Obyčejným uživatelům, tj. minimálně 66% obyvatelům, je zcela jedno, jakou technologií nás operátor spojí s volaným.A všechny uživatele podstatě zajímá jen to, abychom měli dostupný signál. Bez signálu je mob.telefon pouze na hraní. Na pokrytí signálem by měli operátoři zapracovat.
Ony neumí pracovat současně. 3G běží nad 2G. Asi jako když dáte kolo do autobusu - nejedete paralelně. LTE nemá s 2G nic společného. Muselo by to tedy běžet paralelně, tj. na jiných frekvencích, které ale samozřejmě nikdo nechce obětovat, ty dolní co mají větší dosah už jsou obsazené. Navíc by to samozřejmě byla dvojnásobná spotřeba. A krom toho kdybyste pak měl hlas přes VolLTE, tak byste pak musel řešit nějaké předání na 2G, když ztratíte signál, tj. muselo by přepnout rádio na mobilu a přehodit vás to zcela na jinou technologii na věži a v části sítě (data, včetně těch VoLTE, běží jinými okruhy).
Přesně tak. Jak autor zmiňuje, bylo jedním z řešení, jak přinést hlas do LTE VOIP přes OTT služby. Ten by ovšem spadal do FUPu a operátor by nemohl garantovat jeho kvalitu (QoS anyone?). Takže VoLTE jde proti NET neutralitě. Z pozice operátorů tomu rozumím, ovšem za předpokladu velmi štědré cenové politiky za hlasové služby, příp. přísné FUP.
Telefonica např. pracuje na podpoře WebRTC, což je P2P technologie, která jinak než přes OTT služby nepojede. WebRTC přitom nabízí mnohem více, než jen hlas.
Další problém pro VoLTE vidím v aktualizaci kodeků.
Nikdy jste nevidel "hw" skype telefon? Stejne tak VoIP telefon? Uplne obycejny tlacitkovy telefon, jedno jako druhe. Uzivatele opravdu nezajima, jak to funguje. Co ho ale zajimat bude, ze on plati korunu za minutu, zatimco ostatni plati korunu za hodinu. A jako bonus maji radove lepsi kvalitu zvuku.
Nehlede na to, ze nikde netvrdim, ze stavajici GSM site budou zlikvidovany, jen ze je budou operatori tak maximalne pridavat k datum jako bonus gratis.
Pro zajimavost, VoIP zvladaji telefony i 10+ let stare. A nevim o nijak zavratnem mnoztvi pristroju, ktere se dnes daji koupit a zaroven neumi data.
VoLTE spolu s RCS jsou vlastne jen dalsi OTT sluzby. Tahat sem sitovou neutralitu je prozatim zbytecne. VoLTE jako takove nikomu nebrani pouzivat dalsi OTT sluzbu. Na druhou stranu VoLTE bude porad pouzivat vase MSISDN, dovolate se bez ohledu na to, v jake siti je momentalne vas protejsek. Vyhoda je, ze zatimco ostatni OTT maji zasadni problem s interoperabilitou, tak operatori se mezi sebou dokazali domluvit a IMS je doposud jediny siroce uznavany standard.
Predstava, ze staci mit jenom Skype, Whatsapp, Line, Viber, atd. je samozrejme lakava. Jak by to ale vypadalo? Predstavte si nejakou vetsi firmu, treba banku. Musela by podporovat nekolik ruznych OTT (neb kazdy zakaznik/partner/dodavatel pouziva neco jineho). S providery by musela uzavirat smlouvy, aby byla mozna interoperabilita. Ani Skype neumoznuje volat zadarmo do mobilni site. Musely by se nejak pokryt emergency services atd. Ano, stejne jako dnes existuji aplikace pro bankovnictvi, muze si v budoucnu banka zalozit svou komunikaci na WebRTC. Znamena to ale, ze si muze dovolit odejit od telefonniho operatora? Zatim urcite ne.
Samozrejme nejaky mix je mozny a v praxi k nemu davno dochazi. Skype znatelne zasahl do mezinarodniho roamingu, presto vetsina pouziva pro lokalni hovory stale mobilni site. Na druhou stranu tradicni SMS byla treba na Taiwanu uz vicemene vytlacena aplikaci Line. Ano, operatori nasazuji VoLTE, aby vydelali, ale vydelaji, jen pokud bude dana sluzba davat smysl.
Ad WebRTC. Jedna se o velmi slibnou technologii. Ale technologii, ktera ma primarne usnadnit zivot webovym vyvojarum. Rozhodne zatim nijak neresi mobilni komunikaci. A protoze signalling neni soucasti standardu, zalezi na te ktere aplikaci (webu), jak bude routovat, resit presence, autentifikaci atp. (bankovni webRTC vs. google hangout). A jsme zpet u OTT. Operatori v podstate WebRTC podporuji, proc neumoznit uzivatelum se misto z telefonu pripojit z weboveho prohlizece? Ve svete IMS se bude jednat jen o dalsi terminal. Vice o propojeni WebRTC a IMS lze najit treba na webrtchaks.com.
Vtipné na těchto technologiích je to že nejsou úplně striktně normované a sem tam se některé části normy dají vykládat všelijak. Pak se může
stát že se dvě IMS (IP Multimedia Subsystem) od různých výrobců mezi sebou nedomluví a interconnect mezi operátory se musí dělat postaru.
Telefonní inženýři (a jejich konfernece co produkovaly tisíce stránkové normy) vymřeli a míst nich přišel svět IT, kde se tolik na detaily nehledí. Asi to tak musí být.
Je to tzv mrtve narozene dite, spis zoufaly pokus operatoru. Realita je takova, ze i soucasna naprosto smesne omezena data bohate postacuji na desitky hodin hovoru. Vetsine lidem pak necini zadny problem mit nainstalovanou nejakou aplikaci, ktera muze implementovat i desitky ruznych protokolu (u IM zcela bezna vec).
Pri dostatecne penetraci mobilnich zarizeni s daty se pak naprosto prirozene presunou na data, a operatorum nic jineho nez datovy tarif proste platit nebudou. To je realita, kterou se operatori budou (specielne ve "specifickych" podminkach CR) snazit vsemozne oddalovat, ale ktere se nevyhnou. Realita, ze vlastni spojeni hovoru je naprosto nezajimava sluzba, za kterou prece nikdo platit nebude.
Pochopitelne s rozsirovanim dat vymizi i VoIP operatori, nebot jedina sluzba kterou jsou aktualne zajimavi, je moznost komunikovat do klasickych siti. VoIP zarizeni se umi spojit naprimo.
Kdyz se pohybuji mezi normalnimi nekancelarskymi profesemi, tak vidim, ze prevazna vetsina ma neco mezi N6210 a N6320 (ci ruzne jine varinaty klasickych hloupych tlacitkovych telefonu). Dotykace jsou vyjimkou a i ty maji max. 3G. Takze plany na vypnuti 2G+3G jsou za horizontem desetileti. 2G jsou tu snami v CR od tusim 96 a mozna budou i 30 let po tom datu :-)
Teoreticky môžu. Nemyslím, že tam je technický problém, ktorý by bránil súčasnému fungovaniu 2G-3G a LTE rádia.
Problém je asi skor implementácia v koncovom zariadeni (UE), kedy napríklad HW implementacia nedovoluje mat zapnute dve radia naraz (mimo ine aj pre prioritu power managementu).