Hlavní navigace

Komentář od ženy k redesignu ProŽeny.cz: jen responzivní web nestačí

7. 9. 2012
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Seznam.cz si po Super.cz, Sport.cz a Pocasi.cz vzal do parády portál ProŽeny.cz. Redesign provedl vskutku radikální, což se neobešlo bez silně emocionální zpětné vazby ze strany uživatelek. Navzdory jednoduchosti a čistotě designu ale na ProŽeny.cz těžko hledat něco, co by stránkám dávalo vskutku ženskou tvář.

Návštěva zavedeného webu by se dala přirovnat k návštěvě obchodnímu domu, který má svá oddělení. Řadu let do něj chodíte a využíváte jeho služeb. Dávno víte, kde je vaše oblíbená kavárna, pekárna, obuv, módní doplňky a místo, kde se pravidelně s ostatními setkáváte. A pak jednoho dne přijdete, ale čelíte nečekaně změně, protože před vámi stojí úplně jiný obchodní komplex s naprosto odlišnou organizací prostoru, designem, značením, popisky a organizací veškerých oddělení. 

Takže co se stane? Pokud vstoupíte dále do útrob tohoto komplexu, patrně začnete bloudit a nadávat, protože nikde není nic tak, jak to bylo a vy vůbec netušíte, kde to najít. Kromě jediného navigačního panelu (hlavní menu na stránce) vstupní vestibul neposkytuje žádná pořádná vodítka pro to, jak a kam se dostat. Existují logicky dvě možnosti - buď si na nový vzhled zvyknete, anebo už se nevrátíte.

Print screen vyjadreneho nazoru ctenarky.

Print screen vyjádřeného názoru čtenářky.

Současná tvář webu ProŽeny.cz by se dala přirovnat k velmi střídmému prostoru na šedobílém podkladu. Nový vzhled může částečně připomínat nějakou soukromou moderní kliniku, ve které najdete dekoraci ve formě vylepených (reklamních) plakátů s velkým tiskacím fontem. Stačí se usadit do čekárny a začít číst. Chytrý telefon a tablet po ruce se může hodit, protože magazín ProŽeny.cz si může připsat jedno příjemné plus – je „responzivní“ (umožňuje tedy snadný přístup z telefonu a tabletu).

Subjektivně se domnívám, že dominance šedé barvy je naprosto proti jakékoliv nápaditosti, o ženskosti nemluvě. Bez ohledu na to, co je aktuálně trendem – ať už je to minimalismus nebo retro styl – drtivá většina žen nejsou „geekové“ (a díky bohu za to), kteří sledují trendy webů. Cílová skupina ProŽeny.cz nemá důvod se zajímat o to, co je teď v prostředí webových aplikací „in“. Pro ženské uživatelky je důležité, aby web byl funkční, použitelný a zároveň spojený s příjemnými pocity. Je škoda, že prostředí nového portálu působí v tomto ohledu neosobním, až sterilním dojmem.

Kdo chce kam, nepomůžeme mu tam 

Pokud se na stránku ProŽeny.cz podíváme z hlediska organizace obsahu a popisování, najdeme zde několik neobvyklých řešení. Jedno z nejpůsobivějších je patrně to, jak je vytvořené rozbalovací menu. V oficiálním editorialu jej redakce vysvětluje následovně:

Zjednodušilo se i menu, v němž se navíc některé sekce sloučily – například Společnost a kultura nově spadá pod Zdraví a životní styl, sekce Vaše recepty se přesouvá pod Recepty. Novinkou je i rozbalovací lišta pod jednotlivými sekcemi, na níž si můžete pohodlně navolit, do jaké rubriky či poradny chcete přejít.

Pokud se chtěl web vydat cestou jednoduchosti, lze si složitější způsob fungování navigačního menu jen těžko představit. I ty neprotřelejší online magazíny ví, že síla menu spočívá v okamžitém rozbalení podkategorií, díky čemuž se uživatel snáze dostane do konkrétní rubriky.

Když ale kliknete na položku hlavního menu ProŽeny.cz, stanou se dvě věci: nečekaně se vám načte stránka rubriky (web přitom nepříjemně „poskočí“) a zároveň se v obrovském a poněkud depresivním obdélníku vykreslí další související odkazy. Toto řešení nejen zbytečně plýtvá místem, ale zároveň působí ponurým a pustým dojmem (co se estetiky a kreativity týče). Rozbalovací temné menu narušuje jinak „provzdušněný“ styl stránek a doslova je zbytečně láme.

