Hlavní navigace

Leady.cz odhalí, koho zajímá váš web, produkt nebo služba

13. 6. 2012
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Leady.cz je webový analytický nástroj určený těm, kteří prodávají firemním zákazníkům. Měří nejen přístupy na web, ale ty vyhodnocuje i proti databázi firem, a tak poskytuje obrázek o tom, koho byste měli proaktivně oslovit.

Kromě toho prý aplikace dokáže vyhodnotit i účinek kampaní vedených mimo internet — jestliže oslovení lidé pak zavítají na váš web. Zní to trochu jako alchymie, a Tomáš Berger, jednatel a majitel provozující Imper CZ, si přes naše otázky podržel mnohá svá obchodní i technická tajemství. Systém však nabízí týdenní demoverzi, a tak si můžete sami vyzkoušet, co dokáže — provozujete‑li web, na který má smysl jej nasadit.

Databázi MERK.cz uvedla společnost Imper CZ v únoru, dva měsíce před Leady.cz.


Na otázky odpovídá Tomáš Berger:

Jakou službu provozujete?

Leady.cz identifikuje firemní návštěvníky webu. Řekne, jaká firma přistoupila na váš web, co ji zajímalo, a doplní další informace jako obrat, počet zaměstnanců, obor, adresu a ověřené kontakty. Umožňuje uživatelům identifikovat nové klienty, více vytěžovat ty stávající a monitorovat své kampaně či online aktivity.

Leady.cz je obchodní a marketingový nástroj vhodný pro jakoukoliv B2B firmu, která má aktivní obchod nebo marketing. Na rozdíl od ostatních nástrojů neříká jen počet návštěv webu, ale i kdo konkrétně ti návštěvníci jsou.

Kdy jste službu spustili?

Službu aktivně nabízíme cca tři měsíce, před tím probíhalo cca dva měsíce neveřejné testování, při kterém jsme ověřovali funkcionalitu a reálný přínos pro zákazníka.

Kdo jste a co o sobě chcete říci? Co jste dělali dříve?

Naše společnost se od samého začátku zabývá poskytováním a validací informací o ekonomických subjektech, dále tvoříme mobilní aplikace. Pro projekt Leady.cz se vytvořil zcela nový tým. Ten je složen ze špičkových vývojářů, kteří dříve pracovali např. pro Facebook a jiné firmy v USA a UK.

Jak dlouho jste chystali tuto službu? V kolika lidech? Z čeho jste její vývoj zaplatili? Z čeho firma prozatím žije?

Zpracování dat a vývoj aplikace samotné trval zhruba osm měsíců a stále pokračuje, na projektu se podílelo celkem devět lidí, vývoj byl financován vlastními prostředky. Projekt je po třech měsících prodeje v černých číslech.

Kolik již máte platících zákazníků a jak rychle rostete? Mezi referencemi uvádíte loga velkých bank a jiných velkých firem. Máme to chápat tak, že využívají leady.cz?

Mezi uživatele systému patří například ABRA, ČEZ, Canon, H1 a stovky dalších většinou SME a korporátních klientů. V referencích uvádíme naše spokojené zákazníky, kterým dodáváme datové služby, a to ať už systém leady.cz, nebo jiný datový produkt.

Platící zákazníky máme, prvního se nám podařilo získat ještě před startem projektu. Ve většině sledovaných parametrů (počet zákazníků, uživatelů nebo počet sledovaných webů) zatím rosteme o 30 % týdně.

Jakého byste chtěli dosáhnout výhledově obratu? Kdy? Při jakých nákladech? Hledáte investora?

Více než na obrat v ČR se soustředíme na vstup na další trhy a rozšiřování funkcionalit systému, tvorbu obchodních procesů. Jsme v kontaktu s několika investory, se kterými konzultujeme aktuální stav vývoje, aktivně však investici nehledáme. Zda se nám podaří naplnit očekávání, to ukáže hlavně příští kvartál.

Jak je služba řešena technicky?

Systém má několik samostatných částí. Skládá se z trackingu, který zpracovává JS kód jednotlivých stránek, dále obsahuje mechanismy na aktualizaci dat, CRM a samotné aplikace. Jednotlivé části jsou na sobě nezávislé a jsou navrženy s ohledem na škálovatelnost celého řešení.

Tvrdíte, že zjistíte, které firmy web navštívily. Můžete přiblížit, jak to zjistíte? Jak odlišíte firmu od kohokoli jiného? Jaký je podíl firem, které rozpoznáváte, oproti nerozpoznaným? Co když zaměstnanec firmy bude brouzdat soukromě?

Identifikujeme pouze firemní návštěvníky, systém umí zjistit potřebu dané společnosti dle zájmu o konkrétní produkt či službu a dle doby setrvání na webu. Nefiremními návštěvami se systém nezabývá. Podíl firem záleží na typu stránek, nakolik jsou navštěvovány firmami a nakolik nefiremními vstupy nebo například živnostníky. Maximální hodnoty dosahují 40 % identifikovaných fi­rem.

Obvykle se liší zájem soukromé návštěvy od té firemní. Náš nástroj má smysl pouze pro B2B segment. Soukromé návštěvy jsou například ty, kde je zájem o stránky typu „Volná místa“, „Kariéra“ atp., a naopak je také vidět zájem o konkrétní produkt či službu pro firmy.

