A o jakém odstoupení se mluví? Operátor si se mnou něco nasmlouval na 2 roky dopředu. Na ty 2 roky nemá co mi měnit podmínky naší smlouvy. Pokud už pro to má pádný důvod, musí se chovat tak, abych já pádný důvod neměl spolupráci s ním zase rychle ukončit.
A bohužel někteří lidé jsou trochu slabší, takže pod vidinou operátorem slibovaných výhod souhlasí s kde jakou blbostí. Načež až zjistí, s čím to vlastně souhlasili celkově, bývá trochu pozdě.
Na druhou stranu, pokud operátorovi odevzdám zpět SIM kartu, za co bych mu ty peníze vlastně posílal? Jistě, měl bych mu uhradit přiměřené náklady. Což ale určitě není plná částka na 2 roky, když po zbytek platnosti nemůžu přijímat ani SMS, ani někam volat, ani nemám rezervované "své" číslo. Operátor pro mě nic nepeče, nemá už se mnou žádná zásadní vydání. Takže pokud mi nabídl nějaké výhody, musím vše vrátit nebo zaplatit přiměřenou kompenzaci. Ale proč plnou cenu? Protože může?
Vážně nějaká pasáž zákona, nebo alespoň smlouvy, umožňuje odstoupit bez sankcí ze smlouvy jenom proto, že zákazníkovi se najednou zachtělo? Můžete upřesnit, z jakého titulu to může udělat? Já mám pocit, že v článku nic takového zmiňované není. Ostatně pro takovou libovůli nevidím žádný důvod, leda by sepsaná smlouva měla hodnotu toaletního papíru. Ať se tu nebavíme jenom o myšlenkách co by, kdyby...
OK, nelíbí se mi komplikace u ukončení smlouvy v případě změny podmínek (např. zdražení).
Ale to odstoupení od smlouvy na dobu určitou jen tak, že se mi zrovna chce, je docela podraz. Smlouvu člověk uzavírá dobrovolně, nejspíš za úvazek dostane nějakou výhodu a pak to chce zrušit a nejlíp neplatit žádnou pokutu. Že operátor má také potřebu plánovat příjmy a výdaje už nikoho nezajímá.
Představte si, že s nějakým pekařem uzavřu smlouvu, že budu 2 roky odebírat denně 10000 rohlíků, on kvůli tomu koupí větší pec a spočítá si, že se mu to tak nějak rozumně vyplatí. No a já za 2 měsíce přijdu, že jsem si to rozmyslel (pekař naproti mně nabídnul lepší cenu). Osobně to považuju za nesmysl a vychcanost.
Na předplatné kartě O2 není uveden časový limit platnosti. Tím je uživatel uveden v omyl, že zakoupil něco, co mu teď neomezeně patří.
Uplatněním časového limitu organizace způsobuje uživateli škodu. Tím je naplněna skutková podstata trestného činu podvodu. Vzhledem k tomu, že podvodu se dopoučtí organizace, a to v masovém měřítlu, jde o zvláštˇzávažný zločin.
§ 250 trestního zákona :
Kdo ke škodě cizího majetku sebe nebo jiného obohatí tím, že uvede někoho v omyl, využije něčího omylu nebo zamlčí podstatné skutečnosti, a způsobí tak na cizím majetku škodu nikoli nepatrnou, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti nebo peněžitým trestem nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty.
(2) Odnětím svobody na šest měsíců až tři léta nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán, způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 škodu nikoli malou.
(3) Odnětím svobody na dvě léta až osm let bude pachatel potrestán,
a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 jako člen organizované skupiny, nebo
b) způsobí-li takovým činem značnou škodu nebo jiný zvlášť závažný následek.
K dokreslení, pojem spotřebitel byl nedávno, s platností od prvního ledna 2014, nově definován :
http://cs.wikipedia.org/wiki/Spot%C5%99ebitel
Cituji: Pojem spotřebitele upravuje § 419 občanského zákoníku: „Spotřebitel je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná.“
A hned do roka toho operátoři obou českých mobilních sítí dokázali využít.
Vždycky je potřeba hledat zdroj změn - v případě pozměnovacích návrhů zákona o elektr. komunikacích je ústředním bodem pozměňovač Urban, člen hospodářského výboru sněmovny nosič pizzy z Topolánkova Toskánska, pozměnovač energetického zákona ke zděšení Vitáskové a zákona o spotřebních daní ke zděšení Sobotky. Je mi jasné o co tu jde, jen bych si moc přál, aby se v demokratickém státě našla síla, která by ho zastavila.
Naši zákonodárci jsou všichni uplacení, proč by jinak rozhodovali ve prospěch mamutích firem a v rozporu s EU? Dostávají miliony od operátorů, nebo různé výhody. Je to úplně jasné! Stejně jako tabáková lobby, operátoři uplácejí naše politiky, jen naštěstí jejich produkt nezabíjí lidi, takže se to některým zdá ne až tolik morálně zkažené.
