a vstupů do textu předpisů, literatury a aplikací. Cena za jeden dotaz na výběr předpisů nebo literatury, tj. spuštění funkce "Hledání" z dialogu "Zadání" je 4,- Kč. Cena za prohlížení jednoho textu (či části) předpisu je 6,- Kč a jednoho textu záznamu podsystému "Literatura" 2,- Kč. V doplňkových aplikacích činí poplatek za vznesení dotazu "Hledání" 1,- Kč a za prohlížení konkrétního textu jakékoliv aplikace také 1,- Kč. Minimální cena celkem za 1 kalendářní měsíc za každého současného uživatele daného klíče je 150,- Kč. Za aktivaci přístupového klíče a za aktivaci každého dalšího uživatele k danému klíči se účtuje jednorázový poplatek ve výši 300,- Kč.

    Albertina - Monitor Tisku -

    Soubor databází Albertina - Firemní Monitor na Internetu (kromě Anopress - Monitor tisku) měsíční předplatné 4.900,- Kč
    AI ČR I Soubor databází Albertina - Firemní Monitor na Internetu (kromě Anopress - Monitor tisku) roční předplatné 24.900,- Kč
    AI ČR II Anopress - Monitor tisku na Internetu měsíční předplatné 4.900,- Kč
    AI ČR II Anopress - Monitor tisku na Internetu roční předplatné 24.900,- Kč
    AI SR Soubor databází Albertina - Firemný Monitor na Internetu měsíční předplatné 4.900,- Kč
    AI SR Soubor databází Albertina - Firemný Monitor na Internetu roční předplatné 24.900,- Kč



    Newton - dcera CTK - vystrizkova sluzba:
    MONITORING -- STANDARD (MĚSÍČNÍ PAUŠÁLNÍ POPLATKY)
    Zdroj / Dodávka Jednorázově Měsíčně Týdně Denně
    Tisk (český) 1 800 Kč 2 100 Kč 2 600 Kč 3 900 Kč
    Tisk (slovenský) 900 Kč 1 200 Kč 1 700 Kč 2 500 Kč
    TV a rozhlas 1 200 Kč 1 900 Kč 2 400 Kč 3 500 Kč
    Zpravodajství ČTK 700 Kč 900 Kč 1 200 Kč 1 700 Kč
    Internetové servery - 500 Kč 750 Kč 1 000 Kč
    Obchodní věstník 500 Kč 900 Kč 1 100 Kč -

    DOPLŇKOVÉ SLUŽBY K MONITORINGU -- STANDARD (MĚSÍČNÍ PAUŠÁLNÍ ČÁSTKY)
    NEWTON On-line (viz níže Cena za článek)
    CENA ZA ČLÁNEK
    Článek z tisku (ČR) 6 Kč
    Článek z tisku (SK) 15 Kč
    Zpráva z TV a rozhlasu 100 Kč
    Zpráva z ČTK 6 Kč
    Článek z internetových serverů 6 Kč
    Článek z OV 15 Kč
    Elektronický obrázek 35 Kč
    Cizojazyčné anotace (Aj, Nj) 150 Kč
    Překlady (plný text) 400 Kč/normostrana

    DHI STANDARD (MĚSÍČNÍ PAUŠÁLNÍ POPLATKY)
    Aktualizace Měsíčně Týdně Denně
    CD + email/disketa, internet 3 200 Kč 4 100 Kč 7 300 Kč

    DHI ON-LINE (MĚSÍČNÍ PAUŠÁLNÍ POPLATKY)
    Aktualizace Měsíčně Týdně Denně
    Internet 2 900 Kč 3 700 Kč 6 800 Kč
    ** sleva x% ze základní částky za každého uživatele

    ČESKÝ VÝBĚR (MĚSÍČNÍ PAUŠÁLNÍ POPLATKY)
    Český výběr Licence Další licence* Multilicence
    Česká verze 900 Kč 10 % 4 900 Kč
    Anglická verze 1 100 Kč 10 % 5 900 Kč
    * za každou další licenci se platí pouze 10% ze základní částky

    K ceně se připočítává DPH 5%.


    CTK - to je uz absolutne mimo moje chapani - to si muze dovolit mozna TV NOva ale ne bezny uzivatel internetu - ceny mohu dodat az zitra

  • 23. 8. 2001 17:53

    Daniel Dočekal (neregistrovaný)
    Nene Martine, ta cena je ovlivnena jenom tim ze je to jejich vlastni reklama a je jim zjevne blbe to davat zadarmo. Nehlede na to ze to nerika nic co by vsichni na svete uz davno nevedeli nebo se to nedalo precist v nespoctu novinovych clanku.
    Takze to proste pousteji za zcela symbolickou cenu.
  • 23. 8. 2001 18:12

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Trevore, to je skoro na clanek :-) Ale podle toho srovnani je docela dobre videt, ze ty ceny jsou srovnatelne. 50 USD za rocni predplatny k archivu NYT je vcelku zababku.

    Vybery si vetsinou kupujou marketaci z firem, tem to firma proplaci. Vystrizkova sluzba tu byla vzdycky.

    Clanek se tocil spis kolem plateb za obsah na serverech magazinoveho typu. Zadne prehledy a archivy.

    Presto Vam za ten prehled dekuju, dal jste si s nim nepochybne praci.
  • 23. 8. 2001 18:14

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Ja asi kvuli tomu Jakobovi Nielsenovi zavolanm a zeptam se ho :-)

    V kazdym pripade je fajn mit za 700 Kc zpravu, na ktery bych pracoval treba dva tri dni. Nemyslite?
  • 23. 8. 2001 19:29

    Daniel Dočekal (neregistrovaný)
    Haha, vzhledem k tomu ze oni stejne celou tu zpravu dali predem mediim, je ve vetsine medii k dispozici presne tech par vet, ktere maji hlavu a patu, zcela zadarmo.

    Martine, Martine, skutecne jsi tak naivni? Myslis ze ti nekdo za 18 USD da neco co neni to co vsichni vedi a ponekud obalene prazdnou slamou?

    Kupujeme lecjake reporty, ale za 18 USD ? :)))
  • 23. 8. 2001 19:58

    Robert Vanek (neregistrovaný)
    Panove, to je rozhovor. Co si takhle to na ty strance precist???

    Reports like this usually sell for thousands of dollars. It would probably cost you around $80,000 to run a study like this on your own. We are charging a much lower price for several reasons:

    On the Internet, the economics of intellectual property change: since there are almost no distribution costs (and no sales costs except this website), it makes more sense to aim to sell a large number of copies at a low price than a small number of copies at a high price (as one would do in the traditional world of high expenses for sales and distribution).

    We want to reach a large number of readers: we are fed up with the poor state of Web usability, especially regarding mobile Internet access.

    Finally, it is an experiment for us to publish a report through the Internet, so we wanted to make the entire project as net-centric as possible. Ideally, we would have used micropayments to allow readers to buy a single finding for a quarter or a user quote for a nickel. That must wait for a later report.
  • 23. 8. 2001 22:45

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Já si také říkal, kdo proboha může koupit Kučerovu knížku Tripy a tiky profesionálů, a vidíte, prodává se. :-)

    Asi to někomu vyhovuje.
  • 24. 8. 2001 16:51

    Vaclav Kabat (neregistrovaný)
    Ano uznavam, jsem blbej..

    takoveto report konkr. wap usability jsem ochoten dat zdarma :-)
  • 24. 8. 2001 16:59

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    On de facto zdarma je, protoze se to distribuuje v PDF ;-)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).