Historie offshore sázení
Již přes čtvrtstoletí existuje tzv. offshore gambling – přeshraniční sázení. Vzniklo pro potřeby sázekchtivých občanů USA. Ve Spojených státech je přístup společnosti a vlády ke gamblingu značně nekonzistentní. Zatímco kupříkladu v Nevadě jde o hlavní turistické lákadlo a nedílnou součást ekonomiky, ve většině států jde o činnost omezovanou až zakázanou. Ještě složitější se situace jeví, podíváme-li se na strukturu gamblingu: zatímco sázky na koně a státní loterie jsou vesměs podporovány, tažení proti kasinům a především kurzovým sázkám je bráno velmi vážně. Kurzové sázky jsou tedy zatlačeny do ilegality a v USA mají tradici černí bookmakeři, tzv. locals, kteří jsou součástí podsvětí. Situace je analogická obchodu s drogami: stát potlačuje neřest, kterou občané poptávají, a výsledkem je výpadek daňových příjmů, zvýšení příjmů mafie a kontakt bezúhonných občanů s kriminálními živly. Locals pochopitelně nemají oficiální pobočky a sázky u nich bývají uzavírány i na velmi obskurních místech jako jsou hřbitovy, veřejné záchodky apod. Ti odvážnější fungovali a fungují po telefonu (a dnes i po Internetu), ale jedná se o činnost rizikovou, a proto se s zlevňováním dálkového volání a rozšířením faxu se začali poskytovatelé gamblingu objevovat za hranicemi USA, kde bylo jejich podnikání legální.
S rozvojem Internetu v polovině 90. let se objevují první internetové sázkovky jako Intertops, Bowmans, Wsex nebo TheGreek a zároveň se objevuje první software pro kasina a poker – Microgaming. Od té doby internetové sázení stále roste na objemu a rozšířilo se do celého světa. Dochází k tlaku na zvyšování efektivity a kvality služeb národních poskytovatelů hazardu, kteří doposud žili v chráněném nekonkurenčním prostředí. Druhým průvodním jevem je drastický pokles daňových příjmů, jenž nastává jednak kvůli snižování výnosů z gamblingu (sázkovky nemají extrémní marže kvůli konkurenci) a jednak odlivem kapitálu do zahraničí. A to je skutečný důvod, proč místní vlády internetové sázení odmítají, a to i navzdory mezinárodním závazkům.
zdroj: autor článku
Současný stav online gamblingu
Internetové sázení je globálně stále neregulovaným odvětvím. Sázkové kanceláře se řídí vždy zákony země, v níž sídlí. Tedy v případě, že v dané zemi zákony upravující gambling existují, resp. sázková kancelář vůbec má licenci. Celý internetový gambling lze přirovnat k džungli, ve které je těžké se vyznat, přesto ji snad lze rozčlenit dle dvou aspektů. Jde o geografické rozdělení, a co se týče kurzových sázek, lze vysledovat dva typy sázkových kanceláří.
Geografické rozdělení
Sázkové kanceláře byly v minulosti zpravidla zaměřeny pouze na jednu oblast. A ačkoliv i v internetovém sázení lze vidět prvky globalizace (sázkové kanceláře se zaměřují na nové trhy), geografické zaměření online sázkovek je stále ještě do jisté míry platné a každá geografická oblast má svá specifika, která zde bohužel nemohou být dopodrobna popsána.
Karibik a Kanada
Jak bylo řečeno, internetové sázení začalo být poskytováno pro USA a první, kdo poskytoval online sázky, byly sázkovky z karibské oblasti. Curacao, Jamajka, Antigua a Barbuda a především Panama a Kostarika jsou s nízkým daňovým zatížením, levnou pracovní sílou, znalostí angličtiny a dolarovou oblastí stále rájem online gamblingu. Jak lze tušit, právní systém v Karibiku není nejdokonalejší. Týká se to především neostrovních států. V tamní oblasti se tedy lze setkat jak se zcela podvodnými projekty, tak i s největšími sázkovkami s nejdelší historií a perfektní reputací. Druhou příbuznou oblastí, jež má podobnou historii jako Karibik, je indiánská rezervace Kahnawake, která prodává licence především mnoha online kasinům a její regulace je relativně přísná.
