1+2 - souhlas
3 - % vycucano z prstu, cimz nechci rici, ze tam takovi nejsou
4 - taky milujete, kdyz vam laik rika, co a jak byste mel delat?
4 jeste trosku rozvedu:
Ano, plati, ze v zivote pouzijete cca 10% znalosti ze skoly. Drobny problem je v tom, ze u kazdeho je tech 10% jinych. Jak se vyjadril jisty ucitel na tradicni otazku "K cemu mi to bude?":
"Podivej se, Pepicku, do pristi hodiny mi presne sepis vsechno, co budes v zivote delat, a pak ti na tvou otazku budu moci odpovedet"
A volební právo chcete? Bez všeobecné vzdělanosti, bez znalosti historických souvislostí, bez vědomostí o kontextu voleb, které máte dělat a které budou spoluurčovat život ostatních lidí?
Společnost specializovaných expertů je především společností atomizovaných a jednoúčelových fachidiotů.
Třeba k tomu, aby až bude připravovat grant pro svůj příští nezávislý film, na sečtení položek předpokládaného rozpočtu nestrávil zbytečně moc času?
Nicméně váha argumentu "A k čemu bude osobě X znalost Y?" je čistě funkcí důležitosti Y v rámci celé populace, to X je tam zcela irelevantní (lze to nahlédnout třeba z otázky "K čemu je kvadruplegikovi schopnost chodit a manipulovat (rukama) předměty?", odpověď sice je, že evidentně zcela k ničemu, avšak sotva to lze brát vážně v diskusi o užitečnosti chůze a manipulace předměty obecně).
Docela by mě zajímalo, kolik tak procent myslíte, že z těch informací, co člověk získá v rámci "všeobecného vzdělání", je pro volby relevantní (osobně bych to snad ani nevyjadřoval v procentech).
Ale mohla by to být zajímavá hra, člověk by se dostavil k volbám, dostal by deset náhodných "všeobecně vzdělávacích otázek" (Co jsou eukaryoty? Jak vypočtete obsah kruhové úseče? Kdo se střetl v bitvě u Moháče? Jaké druhy příslovečných určení rozlišujeme? Kdo je největší vývozce kobaltu? Jaký je vzorec butenu? Jací byli nejvýznaměnjší ruchovci? Jaký je vzorec pro výpočet potenciální energie?) a kdo by neodpověděl řekněme alespoň polovinu správně, šel by zase domů.
Ze se nekde vyrabi uhli a tezi ocel ;) ti muze byt k necemu v pripade ze by treba narod mohl realne rozhodovat o sve zemi v pravych demokratickych nastrojich moci, tzn. V referendech by ses neumel rozhodovat pokud bys nemel o sve zemi prehled. Druha vec, ze sami nasi zastupitele neveri v nase skolstvi kdyz vetsina z nich tvrdi, ze lidi by se v referendu neumeli spravne rozhodovat a proto to museji rozhodovat pouze ti co muzou byt korumpováni.
Vyznam vetsiny cizich slov je dobre znat i bez slovnika abys rozumel co se ti snazi v televizi zase zavesit na nos
Ale naucit se secist sloupec v excelu je prece pro toho kdo se na hodinach anglickeho jazyka neflakal hracka - je potreba jit na to dnes sic zdlouhavym no modernim zapadnim stylem : vyhledat navod pres gúgl a treba z ciziho textu ci z youtube videa to kazdy pochopi rychle kdo umi trochu te indicke hatmatilky
Chudinky nase ucitelske ...
Jednoducha fakta:
1) ucitel nemuze na dite ruku vztahnout a deti (a pripadne stredoskolaci) to dobre vedi
2) ucitel/skola nemuze zaka vyhodit (a to ani na te stredni) nebot per dite dostavaji penize a tudiz plat
3) 90% vyucijicich jsou lide, kteri by meli byt zbaveni svepravnosti a zavreni do psychiatrickych leceben
4) ve skolach (na vsech urovnich) se vyucuji doslova kraviny a deti(i jejich rodicove) to vedi
Vysledkem pak je to, ze ucitel ma jak u rodicu jak u zaku naprosto nulovy kredit (vyjimky potvrzuji pravidlo) a tudiz rozhodne nepatri k lidem, ktere by bylo treba jakkoli respektovat nebo brat vazne.
To je odpověď sice líbivá, jenže ač za sebou zdaleka ještě nemám život celý, i tak můžu říct, že s velkou pravděpodobností mi k ničemu nejsou kdysi získané (a samozřejmě dávno zapomenuté) vědomosti o tom, kdy se odehrála bitva na Kalce, jak fungují mitochondrie či jaký průmysl převažuje v Brazílii. Od páté třídy základky jsem navštěvoval výběrová zařízení se zaměřením na matematiku a informatiku, jenže rozkaz zněl jasně, všeobecný přehled musí mít každý a všeobecný přehled se v té době rovnal nějaké vcelku náhodně vybrané množině informací.
A argumentovat tím, že jsem nemohl vědět, že se ze mě nestane třeba historik? Pravda, s naprostou jistotou jsem to věděl opravdu nemohl, ale byl bych na to klidně vsadil všechny své hračky.
Ad 4) nikolivek, ty nepouzitelne a naprosto zbytecne vyucovane veci jsou pro vsechny spolecne. Muzete mi vysvetli (maly priklad) k cemu mi je vedomost, ze se na Kladne tezi uhli a vyrabi ocel? Aha ...
Pripadne se muzeme bavit o tech 5 lidech v cele CR, kteri na ustavu jazyka ceskeho potrebuji vedet, co je to epizeuxis. Ne, pred tim letosnim halo jsem to vzivote neslysel. Ani ve skole ne. A vzivote to take neuslysim, stejne jako 99,9999% obyvatel teto planety, nikoli jen statu.
A pak to vypada tak, ze absolvent VS neumi po jiste 18 letech vzdelavani secit sloupec cisel v excelu ... tudiz je negramotny.
Přiznám se, že neznám... Ale znám podobný výrok, který neoperuje s národem, nýbrž obecným pojmem "ti". A autor tohoto výroku řekl také to, že fanatik je ten, kdo zdvojnásobí své úsilí, když zapomněl cíl. Nějak mi to v kontextu diskuse o všeobecném vzdělání s přihlédnutím k dnešnímu stavu přijde příhodnější.