Když se budete v Centru pořád plácat po zádech (tedy i po nepovedené práci), tak nikdy nebudete jednička na trhu.
Pro úplnost dodávám, že jsem v Centru kdysi pracoval.
Zde se už ohradím i já: nejde o rozdílnou interpretaci těch samých dat. Jde o úplně jiný přístup k hodnocení reklamní kampaně. Naše data jsou rozdílná. Já preferuji týdenní pohyby, vy měsíční souhrny. Já tvrdím, že pro kampaň má vyšší vypovídací hodnotu krátkodobá dynamika počtu uživatelů, vy že reálné měsíční přírůstky.
Mezi námi děvčaty, úplný obraz by vám dalo vyhodnocení den po dni přeložené mediaplány resp. vysílacími plány. Pokud se lidi na HP nepodívali do 1-2 dnů po airdate, později už jen výjimečně...
Jenomže u zadavatelů a agentur to bývá tak, že jedni se snaží zachránit si zadek (obvykle marketingový ředitel) a agentura zase neche ztratit klienta. Stále se zde jaksi nenosí jednoduché pravidlo, které je vzhledem k počtu proměnných v reklamě zásadní: Není ani tak důležité chyby nedělat, ale neopakovat je.
Mou jedinou výhodou je, že jsem už pár svých bot udělal také a již kvůli sobě se proto dlouhodobě věnuji rozboru chyb cizích. Můj blog je vlastně jenom vedlejší produkt.
Důvod je prostý: levnější je učit se na cizích chybách, než na vlastních. Přesto - u vlastních chyb je schopnost podívat se pravdě do očí úplně zásadní.
Takto to dopadá, když zadavatel neví co chce a nebo nedokáže domyslet co komunikací rozpoutá.
Kdo viděl vystoupení pana Bajera z Centrum.cz na Czech Internet Forum 2006, ví o čem mluvím.
Pan Bajer nejdříve naznačil, že Centrum chce starší uživatale a po připomínce jak to zapadá do jejich komunikační kampaně se mistrovsky vykroutil, že Centrum chce ve skutečnosti všechny uživatele.
"Rád bych upřesnil, že podobné kraviny s infantilním názvem se zcela jistě nelíbí ani všem v Centru, leč několik lidí rozhodlo a bylo to. Služba to není špatná, ale mohla být o dost lepší už jen díky jinému názvu, co naplat. "
Děkuji za odpověď. Zde jsou mé poznatky k Vašim bodům:
1. faktem zůstává, že Centrum.cz v období září-říjen jako jediné z TOP4 rostlo rychleji než celkový trh; u Seznamu, Atlasu i iDnesu tedy došlo z relativního hlediska k poklesu
2. obě mediální události jistě měly vliv na návštěvnost celé TOP4 a svým způsobem je jejich vliv obsažený již v % nárůstu celého trhu
3. po očištění o celkový nárůst trhu (+6,62) vypadá nárůst počtu uživatelů HP Centrum proti září takto: +131 878 RU, tj. tento počet RU pravděpodobně přivedla právě kampaň (ve srovnání s Atlas.cz +116 197 RU)
Souhlasím, počkejme s dalšími - objektivnějšími - soudy na statistiky vývoje návštěvnosti TOP4 v příštích několika měsících.
Mohu Vám i vykat. Bohužel to nijak nepotlačuje dojem, že Vaše ctěné příspěvky jsou jeden velký oxymoron (objektivnější hodnocení?). Příspěvky autora Volney jsou založeny na více argumentech než Vaše a je vidět, že nejsou pouhými čísly přepsanými z NetMonitoru.
Nevidím důvod proč Vám poskytovat další argumenty, když už ty od Volneye jsou dostačující. Jen Vy jim nechcete rozumět. Alespoň, že se shodnete v tom, že čas ukáže více.
Není pochyb, že portál Centrum.cz v měsíci říjnu zaznamenal nejvyšší % i absolutní nárůst reálných uživatelů. Dále stojí za zmínku fakt, že Centrum si vytklo za cíl kampaně změnu v počtu uživatelů v řádech desítkách procent (v článku zmiňovaných 10 až 50 %), a to v horizontu 2-3 měsíců, což nevypadá tak nereálně, když už nyní dosáhlo 12%. Pro úplnost dodávám, že jsem z Centra.
Rozumím vašemu nadšení pro věc, ale mě to až tak jasné nepřipadá. Tato čísla totiž moc s reklamní kampaní společného nemají. Zkusím vysvětlit proč:
1. Centrum snad ve svém plánu projektovalo nárůst celého Internetu? Tentokráte totiž jde už o nárůst reálných uživatelů +6,62% z vami zmiňovaných 12%... Opět - odečtením tohoto celkového trendu dostávám mimořádný nárůst RU u centra proti průměru o 5,22%. Připomínám, že šlo o nástupný měsíc vaší kampaně.
2. Jestliže se bavíme o reklamě, je namístě zmínit, že 109 tisíc RU z těch 252 tis. pochází ze zpravodajství. Ve volebním měsíci (Aktuálně) a vrcholící Superstar (Bleskově) bych je Bobikovi zrovna nepřisuzoval. Stejně jak jsem opatrný u vzrůstu Atlasu na přelomu srpen-září o desítky procent. Sice jejich kampaň začla právě v září (druhý týden), jenomže současně se začly počítat i Jízdní řády...
