Hlavní navigace

Křišťálová Lupa 2011 se představuje

13. 6. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Anketa Křišťálová Lupa dlouhodobě reflektuje vývoj českého internetu. Aby se jí to dařilo, musí se měnit ruku v ruce s tím, jak se mění chování a preference internetových uživatelů.

Loňský ročník Křišťálové Lupy byl mimořádně úspěšný. Zúčastnil se ho rekordní počet hlasujících (93 tisíc), měl nejsilnější mediální odezvu a pozitivní ohlasy na slavnostní vyhlášení s Tomášem Hanákem (podívejte se na sestřih z loňského vyhlášení a fotogalerii). Nastavenou laťku pochopitelně chceme udržet a ještě lépe překonat, proto ani letos nemůžeme přípravy podcenit.

Kromě toho, že Tomáš Hanák bude průvodcem slavnostního vyhlášení i letošního, šestého ročníku ankety, už teď vám představujeme výsledek našeho redakčního přemýšlení nad tím, kam by se hlasování mělo ubírat. Budete tak mít dostatek času, abyste se na hlasování, které začne uprostřed léta, mohli v klidu připravit. Zároveň budeme rádi, když nám napíšete, jak vám upravený systém kategorií vyhovuje.

Křišťálová Lupa 2011 - seznam kategorií

Hlasování veřejnosti

  • All star
  • Internetové obchodování
  • Nástroje a služby
  • Vyhledávače
  • Zpravodajství
  • Zájmové weby
  • Online hry
  • Mobilní služba
  • Facebook stránka
  • One (wo)man show

Hodnocení odborné poroty

  • Projekt roku
  • Osobnost roku
  • Anticena
  • Inspirace roku

Část starých kategorií končí nebo mění svoji podobu

V každém roce anketa doznává více či méně změn. V letošním šestém ročníku tomu nebude jinak. Dokonce by jich mělo být o něco více než vloni.

Součástí změn bude zrušení některých kategorií, které už se přežily, a otevření nových, jež by měly postihnout nové trendy a uživatelské priority. Například kategorie Sociální sítě, Komunitní služby a Publikační platformy dnes už nedávají takový smysl jako dříve. Karty jsou víceméně rozdané a hlasování de facto ztrácí význam.

Ptáte-li se, kde se bude o zajímavých projektech z těchto kategorií hlasovat, pak tady je odpověď: poprvé chceme vyhlásit kategorii All Star, ve které se utkají nejtěžší váhy - a uděláme z toho takový souboj nejsilnějších značek - tedy zřejmě Seznam, Google, Facebook, YouTube, iDNES.cz, Centrum.cz apod. Další projekty, které by ještě vloni spadly do výše zmíněných kategorií, pak soustředíme pod novou kategorii Nástroje a služby.

Z podobného ranku je i kategorie Vyhledávačů, která se historickým vývojem zúžila jen na souboj vyhledávání Googlu a Seznamu. Pokud by se měla tato kategorie vůbec otevřít, pak bez nominací a jen pro uvedenou dvojici kandidátů. Přidávat k nim kohokoliv dalšího by bylo zbytečné.

Beze změny zůstává Internetové obchodování, tam není důvod k výraznému zásahu, kategorie to je dlouhodobě srozumitelná a funkční.

Definice kategorie Média se v čase hodně měnila, protože se jedná o zřejmě nejpestřejší směs. Letos jsme dospěli snad už definitivně k rozdělení na Zpravodajství, kde se poperou všeobecně zaměřené mediální projekty, a na Zájmové weby, kam se vejdou jak tématická média všeho druhu, tak lifestylové věci až po bulvár, a to včetně komunitních projektů všeho druhu. Kategorie je to do značné míry obecná a rozhodně širší než kdykoliv dříve, ale máme za to, že jde o rozumnou cestu. Ačkoliv zastoupené projekty mezi sebou nemusí mít mnoho společného, další, například tematické třídění nebo třídění podle míry odbornosti či povrchnosti, by vedlo jen k nekonečným větvím podle žánru, cílové skupiny či velikosti - bez většího přínosu.

