Kdo kdy čuchl k distribuci knih ví, že běžná marže knihkupce je někde kolem 50 procent - proto jsou také takové rozdíly v cenách tzv. doporučených (za které běžně prodávají kamenná knihkupectví) a cenách knih v internetových knihkupectvích.
Opravdu by mne zajímalo, kolik stojí vybudování distribučního kanálu u e-knih. Jsem si absolutně jist, že z principu logistika nemůže být nákladnější - dopravit knihu z tiskárny knihkupci a ještě mu nechat 50% ceny je prostě takový náklad, že jeho odstranění musí zákonitě zlevnit knihu na maximálně polovinu.
Proč by neměl mít svůj vlastní eshop? A co když má?
Zeptám se vás jinak - když chcete papírovou knížku, obcházíte nakladatelství nebo knihkupectví?
Ta knížka se především musí prodat a ten, kdo to dokáže, na tom chce mít svůj podíl ze zisku.
Připadá mi, že (nejen vy) si to představujete jak Hurvínek válku.
K druhemu bodu (mate-li na mysli citat):
Na zaklade tehle hluboke myslenky byl prakticky zlikvidovan vyvoj a vyzkum u nas. A po par letech se ukazalo, ze to byla nebetycna kravina ... Neco znicit, to je otazka chvilky, vybudovat - prace na leta. A vychovat vedce nebo vyvojare - cca deset let (kdyz je nekdo, kdo by vychovaval). A kdyz byli schopni vyhazeni, tak si je s chuti rozebraly zahranicni firmy.
Takze vysledek - dodnes jsou pocitovany nasledky.
Kazdy kdo v tom delal vi jak to fungovalo. Nekdy v listopadu jsi sel s projektem vyvoje neceho na schvaleni deviz. Statni planovaci komise ti v cca breznu rekla, ze je pridelen konkretni badzet, nasledne jsi objednal a v kvetnu dostal soucastky, pristroje, vse co bylo potreba. Pokud jsi si ale v lednu, precetl odborny clanek v zahranicnim casopise, nebo se nekdo vratil ze staze a zjistilo se, ze musis modifikovat "badani", nebo se to proste samo pohlo trochu jinam (pripadne ti neschvalili celkovou pozadovanou sumu), tak de facto 5-10 inzenyru sedelo a cekalo na dalsi listopad, kdy to znovu sepsali a cekali na kveten. Takto kolega vyvijel v Tesle nejmenovane merici zarizeni asi 4 roky, ciste prace asi 4 mesice. Za tu dobu udelal Rohde & Schwarz ve stejnem poctu vyvojaru 3 nove modely s kvalitou, kterou asi neni potreba komentovat.
K tomu jeste dluzno dodat, ze ani uspesny vyvoj ani zdaleka neznamenal, ze se produkt dostal do vyroby. O tom opet rozhodovala Statni planovaci komise a RVHP. O jejich rozhodovani by mohli vypravet treba ve skodovce MB (tam se neschvalene modely aspon dostaly do muzea) ...
Jeste roztomilejsi bylo, kdyz byla vyroba schvalena - ale Bulharsku nebo podobne :-(
To asi máte pravdu s tou marží, ale otázkou je, proč by nakladatel neměl mít svůj vlastní eshop a proč by nutně musel dávat 30% obchodníkovi a 8% autorovi. Jestli by to nemělo být minimálně opačně, tj. 30% autorovi a 8% obchodníkovi, který je fakticky pouze přesměrovatelem těch nul a jedniček :-)) Nevím jak eReading a další, ale Palmknihy jsou spíše na pozici nakladatele nebo tomu tak alespoń kdysi bylo.
První dva body rozhodně souhlas. Třetí je vytržený z kontextu, ale budiž. Souhlasím s tím, že autoři, kteří se psaním chtějí živit, se budou muset naučit svoje produkty zpracovávat do patřičné formy a prodávat. Stejně jako se museli naučit psát na PC, odesílat e-maily atd. Buď budou brát 8% žebračenku nebo cca 80% z tržeb. V současných podmínkách je zjevné, že přístup typu autor-koncový zákazník je noční můrou všech nakladatelů a je jen otázkou času, kdy to vypukne..
Je to offtopic, ale nedá mi to:
Problém byl v tom, že:
-tady měl každý podnik výzkumné a vývojové oddělení,
-které obvykle za posledních 10 let nic nevyzkoumalo a nevyvinulo, většinou pouze oprašovalo a drobně modifikovalo nápady z 50. 60. nebo ještě 70. let
Takže pokud máme podnik, který vyrábí nekvalití a zastaralé výrobky a najednou je po rozpadu RVHP nemá komu dodávat (resp. není kdo by za ně byl ochoten platit), tak prostě bojuje o život. A když bojujete o život, tak zrušit drahé vývojové oddělení je sice těžké rozhodnutí, ale běžně se dělá a považuje se za správné. A zrušit vývojové oddělení, které už jako vývojové dávno nefunguje - tedy nejsou tam ti výzkumníci, nejsou tam lidé se znalostmi moderních technologií - tak to ani tak těžké rozhodnutí není.
Schválně mi tu napište, co se tady v 80. letech vyvinulo, co bylo na světové špičce. Rád se nechám poučit. Výjimka potvrzující pravidlo byl pasivní "radar" Tamara. Plus pár věcí na úrovni laboratorních vzorků, které ale neměly šanci skončit jinak, než jako laboratorní vzorek. Jo a abych nezapomněl, tak ještě obrušovací stroje na kopírování procesorů prý byly světové.
Co dál? Kvůli čemu si tady měly ty podniky ta neproduktivní oddělení držet?
Obecne se da ric zhruba toto:
1/3 - marze knihkupce
1/3 - distribuce, skladovani ...
-------------------------------- OBOJI je u ebooku nula
a o posledni tretinu se deli vydavatel, autor a naklady na korektury, tisk, ...
Tudiz v maximalistickem pohledu ebook nemuze v prodeji stat vic nez tu 1/3 - vydela se vic, protoze se netiskne.
Ale ten obchodnik je tam v pripade webu zcela nadbytecny cklanek, to zaprve, navic takova marze je zcela nehorazna - pokud srovnam kameny vs inetovy obchod, tak ten kameny musi platit lidi, najem, elektrinu ... internetovy muze provozovat vpohode jedina osoba a platit bude +- 300Kc mesicne ... (za nejaky lepsi hosting/vps).
Navic, papirovych knizek se jaksi proda predem jasne definovane max mnoztvi, a protoze to mnoztvi sebou nese rizika, je pochopitelne, ze se vsechny clanky chteji nejak zahojit - trebas se neproda, je treba to vozit zpet ... e-shop zadna rizika neobsahuje. Knizka se bez jakyhkoli dalsich nakladu na dotisk/dlouhodobe skladovani/... muze prodavat naprosto neomezene dlouho.
Pokud tudiz eshop preleze nejakou velikost, kdy se fixni naklady (plat toho cloveka ...) dostatecne rozpusti v mnoztvi, je naklad na prodej te jedne kopie prakticky NULA. Tudiz jakkoli nizka castka ziskana jejim prodejem je defakto cisty zisk.
Za rozumnou prirazku za prodej cehokoli eketronickeho (muzika, filmy, ...knizky) povazuju do max 5%. A samo, predpoklad cislo dve, nenasravaci metoda nakupu.