Podmenu - ukázka lámání stránky

Snaha minimalizovat čtenářovo úsilí se zde jednoznačně nenaplňuje.

Skončilo to celé na dlažbě

Kromě menu je největší změnou přejmenování kategorií a změna organizace obsahu na domovské stránce (včetně použití fontů a obrázků). Vše je navíc zaobaleno do šedobílých dlaždic. I když tento způsob může pomoci strukturovat a srovnat obsah, negativním aspektem jsou v tomto případě poměrně velké nároky na prostor a s danou formou přichází i jistá strohost. Přesto by se to dalo pojmout kreativněji, na dlaždicích je např. postaven web Marianne.cz a kombinace příjemných barev s konzistentním fontem dává ve výsledku daleko osobitější vzhled.

Zejména v první třetině domovské stránky se nelze vymanit z pocitu použití nadměrně velkých obrázků a fontů, což zanechává dojem snahy o vyvážení celkové fádnosti vzhledu pomocí barevných obrázků a různých velikostí a stupňů šedi textu. Problematika nejednotnosti a velikosti fontů ostatně provází celý web, přestože byla velká část těch nejpatrnějších chyb již odstraněna. 

Zobrazení hlavní stránky - první třetina.

Zobrazení hlavní stránky – první třetina.

Nejednotnost panuje také u řešení aktivních odkazů. Názvy kategorií v dlaždicích se mění při najetí myší na červenou barvu, zatímco odkazy kategorií hlavního menu se pouze podtrhují. Jedná se o detail, ale z hlediska použitelnosti je vhodné držet konzistenci i v odkazech.

Vzhled článku a reklamy

Místo rozdělení obsahu do kategorií, obsahuje úvodní stránka seznam článků dle data publikování s označením, do které kategorie článek spadá. S otevřením článku přichází opět neobvyklé řešení jeho zobrazení. Tuto změnu přímo ve své zprávě redakce cituje jako:

Detail článku teď svým designem více připomíná tradiční stránky tištěného magazínu – například perex najdete po pravé straně hlavní fotky.

Hlavním problémem tady je, že některé články se v zobrazování liší, takže opět narážíme na problém s konzistencí. Je to patrně způsobeno reklamou. V případě, že je reklama i na celém pozadí stránky, je obsah článku srovnaný. Pokud je reklama pouze nahoře, článek se zobrazuje jinak, což může působit dojmem, že titulní obrázek zleva „přečuhuje“.

Takhle vypadá článek, kde na pozadí není reklama:

Článek kde není na pozadí reklama

Článek kde není na pozadí reklama

Vzhled článku, kde se reklama na pozadí zobrazuje:

Článek kde se zobrazuje reklama na celém pozadí

Článek kde se zobrazuje reklama na celém pozadí

Problematika změny pozadí a struktury webu souvisí i se samotnou kategorií „Zdraví a životní styl“. Otázkou je, proč se kompletní změna pozadí stránek děje pouze u této kategorie a u jiných nikoliv. Tato zvláštní funkce reklamy na pozadí jen u vybrané kategorie má negativní dopad na celou strukturu webu.

Možná vám také neuniklo, že články nejsou žádným způsobem propojeny se sociálními sítěmi s možností rychlého sdílení. Tento krok vysvětlují v Seznamu následovně:

Tlačítka sociálních sítí jsme do nového designu nezařadili z jednoduchého důvodu: Nejsou pro nás prioritou – jde o strategii společnosti Seznam.cz.

