Podle meho nazoru je seznam arogantnejsi nez google a to je podstatne mensi firma. Vubec mi prijde, ze na to jak je google prachaty moc arogantni neni. Nicmene pravdu mate v tom, ze nemame zadnou zaruku ze to vydrzi, a proto je lepsi mit tech spolecnosti vic.
Faktu super článek po delší době, absolutně chápu anonymitu, neprosto nerozumím tomu jak někdo může říct že mu vadí ...
Jen drobná poznámka ke konci kde místo "Vítejte ve světě reklamy ..." má přijít "Vítejte ve světě projektů ... ".
Dělám v trochu jiném oboru služeb, ale jestli je něco nejlepším indikátorem úspěchu jakéhokoli projektu, tak je to zkušenost zadavatele a jeho ochota a schopnost se projektu dostatečně věnovat.
No, chválena - dostala cenu Effie. její udělení mimojiné závisí i od hodnocení kampaně samotnou agenturou a klientem. Vždy je tedy otázka, nakolik jsou ty výsledky pravdivé. Nicméně to má stalé vyšší vypovídací hodnotu, než soutěže kreativní.
Když se budete v Centru pořád plácat po zádech (tedy i po nepovedené práci), tak nikdy nebudete jednička na trhu.
Pro úplnost dodávám, že jsem v Centru kdysi pracoval.
Takto to dopadá, když zadavatel neví co chce a nebo nedokáže domyslet co komunikací rozpoutá.
Kdo viděl vystoupení pana Bajera z Centrum.cz na Czech Internet Forum 2006, ví o čem mluvím.
Pan Bajer nejdříve naznačil, že Centrum chce starší uživatale a po připomínce jak to zapadá do jejich komunikační kampaně se mistrovsky vykroutil, že Centrum chce ve skutečnosti všechny uživatele.
Nevím, zda jsem pochopil článek správně, ale podle mne má centrum a atlas možnost jak dostihnou seznam poue tím, že jak inzerentům tak návštěvníkům nabídnou zajímavější model portálu. V tomto podle mne je velký prostor, který ani jeden z konkurentů z nějakého důvodu není schopen využít. Takhle se jen budou závistivě dívat na seznam, který svým inzerentům bude jen zvyšovat ceny inzerce..
Nevím, zda jsem pochopil článek správně, ale podle mne má centrum a atlas možnost jak dostihnou seznam poue tím, že jak inzerentům tak návštěvníkům nabídnou zajímavější model portálu. V tomto podle mne je velký prostor, který ani jeden z konkurentů z nějakého důvodu není schopen využít. Takhle se jen budou závistivě dívat na seznam, který svým inzerentům bude jen zvyšovat ceny inzerce..
Zde se už ohradím i já: nejde o rozdílnou interpretaci těch samých dat. Jde o úplně jiný přístup k hodnocení reklamní kampaně. Naše data jsou rozdílná. Já preferuji týdenní pohyby, vy měsíční souhrny. Já tvrdím, že pro kampaň má vyšší vypovídací hodnotu krátkodobá dynamika počtu uživatelů, vy že reálné měsíční přírůstky.
Mezi námi děvčaty, úplný obraz by vám dalo vyhodnocení den po dni přeložené mediaplány resp. vysílacími plány. Pokud se lidi na HP nepodívali do 1-2 dnů po airdate, později už jen výjimečně...
Jenomže u zadavatelů a agentur to bývá tak, že jedni se snaží zachránit si zadek (obvykle marketingový ředitel) a agentura zase neche ztratit klienta. Stále se zde jaksi nenosí jednoduché pravidlo, které je vzhledem k počtu proměnných v reklamě zásadní: Není ani tak důležité chyby nedělat, ale neopakovat je.
Mou jedinou výhodou je, že jsem už pár svých bot udělal také a již kvůli sobě se proto dlouhodobě věnuji rozboru chyb cizích. Můj blog je vlastně jenom vedlejší produkt.
Důvod je prostý: levnější je učit se na cizích chybách, než na vlastních. Přesto - u vlastních chyb je schopnost podívat se pravdě do očí úplně zásadní.
"Generální ředitel druhého největšího českého portálu potvrzuje, že Centrum prošlo největší restrukturalizací od doby svého vzniku, během níž odešli i někteří dlouholetí zaměstnanci. Firma teď má podle něj ale silnější a zkušenější vedení. To by spolu s novými projekty mělo Centrum brzy posílit."
9. 11. 2006 http://www.lupa.cz/clanky/ondrej-tomek-centrum-uz-nemuze-stat-jenom-na-zakladatelich/
"Rád bych upřesnil, že podobné kraviny s infantilním názvem se zcela jistě nelíbí ani všem v Centru, leč několik lidí rozhodlo a bylo to. Služba to není špatná, ale mohla být o dost lepší už jen díky jinému názvu, co naplat. "
Takže tomu mám rozumět tak, že když vykopou lidi, co tam byli roky, tak se to omladí a pojede to pak samo nahoru? Podle mne oběma portálům chybí "otec myšlenky", který by je opravdu vyhranil a přilákal dostatečně velkou zájmovou skupinu. A pak by to šlo nahoru samo i bez reklam. Lidi si to na internetu řeknou rychle sami...
