1+2 - souhlas
3 - % vycucano z prstu, cimz nechci rici, ze tam takovi nejsou
4 - taky milujete, kdyz vam laik rika, co a jak byste mel delat?
4 jeste trosku rozvedu:
Ano, plati, ze v zivote pouzijete cca 10% znalosti ze skoly. Drobny problem je v tom, ze u kazdeho je tech 10% jinych. Jak se vyjadril jisty ucitel na tradicni otazku "K cemu mi to bude?":
"Podivej se, Pepicku, do pristi hodiny mi presne sepis vsechno, co budes v zivote delat, a pak ti na tvou otazku budu moci odpovedet"
Autorita člověka nepřichází nařízením – tu si člověk buduje sám. Dvě třetiny učitelů, které jsem poznal od základní až po vysokou školu, si autoritu nezasloužili. Svými komunikačními schopnostmi, svou odborností, ani svými pedagogickými kvalitami. Dvě třetiny učitelů byli obyčejní sráči.
Žádné jednoduché řešení neexistuje. Musela by se vykopat ta většina, co se ve školství jen veze a výrazně ztížit obtížnost, aby dětičky pochopily, že ten papír od státu nedostanou za účast a že vypovídá o nějakém úsilí.
A volební právo chcete? Bez všeobecné vzdělanosti, bez znalosti historických souvislostí, bez vědomostí o kontextu voleb, které máte dělat a které budou spoluurčovat život ostatních lidí?
Společnost specializovaných expertů je především společností atomizovaných a jednoúčelových fachidiotů.
Docela by mě zajímalo, kolik tak procent myslíte, že z těch informací, co člověk získá v rámci "všeobecného vzdělání", je pro volby relevantní (osobně bych to snad ani nevyjadřoval v procentech).
Ale mohla by to být zajímavá hra, člověk by se dostavil k volbám, dostal by deset náhodných "všeobecně vzdělávacích otázek" (Co jsou eukaryoty? Jak vypočtete obsah kruhové úseče? Kdo se střetl v bitvě u Moháče? Jaké druhy příslovečných určení rozlišujeme? Kdo je největší vývozce kobaltu? Jaký je vzorec butenu? Jací byli nejvýznaměnjší ruchovci? Jaký je vzorec pro výpočet potenciální energie?) a kdo by neodpověděl řekněme alespoň polovinu správně, šel by zase domů.
Třeba k tomu, aby až bude připravovat grant pro svůj příští nezávislý film, na sečtení položek předpokládaného rozpočtu nestrávil zbytečně moc času?
Nicméně váha argumentu "A k čemu bude osobě X znalost Y?" je čistě funkcí důležitosti Y v rámci celé populace, to X je tam zcela irelevantní (lze to nahlédnout třeba z otázky "K čemu je kvadruplegikovi schopnost chodit a manipulovat (rukama) předměty?", odpověď sice je, že evidentně zcela k ničemu, avšak sotva to lze brát vážně v diskusi o užitečnosti chůze a manipulace předměty obecně).
Ze se nekde vyrabi uhli a tezi ocel ;) ti muze byt k necemu v pripade ze by treba narod mohl realne rozhodovat o sve zemi v pravych demokratickych nastrojich moci, tzn. V referendech by ses neumel rozhodovat pokud bys nemel o sve zemi prehled. Druha vec, ze sami nasi zastupitele neveri v nase skolstvi kdyz vetsina z nich tvrdi, ze lidi by se v referendu neumeli spravne rozhodovat a proto to museji rozhodovat pouze ti co muzou byt korumpováni.
Vyznam vetsiny cizich slov je dobre znat i bez slovnika abys rozumel co se ti snazi v televizi zase zavesit na nos
Ale naucit se secist sloupec v excelu je prece pro toho kdo se na hodinach anglickeho jazyka neflakal hracka - je potreba jit na to dnes sic zdlouhavym no modernim zapadnim stylem : vyhledat navod pres gúgl a treba z ciziho textu ci z youtube videa to kazdy pochopi rychle kdo umi trochu te indicke hatmatilky
Chudinky nase ucitelske ...
