Podle mě se řeší jiný problém, než ve skutečnosti existuje. My tady myslím teď nemáme problém s mobilní infrastrukturou, její kapacitou, ale s tím, že tady tady máme oligopol + naprosto nefungující stát (v dané oblasti ČTÚ a ÚOHS). Takže my spíš než další fyzickou mobilní síť potřebuje rozbít ten oligopol a zajistit konkurenční prostředí, jinak se za pár let dostaneme do situace, kdy tady budeme mít sice 4 operátory, o jednu síť víc, ale ti si zase rozdělí trh, budou držet basu a předražené služby.
Takže bych jako mnohem efektivnější řešení viděl pro daný moment vynutit férové podmínky pro přístup do sítí ze strany virtuálních operátorů, a to případně i na evropské úrovni, aby mohl vzniknout virtuální operátoři pro více zemí, případně aby zahraniční operátoři mohli nabízet svůj byznys v zahraničí za stejných podmínek jako doma. Jakmile by se tak stalo a např. polský nebo rakouský operátor by rozšířil svou nabídku i na ČR za stejných podmínek jako ve stávající zemi, tak by se tady to smradlavé prostředí hned vyvětralo.
Tak co platí pro vás nemusí platit pro ostatní. S většim limitem se změní využívání dat v telefonu, ne hned ale v delším časovém horizontu ano. Když jsem měl nicotný limit (stovky MB) tak jsem web procházel operou mini a načítal weby bez obrázků. Poté co jsem se dostal k většímu limitu jsem začal chodit na web nativním prohlížečem v smartphone a načítal jsem komplet obsah webů. Nicméně i přes tento větší limit si koukání na videa nechávám na WiFi protože by mi FUPka na měsíc ani omylem nestačila. Zrhuba 70% času z pracovního týdne jsem na WiFi a ten poměr mezi přenosy GSM a WiFi je +- osminásobný. Absolutními čísly to je zhruba 1,5 až 2 GB na GSM a na WiFi k tomu 8x tolik. Nemyslím si, že jsem nějaký extra náročný uživatel.
Virtuální operátor z ciziny nic nevyřeší, protože je pořád plně závislý na vlastníkovi infrastruktury (což je operátor hlavní neboli MNO). Jediným řešením by mohl být zásah státu v tom směru, aby virtuální operátoři (ti skuteční, nikoliv alter-ega typu Blesk nebo Kaktus) nenakupovali za cenu vyšší, než jsou všemožné šedé podpultové nabídky. Tedy regulace velkoobchodních cen. Ale donutit k takovému kroku státního úředníka, který má sám tarif za pár kaček měsíčně díky nějaké neveřejné nabídce, to půjde věru těžko...
To je pekny post, ale smysl ma jenom kdyby jste k tomu doplnil tabulku s statistickym vzorkem jinych uzivatelu. Jiste chapete, že jde o to, kde je median jak cerpani, tak ochoty platit a te dynamiky, jak moc se pohne objem dat, kdyz to bude o 10% levnejsi, o 30% a o70% treba.
Jsou lide, kteri jsou doma na wifine 19:50-7:15 a zbytek jsou v terenu. A v tom terenu delaji treba potapece, takze natahaji 4M dat nebo jsou to lidi co jezdi jako obchodni cestujici a navic treba jako spolujezdci, takze cestou z Ostravy do Brna vytahnou to co jini za dva tydny. Jsou lide, ktery jsou mimo wifinu 2 hodiny/den (moc bych je chtel politovat).
Jednotlive pripady jsou dobre jako pribeh na oslavu 75 narozenin tchyne. Psat to do prostoru nedava smysl. Proto ty minusy.
Spousta lidí má flat (neomezený tarif) zkrátka proto, aby nemuseli nic řešit. A to nejenom v případě, že volají (posílají SMS) sami, ale třeba když půjčí někde v hospodě telefon kolegovi a ten si potřebuje zavolat, totéž doma děti apod.. Prostě to berou jako nejpohodlnější řešení. To stejné je např. u kabelovky UPC, kde je také dost těch, kteří si platí nejvyšší nabídku ne proto, že by sledovali všechno co v ní je, ale aby nemuseli při každé programové změně a přidání nových programů zase něco objednávat. Důležité je, že to těmto lidem vyhovuje a byť se to někomu navenek může jevit divně, tak na tom zase nic zvláštního není. Každý člověk svoje peníze cpe do spousty věcí, nad kterými okolí jenom nevěřícně kroutí hlavou, nicméně je to každého svobodná volba (někdo ty prachy prohulí, propije, prosází nebo nacpe do koníčků a jiný zase pořídí flat).