Ad. "Sledovat reklamy je nejlepší způsob, jak rychle a dokonale zblbnout"
Asi už jsem zblbnul, ale já v TV sleduji především reklamy (a pak ještě Uvolněte se, prosím). Mám dojem, že televize se poslední dobou snaží předhánět v tom, která nabídne blbější film/pořad na "prime time" a tak jsou paradoxně reklamy to, co mě v našich TV nejvíc baví. Občas i přepínám programy ne proto, abych se vyhnul reklamám, ale abych našel další reklamní blok :)).
vám a ostatním čtenářům mohu vysvětlit, proč v případě konceptu reklamy Atlasu nešlo pouze o prázdný vtip.
Atlas chce být vnímán jako nejjednodušší cesta internetem. Je pro lidi, kteří o internetu ví jen částečně. Oni ví že je užitečný, rádi by jej používali, ale po odborné stránce se v něm nevyznají a moc toho kromě základních věcí neví.
TV reklamní kampaň jsme zvolili formou jednoduchého sitcomu s dvojicí herců Petr Čtvrtníček a Josef Polášek. Jde v principu o jednozáběrové TV spoty ? scénky, v nichž se komentují před obrazovkou počítače jednotlivé produkty Atlasu (zatím nový vzhled a vylepšení stránek, ICQ v češtině, registrace firem v katalogu, SMS zdarma, mapy).
První spoty neměly - pravda - s jednoduchostí samotnou příliš společného. Ani to nebyl účel. Chtěli jsme hlavně upozornit na to, že stránky Atlasu se celkově změnily a seznámit lidi s dvojicí Čtvrtníček - Polášek, která je bude dále provázet. To, že oba zírají mlčky ? fascinovaně - na obrazovku počítače bylo záměrné. Chtěli jsme to dát takto do jinak ?ukecaného? reklamního bloku a tím se odlišit.
Ti dva jsou jednoduší chlapíci z autoservisu, kteří internet používají k provozu své jednoduché dílny. Další příběhy se týkají vždy produktu ? že se mohou registrovat, že se na mapách mohou najít atd.
Tak to je i u ICQ v češtině. Cílová skupina anglicky moc neumí. Přínosem tedy je, že se už s ní nemusí potýkat. Takže Čtvrtníček nemusí říkat ?Vidíš, tady jsou stránky ICQ česky?, na to by se asi nikdo nedíval. Spíš jsme chtěli ukázat, že nemá smysl se trápit s angličtinou v angl. verzi ICQ, když je nyní k dispozici ICQ v češtině. Dramatizovali jsme tedy cílové skupině (což není nikdo z čtenářů lupa.cz ? sem chodí odborníci) to, že teď české verzi budou rozumět.
Podobným způsobem se přistupovalo i k ostatnímu. Tím chci jen říci, že v kampani pro Atlas nejde pouze o vtip pro vtip. Škoda jen, že nebylo možné získat větší mediální podporu. Když si představím jak je díky tomu úspěšný spot Vodafone ?Žádní falešní sobi?, mohu jen závidět.
Jinak jsem pane Vráno rád, že vy se za své jméno neschováváte. Děkuji za pozornost.
No ale o tom jsem mluvil: Představení dvojice a odlišení se od ukecaného bloku nemá co dočinění s Atlasem a jeho claimem (Nejjednodušší cesta Internetem). U tak slabých mediaplánů a si u dvou nástupních kopií dovolit luxus věnovat se reklamě na reklamu místo produktu je prostě nesmysl a l'art pour l'art - za cizí peníze. A pak velice logicky (po tom, co jste je tedy představili jak neukecaně chodí na Atlas) se najednou trápí s anglickou verzí ICQ (již nechodí na Atlas?)... Tohle vysvětlení alespoň mně neřeklo nic nového. Nelogické, protisměrné, samoúčelné.
Byla vaše psí povinnost počítat s nízkým rozpočtem již v kreativním řešení. Udělat jednu silnou kopii bez překomplikovaného Neuservisu, nemuseli jste tohle řešit. Zásadní rozdíl proti Vodafonu je totiž v něčem jiném: ty DVĚ kopie (ne sedm!) se primárně věnují produktu a značce. Ani v tak silném plánu si nedovolili nejdříve představovat soby a Čtvrtníčka, pak upoutávat tichem (reklamní bloky jsou ještě stále ukecané) a nakonec mluvit o tom, jak drahé jsou SMS - což by ve Vašem provedení končilo prohlášením - u nás to ani nezkoušejte, zákazníci Vodafone mají SMS zdarma.
Zjevně Vám stále někdo ubližuje. Anonymní Volney, Atlas vám nedal dost peněz na lepší exhibici a ještě i ten Vodafone to udělal hůř, ale bude z toho mít více slávy...
Jo a když na tom trváte, příště se podepíšu jako Marek Šebesťák nebo Jiří Mikeš. Ono totiž napsat do toho pole Volney nebo něco jiného, co vám nepřipadá jako anonym zřejmě stačí... (I když to mohl být Jakub Vrána, de facto je to se stejnou zárukou jako můj nick Volney). A pak se mám divit, jakou práci jste odvedl na internetovém produktu...
