Většina vydavatelů u nás se brání elektronickým knihám z několika základních důvodů – buď v nich nevidí dostatečný ziskový potenciál, jejich možný přínos pro čtenáře, nemají na ně práva, nebo je převod na elektronicky prodavatelnou knihu příliš složitý.
Jako poslední velký důvod se udává pirátství, které je údajnou odvěkou metlou počítačových her, hudebního i filmového průmyslu, a vše se nyní valí na oblast knižního trhu. Vžila se představa, že co je vystaveno pirátství, je již navěky ekonomicky nezajímavé, neboť si lidé nikdy nekoupí něco, co mohou mít zadarmo, a ukradnou si to.
Ostatně například Lidové noviny uvádějí, že v Česku je oficiálně k dispozici 700 placených e-knih a 95 % e-knih jsou „nelegální kopie“. Situace se ale ukazuje být mnohem složitější a pestřejší, než jakou by asi rigidní zastánci práva autorského připouštěli.
Reklama
Knihkupectví Kanzelsberger – hlavní partner seriálu Léto s (e)knihou
Síť knihkupectví po celé ČR, on-line prodej. Nabízíme více než 56 000 denně aktualizovaných záznamů knih všech žánrů: beletrie, dětské knihy, učebnice, slovníky, odbornou a technickou literaturu, historie, encyklopedie, hudebniny, mapy a atlasy: www.kanzelsberger.cz
Pirátské šíření jakéhokoli zboží může být především skvělá reklama. Ostatně zkušenost dlouhodobě ukazuje, že nemá smysl s ním bojovat pomocí polopřekonatelných ochran jako je DRM či blokací digitalizace, ale spíše je nutné hledat nové možnosti a ekonomické modely, které dokáží počítačové pirátství proměnit ve výhodu.
Pěkným příkladem toho, jak se dá pirátství zcela zbavit je nastavení pravidel, která nejde obejít. Příkladem mohou být projekty Zingy, která nabízí hry zadarmo a vydělává na nákupu a prodeji partikulárních předmětů do těchto aktivit. A daří se jí výborně – nemusí řešit kopírování hry, ochranu práv a celý složitý a zbytečný aparát ochran. Počítačové hry se musely vydat zcela jinou cestou než klasickým soubojem s piráty – nabízí nové přístupy či služby navíc. A právě něco takového by se mělo objevit také v oblasti knižní.
Go the Fuck to Sleep
Asi nejlepším příkladem toho, jak lze snahu uživatelů šířit zajímavé informace využít je kniha s názvem Go the Fuck to Sleep, která pochází od autorů Adama Mansbacha (základní myšlenka a text) a Ricarda Cortése (ilustrace). Kniha má vyjít až 14.6. (ve zkrácené podobě, celá až v říjnu) a nyní stojí v předprodeji 8,22 USD. V době psaní článku byla 22 dní v Top 100 prodávaných knihách na Amazonu a okupovala první místo v prodejním žebříčku. Jak je možné, že kniha od nepříliš známého ilustrátora a velmi průměrného autora dosáhne takového úspěchu?
Důvodů se naskýtá hned několik. Komentátoři se vesměs shodují, že kniha je vtipná, přiléhavá a že mluví ze srdce řadě rodičů. Má za sebou pozadí na Facebooku, kde začala vznikat jen jako vtip pro obveselení několika Mansbachových přátel, kterým se ale nápad zalíbil a byl proto literárně zrealizován. Stále se ale jedná o příběh jedné z tisíců průměrných, podobně vznikajících a orientovaných knih.
Rozdíl spočívá v tom, že z knihy „uniklo“ PDF, které se začalo rychlostí blesku šířit Internetem a získávat si čtenáře. Navíc se podařil pěkný virální efekt – čtenáři kolem ní sami začali vytvářet komunitu, mluvit o ní a navzájem si ji doporučovat. Takto pirátská kopie knihy (navíc ještě nevydané) udělala mimořádně dobrou reklamu jinak zřejmě téměř tuctové knize a udělala z ní bestseler. Navíc je na ni možné najít také řadu pozitivních recenzí, které o ní mluví jako o knize pro nedospělé dospělé, přeslazené, ale vtipné a trefné. Lidé si knihu oblíbili a chtějí ji v papírové či Kindle podobě – samozřejmě legálně zakoupenou. Nekupují „zajíce v pytli“, ale produkt, o který opravdu stojí a který znají.
O knize se dnes mluví jako o ukázce toho, že současný knižní trh prochází zásadními změnami a nimi i způsoby, jakými jsou propagovány knihy, které mají potenciál oslovit čtenáře. Úspěch je tak velký, že o práva ke knize projevila zájem Fox 2000.
Na příkladu této knihy je vidět řada zajímavých rysů – předně je to síla virálních kampaní, které musí být především dobře načasované a z počátku organizované. Pokud navíc osloví nějakou potřebu doby, což se u Go the Fuck to Sleep rozhodně povedlo, mají z poloviny vyhráno. Tu druhou pak přináší originalita (stejný postup nelze stokrát zopakovat), drzost a nutná dávka štěstí.
Závěrem
Vydavatelé mají zatím k elektronickým formám šíření literatury poněkud vlažný vztah. Na nedávné konferenci World e-Reading Congress v Londýně se shodli na tom, že e-knihy poškozují ty tištěné. To ostatně dosvědčují také data – zatímco ty elektronické rostou v prodejích dvojcifernými výkony za rok, ty papírové postupně ztrácejí podíl.
Účastníci také uvedli, že vydavatelství by měla být i do budoucnosti zachována, neboť dobré knihy potřebují kvalitní editory, které vydávání vlastním nákladem nezajistí. I na tom je vidět, že stále ne všichni chápou e-knihu v pozitivním slova smyslu a že s ní neumí zacházet. Je tedy jen otázkou, zdali klasické vydavatelské domy nebudou vytlačeny těmi progresivnějšími a šikovnějšími
Jistě není bez zajímavosti také názor, že v USA nástup e-knih řadu tradičních vydavatelů zachránil před krachem. E-knihy představují nejen nižší náklady na vydání, jednodušší distribuci a snazší dostupnost kdekoli po světě, ale otvírají také dveře novým formám marketingu, který bude mnohem cílenější na jednotlivého čtenáře a na jeho subjektivní zájmy, vědomosti či pocity.