Pokud si mohu koupit (příklad) 1GB od tří operátorů za 500,520 nebo 540, moc na výběr nemám, zvlášť, když bych v Polsku za stejnou služnu platil třeba 300. Ano, když absolvuji alespoň 1x ročně štrapáci přenosu čísla, mohu mírně ušetřit. Lidi nejsou ochotní platit vysokou cenu, ale moc prostoru pro rozhodování nemají.
Podle mě je škoda, že trh s internetem (jak pevným, tak mobilním) není udělán stejně, jako s plynem a elektřinou.
Regulovaná část přenosu (BTSky, optické kabely .... ) a neregulovaná část prodeje suroviny (nákup dat, platba regulované částky za přenos).
Proč mají stát 2 až 3 BTSky vedle sebe? Proč mají vést do domu 2 různé optické kabely?
Za prvé/ nerozumím posedlosti neomezenými tarify (nejen datovými). Každý by si měl nejdříve udělat rozbor v jaké míře co skutečně využívá. Setkávám se s případy kdy za neomezený balíček s nějakými daty za 8stovek lidé platí po přepočtu 30Kč/min a totéž za SMS (spotřebují totiž třeba jen 5-30min/měs. a žádnou nebo jen několik SMS a data vůbec nevyužijí). Je pro mě zcela nepochopitelné že takovou smlouvu v okamžiku kdy může přejít na dobu neurčitou, po loňské změně zákona nejen že neupraví, ale prodlouží aktivně na další 2 roky a to i když jim vše ukážu na poslední faktuře.
Za druhé/ mobilní data jsou potřeba hlavně jako možnost se připojit a tady máme nabídku omezenou téměř výhradně na nesmyslné tarify, které si lidé nechají marketingem nacpat (viz výše). Jedinou výjimkou je Twist online - datová předplacenka a aktuální akce T-Mobilu na 6GB dat pro Twist předplacenky rozložených na rok po 1/2GB měsíčně. V obou případech se můžete dostat na platbu do 50Kč/měs. (lze kombinovat s VoIP přes LTE/3G), což je přijatelné.
Jednoduše řešení vidím bojkotu aktuálních nabídek všech tarifů a co nejširší využití alternativ (VoIP, datový roaming nebo zmíněné předplacenky + WiFI). Tedy přesný opak toho co řekla ministryně Nováková - pokud není přiměřená nabídka vaší spotřebě - využijte alternativ a dejte vydělat operátorům co nejméně, vyhněte se tarifům, které se zjevně nevyplatí!
Nějak bych ty důchodce vynechal, protože to je spíš takový klišé, než realita. Osobně si ještě vzpomínám na rok 2013, kdy fa O2 přišla s flat tarifem za 749,-Kč a kolik lidí okamžitě kontaktovalo operátora a objednávali to sami o své vůli. Vloni v listopadu něco podobného s flat Vodafone Red Naplno 5 GB za 486,-Kč a takovým zájmem, že to Vodafone musel stopnout. Takže to rozhodně není o důchodcích a o tom, že by flat tarify někdo lidem nutil. Spíš se telefonicky vnucují tarify typu neomezeně volání a SMS do vlastní sítě (a za pálku jinam, což nikdo neřekne) a nejvýš pár dat k tomu, protože z toho mají operátoři ten správný vývar.
Na stejné téma napsal pěkný článek i Patrick Zandl: https://www.marigold.cz/item/kdy-budou-mobilni-data-v-cesku-levna-a-co-se-proto-da-udelat
Tak, ve smyslu rozvoje IT společnosti, ať jednoduše vydá zákon, že operátoři nesmí data počítat, ale mohou jedině limitovat rychlost.
Teď je to v patu. Všichni tři operátoři si notují, lidí mají směšné objemy dat a jediné rozumné tarify jsou firemní typu za stovku desítky GB dat (mám ho taky).
Bych operátory kopl do čěšky :) a prostě jim zakázal tarifikaci, ať se to tu pěkně rozhýbe a streamování se stane konečně standardem.
A nebo když by to právně nešlo pro stávající, to dát jako podmínku pro nového...
