Lupa byla mediálním partnerem soutěže API Mashup Contest. Cílem soutěže bylo spojit autory dobrých internetových nápadů využívajících nějaké API se zkušenými mentory a investory. V soutěži se sešlo 19 projektů, které ohodnotila porota složená z investorů, zástupců úspěšných start-upů a technologických universit. API Mashup Contest bude pokračovat v září v Německu a koncem roku v Polsku.
Lupa přinese rozhovory s autory pěti nejúspěšnějších projektů v soutěži. Pokračujeme třetím místem, webem Kilerr.cz nabízejícím mikroslužby.
Kamil Brejcha (* 1982)
- freelancer, student Sussex College UK
- webový vývojář 5 let
- pracoval 4 roky jako Mobile Technical Support Analytik 2nd Level pro Telefonica O2
- blog: kilerr.cz/blog, twitter @kilerrcz, LinkedIn.
Gratulace k úspěchu v soutěži. Popiš prosím stručně tvůj projekt? Jak tě to napadlo?
Určitě chci poděkovat za uspořádání tohoto contestu a stejně tak chci poděkovat členům týmu za jejich pomoc. Portál funguje jako tržiště, kde se střetává nabídka a poptávka tzv. micro services – drobných úkonů i jobů vykonávaných převážně na dálku, ale mohou to být samozřejmě i služby tváří v tvář.
Micro services jsou dalším článkem v evoluci, kterou odstartoval Amazon a jeho Mechanical Turk. Amazon vyvinul tuto službu na zpracování tzv. HIT (Human Inteligent Hits) – úkonů, které nemohou být zpracovány strojově a potřebují k jejich dokončení zásah lidské inteligence. Postupně se k těmto službám přidaly weby jako Freelance, Elance, Odesk a další.
Poslední vývojovou etapou jsou nově vznikající portály zaměřené na micro services, se kterými se poslední v zahraničí roztrhl pytel. Výhodou těchto portálů oproti svým starším vzorům je ta, že nabízejí možnost uplatnění ne jen těm, kteří se pohybují kolem IT, ale všem, kteří mají nějakou dovednost nebo službu, kterou mohou nabídnout širokému okolí a přijít si tak na zajímavý přivýdělek.
Dovednostem a kreativitě se u nás meze nekladou, protože jsem chtěl vytvořit portál hlavně o zábavě. Myšlenku založit podobný portál jsem dostal, když jsem potřeboval nějaké drobnější úkony pro můj další projekt a narazil jsem právě na tento typ webu, který je na tento typ služeb jako dělaný. Tak trochu jsem tomu propadl, protože používání tohoto webu je docela návykové a to právě proto, že zde můžete zakoupit různé bláznivé služby, které mohou posloužit třeba i jako netradiční dárek. Řekl jsem si, proč něco podobného neudělat u nás a dát tak možnost všem, kteří mají co nabídnout se konečně realizovat trochu netradiční formou.
Očekáváš, že se Kilerr může v Česku rozšířit podobně jako Groupon klony?
Každá dobrá odzkoušená myšlenka se dnes šíří přímo virálně. To platí i v tomto případě, kde se v zahraničí strhla lavina v budování podobných portálů. Dnes je jich už kolem 100, asi jako Groupon klonů u nás. Snad se na podobné číslo nedostaneme v případě našeho portálu a jeho případných alternativ.
Nicméně je zapotřebí brát v úvahu to, že naše platforma je natolik unikátní v tom, že jako jediná služba na našem internetu vám mimo možnosti provětrat váš bankovní účet dává ojedinělou možnost tam také docela zajímavé peníze přidat. Tím naznačuji, že se rozšiřování naší platformy nebráním, protože to může být jedině výhodou pro všechny, kteří se chtějí realizovat, vydělat si nějaké peníze a získat v dnešní době tak potřebnou praxi.
Na jakém enginu je web postaven a jaká API používáš?
Web běží na CakePHP frameworku, který nám dodala americká společnost, zaměřená na vývoj podobných řešení. Pro využití jejich hotového řešení hovoří několik věci. První důvod byla úspora času s vývojem, další, že se jedná již o vyzkoušené řešení ověřené několika dalšími portály. Některé z nich vyhrály národní soutěže a získaly podporu v podobě VC fondů.