Já jsem to vysvětlení adresoval panu Vránovi a čtenářům a vlastně ne tak úplně vám. Ale když už jste se opět vynořil ve své bezpečné ulitě anonyma tak to vidím tak, že dokážete bezvadně napadat kohokoli s jiným názorem, výborně radit v reklamě a překrucovat fakta. Nevím, že bych někde řekl, že Vodafone to udělal hůř. Zde jste byl opravdu příliš kreativní. Jen jsem napsal, že jim závidím ten mediální rozpočet. Myslím, že vaší psí povinností je tady ctít fakta.
Z tónu vaší komunikace usuzuji, že spíš ubližují vám. Fakt vám leží v žaludku, že chce někdo názor od konkrétního autora?
Jako Marek Šebesťák ani jako pan Mikeš byste se podepisovat neměl, na ty nemáte. Jinak se podepište samozřejmě jak chcete, třeba jako Patnáctiletý Kapitán nebo Daniel Dočekal.
No od Te doby, co centrum prisel zase s vylepsenim, tak to stoji pekne za prd.
Nabizel jsem jim napady do mailu, chteli, ale tak, ze jim to muzu napsat, jen tak. Ze by mi za to nabidli neco, to ne.
Vim nemalo vylepseni, co by jim snizilo naroky na provoz, ale nechte, tak at si trhnou.
Vyborny clanek
Jen pro upresneni Skype bezi na portu 80, coz je port pres ktery jede http protokol, neni blokovan vesmes nikde.
Zato ICQ jede na uplne jinem portu, ktery de snadno zablokovat.
Je to tedy presne obracene nez v clanku.
Pokud jde o úsečnost předešlé odpovědi, asi ano. Jinak máme s Danem velice málo společného.
Jen už začínám být utahaný z těch reakcí jako z mateřské školky. Já o chybě konceptu, pan ředitel o tom, že nesnesu jiný názor. I bez jeho názoru jsou přeci výsledky té práce dost výmluvné. Neví, že by někde řekl, že to Vodafone udělal hůř i když cituji "nebylo možné získat větší mediální podporu. Když si představím jak je díky tomu úspěšný spot Vodafone". Takže ne kvůli daleko lepšímu kreativnímu konceptu, ale díky podpoře... A kolem toho ještě kupa osobních nálepek, výpadů, internetově negramotných mouder atd.
Jinak mi je pan ředitel celkem volney, teď už i profesně. Kolega z mé branže to tedy není... Já dělám reklamu, kreativní dojmologii přenechávám jiným.
Ježiš, proč vlastně tak obšírně odpovídám nějaké anonymní špíně, co mi ještě i tyká ;-) ?
No, milý pane Stiebitz, já nevím, ale K ČEMU Vám bude občanské jméno člověka s nickem Volney? Stavíte na tom skoro vše, co jste sem napsal, ale mně nějak nedochází PROČ. Autor napsal nějaký článek. V něm - IMHO - docela dost podrobně zpracoval řadu faktů. Proč se nebavíte o výsledcích jeho analýzy, ale řešíte, kdo je a proč používá nick?
BTW: blog autora Volney čtu už od jeho vzniku a udělal na mne dojem, že lidé kolem reklamy mají postřeh, používají hlavu, jsou kreativní. Když si tady čtu Vás, mám dojem, že čtu reakce nějakého dotčeného puberťáka. Alespoň jsem se tak dozvěděl, že ne všichni z reklamní branže mají takovou úroveň, jako Volney ;)
No, též nevím, o jaké kampani MS se zde mluví - tak podrobně je nesleduji. Mně stačila ta s dinosaury a Office. Fakt bych chtěl vidět cílovou skupinu, pro kterou byla určená.
Každopádně je pravda, že marketing má MS asi zmáknutý. Říkalo se, že MS by díky svému marketingu prodal i prázdné krabice s logem Windows. A něco na tom bude.... Ostatně podívejte se na jeden z největších serverů o počítačích a software a na tu každodenní masáž Vistami (spekulace o tom, že MS a onen server mají nějakou dohodu vynechávám). Už jen díky podpoře tohoto média (a dalších médií vydavatele) si to spousta lidí koupí (v Česku ukradne) i kdyby jedinou novinkou bylo to otřesné Aero....
Moje matka (asi 50 let) je přesvědčena, že bobík byla reklama na čínskou restauraci. A to jsem jí i několikrát na centru ukazoval, jak to vlastně dopadlo ;)
Souhlasim,
super téma a s výsledky si dal celkem dost práce. Gratuluji. Jen tak dál a gram. chyby by někdo měl projed. Měl taky čeština dělá problémy a to jsem čech.
Registrace na gmail.com neexistuje. Ucet ziskate pouze pres pozvanku od jiz registrovaneho uzivatele. Pokud tedy mate zajem, tak zde uvedte svuj email a ja vam ji zaslu.
Sledovat reklamy je nejlepší způsob, jak rychle a dokonale zblbnout. A Atlas stojí po inovaci zaprd, jeho vyhledávač je naprosto neschopný. Adresy, jako např. mele.com,warpradio.com,myliwebpage a ještě spoustu dalších není schopen vyhledat a tvrdí, že neexistují.
"Pravidla volné hospodářské soutěže totiž stanovují, že nesmíte měřit různým firmám různým metrem - tedy například odmítnout placenou reklamu třebas i svému konkurentovi, pokud splňuje standardní podmínky platné pro ostatní inzerenty..."
