proč bych si s takovými podmínkami měl filmy syslit na disku nebo vypalovat na DVD ... protoze jsem paranoidni a neverim, ze vlastnost filmu "da se bez problemu stahnout" vydrzi. Ale co je tem nahravacim spolecnostem do toho ? Stejne tech 200,- budu platit kvuli novym filmum, tim ze budu mit neco nasyslene akorat usetri prenosovou kapacitu svych serveru ... (PS: pokud to DVD najdu). Teda krome pripadu kdy zavrou nebo prejdou na DRM, ale to prece nechteji delat, ne ?
a proč bych měl stažené filmy komukoliv poskytovat ... dobra poznamka: kdyz budou filmy za pausal, tak i kdyby nesnizili pocet lidi kteri si to budou chtit stahnout zadarmo (jako ze snizi), tak snizi pocet lidi kterym se bude chtit to poskytovat dal.
Nejen z každého DVD, ale dnes už ze všech medií (CD/DVD atd...) za flash disk, paměťové karty, hard disky, vypalovačky, RAMku atd... a když si koupíte celý počítač, tak je tam položka "Autorská odměna" a je to zhruba 50kč (na 2GB USB flash disku je to 30 kaček)
To je jeden z velkých problémů tohoto systému. Autorské svazy mají ze zákona možnost z lidí tahat peníze (a ti jim musí platit), ale nemají povinnost zveřejňovat, co s těmi penězi vlastně udělali.
No.. teoreticky by mela jeste 8 procent dostat. A bude to uz asi > 50% poskozeni tela, tak by to melo byt jeste vic. Jenze nakonec se to udela jako srazka ze zakladu dane, takze stejne nic nedostane ;)
Ale no tak, hromadní správci jsou věc pochybná, ale zas to s tou kritikou nepřehánějte… na webu u nich najdete ledacos, třeba že z přerozdělovaných prostředků jde na režii pár desítek miliónů ročně.
LOL - To je síla. Ale Persil (pardon - per2per) to dá do pořádku!
(viz. Česká soda)
Ještě že ti hamouni (vytrvale) vytvářejí trvale neudržitelné prostředí...
Mě taky napadlo, že pokud chce OSA (nebo kdokoliv jiný), paušálně vybírat daň při koupi médií prakticky s tím argumentem že "Média slouží k přenosu toho, co naši zákazníci (autoři) vytvořili, měli by tedy mít podíl na zisku z prodeje těchto médií, neboť je díky nim obrat vyšší.", tak by potom každý, kdo dá do oběhu jakýkoliv druh informace potenciálně přenositelný těmito médii, by mohl od OSY rovněž inkasovat.
Nahrajete třeba vlastní písničku v MP3, natočíte filmek, napíšete článek, ... pak to dáte na web a rázem jste autorem, ergo měli byste inkasovat z prodeje médií, pač někdo si třeba tu vaší empetrojku vysmahne (hypoteticky) a navýší tak zisk výrobci CD.
možná by OSU vyléčilo z hamižnosti, kdyby ji uživatelé internetu zavalili žádostmi o registraci svých "děl" a požadavkem na inkasování příslušného podílu z balíku peněz, který OSA dostává. Na internetu je přeci spousta talentovaných lidí v různých oborech (hudebníci, filmaři, básníci, grafici, redaktoři, ...) jejichž práce někdy stojí za uložení na disk, vytisknutí, vypálení, a přitom za poskytnutí tšchto děl nikdo z nich nic nedostává. Ale teoreticky by mohl téměř každý inkasovat nějaký ten halíř. Já třeba už jen za tento příspěvek.
Zmena obchodniho modelu se uz deje, zatim nenapadne, ale prednedavnem zase vystrcila ruzky. Hudba bude "zadarmo", ale bude se "danit z hlavy", t.j. prijmy pujdou z cinnosti umoznujicich hudbu sirit a uzivat. Zatim se dani jen fyzicky vyrobky (HDD, prazdny media, pametovy media...), ale casem se zacne danit i prenos dat - za kazdy MB korunu pro OSA.
Vsechno jde v konecnym dusledku z platu (az na mensinu, ktera zije ze socialnich davek, tedy z dani ostatnich).
Obzvlaste pekne to vystihl kdosi, kdo rekl neco jako "Za svuj - uz zdanenej - plat si koupim digitalni fotak, kartu, inkoustovou tiskarnu, papir, harddisk, pameti, vypalovacku a prazdny CD - vsechno zaplatim vcetne DPH. Vyfotim si rodinu, cili zaplatim z toho dan obsazenou v cene fotaku a karty. Fotku si vytisknu, z cehoz zaplatim dan obsazenou v cene tiskarny a papiru, a pro jistotu si fotky vlastni rodiny ozalohuju na CD, diky cemuz platim i dan za skoro vsechno v pocitaci. Fotka my rodiny je tudiz zdanena 10x."