Na portále jsou však použity API Paypalu pro platby, několik facebook prvků s využitím jejich API. V nejbližší době budou použity další API pro nové platební možnosti. Pokud vše dobře dopadne, chystáme v u nás naprostou novinku v podobě plateb za služeb přes mobilní telefon. Integraci dalších API zatím nechystáme, protože jsem zatím nenašli žádné, které by zapadalo do naší myšlenkové vlny. Chystáme se však brzy uvolnit vlastní API ve spolupráci s britskou firmou 3scale.net. Doufáme, že nám to pomůže se dále šířit v podobě nějakých zajímavých aplikací pro Facebook, web a mobilní telefony.
Kdo je typický uživatel služby? A kdo na Kilerr.cz zadává služby?
Typické uživatele bychom mohli rozdělit do dvou hlavních proudů. První z nich jsou zákazníci, kteří přicházejí, aby u nás koupili nějakou službu v podobě netradičního dárku nebo služby, která jim vyřeší každodenní problém.
Druhou jsou firmy, které u nás mohou získat široké portfolio služeb z oblasti webdesignu, marketingu, grafiky, programování, PR a čím dál tím rozšiřujících se služeb social marketingu. Díky našim službám mohou firmy na některých srovnávaných službách ušetřit i více než 50 procent. Služba však nebude postrádat na kvalitě díky internímu uživatelskému hodnocení a našemu průběžnému testování uživatelů.
Služby u nás může zadávat kdokoliv, a tím myslím opravdu kdokoliv. Náš portál je natolik unikátní, že tu můžete nabídnout jakoukoliv službu z jedné z víc než 10 kategorií.
U nás si může bezpečně přivydělat kdokoliv, maminka na mateřské dovolené, student, zaměstnanec hledající přivýdělek, ale i firma, hledající nový zdroj návštěvnosti pro portfolio jejich služeb. Dáváme vyniknout kreativním lidem s jakýmkoliv druhem dovedností či služeb, které odpovídají naším podmínkám využití. Nebudeme podporovat služby s násilným, rasovým či sexuálním podtextem a samozřejmě budeme dbát na bezpečnost našich členů.
Kilerr.cz běží v beta verzi. Kdy pojedeš naostro?
Portál je spuštěn od března. Chceme před ostrým spuštěním implementovat ještě některé nové funkce, jako vylepšený interní escow platební systém, pro zvýšení ochrany kupujících i prodávajících. Chystáme přidat ke službám i tržiště produktů, abychom uživatelům dali možnost vytěžit z našeho webu co nejvíce.
Dále chceme zpřístupnit nové platební metody, PaySec, PayU. Nejdůležitějším úkolem je vylepšit a zkvalitnit uživatelské rozhraní, které webu dodá modernější a neotřelejší vzhled a napomůže k jeho snadnějšímu využití. Aktuálně mimo designu pracujeme na testování různých marketingových nástrojů, ze kterých sestavujeme seznam těch nejefektivnějších.
Pokud vše půjde dle plánu, ostrý provoz bychom rádi zahájili v průběhu prázdnin a dali tak studentům možnost si přivydělat nějakou kačku na zpříjemnění volných dnů, ale kdy portál skončí betaverzi, zatím přesně nejde stanovit. Probíhá stále vývoj a vylepšování uživatelského rozhraní. Dokud uživatelé a já nebudeme maximálně spokojeni s jeho ovladatelností a provozem, zůstane v betaverzi.
Je v Česku konkurence? V čem jsi lepší? Kolik podobných webů má šanci se v Čechách prosadit?
Konkurence na trhu existuje v několika formách. První z nich jsou fora jako webtrh.cz, webdeal.cz, ceskeforum.cz, případně nakoduj.to. Tyto portály jsou však zaměřený pouze na core jádro freelancingu, v podobě programování, grafiky, marketingu atd.