Jednoducha fakta:
1) ucitel nemuze na dite ruku vztahnout a deti (a pripadne stredoskolaci) to dobre vedi
2) ucitel/skola nemuze zaka vyhodit (a to ani na te stredni) nebot per dite dostavaji penize a tudiz plat
3) 90% vyucijicich jsou lide, kteri by meli byt zbaveni svepravnosti a zavreni do psychiatrickych leceben
4) ve skolach (na vsech urovnich) se vyucuji doslova kraviny a deti(i jejich rodicove) to vedi
Vysledkem pak je to, ze ucitel ma jak u rodicu jak u zaku naprosto nulovy kredit (vyjimky potvrzuji pravidlo) a tudiz rozhodne nepatri k lidem, ktere by bylo treba jakkoli respektovat nebo brat vazne.
To je odpověď sice líbivá, jenže ač za sebou zdaleka ještě nemám život celý, i tak můžu říct, že s velkou pravděpodobností mi k ničemu nejsou kdysi získané (a samozřejmě dávno zapomenuté) vědomosti o tom, kdy se odehrála bitva na Kalce, jak fungují mitochondrie či jaký průmysl převažuje v Brazílii. Od páté třídy základky jsem navštěvoval výběrová zařízení se zaměřením na matematiku a informatiku, jenže rozkaz zněl jasně, všeobecný přehled musí mít každý a všeobecný přehled se v té době rovnal nějaké vcelku náhodně vybrané množině informací.
A argumentovat tím, že jsem nemohl vědět, že se ze mě nestane třeba historik? Pravda, s naprostou jistotou jsem to věděl opravdu nemohl, ale byl bych na to klidně vsadil všechny své hračky.
resenim by byla snizit pocet hodit ale zvysit jejich kvalitu ve smyslu vyrazne mene biflovani a radeji naucit pracovat s informacemi a motivovat, rodice by take museli hrat roli
vysledek by byl jako dnes, kde ma dite predpoklady a rodice a dobre ucitele, tam se povede, u zbytku je to statem placena skolka do 18 let veku
Ad 4) nikolivek, ty nepouzitelne a naprosto zbytecne vyucovane veci jsou pro vsechny spolecne. Muzete mi vysvetli (maly priklad) k cemu mi je vedomost, ze se na Kladne tezi uhli a vyrabi ocel? Aha ...
Pripadne se muzeme bavit o tech 5 lidech v cele CR, kteri na ustavu jazyka ceskeho potrebuji vedet, co je to epizeuxis. Ne, pred tim letosnim halo jsem to vzivote neslysel. Ani ve skole ne. A vzivote to take neuslysim, stejne jako 99,9999% obyvatel teto planety, nikoli jen statu.
A pak to vypada tak, ze absolvent VS neumi po jiste 18 letech vzdelavani secit sloupec cisel v excelu ... tudiz je negramotny.
ja tedy v tom roce vsude videl IT jen jako privazek dalsich oboru (ekonomika, electrical engineering)
presto jsem tu chybu udelal a zapsal se na FEL a zjistil, ze se tam ani ten electrical engineering neuci - jak bych to rekl- zapadnim zpusobem ale vychodnim zpusobem
mam tim na mysli algoritmizaci, struktury, ale treba i sber pozadavku, architectura, dokumentace a soft skills
Přiznám se, že neznám... Ale znám podobný výrok, který neoperuje s národem, nýbrž obecným pojmem "ti". A autor tohoto výroku řekl také to, že fanatik je ten, kdo zdvojnásobí své úsilí, když zapomněl cíl. Nějak mi to v kontextu diskuse o všeobecném vzdělání s přihlédnutím k dnešnímu stavu přijde příhodnější.
"Musela by se vykopat ta většina, co se ve školství jen veze ..."
Vynikajici napad!
A misto nich prijde KDO?
Za ty prachy, s prakticky nulovymi pravomoceni a 100% zodpovednosti?
I kdybych na to mel kvalifikaci, tak bych ucit nemohl, protoze by to brzy skoncilo nejakym lehkym ublizenim na tele (par facek) a naslednou zalobou ...