Tohle mě zaujalo u Seznamu v teto souvislosti:
reklama "nesmí napodobovat brand Seznamu a jeho služeb" - každý konkurenční portál "napodobuje" služby Seznamu ne? Takže smůla tudy cesta nevede ...
A taky: Znamená to že Google nemuže inzerovat u Seznamu protože všechny jeho služby "napodobují!" BRAND Seznamu? :-)
Asi má jiné priority než vy. Já televizi už deset let úmyslně nevlastním, většina reklam na Internetu jsou pro mně slepé skvrny, ale mimo si kupodivu v tomto ohledu nepřipadám. Nebo přesněji řečeno - pokud jsem mimo, absolutně mi to nevadí...;-)
Kampaně Atlasu a Centra jsem zaregistroval pouze díky Lupě a vlastní spoty jsem až dodnes neviděl. A poté, co jsem shlédl v článku uvedené odkazy, toho vůbec nelituju.
Děkuji za odpověď. Zde jsou mé poznatky k Vašim bodům:
1. faktem zůstává, že Centrum.cz v období září-říjen jako jediné z TOP4 rostlo rychleji než celkový trh; u Seznamu, Atlasu i iDnesu tedy došlo z relativního hlediska k poklesu
2. obě mediální události jistě měly vliv na návštěvnost celé TOP4 a svým způsobem je jejich vliv obsažený již v % nárůstu celého trhu
3. po očištění o celkový nárůst trhu (+6,62) vypadá nárůst počtu uživatelů HP Centrum proti září takto: +131 878 RU, tj. tento počet RU pravděpodobně přivedla právě kampaň (ve srovnání s Atlas.cz +116 197 RU)
Souhlasím, počkejme s dalšími - objektivnějšími - soudy na statistiky vývoje návštěvnosti TOP4 v příštích několika měsících.
konecne si nekdo dal tu praci a zhodnotil nejakou situaci skutecne objektivne na zaklade cisel, ktera ocistil od ruznych statistickych chyb a periodicit, to skutecne chvalim !
Vážený anonyme,
reaguji na váš, možná tvůj, článek uvedený na lupa.cz. Myslet si můžete co chcete a je to v pořádku. Je mi jenom líto, že tak obsáhlý elaborát, který musel dát dost práce nejste (nejsi) ochoten podepsat. Tím hodnota vašeho příspěvku klesá o 90%. Vedle jste pokud jde o názor, že reklama pro Atlas je vtip pro vtip. Za zbylých 10% hodnoty vašeho článku vám klidně sdělím proč. Za svůj názor se nestydím a klientů se nebojím, nakonec jsem v reklamě stejně dlouho asi jako vy
RICHARD STIEBITZ
Creative Director
WUNDERMAN PRAHA
Pekny clanek, sice do toho jde natvrdo, ale ma pravdu a ze si nebere servitky je dobre. Ty agentury si to zaslouzi, kor ta, co dela microsoftu kampane. To je dost hruza a to hodnotim jako dlouholety partner MS a jejich klient.
Ale tohle je klasicky o tom, ze zjevne tam nekdo nekoho znal a je uplne ukradene, jak kvalitni co je. U velke firmy jako MS se ta efektivita ztrati a bill to zaplati ;) takze pro chyby je mista hoooooodne :)
Obecne tohle plati asi pro kazdou velkou firmu a mozna by se dalo udelat pravidlo: cim vetsi firma (zadavatel) je tim horsi agenturu si vybere :)
Nakecat není co. Lidi nejsou blbci, udělají si názor sami. Jen sorry, ale když se někdo stydí nebo spíš bojí podepsat pod svůj pracně formulovaný názor s tím, že 15 let dělá v reklamě a je, božínku, top manager, tak to u mně ten kredit skutečně o 90% ztrácí. Za ješitnost se nestydím. Jasně, že když něco člověk tvoří, je rád když se to líbí. Jsme lidi ne?
Kdyz jste to tak pekne posoudil bez celkoveho navisen internetu udelal ste trochu botu. Jde prece take o to navysovani, kdyz trh jeste ani nahodou neni saturovan a ne jenom o pretahovani. Takze by to chtelo taky dopocitat kolik uzivatelu z tech novych prislo kam a z toho jasne vyctete kdo ma nejvetsi rustovou tendenci... ten ma take nejvetsi potencial. To mi chybelo. Jo a ten mechanismus eliminace celkoveho rustu by asi taky statisticky moc neprosel... nemuzete to pocitat z absolutnich cisel ale spis z podilu... :-)
JO PS a panu kreativnimu rediteli muzete vyridit ze na Kozy zdarma. Zadny Trika mu jeste hodne chybi :-)
posílám vám další typickou reakci. Já se neschovávám a důvody víte (viz výše), vy ano. Vy máte názor, který já beru a nekritizuji. Obchodní výsledky nekomentuji, fakta jsou fakta. Vy mě znáte, já vás ne. Jen tvrdím, že se nejednalo o vtip pro vtip. Takže až budu znát i já vás, nebudete mi Volney a klidně vám vysvětlím proč.
na centrum nebo atlas, když máme Google pro normální a zkušené uživatele a seznam pro newbies
nevidím žádná důvod používat nějaký český portál nebo vyhledávač (kromě "SEO průzkumu" přes seznam našeptávač)
já například z českých vyhledávačů a portálů používám jen tv.centrum.cz a jen proto, že Google ještě program českých TV neposkytuje, proč používat seznamácký freeamil, když můžu mít originál (gmail)?