Bohudík, majitelé těchto webů nebyli do dnešní doby schopni využít plný potenciál, který jim jejich základna uživatelů nabízí. Naše myšlenka je unikátní v tom, že přidáváme možnost uplatnění pro všechny s jakoukoliv dovedností či službou na prodej. Právě tito prodávající mohou pomoci core uživatelům s IT zaměřením s lepší viditelností jejich služeb, protože web bude mít široký okruh návštěvníků s rozmanitými požadavky.
Hlavním konkurentem je portál Stomanie.cz, který je zaměřen jen na služby za 100,– Kč. Naše výhoda je v možnosti získání vyšší částky za odvedenou práci a také širší spektrum kategorií, ve kterých je si možné vydělat.
Očekáváme, že se vyrojí 3–4 další portály, které postaví jejich služby na trochu odlišných částkách za provedené úkony. Každý z nich má šanci uspět na specifickém okruhu uživatelů, ale na větší úspěch v naších podmínkách mají šanci pouze dva největší.
Jaké máš plány s marketingem?
Naše myšlenka se nejdříve potřebuje trochu vrýt českým uživatelům do povědomí. V první fázi se chceme zaměřit na PR a kampaně do online médií zaměřených na finance, výdělek a vzdělání…
Podstatnou část bude tvořit zlepšování SEO, které je stále největším potenciálním zdrojem návštěvnosti. Díky API mashup contestu víme, na koho se s touto problematikou obrátit, využijeme určitě služeb Collabimu, Jirky Koutného (Jiří Koutný: Collabim má pomáhat webům se SEO). Jeho služba, je úžasný nástroj, který můžeme využít pro náš portál, přímo tak ho mohou využít freelanceři inzerující služby na našem portále a jsou ochotni nabídnout služby těm, kteří nemají čas nebo takové zkušenosti se SEO.
Plánujeme také využití služeb Ataxo.cz, které řešení Collabimu také využívá. Jejich know how a profesionální tým by nám měl pomoci hlavně se správou a provozem PPC kampaní na Facebook a Google AdWords a další nástroje vedoucí k posilování pozice ve vyhledávačích.
Určitě chceme vyzkoušet nějaké virální video, nejlépe některým z našich uživatelů, kde v propojení s komunitními sítěmi chceme využít videa jako marketingové nástroje k zvýšení povědomí o naší platformě.
Toto je jedna z výhod naší platformy. Uživatelská základna sama o sobě v sobě skýtá se svými službami velký marketingový a virální potenciál, čehož chceme plně využít.
Dalším důležitým prvkem bude náš vícestupňový affiliate program. Díky tomuto programu si přijdou webmasteři na zajímavý přivýdělek a hlavně díky neotřelému kontentu, který nabízíme i zajímavé zpestření pro jejich weby, blogy atd. Druhý stupeň programu obsahuje možnost provozovat vlastní portál na vaší doméně, kde technická správa bude na nás a vy získáte revenue z uzavřených jobů, které se uskutečnily díky jejich propagaci.
Aktuálně připravujeme variantu spolupráce se startupem Ondry Šťastného, který se také účastnil mashup contestu. Služba je tématicky shodná s ideou našeho portálu a aktuálně hledáme ten nejlepší model spolupráce. Samozřejmě chystáme soutěže podobné těm, které běží nyní, kde máte možnost vyhrát iPad2 32gb 3G + WiFi. Budete mít tak možností stálého přehledu o vašich jobech odkudkoliv a samozřejmě tak i moci pružněji reagovat na připadnou poptávku, protože díky tomuto zařízení můžete být online kdekoliv.
Co si myslíš o API mashup Contest?
Podobné formy contestů jsou na západních trzích na denním pořádku. Vzhledem k myšlenkovému potenciálu, který skýtá přicházející česká technologická generace je k její stimulaci podobný typ contestu tím nejlepším.
Práce s API vzhledem k nárůstu nových služeb bude též narůstat a určitě se v budoucnosti můžeme těšit na zajímavé web 2.0 počiny. Můžeme doufat, že velká část z nich bude právě od nás.
A jak tě napadlo přihlásit Kilerr na API Mashup Contest?
