O knihovnách si myslím jen to nejlepší. S celou řadou knihoven léta spolupracujeme a získáváme od nich cennou zpětnou vazbu o názorech a ohlasech čtenářů. Navíc v nich pracují milí lidé, s nimiž je radost komunikovat. Ne všechno se dá měřit penězi:-)
Půjčit si v knihovně není krádež, to je využití služby. Knihovna si od nás koupí výtisk a ten pak (dejme tomu) v měsíčních intervalech půjčuje. Jednu knihu si tak přečte (dejme tomu) lidí, což představuje dosti zásadní rozdíl oproti počtu stažení, které následuje po nelegálním nasdílení na nějakém úložišti.
Takže jinými slovy, kdyby bylo více knihoven museli byste být proti tomu...
Ale jejich cílem je právě ono obecně uznávané šíření vzdělanosti. Tedy čím více návštěvníku knihoven, tím větší obecné blaho. Knihovna na každém rohu není jen z důvodu omezených prostředků. Ne proto, že by to nebylo v obecném zájmu a už vůbec ne proto, aby se primárně chránilo právo kohokoliv na zisk. Obávám se, že tento základní a v dnešní době překroucených hodnot překvapivě stále platný princip splňuje i "nelegální" sdílení. Ale lidé jsou bohužel krátkozrací a pletou si příčinu s důsledkem. Jakékoliv dílo vzniklo primárně proto, aby mohlo být obdivováno, ne prodáváno. To může vzniknout jako druhotný efekt velkého zájmu o vědění, ne naopak.
Myslím, že ekonomický růst ve skutečnosti vzniká z uplatňování těchto znalostí. Není totiž perpetuum mobile, aby získávalo energii z prodeje sama sebe. Tou hnací silou je právě rozvoj vědění, ne jeho svázování zpoplatněním. Chápu, že jsou to "veliké" myšlenky a vy jste jen malé kolečko ve stroji jménem světová ekonomika. Ale obávám se, že v pravdě revoluční době se právě nacházíme a vám nezbude nic jiného, než se přizpůsobit, nebo vyhynout. Podobně jako hynou vydavatelské domy se svými domnělými dogmaty. Myslím, že podobně i vám schází přehled nad celým problémem a vidíte jen tu příslovečnou špičku ledovce, kterou se ale snažíte bytostně uhájit.
Jak vidíte, tak zjevně nemohou. Kniha jim bude ukradena ať chtějí, nebo ne. Autor, natož pak jeden konkrétní, je jen jedno malé kolečko v celé mašinérii světové ekonomiky. A ani celý vydavatelský průmysl není vesmírem odtrženým od zbytku (ekonomického) světa. I sdílení do něho patří. A knihy jím jsou chtě, nechtě přímo, nebo nepřímo ovlivňovány. Hledání ekonomiky v prodeji samotných myšlenek bez nějaké přidané hodnoty je sice stále možné, ale v současném světě dlouhodobě neudržitelné. Skutečným motorem na kterým se dá dlouhodobě vydělávat jsou inovace a použití těchto zkušeností v praxi. Ať už je to fyzický výrobek, nebo služba, za kterou budou lidé ochotni platit. Např. škola, konzultační práce a podobně. Knihu si sice stáhnete, ale odborný výklad učitele a jeho individuální přístup už ne. Třeba i to bude jednou možné a budou se krást myšlenky přímo z hlavy učitele. V tu chvíli ale musejí nastoupit ony inovace, které pramení z onoho rozvoje poznání, aby nabídly znovu uznatelnou hodnotu. Represe, které může každý snadno obejít, nebudou dlouhodobě účinné.
Pokud berete peníze jenom jako prostředek směny za věci, které zatím neumíte ukrást, asi se neshodneme. Pro mě jsou to taky jakési hlasovací lístky, jejichž používáním spolurozhoduju o tom, jak bude svět kolem mě vypadat. A knížky ve světě kolem sebe chci, tak si je kupuju.
Ale to přeci neznamená, že knihy nebudou existovat. Jen se bude muset zvolit jiný obchodní model. Podobně jako neplatíte za poslech rádia. Ne, ani to (nutně) neznamená, že bude v knihách reklama. Proto právě máme všechny ty znalosti, abychom s jejich pomocí objevili nový způsob, který bude opět ekonomicky funkční a přesto pro čtenáře akceptovatelný.
Nebo vám nejde primárně o knihy, ale o to nakupování?!
Jako například jaký? Oni ani ty zde zmiňované paušály pro poslech hudby fungují jeném díky obrovskému celosvětovému trhu, pochybuju že by se uživila služba nabízející za paušál pouze českou hudbu lidem co rozumí česky.
Obecně mně přijde že argumenty co tady lidé uvádí jsou spíš jenom výmluvy a ospravedlňování sebe sama že nejsou svině co parazitují na jiných.
No tak existují i české služby na bázi předplatného. Jako MusicJet, Fopfun, Voyo. Samozřejmě, že nemůžou konkurovat zavedeným světovým značkám, ale to je mně, jako zákazníkovi celkem jedno. I na Spotify, nebo Google Play Music naleznete spousty české hudby. Globální prodejci knih s lokalizovaným obsahem už fungují i na českém trhu: https://play.google.com/store/books Nebo myslíte, že to dělají protože nepočítají se ziskem? Nevím, proč by Google po vzoru Play Music Naplno nemohl nabídnout podobně naplno i knihy.