Karibské a kanadské sázkovky byly původně zaměřeny na Severní Ameriku. V roce 2007 byl v USA přijat kontroverzní zákon Safe Port Act. Ten je někdy mylně vykládán jako zákaz online gamblingu v USA. Jde „pouze“ o zákaz převodu peněz do online hazardu, jenž byl alibisticky odůvodněn jako boj proti terorismu. Zákon byl zpočátku ignorován, avšak zakrátko byli představitelé nejdůležitějšího penězovodu z USA používaného pro gambling – NETelleru – zadrženi jako rukojmí. Občané USA měli své peníze na NETelleru zablokovány zhruba půl roku a šířila se panika. Sázkové kanceláře a kasina z Karibiku a Kanady byly nuceny hledat nové trhy a zaměřily se na Evropu. Některé z nich – např. Pinnaclesports nebo Sportingbet – opustily trh USA zcela. V současnosti byla „karibská krize“ zažehnána a USA zákazníci mají nové cesty pro převody peněz – všechny pochopitelně v šedé a černé ekonomice.
Typický představitel: Pinnaclesports, BetCris, Bodog
Austrálie
Trochu stranou stojí australské sázkovky, jež byly původně zaměřeny pouze na domácí trh. Austrálie je zemí nejvíce zasaženou gamblingem, již dle údajů před rozmachem internetového sázení v zemi sázelo 82 % dospělých obyvatel a poměr příjmů z gamblingu vzhledem k HDP několikanásobně překračuje ve světě obvyklou míru (neoficiálně se v Austrálii nyní hovoří o 5 %). Australské sázkovky jsou velmi bohaté, regulované, na malou zemi jako je Austrálie poměrně veliké a především bezpečné. Regulace v Austrálii je považována za nejtužší na světě. Australské sázkové kanceláře a kasina se poměrně brzy vydaly hledat nové trhy do USA, po zlomovém roce 2007 opustily USA a jsou zaměřeny více na Evropu i Asii.
Typický představitel: Canbet, Centrebet
Evropa
Rozvoj Internetu v Evropě dal vzniknout mnoha evropským sázkovým kancelářím, zaměřených na domácí zákazníky. Zatímco ve Velké Británii šlo spíše o nadstandardní služby kamenných poboček (stejně jako v roce 2009 konečně na Internet vstoupily české sázkové kanceláře), na kontinentě se jedná zpravidla o primárně internetové projekty. Rozjezd internetového sázení v Evropě však byl pomalejší, neboť evropští sázkaři jsou konzervativnější a vlády evropských států se, navzdory své podpoře v integraci Evropy, brání společnému trhu a snaží se sázkové kanceláře z domácích trhů opakovaně vyloučit. Evropské orgány však podporují liberalizaci a národní státy soudní pře opakovaně prohrávají. Státy si sice vymýšlejí nová protekcionistická opatření, ale proti evropským orgánům a tržním silám se jim přeshraniční online hazard omezovat nedaří. Zbývají tedy jen výhrůžky směřované k hráčům a občasné demonstrativní akce síly jako zatčení představitelů Bwin, které pouze snižují tempo růstu internetového sázení. Evropský online gambling operuje především z Velké Británie, Skandinávie, Gibraltaru, Malty a Kypru. Před rokem 2007 se snažily evropské sázkovky prosadit v USA, avšak nyní se po přijetí Safe Port Act stáhly a EU požaduje od USA kompenzace.