Chtěl jsem si otestovat potenciál této myšlenky u nás z pohledu lidí, kteří v internetovém i reálném byznyse již něco dokázali. Toto bylo jedna z nejvhodnějších možností. Vzhledem k tomu, že náš portál není v jeho jádru postaven na API, jsme ani nečekal nějaký větší úspěch, ale spíše jen odezvu na naší myšlenku. O to víc nás překvapilo umístění na krásném třetím místě. Díky.
Jsi na projekt sám?
Na projektu jde pracovat sám pouze do fáze myšlenky, která se Vám vyrojí v hlavě. Od té doby už potřebujete minimálně zpětnou vazbu od někoho, kdo má nějaké zkušenosti z oboru do kterého se chcete pustit. Tým je složen ze čtyř lidí První z nich je Roman Tkačina, který se stará o technickou správu portálu, pak Pepa Kuchař, který má na starosti další vývoj platformy ve spolupráci se mnou a s Romanem. Mimo to mi pomáhá ještě jedna šikovná kamarádka s PR, její jméno ale zatím zůstane utajeno. Externě spolupracuji s několika dalšími schopnými lidmi, třeba ze Slovenska z Ameriky, Velké Británie ale i s Indie.
Dal ti API Mashup Contest nějaké nové kontakty, mentory, investory?
Contest mi přinesl zatím několik důležitých kontaktů na lidi se stejnými zájmy jako mám já, a samozřejmě tím pádem i na případné budoucí obchodní partnery. Díky contestu jsem získal napojení na několik mentorů, kteří mi pomáhají s dalším rozvojem portálu. Zatím nechci zmiňovat detaily, ale probíhají jednání s případnými partnery, kteří by se podíleli na posilování našeho brandu a dalšího růstu naší platformy a umožnili tak ukázat dovednosti a vydělat zajímavé peníze co nejširšímu okruhu obyvatel.
Co bys poradil všem, kdo chtějí vybudovat nějaký slušný start-up?
Já osobně toho zatím moc radit nemůžu. Internetovými službami se sice zabývám už skoro 10 let, ale většinou spíš v rámci testování a pokusu. První vlaštovka byl můj portál pro kolektivní nakupování, který byl v provozu zhruba mezi první vzniklou pěticí. Jelikož se pohybují mimo ČR a vzhledem k dalšímu nárůstu nových slevoklonů jsem portál prodal a získané prostředky použil na oživení Kilerru.
Trochu se obávám, že díky omezené velikosti našeho trhu a přesycenosti slevovými portály musí dřív nebo později dojít k tomu, že firmy si nebudou moci opakovaně dovolit jít s maržemi tak razantně pod hranici běžně částky.
Samozřejmě se mi tato myšlenka stále líbí, ale osobně bych ji místo provozování na statickém webu přesunul rovnou na Facebook. Kolektivní nakupování je o přátelích. Ti se nejvíc pohybují na Facebooku. Samozřejmě díky různým pluginům web s Facebookem propojíte, ale proč tahat lidi z Facebooku na web, když jim můžete nabídnout služby přímo na Facebooku.
Je důležité se držet vašeho cíle a mít ujasněné priority. Každý splněný stanovený cíl byl měl být motivací do splněný dalšího vyššího cíle. Jak zmiňovali kluci přede mnou, důležitá je práce v týmu a hledání nových kontaktů a příležitostí.
Chystáš nějaké další projekty?
Tím se vrátím k těm prioritám, tou je pro mě teď Kilerr. Mám sice v hlavě a na papíře několik rozpracovaných nápadů, kterým věnuji několik hodin týdně. Nacházejí se však zatím ve fázi analyzování jejich tržního potenciálu a dalších aspektů spojených s jejich provozem. Jen naznačím, že se jedná o služby spojené s facebook commerce, mobile commerce. Mým plánem je přinést na český trh alespoň dvě tři služby z této oblasti a využít aktivity českých uživatelů Facebooku ve spojení s další oblíbenou aktivitou, a to je využívání mobilních telefonů.
Opravdu zatím nechci zmiňovat nic konkrétního. Nejblíže realizaci je první služba v podobě obchodního domu s nejprodávanějšími produkty na Facebooku, které si zde budete moci rovnou zakoupit, a to se zajímavou slevou oproti běžným e-shopům.
Děkuji za rozhovor.