Kategorii Mobilní služba jsme v loni připravili na podnět loňského i letošního generálního partnera, společnosti Nokia. Velké změny u této kategorie nečekejte, na základě zkušenosti z loňska jsme se nicméně rozhodli z hlasování vyloučit firemní stránky mobilních operátorů, protože o ně v takto pojaté kategorii nejde. Věříme, že se v nominacích především objeví nové projekty (aplikace a mobilní stránky) na nových platformách, jejichž význam meziročně zásadním způsobem vzrostl.

Zcela nové kategorie

Kromě již zmíněných Nástrojů a služeb jsme se na základě různých podnětů rozhodli podchytit mediálně trochu zanedbávaný, a přitom významný a fanouškovsky silný svět online her všeho druhu, proto uvedeme novou kategorii Online hry.

Poprvé se také pokusíme zmapovat chování uživatelů na Facebooku prostřednictvím kategorie Facebook stránka, kde bude možné ocenit jakoukoliv aktivitu na Facebooku - stránku či aplikaci, abychom zjistili, co je pro uživatele na této platformě atraktivní.

Poslední novinkou v hlasování veřejnosti, na níž jsem osobně velice zvědavý, je One (wo)man show, což je kategorie zahrnující projekty či aktivity zajišťované jedním (nebo z velké většiny jedním) člověkem - od blogování všeho druhu přes tweetování až po facebookovou prezentaci. Po jistém slabším období se začaly na webu objevovat nové výrazné osobnosti, které dokáží přinášet originální pohledy na svět - od food nebo fashion blogů až po odborné či veřejně prospěšné aktivity různých forem.

Odborná porota dostane jednu kategorii navíc

V hodnocení Odborné poroty nechceme nic zásadně měnit. Projekt roku je jasná hlavní kategorie a Osobnost roku není méně důležitá. Občas slyšíme otazníky nad přínosem Anticeny, nicméně se stále domníváme, že trh by měl mít ambici a odvahu ukazovat nejen to dobré, ale také to, na co by si měli uživatelé dávat pozor - aby nenaletěli provozovatelům, kteří k nim nepřistupují poctivě.

Novinkou v hodnocení Odborné poroty by měla být jen Inspirace roku, určená pro neotřelé projekty, originální nápady či pronikavé start-upy bez ohledu na jejich masovou oblibu či uživatelský zásah - jednoduše nové zdroje inspirace zasluhující pozornost. Tuto kategorii chceme přesunout z hlasování veřejnosti, kde se vloni jmenovala Dobrej nápad, do rukou insiderů - těch, kteří sledují novinky na trhu a mohou je vyzdvihnout k pozornosti ostatních ještě dříve, než získají kritickou masu uživatelů.

Největší proměnou by letos měla projít sama Odborná porota. Počítáme totiž, že se zvětší minimálně na dvojnásobek - celkem bude osloveno zhruba dvě stě osobností českého internetového trhu.

Pestrost inspirace a argumentů

I v letošním roce by měl být klíčovým filtrem mezi nominacemi a finálním hlasováním Expertní panel složený z novinářů a analytiků. Pro jeho lepší orientaci a větší informovanost o projektech bychom chtěli připravit nový prvek, podle našeho názoru docela zásadní. Budete mít možnost navrhnout k posouzení svůj projekt a rozšířit tak obzory a množství argumentů pro jeho posuzování v konkurenci ostatních projektů.

BRAND24

Celé kouzlo bude spočívat v tom, že během nominační fáze bude na stránkách ankety k dispozici formulář Návrh nominace, v němž bude moci kdokoliv, primárně asi provozovatel nějakého projektu, vyplnit fakta a argumenty (od čísel návštěvnosti, přes sílu komunity až po kreativní a byznysový potenciál), proč by jeho projekt měl Expertní panel nominovat do ostrého hlasování.  Expertní panel tyto prezentační listy dostane k dispozici a vezme je v úvahu při skládání finálních nominací.

Věříme, že nově upravené kategorie poskytují dostatečný základ pro zachycení aktuálního stavu a proměn českého internetu. A doufáme, že nám při tom svým hlasováním pomůžete i vy. Na viděnou na konci července u začátku 6. ročníku ankety Křišťálová Lupa.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je výkonným ředitelem společnosti Internet Info, s.r.o. a v současné době předsedou Výkonné rady SPIR. Věnuje se marketingu, internetovému prostředí, médiím a příležitostnému moderování. Své občasné postřehy umisťuje na web Simindr.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).