Typické sázkovky: Bwin, Ladbrokes, Unibet, Betfair
Česká republika
Situace v Česku byla nastíněna v článku o českých sázkových kancelářích. V krátkosti zde jen budou doplněny mimo-české sázkové kanceláře, jež na český trh přímo cílí. Jedničkou, co se týče ČR, je nepochybně Bwin, který ovšem rozhodně nelze označit za sázkovou kancelář bez problémů. Špatně vyhodnocované sázky, rušení sázek bez příčiny, děsivá kvalita zákaznického servisu – těchto stížností jsou plná fóra. V těsném závěsu za Bwin je Sportingbet, patrně jednička v online pokeru v ČR. Další větší evropské sázkové kanceláře působící v ČR jsou poměrně kvalitní Unibet, Expekt a Betsson, a mnoho nepříliš zajímavých a spíše podprůměrných jako Betway, Bet-at-home, 10bet, Interwetten. Z ostrovních sázkovek na ČR již dlouho cílí především velmi kvalitní burza Betfair a dále pak Eurobet a nově Boylesports. Na českém trhu již jedna sázkovka neuspěla a stáhla českou verzi stránek – jedná se o StanJames.
Co se týče mimoevropských sázkovek zaměřených na ČR, nejkvalitnější sázkovka světa Pinnaclesports umožňuje též sázení v CZK (avšak nenabízí českou mutaci stránek). Z dalších lze jmenovat JetBull s licencí na Komorských ostrovech (proslýchá se, že majitel má k Evropě a dokonce k Česku velmi blízko). Poslední sázkovou kanceláří, jež je zaměřena na ČR, je kostarický Worldbet a je třeba před ním všechny důrazně varovat, neboť jde o sázkovku, jež dluží peníze mnoha hráčům.
Typické sázkovky: Bwin, Sportingbet, Expekt
Asie
Asie je štikou internetového sázení. Gambling má v asijské kultuře silnou tradici a to, že Asie není dosud jedničkou internetového sázení, je patrně způsobeno jen relativním zaostáváním internetového pokrytí v Asii. Sportem číslo jedna v Asii je fotbal, a to především evropské ligy. Vzhledem k tamní likviditě se dnes dá dokonce říci, že kurzy na evropské ligy jsou tvořeny paradoxně v Asii. Asijské sázkovky mají velmi proměnlivou kvalitu, ale ty nejlepší z nich patří, co se nabídky kurzů týče, k internetové světové špičce. V následujících letech lze očekávat jejich masivní cílení na evropské trhy, a pokud se asijským sázkovkám podaří vyhovět evropským specifikům a především překonat nedůvěru evropských hráčů, je možné, že se jim podaří prorazit.
Typické sázkovky: Sbobet, IBCbet, 188Bet
zdroj: autor článku
Typy sázkových kanceláří
Sázkové kanceláře vypadají po bližším zkoumání dost podobně. Jádrem je vždy pole pro přihlášení, bankovní sekce pro vkládání a vybírání vkladů a sekce pro sázení, kde se připravují a potvrzují tikety. Je však jeden zásadní rozdíl ve fungování sázkovek, který není úplně zjevný. Jde o práci s kurzy a z toho plynoucí zájem o jisté typy hráčů. Rozlišují se tak profesionální a rekreační sázkovky.
Profesionální sázkové kanceláře
Profesionální sázkové kanceláře jsou místa, kde se kurzy tvoří – dají se označit za trh sázkových příležitostí. Je jich menšina, avšak v těch několika sázkových kancelářích je zpracováván ohromný objem sázek od největších sázkařů, ba i od menších sázkových kanceláří, které si na nich zajišťují své pozice. Profesionální sázkové kanceláře mají propracovaný systém pohybu kurzů, jenž zpravidla probíhá automaticky. Profesionální sázkové kanceláře vypisují kurzy jako první a mají nejvyšší sázkové limity. Přestože jsou označovány jako profesionální, zpravidla vítají i malé sázkaře, avšak ti se o nich obvykle nedozvědí, neboť výdaje na reklamu u profesionálních sázkových kanceláří jsou omezené. Weby propagující gambling zkrátka nemají profesionální sázkovky příliš v oblibě, jelikož výnos profesionálních sázkovek a tudíž i výnos z reklam je nízký. Navíc affiliate model založený na dělení čistých příjmů od sázkařů mezi sázkovky a webmastery (tzv. revenue share), jenž se zažil v propagaci online sázení, je pro tyto sázkovky ne příliš vhodný a vzhledem k portfoliu hráčů i riskantní.