Pán vyrostl v komunismu a nic mu neříká volný trh, že?
Takže
a) pokud chci dělat pec, tak si sepíšu smlouvu, že druhá strana odebírá patřičné množství po urč. dobu, jinak platí sankci. Pokud se mu to nelíbí, nepodepíše, já nestavím pec.
b) pokud mu napálím nehorízné podmínky nebo najednou změním cenu, za kterou mu ty rohlíky peču, je úplně v pořádku, že on si spočítá, že se mu vyplatí zaplatit sankci a péct u jinýho, nebo jsem si nic nesepsal a nemám žádné nároky
c) jako zákazníkovi se smlouvou na částku x, mi operátor změnil podmínky tak, že by jednostranně vnutil balíček služeb, které ví, že vůbec nevyužívám za cenu 3x vyšší a trvalo 3 měsíce, než se to se všema lhůtama vyřídilo. Vám to připadá ok? Mně ne, takhle jsem smlou neuzavíral. Jak by se asi operátor tvářil, kdybych náhle platil částku třikrát nižší, protože teď jsem si změnil své interní podmínky? To by mi jako prošlo? Ha ha, že?
Navíc to posílají obyčejným dopisem, na který máte reagovat (ale lhůty pořád) a když vám ho pošta nedoručí nebo nejste pár týdnů doma, máte smolíka.
Smlouva je přeci oboustranný vztah, kde by si oba (či více) účastníci měli být rovni. Ne že jeden může kdeco a druhý nic.
Počkat, aby nedošlo k nedorozumění: bavím se o situaci, kdy zákazník odstupuje od smlouvy "bezdůvodně", tzn. ne, že by operátor třeba zdražil, ale proto, že našel lepší cenu nebo se u něho něco změnilo.
A proč by měl? Protože se zavázal, že bude mít minimální útratu v nějaké výši (tak to myslím má T-Mobile, nevím jak ostatní). Proč by zákazník měl mít možnost jen tak odejít?
P.S. Ale v tomto kontextu by měl operátor garantovat, že po ty dva roky nezmění podmínky a pokud ano, měl by naopak kompenzovat problémy zákazníkovi :)
A v čem operátoři klamou? Když jsem vzal tři největší (O2, T-Mobile a Vodafone) tak se dají podmínky krásně najít u všech tří.
O2
http://www.o2.cz/osobni/predplacena-karta/ - sekce "Časté otázky" někde ke spodku stránky
"Je nějak omezená platnost kreditu na předplacené O2 kartě?
Platnost kreditu na předplacené kartě závisí na částce, kterou jste na ni dobili. Při dobití do 99 Kč je platnost 45 dnů, při dobití 100 Kč až 499 Kč je to půl roku a při dobití nad 500 Kč pak maximálně jeden rok."
Vodafone - ten to má trošku víc schováne - stále však normálně dostupné.
Při kliknutí na info o dobíjecích kartách -> dobít kredit -> odkaz "Jaká je platnost kreditu"
http://pece.vodafone.cz/app/answers/list/c/150,184/a_id/1817
"Doba pro čerpání kreditu, neboli platnost kreditu, je 10 měsíců. Počítá se od aktivace nebo posledního dobití karty. Pokud si nedobijete do tohoto data, zůstatek kreditu na telefonním čísle vám vynulujeme a můžete volat jen na *77, tísňové linky a využívat příchozí služby na území republiky."
T-Mobile - ten to má nejvíc schováno (alespoň jsem to nenašel jinde) a je třeba otevřít přímo obchodní podmínky - možná se pletu. Nicméně informace jsou dostupné. Každopádně je to hned na první stránce, fakt člověk nemusí louskat tisíce stran obch. podmínek
http://www.t-mobile.cz/dcpublic/OP-Twist_zakladni.pdf
"9. Kredit lze dobít některým ze způsobů aktuálně uváděných na
internetových stránkách TMCZ nebo pomocí dobíjecích kuponů
Twist. Platnost předplaceného kreditu je omezena na 12 měsíců.
Platnost kreditu je prodloužena každým následným dobitím kreditu
Účastníkem v minimální výši 200 Kč o dalších 12 měsíců. "
Pakliže jste přesvědčen o tom, že konkrétně Váš operátor klame pak si připravte potřebné materiály místo bezduchého plkání. U všech tří majoritních hráčů na trhu bylo zjištění této informace otázka max. 5 minut, a to možná přeháním
ale operátor prodává neexistující zboží, vzduch, nedá se vyčíslit, kolik stojí jeden jediný zákazník, jde o halíře. Kdyby se lidi dozvěděli, kolik opravdu stojí operátora jeden účastník, tak by je šli fofrem zlynčovat! Ale naštěstí jim "vytře" zrak EU s omezením nesmyslných poplatků a roamingu.