Rad bych.. muzete mi prosim poslat adresu, kde se do nej muzu registrovat? Nejak se mi nedari najit..
gmail.cz neni ono
mail.google.cz taky ne
google.cz - nikde odkaz na mail
gmail.com - asi nejbliz.. ale nevidim odkaz na registraci, pouze prihlasovaci formular
jak se tam da dostat? Tedy jednodusseji, nez jak to jde na mail.seznam.cz nebo mail.centrum.cz? Diky za kazdou radu.
Neni vubec zajimave kdo clanek napsal a jake ma nazory. Autor predlozil dostatek OVERITELNYCH fakt a fakta mluvi sama za sebe. Ve statistice neni vyvoj Seznamu vcetne sluzeb (Centrum i Atlas si je zapocitavaji).
Diky, jen host a vetsi kapky :-)
chci si snadno precist maily, odepsat, poslat nejake prilohy.. najit starsi maily, napsat si filtry na nove.. pripadne poslat smsku s upozornenim na novy mail.
Zkratka receno: ve meste je mi jedno, zda jedu ve fabii ci porsche. Oboje v tom meste jezdi uplne stejne.
A o tom to je.
Co mi to porsche da navic oproti fabii? Pocit, ze jsem "nekdo" a nejsem ze "stada"? S tim problem nemam :)
Gmail mám, ale nejsem spokojený se spam filtrem a nejsem ochotný čekat, až se naučí třídit poštu pořádně. Na Centru mi spam vyfiltrovávají naprosto bez problémů, takže si tam nechávám přeposílávat všechny maily, do webového rozhraní chodím vyjímečně, takže to nějak vydržím.
přesně tak, mě přijde taky seznam lepší, to třídění u gmailu je nanic, a to ho mám asi tři roky a nezvykl jsem si........asi tak, prej porsche a fabie.....áááááááá
tak misto seznamu muzeme zvolit centrum, atlas, yahoo, ...?
Tam vsude se da registrovat. Do gmailu ne. Takze co mi dava tak prevratneho, ze k nemu musim prejit?
Nebo mam chapat vasi posledni vetu jako pocatek osobnich utoku a debatu ukoncime?
Nic proti, ale - mam pocit, ze s nekterymi fanousky giganta Google.com se v posledni dobe neda moc diskutovat. Vse co ma Google je dokonale, in a uzasne, zatimco veskera konkurence je sto let za opicema.
A pritom drtiva vetsina se chce jen zaregistrovat, poslat mail a precist si odpoved. To Gmail neumi. Prakticky vsichni ostatni ano.
Reklamu na bobika jsem videl v saline, zasmal jsem se a dostal jsem hlad :) Tak jsem na konecne jednicky skocil do toho asijskeho bistra a bylo to... Nakonec na mne vydelali ti, ze kterych si delali srandu! No trebas jsem mel bobika, co ja vim, ale zaludek zasytil ;)
K Atlasu - ja myslel, ze ten Ctvrtnicek je pokracovani kapriku, nedoslo mi, ze by to mohla byt reklama na web, no proste de-lej-te...
Ale je videt, ze i na netu se obcas objevi jakztakz kvalitni clanek, je jich posledni dobou jako safranu :( I kdyz par veci se mi i v tom clanku nelibi...
Pravdou je, ze u nas se jeste nepochopilo co je skutecne internet a nikdy nepochopi...
To je to, proc internet vzniknul a co je taky hezkeho na zivote. Jeho ruznorodost. Ale tak jak psal predrecnik bysme meli jen jeden google, jeden os, jedno jidlo z fastfoodu, jedno bydleni v panelacich atd atd. Byla by to desna sed a hlavne!!! firmy jako ms, google a ostatni velke jsou jiz nyni extremne arogantni a je nutne je tlacit konkurenci, jinou nabidkou a tim se nedostat do jejich podruci. Treba u ms se to stalo a ms skoro 100% ovladnul koncove uzivatele. Je to dobre? Ja myslim, ze ne. A nechci to v nicem a nechci byt v podruci zadne korporace. A internet se pomalu ale jiste rozdeluje mezi giganty a ztrati to, co bylo na zacatku.
Mohu Vám i vykat. Bohužel to nijak nepotlačuje dojem, že Vaše ctěné příspěvky jsou jeden velký oxymoron (objektivnější hodnocení?). Příspěvky autora Volney jsou založeny na více argumentech než Vaše a je vidět, že nejsou pouhými čísly přepsanými z NetMonitoru.
Nevidím důvod proč Vám poskytovat další argumenty, když už ty od Volneye jsou dostačující. Jen Vy jim nechcete rozumět. Alespoň, že se shodnete v tom, že čas ukáže více.
Představme si televizní reklamu, kde místo Bóbiky či pěkných blondýnek bude nosnou informací: Pusť si INTERNET, napiš centrum.cz a můžeš volat zadarmo!
proč já nedělám topmanagera přes reklamu? njn, měl jsem se víc učit :-)
Haha. Skutečně reakce "na úrovni". Ješitnost je jediné čím maskujete svoji neschopnost přiznat chybu - domnívám se, že jste potrefená husa, proč jinak tato reakce. Božínku. Chlape, co oceňuju, je to, že jste se ozval. Ale anonymita NEUBÍRÁ hodnotě tohoto článku.
