Martin Troják (Jota): Nemůžeme prodávat e-knihy o moc levněji než tištěné

4. 2. 2013
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Brněnské nakladatelství Jota prodává více než tisíc e-knih měsíčně. Letos chce výrobu e-knih výrazně urychlit. E-knížky by tak měly vycházet zároveň s tištěnou verzí.

Kdy jste začali vydávat e-knihy?

První tři e-knihy jsme vydali na Vánoce roku 2010. Byli jsme mezi prvními tuzemskými nakladateli, kteří se rozhodli začít vydávat knihy i v elektronické podobě. Začátek byl hodně složitý. Nebyla jasná legislativa. Neměli jsme vyřešena práva k vydávání e-knih, museli jsme je dodatečně získávat formou dodatků ke stávajícím smlouvám. Řešilo se také například, zdali každý formát e-knihy musí mít vlastní čárový EAN kód nebo kdo a jak bude naše e-knihy vlastně fyzicky prodávat.

Co se vlastně u vás muselo změnit, když jste začali vydávat e-knihy?

Samozřejmě jsme se museli e-knihy naučit vyrábět. Vyžadovalo to nákup softwaru a museli jsme přijmout zaměstnance, který se kromě další pracovní náplně začal výrazně věnovat i e-knihám. Od letošního roku připravujeme změnu interního systému práce tak, abychom výrobu e-knih urychlili, zkvalitnili a inovovali, a to dokonce i v oblasti propagace našich dalších e-knih. Systém samotný je však naše nové know-how, které si již ale raději nechám pro sebe.

Nakladatelství Jota prodává e-knihy přes eReading, Kosmas, Palmknihy a Wooky. Který z distributorů je nejúspěšnější, co se týče počtu prodaných e-knih?

Na prodeji e-knih jsme od počátku spolupracovali s eReadingem. Postupně jsme začali prodávat přes platformu Wooky, Palmknihy a jako posledního partnera jsme loni přidali Kosmas. Nejvíce e-knih nyní prodáváme přes Palmknihy, prodeje u ostatních distributorů jsou více méně srovnatelné. Prostřednictvím Palmknih nabízíme e-knihy i na iBookStore. Přes tuto platformu si čtenáři koupili už zhruba tisíc našich e-knih.

Kdy jste na iBookStoru začali e-knihy prodávat?

Loni na podzim. A rovnou se speciálním bonusem v podobě elektronického pexesa zdarma.

Kolik jste loni celkem prodali e-knih?

Oproti roku 2011 nám prodeje vzrostly desetinásobně. Měsíčně prodáme více než tisíc kusů. Pokud se bavíme o tržbách, tak v roce 2011 se pohybovaly v desítkách tisíc, loni už to bylo ve stovkách tisíc korun.

Jaký byl loni podíl tržeb z e-knih na celkových tržbách nakladatelství?

Více než 1,5 procenta. V absolutních číslech je ta částka už velmi zajímavá. Je to například více, než nám dělají na tržbách někteří velcí knihkupci.

Kolik prodáte v průměru měsíčně e-knih u titulů, které je možné označit za bestsellery?

Našimi bestsellery jsou rozhodně tituly jako Vykladačka smrti, Tajemství Chrámové hory a pochopitelně Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti. Bohužel zatím jsou to spíše jen desítky. Říkám bohužel, protože vím, že konkurence prodává některých e-knih měsíčně stovky.

Myslíte, že jedním z hlavních důvodů, proč prodej e-knih v absolutních číslech tak výrazně stoupnul, byl fakt, že loni vyšlo podstatně více titulů než v roce 2011?

Určitě. Ten nárůst počtu vydaných titulů byl pozvolný, ale v minulém roce byl větší, protože se nám podařilo dořešit práva a vymyslet vlastní interní systém, jak budeme e-knihy uvádět v život. Aktuálně jsme se dostali již na 118 titulů, které máme v elektronické verzi v nabídce u všech čtyřech partnerů.

Martin Troják:

  • V roce 1996 nastoupil jako obchodní zástupce do firmy Plzeňský Prazdroj a.s., kde se postupně vypracoval do vedoucích pozic
  • Poté pracoval na obchodních pozicích ve společnostech Tchibo Praha, spol. s r.o. a Home Credit a.s.
  • Od ledna 2010 pracuje jako ředitel obchodu a marketingu v Nakladatelství JOTA s.r.o.
  • Dlouhá léta jsem zastával názor, že je v podstatě jedno, jaké zboží dobrý obchodník prodává. Pivo, káva, elektronika nebo okurky, všechno stejně. Potom jsem vstoupil do knih a knihy vážení, knihy, jsou úplně jiný business!

Proč většinu e-knih, které vydáváte, nabízíte bez tvrdého DRM?