Trable s vyhledáváním

Pokud vás v rámci článku zaujme nějaký autor či autorka a budete se chtít podívat na více jeho prací, proklik na autora není možný. Je možné, že tato funkce je nedostupná pouze dočasně. Pokusila jsem se proto jednotlivé autory najít přes vyhledávač. Neúspěšně. Například deník uštvané matky od Pavlíny Kodrové – zadané jméno nevykázalo žádné relevantní příspěvky. Schválně jsem tedy vybrala slovo z titulku na úvodní stránce mezi nejnovějšími články a zadala do vyhledávače „cibulačka“ s očekáváním, že najdu onen relevantní a doporučovaný recept. A výsledek? Podívejte se sami:

Výsledek vyhledávání - Cibulačka

Výsledek vyhledávání – Cibulačka

Navíc odkaz zobrazený jako výsledek nefungoval. Kliknutím na vyhledaný článek pro jeho otevření se zobrazí jen prázdná stránka. Stalo se to bohužel u většiny článků, které jsem zkoušela namátkou (neúspěšně) vyhledat. Takže na funkční vyhledávání (snad prozatím) můžou čtenáři zapomenout, byť na stránkách editorialu redakce tvrdí opak:

Nové je i vyhledávání – změnilo se nejen graficky, ale výsledky jsou nově řazeny podle relevance tak, aby co nejvíce vyhovovaly tomu, co uživatelé hledají.

Změna je život i smrt

Redesign něčeho tak komplexního jako je web ProŽeny.cz vždycky přináší řadu úskalí. Měl by proto mít jasný účel a záměr – ne jen vytvořit responzivní web, který se zjednoduší, „provzdušní“ a odekoruje velkými obrázky a tiskacím písmem. Pokud doposud stránky fungovaly na nějakých úspěšně zavedených principech, je potřeba se na tyto principy podívat z komplexního pohledu. Za úspěšností redesignu stojí právě schopnost určit, co přivádí návštěvníky na náš web, co je motivuje se na něj vracet a dále jej využívat. Je důležité zamýšlet se nad tím, jak můžete principy využití stránek ještě více zjednodušit a zúčelnit.

Redesignem jsme chtěli vytvořit jednoduché a přehledné stránky, které díky responzivnímu layoutu umožní čtenářkám jednoduchý přístup z telefonu nebo tabletu. Doufáme, že čtenářky tento vzdušný styl ocení.  Andrea Medňanská, Executive Director

Udělat responzivní web zdaleka neznamená, že je to uživatelsky přívětivý web. ProŽeny.cz si za dobu své existence vybudoval slušnou komunitu stále vracejících se návštěvníků a návštěvnic, takže stránky dobře plnily svůj účel. Právě růst komunity a analýza úspěšně zavedených principů mohla být námětem pro koncept dlouhodobé strategie, jakým směrem takový portál dále vést a k čemu by to bylo dobré. Bohužel dlouhodobá vize je to, co většině (nejen) webů chybí.

Jednou z předností portálu, která s redesignem vymizela, bylo propojení jednotlivých částí a možnost snadného „přebíhání“ od tématu k tématu – od oblíbené Pavlače (deníky uživatelek a diskuzní fóra) přes Bazar k Receptům. Vše bylo k dispozici doslova pod jednou střechou. V novém layoutu se Pavlač a Bazar přesunuly na samostatnou stránku, čímž se rozbila celá úvodní struktura webu.

BRAND24

tvůrci uživatelkám hledání oblíbeného obsahu příliš neusnadnili. Na stránkách ProŽeny.cz nenajdete přímý viditelný odkaz, který by na nové stránky (dosud silně nedodělané) Pavlače a Bazaru vedl. To znamená, že Pavlač je v současnosti určena pouze „stálicím“ a těm, kteří znají adresu a ví, jak se na stránky dostat. Otázkou zůstává, k čemu je takové odříznutí uživatelek od komunitních částí webu dobré.

Závěrem…

Z panelového domu, který praskal ve švech, se po změně stal opačný extrém: různorodě rozeseté, mnohdy ještě nedostavěné domky na prostorné, ne zcela efektivně využité, ploše. Jestli bylo rozhodnutí zcela zahodit původní skladbu správné, ukáže čas. Troufám si však tvrdit, že se současným vzhledem a způsobem fungování nebude portál ProŽeny.cz nikdy více místem, které by přinejmenším podporovalo růst vlastní komunity a tím i sebe sama, byť vždy bude mít své stálé návštěvnice a návštěvníky.

Redesign připravila společnost Hanbury Ventures Ltd, která společně se Seznam.cz provozuje lifestylový portál ProŽeny.cz. Grafiku a programování si vzal na starosti interní tým Hanbury Ventures Ltd.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Její osobně profesní vizitku naleznete na linkedinu. Její neosobní twitter účet: @friendlyAnna.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).