To tady nikomu nenakecáte.
Chybí mi položka - Kampaň jsem nezaregistroval. Tak bych totiž hlasoval i přesto, že se na TV dívám dost. Bohužel pro inzerenty jsem si vypěstoval podmíněný reflex a v okamžiku rozjezdu reklamního bloku vypínám zvuk a jedním okem kontroluju, jestli už skončil. To mi zajišťuje, že reklamy vnímám naprosto minimálně a tak jsem třeba loni vůbec nechápal rozruch okolo "Bobika", bez zvuku je ten spot jenom o tom, jak nějaký lidi jdou do čínský restaurace a přinesou jim jídlo.
Ono to není jenom o reklamě. Ta taky není všehoschopná. Já například používám Centrum.cz od svých začátků na internetu, tedy od roku 2000. Tehdy jsem opravdu neznal žádné stránky a když jsem poprvé usedl k internetu vzpomněl jsem si na adresu www.centrum.cz ze série reklam a la www.udelejmito.cz. Bohužel po přechodu na nový "design" mě Centrum téměř ztratil. Preferuji jednoduchost, takže ve vyhledávání jsem přešel na Google. Na Centru mám mail a doteď mi šlo jen o to, jak se dostat přes tu hrůzu do mé schránky. Naštěstí jsem teď přišel na to, že se to dá přepnout do starší podoby. Jen dodám, že patřím věkově zhruba do středu cílové skupiny Centra a podobný názor má hodně mých známých a vrstevníků.
No pravda je ze se asi centrum ani atlas nestrefili.........
Moji dceru ( teenager ) na reklame centra zaujalo o jaky stroj v tom lese jde .... coz predpokladam nebylo hlavnim markteingovym cilem centra , teda pokud nechce teeagerum prodavat tezebni stroje do lesa ..........
A atlas nejsem schopen posoudit , protoze icq pouzivaji v rodine vsechny tri generace uz driv ....
Ale pravda byt clovek netem prakticky nedotknuty tak z te reklamy nechapu u ceho akteri klipu sedi ..... :))
Moc pěkný a kvalitní článek. O reklamě jsem už dlouho něco tak zajímavého nečetl. Prosím víc takových článků!
Co se týká hlasování, tak by tam měla být rubrika "kampaň jsem neviděl" . Na TV se sice občas dívám, ale dnes již většinou s výjimkou zpráv pouze na nahrané pořady na set-up-boxu s HD, kde všechny reklamy přetáčím.
Google neni vsespasou. Aby to nedopadlo jako s Microsoftem, ze pak najednou na Google budou vsichni nadavat. Je to jen dobre, ze je nabidka vice portalu a je dobre, ze se prekryvaji i ve sluzbach. Jak jsem napsal, pokud by zmizelo Centrum nebo Atlas a misto nich byl Google, je to pro uzivatele a heterogenitu internetu dost spatne.
No, úplně nejkorektněji by to šlo z kovariancí - ale stejně by chyběl spolehlivý etalon (reální uživatelé týdně). Sečtení všech položek v NetMonitoru dávalo celkový týdenní výsledek v rozpětí 21-26 milionů (září až listopad), takže nárůst byl značný. A alespoň šlo o srovnatelné čísla získané srovnatelnou metodikou.
Vycházel jsem z prostého faktu: Obecný nárůst počtu internetových uživatelů se týkal všech. Ti, kdo dělali kampaně za desítky milionů přeci musí tuto průměrnou dynamiku předčit - proč by jinak něco dělali, že?.
V momentě, kdy si někdo uzmul více (nebo méně) než průměr, hnul se. Právě proto se tam octnul Seznam - jako kontrolní položka. Upřimně řečeno, měl jsem tam ještě iDnes a Novinky, ale chovaly se obdobně. Po odečtení celkových přírůstků oscilovaly kolem nuly. Nula zde značí - průměrný nárůst ve srovnání s ostatními.
Jinými slovy u takto malých pohybů to vypadá sporně, protože prostě nemáme (žel) srovnání s ničím opravdu úspěšným ze stejného období. Ty dvě poskočení Atlasu (na začátky kampaně a po ohlášení SMS zdarma) alespoň jistou relevantnost naznačují... Jistě - úplnou odpověď (ale již bez jemnějšího rozlišení v čase dostaneme z měsíčních výsledků. Pochybuji ale, že se dočkáme nějakých překvapení.
Je to tak, a nejde jen o spatne zpracovani reklamy jako takove. Osobne sice reklamu na netu filtruju a na TV se temer nekoukam, ale jelikoz jsem pracoval tak trochu v oboru, dostalo me, kdyz main page zakaznika, urcite za spoustu penez, byla temer komplet flash => spousta potencialnich zakazniku proste prijde, nic neuvidi a odejde.
