Oficiálním spuštěním projektu Kouzelná almara, za kterým stojí investiční firmy Miton Investment a Enern a spoluzakladatel Slevomatu Tomáš Čupr, dnes v Česku začal zajímavý závod o to, kdo změní způsob, jakým dnes dostáváme balíky.
Kouzelná almara je prvním ze tří hráčů, který dotáhl k úspěšné realizaci doručování „na půl cesty“ – do speciálních automatů, kde si zákazník bude moci zásilky vyzvednout třeba cestou z práce domů. V průběhu letošního roku mu přibudou konkurenti v balíkomatech polské firmy Integer.pl a státní České pošty.
Kouzelné almary, jejichž dodavatelem je rakouská firma KEBA, najdete zatím pouze na třinácti místech v Praze. Většina z nich je umístěna v obchodních centrech, nejčastěji v garážích, kde jsou dostupné každý den od 6 do 24 hodin. Některé, zejména ty, které se nacházejí mimo budovy, jsou k dispozici 24 hodin denně.
Další podrobnosti: V Česku se chystá balíková revoluce, pro zásilky budeme chodit do automatů
Podle Tomáše Čupra by do poloviny letošního roku mělo být k dispozici několik dalších balíkomatů. Zprovoznění jednoho z nich trvá dva týdny až jeden měsíc. Cena zařízení se pohybuje v řádu stovek tisíc korun. Podle zájmu zákazníků a internetových obchodníků plánuje Kouzelná almara rozmístit do konce letošního roku 70 až 100 balíkomatů, a to nejen v Praze, ale i v dalších českých městech. Provoz jednoho stroje se podle Čupra vyplatí už při průměrném čtyřicetiprocentním vytížení.
Na rozdíl od klasického doručování zásilek poštou má dodávka zboží do Kouzelné almary jistá omezení. Rozměr balíku nesmí přesahovat 36 cm x 44 cm x 61 cm a váha musí být nižší než 12 kg. U České pošty přitom zásilka bude omezena rozměrem 58 cm x 52 cm x 65 cm a nosnost jedné schránky bude 20 kg. Poštomaty Integeru nabídnou tři velikosti schránek, z nich ta největší má rozměr 38 cm x 41 cm x 65 cm. Hmotnost zásilky je omezena na 32 kg.
Každý balíkomat Kouzelné almary je vybaven 54 schránkami, ale jelikož jde o variabilní konstrukci, je možné průběžně velikost a počet schránek přizpůsobovat poptávce.
A jak to má fungovat při nákupu? Zákazník si už při objednávce zboží v e-shopu určí, do které Kouzelné almary chce zboží doručit. Jakmile bude zásilka k dispozici ve schránce, dostane SMS zprávu s PINEm. Tento PIN následně zadá na displeji schránky a bude si moci svoji zásilku ze schránky vyzvednout.
V případě, že bude u konkrétní Kouzelné almary vyčerpaná kapacita, nabídne systém zákazníkovi doručení na alternativní lokalitu. Zásilka má být na zvoleném místě k dispozici do 24 hodin od objednání. Cena za dodání je pro koncového zákazníka stanovena na 59 korun.
Zboží bude do Kouzelných almar navážet dopravce, který bude podle Čupra jezdit exkluzivně pro tento projekt. Od prodejců poputují zásilky do logistického centra, kde se roztřídí a následně zamíří na místo určení.
Na vyzvednutí zásilky bude mít zákazník 72 hodin. Podle Davida Pečenky, ředitele Kouzelné almary, ale zkušenosti ze zahraničí ukazují, že většina zákazníků si zboží vyzvedává už do několika hodin po obdržení SMS zprávy.
Také Česká pošta bude zásilky v automatech ukládat maximálně na dobu 72 hodin. Pokud si zákazník zásilku nevyzvedne, bude zásilka uložena na příslušné ukládací poště (zákazníkovi bude zaslána SMS na jaké poště je zásilka uložena a s jakou úložní dobou). Pokud si zákazník ani na ukládací poště zásilku nevyzvedne, bude zásilka standardně vrácena zpět odesílateli,
vysvětluje Marta Selicharová, tisková mluvčí České pošty.
V současné době je možné do Kouzelných almar objednávat zboží pouze ze Slevomatu. Brzy by se měl seznam zapojených e-shopů rozrůst o Bonami.cz, Vasecocky.cz, Vykupto.cz a Berslevu.cz. S jistou rezervou je nutné brát Čuprovo prohlášení v tiskové zprávě (DOCX, 118,6 kB), že cílem „je zahrnout do projektu většinu českých e-shopů.“ Těch je totiž v Česku podle různých odhadů aktivních až 12 tisíc.
Čupr také na tiskové konferenci oznámil, že v následujících týdnech oznámí zahájení spolupráce s jedním z deseti největších e-shopů v Česku. Zástupci čtyř velkých obchodů, které oslovila Lupa, ale buď jednání se zástupci Kouzelné almary nepotvrzují, nebo se staví k projektu rezervovaně.