Odkud čerpáte data o firmách? Povězte nám více o vzniku a údržbě té databáze…

Datová základna vychází ze 37 veřejně dostupných i komerčních zdrojů a je pravidelně aktualizována. Data se pravidelně validují každých 24 hodin — údaje o každém subjektu nepřesáhnou tři pracovní dny — za tu dobu aktualizujeme záznamy u více než 2 300 000 subjektů v ČR. Týdně pak zaznamenáme více než 50 000 změn.

Odkud čerpáte „ověřené kontakty“?

Telefonické kontakty jsou pravidelně ověřovány prostřednictvím našich externích call center a dalšími spolupracujícími subjekty. Adresy se pak ověřují na doručitelnost, kdy evidujeme adresy, na které se dlouhodobě nedaří doručovat obchodní psaní, a ty pak filtrujeme. Díky domu nad daty dlouhodobě dosahujeme doručitelnosti nad 98 %.

Jak zjistíte „prokazatelný zájem“?

Tím, že systém identifikuje návštěvníky webu a zjistí, jaké produkty či služby je zajímají, má jeho uživatel jedinečnou možnost identifikovat zájem potenciálního zákazníka, aniž by se tento sám ozval či zaregistroval. Uživatel systému pak může zájemce oslovit jako první. V praxi to funguje například tak, že uživatel systému Leady.cz ví, že na jeho web přistoupila firma Imper CZ s.r.o. a zajímala se o jeho CRM řešení, které uživatel nabízí; obchodník pak zavolá do firmy a poskytne další informace a třeba i demoverzi zdarma. Systém tedy generuje leady, neboli kontakty na potenciální klienty, kteří projevili skutečný a prokazatelný zájem o produkt či službu. Systém neumí doplnit konkrétní osobu, která navštívila web, ale říká, jakou má daná společnost aktuální potřebu.

Pro jaký druh webů (a oborů podnikání) se vaše služba hodí? Napadá vás, pro koho se nehodí?

Služba je určena pro celý B2B segment s aktivním obchodem či marketingem. Přinese více zákazníků a pomůže identifikovat, jaké zdroje návštěv webu přinášejí společnosti zisk. Nehodí se pro B2C segment, a dále pro B2B s nízkou marží nebo rychlou obrátkou.

Jak zjistíte, kolik vydělal PR článek nebo inzerát?

Toto je jedna ze třech hlavních funkcí systému. Systém totiž zjistí, nejen kdo přistoupil na daný web, ale ví i odkud — je tedy možné porovnáním výstupu s účetnictvím či CRM zjistit, jaké zdroje přinášejí zisk a v jakém objemu. Jen díky Leady.cz je tak možné vyhodnotit, kolik vydělal konkrétní PR článek, inzerát, klíčové slovo, profil na Facebooku či reklama na Google atd. Neměříte tak jen prokliky, ale vydělané peníze, a posilujete ty zdroje, které generují zisk. Toto je úplně nový pohled na měření online kampaní, kdy víte, odkud zákazník přišel, i když třeba zavolá nebo pošle email.

V praxi je možné zjistit, jací zákazníci se o vaší firmě či produktu dozvěděli například z Facebooku a kolik u vás utratili. Je možné snadno vyčíslit, jaký je na Facebook náklad a jaký z něj vznikl zisk, lze tedy spočítat návratnost investic do marketingových aktivit. Takto lze optimalizovat všechny zdroje návštěvnosti vašeho webu.

Jak vyhodnocujete kampaně telefonické a dopisní?

U mailing marketingu se běžně měří míra prokliku, systém je toto schopen měřit i u telefonických, dopisních, bannerových kampaní. Pokud oslovujete cílovou skupinu telefonickou či dopisní kampaní, je možné vyhodnotit, koho z oslovených zaujalo obchodní sdělení natolik, že vyhledal další informace na webu odesílatele. Tím lze optimalizovat další vlny a vhodně reagovat. Ihned víte, jaká firma klikla na daný banner nebo reagovala na dopis, PR článek či telefonát.

Zajímavě zní sledování přístupů od konkurence… lze něco říci k tomu?

Jde spíše o doplňkové využití. Nicméně máme informace o tom, že někteří naši uživatelé již takto odhalili fiktivní poptávky od konkurence, kopírování obsahu atd.

Jak zjistíte, díky čemu se objevil zákazník, když třeba zavolá?

Pokud zavolá nový zákazník a nav­štívil před tím webové stránky, jsme schopni zjistit, co ho přivedlo. Následně stačí porovnat výstup systému s účetnictvím a podle IČ identifikovat zdroje provozu, které přinášejí nejvíce klientů. Tyto zdroje hodnotíme nikoli podle prokliků či konverzí na úrovni vyplněných formulářů, ale dle počtu a objemu nových zakázek.

Týden na zkoušku je hezká pobídka. Registrace přes IČ mi přišla docela vtipná, ale vždyť bych mohl zadat IČ kohokoliv? Proč to tam je? Při zkušební registraci jsem nejprve zadal e‑mailovou adresu končící na .com, a nepustilo mě to dál…

MMF24

Systém nemá pro nefiremní zákazníky smysl, proto nenutíme ty firemní vyplňovat ulici, č.p., město, PSČ, název firmy, právní formu, DIČ a obor, ale stačí nám jedno IČ, a vše ostatní si doplníme sami.

Vy jste při zkušební registraci zadal gmail.com — a pravděpodobně přehlédl hlášku „registrujte svou firemní e‑mailovou adresu“; obecně se .com nebráníme, ale freemaily nepovažujeme za firemní adresu a částečně tím eliminujeme problém s případným zadáním nevalidního IČ.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).