Bylo mi receno, ze jsem exremista a ze flash ma preci kazdy, ale kupodivu za 14 dnu existovala vaianta, ktera se zobrazila bez flashe. Asi sem si za pripominku mel vyfakturovat aspon mega.
pokud jsem zkousel centrum, google a seznam (v abecednim poradi), tak ma zkusenost pravi:
1] nejvic spamu projde na seznamu
2] jediny spatne urceny spam (tj. do spam kose mi spadl nespam) jsem nahodou nasel na gmailu
3] kolik z BFU ve vasem okoli ma jako spamfiltr napsano: "pokud neni z domeny .cz, tak mail zahod") - samozrejme pak na gmailu menim odesilaci adresu, vetsinou na nejaky svuj .cz alias..
Seznam nema antispam nic moc, ale Google take neni zadny zazrak. Denne jich nekolik z inboxu vyhazuji a od te doby, co jsem nasel normalni mail (z .cz domeny a bez nabidky porna :)) ve spam kosi, tak prochazim i spambox.. coz je dost opruz.
Ale tak tedy pokud se ma gmail volit jen kvuli spamfilteru, tak.. to nic moc :)
Není pochyb, že portál Centrum.cz v měsíci říjnu zaznamenal nejvyšší % i absolutní nárůst reálných uživatelů. Dále stojí za zmínku fakt, že Centrum si vytklo za cíl kampaně změnu v počtu uživatelů v řádech desítkách procent (v článku zmiňovaných 10 až 50 %), a to v horizontu 2-3 měsíců, což nevypadá tak nereálně, když už nyní dosáhlo 12%. Pro úplnost dodávám, že jsem z Centra.
Rozumím vašemu nadšení pro věc, ale mě to až tak jasné nepřipadá. Tato čísla totiž moc s reklamní kampaní společného nemají. Zkusím vysvětlit proč:
1. Centrum snad ve svém plánu projektovalo nárůst celého Internetu? Tentokráte totiž jde už o nárůst reálných uživatelů +6,62% z vami zmiňovaných 12%... Opět - odečtením tohoto celkového trendu dostávám mimořádný nárůst RU u centra proti průměru o 5,22%. Připomínám, že šlo o nástupný měsíc vaší kampaně.
2. Jestliže se bavíme o reklamě, je namístě zmínit, že 109 tisíc RU z těch 252 tis. pochází ze zpravodajství. Ve volebním měsíci (Aktuálně) a vrcholící Superstar (Bleskově) bych je Bobikovi zrovna nepřisuzoval. Stejně jak jsem opatrný u vzrůstu Atlasu na přelomu srpen-září o desítky procent. Sice jejich kampaň začla právě v září (druhý týden), jenomže současně se začly počítat i Jízdní řády...
3. Ty kampaně směřovaly lidi na domovské stránky (Homepage). A tato čísla už vypadají i u reálných uživatelů poněkud jinak. Očištěno o celkový růst: srpen-září: Atlas HP +4,62%/Centrum HP -0,48%. Srovnání září-říjen: Atlas HP +15,01%/Centrum HP 10,07%.
Suma-sumárum, nárůst celého Centrumu co i jen o těch 10% touto kampaní jsem viděl hodně skepticky ještě před jejím začátkem.
Stejně - počkejme si na listopadová čísla a pak jistě ještě bude zajímavý prosinec (kdo si co podržel a co byl jenom instantní efekt). Pak můžeme začít dělat konečné zúčtování. To co jsem přinesl dneska je detailní rozbor pohybů z týdnu na týden.
V hrubých (pouze měsíčních), i když přesnějších datech to už budě debata o něčem jiném. Stále si ale nemyslím, že o něčem zásadně převratném. A říjnová čísla to dle mého rozhodně nevyvracejí.
Věřím ale, že tohle marketingová oddělení obou portálů ani ty agentury zrovna slyšet nechtějí...
Přeci jen mě to nedá - kvůli bodu 3, protože přesně o tom mluvím...
Za měsíc vidělo ty spoty tak 7-8 milionů lidí Xkrát. Něco málo přes sto tisíc nenákupních reakcí v obou případech je SRANDA... Zvláště s ohledem na virální aspirace Bobika a další aktivity (kina, spontánní reakce na blogy, články na internetu a pod.).
Já vím, že ne všichni z těch 7-8 milionů byli uživatelé Internetu (z nich to zjevně část lidí nezaznamenala vůbec - viz některé příspěvky kolem) - ale i tom jsem mluvil: televize byla nešťastná volba...
No, závisí od toho, co budeme považovat za získaného uživatele. Pokud půjde o TRVALÝ efekt u REÄLNÝCH uživatelů, musíme si počkat přinejměnším na prosincová data, která budou k dispozici až někdy v lednu. A pak by zřejmě pomohlo srovnání čísel podílů na trhu ze srpna (před kampaní) a prosincová (po kampani). Jak to ale očistit například od nereklamních vlivů (Jízdní řády Atlasu atd.), ví bůh.
Proto si myslím, že ty týdenní změny jsou pro posouzení účinnosti reklamní výzvy (vzhledem k nejistotám i v dalších číslech) dostatečně relevantní. Obsahově jde o jednoduchý požadavek: jukněte na náš portál. Žádné komplikované rozhodování, žádná cenová bariéra, žádný důvod odkládat akci. Co se neprojeví ihned, už ztěží do těch čísel naskáče později. A v okamžitých reakcích v poměru jiným serverům bez reklam nebyly patrné žádné zásadní pohyby.