U tech nemovitosti nevim, jak to zakomponovat, ale pokud odebiras proud, platis i poplatek (dan) za televizi a rozhlas :-)
A nebyly to náhodou i vydavatelské firmy, které vynalezly digitalizaci multimedií aby se jim to snáze a s menšími nálady množilo a prodávalo? A teď se diví, že se jim to vymklo z kontroly :) Svojí vlastní nenažraností a honem za minimalizací nákladů daly pirátům do rukou optimální nástroj k vlastnímu zničení. Spoléhání na pseudoochrany proti kopírování CD a DVD bylo krátkozraké a jak je vidět ani posledních pár let je dostatečně nepoučilo, neboť místo abych změnily strategii, tak HD-DVD/BlueRay bude s prominutím ještě větší šílenost než ochrana DVD/CD. Pozitivní na tom je, že obejít ochranu DVD trvalo zhruba rok po zveřejnění, kdežto ochrana HDDVD/BlueRay byla prolomena ještě před zveřejněním.
Proti rozumné ochraně autorských práv nemůže nikdo soudný nic namítat. Ale přebujelá institucionární ochrana komečních smluvních kšeftů monopolistických vydavatelů je nesmysl. Žádný jiný průmysl takovou ochranu nemá, všichni ostatní musí se svým výrobkem do tvrdé konkurence.
Existuje ovšem zcela jiný pohled na věc: na sdílenou hudbu lze totiž nahlížet jako na největší vytvořený hudební archiv. To, že ho vytvořili desetitíce lidí a je rozptýlený ve statisících počítačích, nehraje roli. Žádnému z gigantů hudebního průmyslo se nic takového nepodařilo!!! Nikde na světě neexistuje veřejná knihovna, která by návštěvníkům dokázala poskytnout stejný záběr jako P2P sítě. Kdyby byly všechny hudební záznamy centralizované v jedné knihovně, odkud by se daly vypůjčit, bylo by vše legální. A tak si ji počítačový lid vytvořil...
Jenže P2P není nic jiného než jedna velká "knihovna", která rezignovala (!!!!!) na vybírání vybírání ročního poplatku za výpůjčné. To není trestní čin. Pochopitelně, že tato distribuovaná globální P2P knihovna vlastní téměř všechny nahrávky na originálních nosičích - odkud by se asi vygrabovaly všechny ty sdílené soubory než z originálů rozptýlených mezi uživateli knihovny.
Jen takova kacirska myslenka. Kdyz platim z kazdeho DVD
podle autorskeho zakona poplatek OSA, tak se snad
prepoklada, ze si budu filmy kopirovat. Tim k tomu samozrejme nikoho nenavadim ;)
To se samozrejme nepredpoklada. Poplatek OSA je ze to, ze se na DVD budes koukat, v obchode jsi zaplatil jen za to, ze muzes disk vynest ven z prodejny.
Stahování za paušální oplatek mi přijde jako ideální řešení.
V USA už na principu měsičního paušálu funguje několik půjčoven fyzických DVD:
Za poplatek 20$ si můžete půjčit libovolný počet DVD, doma však můžete mít max. 3 současně. Poštovné tam i zpět již je kryto paušálem(!)
Když to jde u fyzických nosičů, proč by to nešlo u stažených souborů? Odpovím vám: chamtivost vydavatelů. Odmítají na něco podobného poskytnout licence. Pay-per-view, to je jejich mantra - a já věřím, že si tím sami podřezávají větev.
Představce ti tohle: za paušál dejme tomu 200,- měsičně si můžu stáhnout cokoliv z katalogu čítajícího statisíce titulů. Stažená kopie obsahuje vodoznak, který mě identifikuje jako klienta, ale jinak není dílo chráněno žádným DRM.
Můžu si ho tedy kopírovat, zálohovat, dávat kůmošům, ale pozor! Pokud se proflákne, že jsem ho někomu poskytl (vodoznak), budu penalizován smluvní pokutou a trestně stíhatelný. (Pokuta řekněme 10.000 jako to má UPC za nasdílení IP připojení ;-)).
A teď řekněte: proč bych si s takovými podmínkami měl filmy syslit na disku nebo vypalovat na DVD? Než abych hledal, kam jsem to DVD vlastně strčil, stáhnu si film prostě znova!
... a proč bych měl stažené filmy komukoliv poskytovat a riskovat vysokou pokutu? Možná opravdu dobrému, opravdu chudému a opravdu spolehlivému kamarádovi - a silně pochybuji, že někdo tak chudý se dnes najde.
Pokud má dnes někdo alespoň mobil, pak si může dovolit dát měsičně 200,- za filmy. Pokud ho nemá, pak nebude mít ani DVD přehrávač; na film se může podívat u mě a nemá důvod pochtívat po mě stažené soubory!