3. Ty kampaně směřovaly lidi na domovské stránky (Homepage). A tato čísla už vypadají i u reálných uživatelů poněkud jinak. Očištěno o celkový růst: srpen-září: Atlas HP +4,62%/Centrum HP -0,48%. Srovnání září-říjen: Atlas HP +15,01%/Centrum HP 10,07%.
Suma-sumárum, nárůst celého Centrumu co i jen o těch 10% touto kampaní jsem viděl hodně skepticky ještě před jejím začátkem.
Stejně - počkejme si na listopadová čísla a pak jistě ještě bude zajímavý prosinec (kdo si co podržel a co byl jenom instantní efekt). Pak můžeme začít dělat konečné zúčtování. To co jsem přinesl dneska je detailní rozbor pohybů z týdnu na týden.
V hrubých (pouze měsíčních), i když přesnějších datech to už budě debata o něčem jiném. Stále si ale nemyslím, že o něčem zásadně převratném. A říjnová čísla to dle mého rozhodně nevyvracejí.
Věřím ale, že tohle marketingová oddělení obou portálů ani ty agentury zrovna slyšet nechtějí...
Přeci jen mě to nedá - kvůli bodu 3, protože přesně o tom mluvím...
Za měsíc vidělo ty spoty tak 7-8 milionů lidí Xkrát. Něco málo přes sto tisíc nenákupních reakcí v obou případech je SRANDA... Zvláště s ohledem na virální aspirace Bobika a další aktivity (kina, spontánní reakce na blogy, články na internetu a pod.).
Já vím, že ne všichni z těch 7-8 milionů byli uživatelé Internetu (z nich to zjevně část lidí nezaznamenala vůbec - viz některé příspěvky kolem) - ale i tom jsem mluvil: televize byla nešťastná volba...
No, závisí od toho, co budeme považovat za získaného uživatele. Pokud půjde o TRVALÝ efekt u REÄLNÝCH uživatelů, musíme si počkat přinejměnším na prosincová data, která budou k dispozici až někdy v lednu. A pak by zřejmě pomohlo srovnání čísel podílů na trhu ze srpna (před kampaní) a prosincová (po kampani). Jak to ale očistit například od nereklamních vlivů (Jízdní řády Atlasu atd.), ví bůh.
Proto si myslím, že ty týdenní změny jsou pro posouzení účinnosti reklamní výzvy (vzhledem k nejistotám i v dalších číslech) dostatečně relevantní. Obsahově jde o jednoduchý požadavek: jukněte na náš portál. Žádné komplikované rozhodování, žádná cenová bariéra, žádný důvod odkládat akci. Co se neprojeví ihned, už ztěží do těch čísel naskáče později. A v okamžitých reakcích v poměru jiným serverům bez reklam nebyly patrné žádné zásadní pohyby.
Takže stejně už teď vedeme jen spíše akademicou debatu, která může nanejvýš ty výsledky zpřesnit - ne zásadně změnit.
Pro úplné zpřesnění nákladů na uživatele bych potřeboval vidět rozložení nákladů na různá média. A v současnosti znám pouze oněch rámcových 30 milionů Centra - u Atlasu jsem ty náklady pouze odhadl.
Upřimně řečeno - mé peníze to nebyly, takže přesné hodnocení návratnosti bych klidně nechal na managementu těch portálů. A nakonec je rovněž na nich, zda to budou považovat za úspěšnou investici, anebo peníze vyhozené oknem... Každý svého štěstí strůjcem, že?
Nemám pocit, že by mi Vaše jméno něco říkalo, tedy zůstanu u vykání. Ano, měsíční čísla mi přijdou na objektivní zhodnocení dopadu reklamní kampaně (a spuštění nových služeb), proto jak jsem již zmínil o pár reakcí výš, pro objektivnější hodnocení si počkám na statistiky dalších měsíců.
Chci jen poukázat na to, že způsob interpretace statistik anonymního autora Volney je jen jeden z mnoha možných.
Pokud Vás kromě silných slov a jednostraného tykání napadnou i nějaké argumenty, sem s nimi :-)
Pane anonyme, děkuji za připomínku, doplňuji srovnání, tak aby to bylo jabka s jabkama ;-)
Celková návštěvnost HP obou portálů v nástupních měsících jejich reklamních kampaní (přičemž trend nárůstu - % i absolutní - proti předchozímu měsíci je očištěň o celkový růst trhu):
HP Centrum (10/06) 1 528 127 RU, +10,07% (+131 870 RU)
HP Atlas (09/06) 774 133 RU, +4,62% (+32 879 RU)
Při pohledu na tato čísla mi přijdou vtipná nedávná televizní vyjádření managementu Atlasu o tom, že celkový nárůst návštěvnosti jejich portálu v období srpen-září (+43%) způsobilo zejména spuštění nové hlavní stránky :-)
Bez zajímavosti v této souvislosti není zpráva, že Atlas.cz nyní údajně musí zakoupit doménu idos.cz (místo nynějšího „exkluzivního mediazastupitelství“), tak aby po 1.12.2006 vyhověl Etickému Kodexu SPIRu (viz nedávný článek v Reflexu: „Atlas dvojkou. Na jak dlouho?“ http://reflex.cz/Clanek25645.html ). V opačném případě by mu hrozil pád na čísla před letošním 25.srpnem , kdy si začal idos.cz do svých souhrnných čísel započítávat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).