A pak toto jistě není jediný obchodní model, který se dá vymyslet. Ale není na mě, abych ho vymyslel. To je myslím na vydavatelích a dalších organizacích zapojených do celého řetězce. Myslím, že by to bylo produktivnější, než psát dlouhé články o tom, jak to za současných podmínek nejde.
Já tam vidím několik rozdílů, např. u hudby až tolik nezáleží na jazyku, písničku s cizojazyčným textem si pustíte i když tomu nerozumíme. Ale těžko si budu číst knížku v katalánštině aniž bych uměl katalánsky.
Navíc u hudby je prodej jenom jedna část zisku, pořád mají koncerty apod. Spisovatel žije víceméně jenom z toho co prodá.
Nezaměřujte se na vydavatele, ale na spisovatele, když se bavíme o knížkách. např. Spotify platí interprety podle počtu přehrání písničky (jsou to centové položky), takže eknihovna by platila podle počtu přečtení.
Když vydám knížku v AJ mám obrovský trh a v pohodě se uživím. když vydám knížku v češtině nebo jiném malém jazyku tak se dostanu do pasti:
- buď vydělám tak málo že se na to vykašlu a půjdu dělat něco jiného
- nebo bude třeba aby platba za přečtení byla o dost vyšší a tímpádem bude muset předplatné být taky vyšší.
Oni třeba i ty Safari books co jsou v diskusi zmíněné nejsou nic levného (https://ssl.safaribooksonline.com/trial?portal=my&uicode=)
Tohle je "kletba" menšinových jazyků. Naprostá většina našich spisovatelů měla hlavní zdroj obživy jinde (redaktoři, učitelé, středoškolští profesoři, ale i mnoho profesí s literaturou nesouvisejících) a platí to i pro spisovatele současné.
Druhou věcí je, že pokud převedete jakýkoli trochu jazykově kvalitnější text do obecně používané verze AJ, tak v důsledku podřadnosti této hatmatilky jeho kvalita silně utrpí. A pokud použijete "tolkïenovskou verzi" AJ (na což nemá, odhadem, ani 99,999 procent rodilých AJ mluvčí, a nerodilých mluvčích bude ještě méně), tak naprostá většina rodilých AJ mluvčích to nebude schopna přečíst (jako toho Tolkiena) a budete se muset o výdělek podělit s někým, kdo to předvede do simplified reading AJ.
Ale není to snaha o kradení. Ve skutečnosti jen lidé přestali knihy vnímat jako hodnotu - ostatně jako jakýkoliv jiný elektronický obsah. Začínají to spíše vnímat, jako právo na informace. Tedy přestává se jednat o trestný čin a tudíž krádež. Podobně jako má každý právo na svobodu. Lidské hodnoty nejsou fyzikální zákony a proto se mění a vyvíjejí v čase. Můžeme proti tomu bojovat a nesouhlasit, ale obávám se, že nová morálka byla již nastavena. Morálka není neměnné dogma. Je to soubor principů platící v dané společnosti. Principy, které jsme si sami sestavili, protože dávaly v dané situaci a době smysl. Pokud smysl dávat přestanou, změníme je. Ostatně to se stalo už nespočetně krát a ještě nespočetně krát stane. Nevím, proč by knihy měli být výjimkou.
„Právo na informace“ v tomhle podání mi připomíná squatterské „právo na bydlení“ – jeden soukromý subjekt něco chce, má dojem, že na to má „právo“ a tak to sebere druhému soukromému subjektu, i když s tím ten druhý subjekt nesouhlasí – tomuhle říkám kradení resp. jsou to na mě příliš levicové myšlenky, stejně jako představa, že úmyslně využívám a spotřebovávám věci, které pro mě „nemají žádnou hodnotu“ (a tudíž za ně nejsem ochotný platit víc než 0). Žádnou výjimku v tom nespatřuju, nepřirozené mi naopak přijdou pokusy o znárodňování něčí práce.
Pro mě za mě si na to mějte názory jaké chcete. Levičáctví, zločin, krádež cizí práce... Já vám v tom nebráním. Ostatně ani neříkám, že názor na tuto morálku sdílím. Ale obávám se, že ani já, ani vy a ani nikdo jiný, na tom dlouhodobě nic nezmění. Historie nám ukazuje, že to co bylo většinou společnosti považováno dříve za zločin může být dnes nezadatelným právem. Jako to právo na svobodu. Nepochybně na tom farmáři tratili obrovské peníze. Vždyť nakoupili otroky a teď jim chce většinová společnost jejich právoplatný majetek vzít. Vidíte a dnes byste takového farmáře považoval za zločince.
Ale ve skutečnosti jsou vaše obavy zbytečné. Tedy pokud mermomocí netrváte na zachování dnešního obchodního modelu. I v budoucnosti se bude za knihy platit. Jen se změní způsob placení a možná i osoba, které platí. Nutně to nemusí být čtenář a nutně se nemusí platit pevná částka za jednu knihu.