Nejznámější, a co do objemu sázek největší, sázkovou kanceláří je již zmiňovaný Pinnaclesports. Tam se tvoří trh pro hlavní soutěže USA jako je NFL, MLB, NBA a univerzitní basketbal. V omezené míře, zvláště po výpisu kurzů, je to trh pro tenis, fotbal a další příležitosti. Pinnaclesports je jedinou 100% profesionální sázkovou kanceláří, tj. hráč, pokud se nesnaží sázkovku okrást, nedostane limity ani po sebevětší výhře.
S žádnými limity se sázkař nesetká ani na sázkových burzách, které fungují na odlišném principu. Sázková burza, na rozdíl od sázkovek, nezaměstnává linesmakery. Kurzy nabízejí i poptávají sami hráči a burza žije z provize. Typickou burzou je již zmíněný Betfair. Ten zaujímá naprosto dominantní postavení na poli sázkových burz (z burz jmenujme dále Matchbook zaměřený na USA, či skomírající burzy BetDaq či Betsson). Některé konkurenční burzy jako Tradesports nebo Mansion skončily kvůli konkurenci v likvidaci. U sázkových burz tak lze patrně hovořit o přirozeném monopolu – burza potřebuje likviditu a likvidita přitahuje hráče, kteří opět přidávají likviditu. Především z tohoto důvodu je Betfair neotřesitelná jednička mezi burzami a bude jí i nadále, a to navzdory zvyšujícím se poplatkům. Betfair je hlavním trhem pro fotbal a tenis v čase těsně před začátkem utkání, kdy jsou kurzy „usazeny“ a poté dominuje live sázkám, neboli sázkám v průběhu utkání.
Mezi další profesionální sázkové kanceláře lze z karibské oblasti zařadit několik sázkovek, jež zakládaly offshore gambling, jako je Wsex nebo TheGreek. Australské sázkovky jako Iasbet nebo Centrebet mají také poměrně propracovaný systém práce s kurzy a dost velkých hráčů na to, aby je bylo možno zařadit spíše k profesionálním. Konečně asijské sázkové kanceláře mají ohromnou likviditu, automatický pohyb kurzů, nechávají sázet vysoké sumy a jsou vítanou konkurencí pro Pinnaclesports i Betfair.
Rekreační sázkové kanceláře
Většina sázkových kanceláří je rekreačních a v Evropě je to, krom burz, každá sázková kancelář. Nemají skutečné linesmakery a nemají spojený systém náběru sázek a pohybu kurzů. Zaměstnávají zpravidla „odds compilery“ neboli sběrače kurzů zpravidla od profesionálních sázkových kanceláří, které jsou takto kopírovány. Otevřeně či skrytě dávají najevo, že s výherci nepočítají. V lepším případě jim po výhře dají limit na sázku nebo zavřou účet a v horším dělají obstrukce s výplatou, zvlášť pokud hráč přijal od sázkovky nějaký bonus.
V bannerových reklamách i v „nezávislých“ hodnoceních sázkařům tvrdí: vydělávejte fotbalem
, vydělávejte na tenise
nebo nabízíme nejvyšší kurzy
, ale jde jen o marketingovou lež. Tyto sázkové kanceláře nenechají vydělat nikoho, u koho mají jen podezření, že by mohl jejich kurzy přece jen porazit. Typickým rekreačním sázkovým kancelářím jako je Bwin nebo Sportingbet lhát v reklamách příliš nevadí, neb si tuto lež dovolit mohou. Valná většina sázkařů své peníze prohraje a je jim vcelku jedno, kde tomu tak bude. Webmasteři v gamblingu jsou více než kde jinde pouze reklamou zkorumpované subjekty, které svým návštěvníkům často doporučí i nekvalitní sázkovky. S pravdivostí reklam si hlavu nelámou. Z hlediska maximalizace zisku je to optimální strategie. Menšinu sázkařů, co vyhrává, nikdo neslyší.