Pod dohledem kamery
Podle marketingového ředitele Alza.cz Jaromíra Řánka firma Kouzelné almary využívat nebude. V dohledné době si pro zboží do Kouzelných almar nebudou zřejmě chodit ani zákazníci internetového obchodu Kasa.cz. Není mi známo, že by probíhala jednání se zástupci Kouzelné almary,
uvedla Jitka Součková, marketingová a PR ředitelka Kasa.cz.
Další e-shopy sice potvrzují, že je některá ze společností, které oznámily záměr provozovat v Česku balíkomaty oslovila, ale upozorňují, že z jejich pohledu mají tyto služby řadu limitů. Kromě omezení velikosti zásilek jde hlavně o možné komplikace při reklamaci poškozené zásilky.
V minulém roce nás jeden z provozovatelů oslovil. Balíkomaty jsou ale zatím prostorově omezeny a nemohly by pokrýt všechny naše zásilky. Nedostali jsme také jasnou odpověď na případné řešení reklamací v případě poškození balíků – není možné sepsat reklamační protokol na místě. Nejdříve by zákazník zaplatil a pak až by dostal balík – třeba poškozený. Následně by vznikl spor mezi prodejcem, doručovatelem a provozovatelem balíkomatu o to, kde k poškození došlo,
obává se marketingový ředitel CZC.cz Marek Šalanda.
Podle Davida Pečenky jsou ale Kouzelné almary vybaveny kamerou, která při odběru zásilek z boxů zákazníka snímá. Reklamační řízení v případě poškozených zásilek bude podle něj probíhat stejně, jako u kurýrních či poštovních dopravců. Česká pošta zase uklidňuje, že reklamaci zásilek vyzvednutých z balíkomatu bude zákazník moci podat na kterékoliv poště. Součástí balíkomatů bude i informační štítek, jak v těchto nestandardních situacích postupovat,
ujišťuje Marta Selicharová.
Spíš pro malé e-shopy
Pro některé zákazníky může být problémem také skutečnost, že Kouzelné almary umožňují za zásilky platit pouze platební kartou. Na druhou stranu platební kartu lidé používají při nákupech v kamenných obchodech zcela běžně. Ani polský Integer nebude ve svých balíkomatech akceptovat hotovost. Naproti tomu Česká pošta s platbami v hotovosti počítá, už jen proto, že v budoucnu plánuje umožnit prostřednictvím balíkomatů platit třeba i složenky.
K balíkomatům se staví rezervovaně například i prodejce kosmetiky Parfums.cz.
Nabídky na spolupráci jsme dostali již několikrát. První tuším před dvěma lety, kdy tato služba začínala v zahraničí na trzích, kde působíme. Doposud jsme se nerozhodli v tomto směru spolupracovat s žádnou z nich, jelikož dle našeho názoru těmto službám chybí určité detaily, které by provozovatelé e-shopů ocenili,
upozorňuje Radek Ondrašík, ředitel marketingu Parfums.cz. Obává se například toho, že boxy nemusejí v některých obdobích kapacitně stačit poptávce.
Někteří velcí provozovatelé e-shopů se domnívají, že balíkomaty jsou vhodné spíše pro menší obchody, které si nemohou dovolit provozovat vlastní síť poboček či výdejen.
Z našeho pohledu má tento typ služeb řadu limitů (doba uložení, kapacita, služby na místě, omezení rozměrů…) a je vhodnější spíše pro menší obchody, které nepotřebují jasnou identifikaci značky a zároveň pro ně nedává ekonomický smysl vlastní pobočka,
říká mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.
Poštovní licence
Pro malé e-shopy, které v současné době využívají služby typu Uloženka nebo Zásilkovna, by Kouzelná almara a další balíkomaty mohly být opravdu zajímavou alternativou či novým kanálem pro dodání objednaného zboží. Oslovili jsme provozovatele několika menších e-shopů a ti potvrdili, že se jim nová služba líbí a uvažovali by o jejím vyzkoušení. Zní to celkem zajímavě, nikdo mě ale zatím nekontaktoval,
říká například provozovatel internetové vinotéky wine-bar.cz Petr Mikeska.
Provozovatelé Kouzelné almary mají s projektem ambiciózní plány. Do konce roku 2014 chtějí získat pět procent tuzemského balíkového trhu, což odpovídá zhruba šesti tisícům zásilek denně. Aby se jim to podařilo, museli by nepochybně svou síť rozšířit i do dalších měst v Česku. To by s sebou přineslo vyšší náklady na doručování zboží a je otázkou, zda v takovém případě bude firma schopná udržet stávající cenu.
Není navíc jasné, zda by byly jednotlivé balíkomaty dostatečně vytížené. Jedním z možných řešení je využít je i opačným směrem, tedy pro odesílání zásilek v rámci vlastní sítě, jak to plánuje hned od spuštění své sítě automatů v Česku zavést Integer.pl.
Provozovatelé Kouzelné almary tuto službu také zvažují a už kvůli tomu podali žádost o poštovní licenci, prozradil dnes šéf služby David Pečenka.