Jako clovek pracujici dlouhodobe s vyvojari vim ze:
a) je jen desetina vyvojaru ktera ma opravdu prehled v technologiich
b) stale je dost pitomcu jejichz prostredi konci v IDEcku/simulatoru/v desce na jejich stole. Nemaji vubec realny kontakt s prostredim kde to bezi
c) nejhorsi je developer co zna jenom javu a neresi co dela GC ci trpaslici
d) jeste horsi je vul co neresi co dela persistence s SQl query
e) vul co neresi redundanci v pripade telco vyvoje
f) idealista co si mysli ze vzdy infrastruktura funguje perfektne - typicka vymluva ze to ze se zacykluje komponenta nebo mame memory leak je problem s HW
g) analytik ani developer netusi jake jsou realne limitace hw ve vztahu jejich sw
h) H.... naproste je kdyz se domnivaji ze tech 30TB kapacity je zadarmo. Na jejich testy. Neni a nikdy nebude. Vse stoji penize. A to je presne to co vyvojarum primarne chybi. Pojem o cene.
Proto by vyvojare mela zajimat infrastruktura. A ne ze mi vopice s R&D s uzasem zjisti ze pres pul sveta se zvetsuje delay. Ne ze ocasko
Tak minimalne na pulku z tech bodu snad mate systemoveho architekta. Na dalsi trochu sitare, atd. atd. Fakt nevim, proc by mel koncovy developer resit cenu. Vyviji podle (alespon v nejake forme) schvaleneho zadani vsemi zucastnenymi stranami. A slovo tam ma jak demand, tak supply. Takze pokud v PoC nastrelis cenove neunosnou variantu, smetou ti to ze stolu.
Proto tam je testing, idealne na predprodukcnim prostredi, ktere se od produkce v zasadnich vecech nelisi, ze... a sanity testy zakladnich funkcionalit ihned po deployi na produkcni prostredi... ze? A bugfixing kritickych ticketu jeste behem deployment window. Jako chapu, co chces rict, ale v praxi to holt funguje trochu jinak.
Dodavame reseni nekdy i malym vyvojovym tymum. Od mainframu,pres storage reseni,open systemy po letadlove lode a komponenty na rakety ci druzice. To portfolio je hodne siroke i z hlediska domeny pripadnych problemu. Napriklad instalace privatniho cmoudu je uplne neco jineho nez vyvoj HW,dodavka simulace na pohonu pro lokomotivy pripadne simulace cele tovarny. Interne mame celkem zavedene procesy ktere problemy ktere jsem napsal celkem resi. A pokud neresi delame na tom aby resily:) Coz neni vzdy jednoduche pokud firma mela posledni 2 roky 9 akvizici.
Napriklad merici desky pro dodavku v temeline kde podpora je na 30 let zadny pojem dev/prel/prod neznaji. Ta soucastkova baze je jen na skladech kvuli servisu a uz davno se nevyrabi.
Vyvojove tymy se nekdy snazi byt az prilis agilni a proto architekt chybi a pokud je tak stejne ze sve pozice rozhoduje o necem cemu vubec nerozumi (infrastruktura). Jak reknes zakosovi ze je dement a maji debilni management a senior developer co by mozna mohl byt ten architekt huli asi v pracovni dobe dobry material?
Asi nejhorsi jsou dodavky pro interniho zakaznika kdy tam hrajou roli silne politicke vazby. Kdy si napriklad dovoli senior developer zneuzit produkcni system pro sve experimenty a nemuzes delat nic. Jen cekat az udela pruser a nechat mu to sezrat.
Ma predchozi povolani byla telco,banky a letectvi. Zde je jina procesni kazen a obvykle se dodrzuji procesy. Napriklad securitak by nepochopil jak je mozne provozovat auditing databaze kdyz maji tym 30ti lidi sdileny login... Doufam ze jsem te prave pripravil o iluze:)
Ale ne, je mi jasne, ze ne vse je vsude ruzove :-) Jen jsem si musel rypnout do tech v mych ocich prehnanych pozadavku na developery. Jak jsi spravne zminil, procesy jsou velmi dulezitou casti celeho lifecycle. Bez nich jde o garazovku anebo projekty maleho vyznamu. To, ze se v ruznych firmach klade duraz na ruznou kvalitu dodavky je predevsim problem daneho zakaznika, ze si to necha libit. Pokud chci, aby dodavatel dodrzoval standardy, tak ho holt musim prubezne hlidat. Samo se to neuhlida. A politikareni nad technickymi zalezitostmi je kapitola sama o sobe, to je fakt a bytostne ho nesnasim, ackoliv ne vzdy se mu lze vyhnout, zvlaste ne na dlouhodobych kontraktech. No, tak jsme si zabrblali a ted zpatky do toho kolotoce. Pekny zbytek vikendu :-)