Jak si vybrat online sázkovou kancelář?
Internet je zahlcený zavádějícími reklamami, které jsou možná právně v pořádku, avšak jejich vliv na psychiku cílové skupiny není přinejmenším fér. Reklama na „mobil, bez nějž bude člověk vypadat jako blbeček“, je reklamními tvůrci prezentována jako vtipná nadsázka. Je možné, že taková reklama funguje kvůli nadsázce, je také možné, že taková reklama funguje pouze kvůli pocitu frustrace. Nejsem odborníkem na spotřební zboží, ale z internetových diskusí lze učinit závěr, že reklama na sázení, jež používá naprosto shodné postupy psychologické manipulace (pardon: nadsázky), zabírá poměrně slušně. Frustrace je nejlepší způsob, jak vychovat gamblera. Reklamy slibující vysoké výdělky, zábavu, sexuální atraktivitu apod. jsou ve spojení s hazardem obzvlášť nebezpečné. Většina sázkařů opravdu prohrává a namísto výdělku, zábavy a sex appealu se dostavuje frustrace, deprese a dluhy. Pocit méněcennosti umocněný reklamami a falešné naděje na výdělek v „osobních e-mailech“ s nabídkou lákavých bonusů vedou k dalšímu hraní a prohrám.
Problematika gamblerství bude s Internetem jen narůstat. Je smutné, že jediný, kdo na ni fakticky upozorňuje, jsou politici z křesťansko-konzervativního křídla, kteří o Internetu nevědí nic. Navrhují řešení, spočívající jako vždy v represi, tj. zákazu online reklamy na gambling. A jako vždy je to nesmysl, už jen proto, že prozatím zákaz nejde vynutit (a doufám, že nikdy nepůjde). Apely na sázkové kanceláře také nepomohou. Sázkové kanceláře jsou alibisticky kryty tím, že naoko s gamblingem bojují, obvykle tím, že mají jednu stránku věnovanou nebezpečí gamblingu. Od firem zaměřených na zisk prostě nelze čekat opatření, jež by jim snížila příjmy. Reálný vztah sázkovek ke gamblerství tak reprezentuje spíše následující screenshot, který ukazuje, jak férově to sázkovky se sázkaři myslí.
Zdroj: Imageshack.us
Pokud je tedy člověk připraven prohrát a chce si vybrat správnou sázkovou kancelář, je třeba mít zažité stereotypy internetové ostražitosti. Pravidlem je přistupovat s opatrností ke všem webům, co o gamblingu informují. Obvykle nejde o skutečné informační portály, ale maskované MFA weby, které mají jediný účel: nasměrovat potenciální sázkaře na sázkové kanceláře, nechat je zaregistrovat a vložit vklad. Tyto stránky často směřují i na velmi špatné sázkovky. Obdobně reklamy na online sázení nevypovídají vůbec o ničem, byť jsou umístěny například na hlavních zpravodajských nebo sportovních serverech.
Jen pár webů na Internetu má potenciál informovat. Jmenujme Sportsbookreview.com, které se snaží o tzv. gamblers advocacy. SBR je však bohužel příliš specializováno na karibskou oblast a problematice evropských sázkových kanceláří se příliš nevěnuje. A to i proto, že evropské sázkové kanceláře zrovna nesrší ochotou řešit problémy přes mediátory. Dobrým zdrojem informací na Internetu jsou fóra sázkařů. Taktéž na nich je třeba být ostražitý, neboť živobytí adminů a modů závisí na tom, kolik hráčů pošlou na propagované sázkovky. Proto nejvíce informací pochází přímo od sázkařů a nikoliv od lidí spojených s weby o sázení – u nich vždy funguje v nějaké míře cenzura nebo autocenzura.