Takže stejně už teď vedeme jen spíše akademicou debatu, která může nanejvýš ty výsledky zpřesnit - ne zásadně změnit.
Pro úplné zpřesnění nákladů na uživatele bych potřeboval vidět rozložení nákladů na různá média. A v současnosti znám pouze oněch rámcových 30 milionů Centra - u Atlasu jsem ty náklady pouze odhadl.
Upřimně řečeno - mé peníze to nebyly, takže přesné hodnocení návratnosti bych klidně nechal na managementu těch portálů. A nakonec je rovněž na nich, zda to budou považovat za úspěšnou investici, anebo peníze vyhozené oknem... Každý svého štěstí strůjcem, že?
TOhle neni pravda. Naopak clanky se maji soudit podle obsahu a nebo podle titulku autora, co ho napsal. To je dost povrchni pristup a vede k tomu, ze casto lidi souhlasi s peknou hovadinou jen proto, ze to napsal nekdo s "jmenem". Ono totiz plati, ze zlato zustava zlatem, ma-li je v ruce chudak nebo bohac. A nebo snad to zlato je podle vas zlatem jen kdyz uvidite vypis z uctu toho bohace a jeho jmeno? ;)
tato reakce je navýsost typická a na svém blogu se s ní potkávám u lidí z branže pravidelně. Právě kvůli tomu, že se chci vyhýbat vzájemným lustracím a osobním osočováním místo věcnosti, píšu pod nickem. Což mimochodem není úplně anonymně... Když totiž udělám věcnou botu, dostanu to od čtenářů natvrdo - kdo by se s nějakým nickem páral, že? Ale co se týče zákulisných řečiček, klevet a odsudků - mám od podobného zdejšího reklamního folklóru alespoň pokoj.
Díky za zářný příklad: Jen jste měl asi drobátko víc zatlačit na podrobné a přesvědčivé zdůvodnění, proč byl kreativní koncept Atlasu chytrý, jen já jsem to nepochopil. I když podle výsledků - zřejmě jsem nebyl sám.
Právě když to děláte tak dlouho, měl by jste vědět, že z tristního výsledku se nejde vylhat. Reklama má dělat to co se po ní marketingově chce. A to tenhle případ není. Anebo mi něco ušlo?
V tomto případě se musím pana Volney.ho zastat - každý rozumný člověk IMHO dokáže pochopit důvod, proč Volney nemůže dost dobře své jméno použít - prostě proto, že by pak měl problém sehnat práci - pustit se totiž do (potenciálních) klientů je sice odvážné, ale sebevražedné. Český trh je v tomto ohledu velmi zkostnatělý a profesionální námitka se bere jako osobní urážka.
Takže neargumentujte útokem na osobu, ale věčne - jinak jen dokazujete svou naprostou ubohost a neschopnost.
Tímto názorem jste jen potvrdil tvrzení Volneyho - agentury (respektive konkrétněji lidé ze starých reklamek) nerozumí internetu. Nechápete, že za formálně správně postaveným argumentem nemusí stát autorita. Že argumentace ad hominem vám nepomůže. Že anonymita není nedostatkem (Bokem: slyšel jste o jedné z největších japonských online diskusí 2ch.net? Tam je vystoupení z anonymity považováno za porušení pravidel).
Nerozumíte internetu, jste ze starého světa. Budete převálcováni.
Nemám pocit, že by mi Vaše jméno něco říkalo, tedy zůstanu u vykání. Ano, měsíční čísla mi přijdou na objektivní zhodnocení dopadu reklamní kampaně (a spuštění nových služeb), proto jak jsem již zmínil o pár reakcí výš, pro objektivnější hodnocení si počkám na statistiky dalších měsíců.
Chci jen poukázat na to, že způsob interpretace statistik anonymního autora Volney je jen jeden z mnoha možných.
Pokud Vás kromě silných slov a jednostraného tykání napadnou i nějaké argumenty, sem s nimi :-)
Pane anonyme, děkuji za připomínku, doplňuji srovnání, tak aby to bylo jabka s jabkama ;-)
Celková návštěvnost HP obou portálů v nástupních měsících jejich reklamních kampaní (přičemž trend nárůstu - % i absolutní - proti předchozímu měsíci je očištěň o celkový růst trhu):
HP Centrum (10/06) 1 528 127 RU, +10,07% (+131 870 RU)
HP Atlas (09/06) 774 133 RU, +4,62% (+32 879 RU)
Při pohledu na tato čísla mi přijdou vtipná nedávná televizní vyjádření managementu Atlasu o tom, že celkový nárůst návštěvnosti jejich portálu v období srpen-září (+43%) způsobilo zejména spuštění nové hlavní stránky :-)
Bez zajímavosti v této souvislosti není zpráva, že Atlas.cz nyní údajně musí zakoupit doménu idos.cz (místo nynějšího „exkluzivního mediazastupitelství“), tak aby po 1.12.2006 vyhověl Etickému Kodexu SPIRu (viz nedávný článek v Reflexu: „Atlas dvojkou. Na jak dlouho?“ http://reflex.cz/Clanek25645.html ). V opačném případě by mu hrozil pád na čísla před letošním 25.srpnem , kdy si začal idos.cz do svých souhrnných čísel započítávat.