Data mohou být klidně počítána, ale ne v blocích 500-1000 MB. Pokud přešvihnu svůj limit, nastanou dnes možnosti: 1) Spojení se přeruší 2) Naúčtuje se mi další blok [je-li to povoleno] 3) Rychlost se sníží pod životní minimum. Zákazník, v roli fackovacího panáka, může: 1) Přejít na flat 2) Zvýšit si datový limit, přičemž se mu nespotřebovaná data nepřevádějí 3) Vybodnout se na datování a místo Waze používat Tom-Tom. Što dělať?
1) Zavést pravidlo, že data, v tarifu zaplacená, se při nespotřebování musejí převést. Koneckonců, v ceníkách se běžně uvádí cena za 1MB, tak ať to taky ten megabajt reálně je! Myslím, že v ůčtovací systémech operátorů by změna byla zcela nepatrná
2) Omezit velikost dokupovaných bloků někam k 5 MB. Stejná situace byla kdysi u tarifů 60+60 apod
P.S. Ta podmínka by pro nového operátora byla smrtící z hlediska konkurence, ale mohla by být třeba společná pro ty, kteří chtějí provozovat 5G sítě. Ale to je jen fantazie.
No, když si vzpomenu na dial-up a pak (úžasný pokrok) ADSL - ovšem s FUPem... Furt hlídat, jestli nedojdou data. Pak přišly Radiokomunikace s LLU a bez FUPu a bylo to natolik zajímavé, že jsem absolvoval úřadování ohledně uvolnění místní smyčky. A dnes na xDSL po FUPu nikdo ani nevzdechne.
Doba pokročila, i weby v mobilní verzi posílají poměrně velké reklamy, a tak lidi pochopitelně štve, že musejí být furt ve střehu, aby nedošla data. Prostě se nám to z xDSL přesunulo do mobilních sítí.
A ta závěrečná rada "využijte alternativ a dejte vydělat operátorům co nejméně" je odsouzená k nezdaru - pochybuju, že to někdo udělá.
Jo, mohl bych 1,5GB, se kterým vyjdu tak akorát, snížit na 0,5GB a omezit použití dat, ale proč bych to dělal? To si po cestě do práce přestanu číst noviny v mobilu a na zastávce se občas dívat, kde že ten spoj je (poloha vozu na trati)? Nebo přestanu používat Waze, když to občas potřebuju?
To všechno bych mohl udělat, ale operátorem to nehne a já přijdu o to, co mi vyhovuje. Úplně levné to není, ale ani tak drahé, aby mi tohle nepohodlí stálo za to.
S tím bych zcela souhlasil pokud máme dobrý poměr cena/výkon flat tarifů, ale pokud by bylo všechno v pořádku tj. cena kvalita, podmínky tarifů a dostupnost by byla OK, proč jsou pořád takové vášně kolem v souvislosti s mobily kolem Martové, Bokštefla, Mládka, Flégra, Urbana aj.? Pokud by bylo vše OK, pak by se nabídky řádově nelišily od jiných regionů EU a v každé domácnosti by bylo několik takových flat tarifů za dostupnou cenu podle parity kupní síly. V reálu ale vidím že mob. služby bývají velmi podstatnou částí rozpočtu především u lidí neznalých IT (důchodci, man. pracující s nižším vzděláním apod.). Spoustu lidí nemá odolnost vůči agresivnímu marketingu a operátoři mají takové výnosy, že jsou schopni obvolat miliony uživatelů s úvazky na 2 roky (koho z vás nikdy nekontaktovali?) a i po zahrnutí těchto nákladů mít marži kolem 30%. Tohle si ve Finsku nemohou dovolit - jednoduše si tam sami vyberete z nabídky a používáte telefon po celé EU bez omezení. Znám Finy v Praze, kteří si vůbec nepořizovali českou SIMku a jednoduše volají všem čechům v roamingu zpátky, protože vědí jak jsou tu předražená mezinárodní volání/data. Od května budou i u nás omezeny ceny mezinár. hovorů/SMS v rámci EU novou směrnicí, hovor/SMS z české předplacenky vás vyjde do ČR pak dráž než do EU. Běžné flat tarify se většině lidí nevyplatí (s výjimkou asi pětiny tarifů zaměstnaneckých, firemních apod.) a platí tedy výrazně víc, vůbec ale neumí vyjednávat.