Spousta našich titulů je dostupná na pirátských stránkách a majitel vydavatelství měl velké obavy z toho, abychom nepřišli o to nejcennější, co jsme si zaplatili, což jsou práva a data ke knihám. Po dlouhých diskusích jsme ale dospěli k tomu, že bychom byli neradi, aby prodej e-knih dopadl podobně jako prodej mp3. Rozhodli jsme se proto, že to uděláme tak. Chceme, aby naše e-knihy byly pro koncové čtenáře co nejlépe dostupné a aby se jim co nejlépe četly. Proto jsme se rozhodli, že budeme dělat pouze sociální DRM.

Zastáváme názor, že ten, kdo si e-knihu chce koupit, tak za ni zaplatí. Kdo však platit nechce, bude vždy hledat způsoby, jak si ji opatřit zdarma. To však už není náš zákazník.

E-knihy děláme pouze ve formátech pro čtečky, tedy v ePub a Mobi pro Kindle. Jediný, kdo měl jiný formát, bylo Wooky, které má svoji vlastní uzavřenou čtečku. Ale i oni loni postupně změnili názor a poskytli možnost prodávat na jejich platformě e-knihy i se sociálním DRM tak, aby byli lépe konkurenceschopní.

Bojujete nějak proti pirátským kopiím vašich knih?

Snažíme se na Internetu pirátské kopie vyhledávat a v rámci možností je nechávat administrátory webů a úložišť mazat. Zatím jsme se ale příliš nesetkali s tím, že by dal někdo na web volně ke stažení kopii námi vydané elektronické knihy.

Jak se vám podařilo přesvědčit zejména zahraniční majitele práv, aby vám umožnili vydávat e-knihy bez tvrdého DRM?

Ne všichni nám dali práva na vydávání e-knih bez tvrdého DRM. Ale obecně jsme neměli velký problém s tím, abychom práva na vydání knih v elektronické podobě získali. Někteří majitelé práv spíše trvali na určitých podmínkách, co se týče ceny. Nechtěli, aby cena e-knihy byla výrazně nižší než cena tištěné knihy.

Našli se ale samozřejmě i partneři, kteří nebyli ochotni přistoupit na sociální DRM. Jako příklad mohu uvést naši řadu turistických průvodců The Rough Guides, u které jsme zahraniční držitele práv dlouho nebyli schopni přesvědčit, aby nám vůbec povolili vydávat průvodce v elektronické podobě. Nakonec se nám podařilo práva získat, ale pouze pro prodej e-knih s tvrdým DRM.

Když říkáte, že držitelé práv nechtějí, aby e-knihy byly výrazně levnější než ty tištěné, bývá ve smlouvách explicitně uvedeno, že cena e-knihy nesmí klesnout pod nějakou hodnotu?

Většinou je to formulováno tak, že cena e-knihy nesmí poklesnout pod určité procento maloobchodní ceny tištěné knihy.

Bavíme se třeba o padesáti procentech?

Je to daleko více. Nechtějí jít třeba pod 70 procent ceny. Spousta majitelů práv ale otázku ceny e-knih ve smlouvách neřeší. Nicméně ani my, jako vydavatel, nemáme možnost ceny elektronických knih nějak výrazně snižovat. Přestože si někteří čtenáři myslí, že když knihu nevytiskneme, tak nás její vydání nic nestojí, tak to samozřejmě není pravda.

Musíme zaplatit autorská práva, překlady, redaktory, grafiky, dále samotnou výrobu e-knihy a to vše stojí spoustu peněz. K tomu musíte připočíst provizi z prodeje našim partnerům, protože vybudování systémů pro prodej e-knih je finančně velmi nákladná záležitost. Čili náklady na vydání e-knihy jsou v podstatě srovnatelné s náklady na vydání knihy tištěné.

Snažíte se vydávat jednotlivé tituly v tištěné a elektronické podobě současně?

Zpočátku to samozřejmě bylo tak, že jsme vydali tištěnou knihu a s velkým časovým odstupem poté i e-knihu. Postupně se nám dařilo tuto prodlevu zkracovat a v nejbližší době začneme vydávat tištěnou knihu zároveň s její elektronickou verzí.  

Myslíte, že se vydavatelé stále bojí vydávat e-knihy a tištěné knihy současně, protože se domnívají, že elektronická verze by jim mohla ubrat na prodejích té tištěné?

Dokážu si představit, že někteří vydavatelé tyto obavy mají. Nicméně za dva roky, co e-knihy prodáváme, nepozorujeme, že by k něčemu takovému docházelo. Domnívám se, že se oba prodejní kanály vzájemně podporují.

Uvažujete o tom, že byste e-knihy po určitém čase od vydání zlevňovali, tak jak to děláte i u tištěných knih?

Elektronické knihy už v současné době promujeme stejně jako ty tištěné. Tedy i u e-knih děláme prostřednictvím našich partnerů krátkodobé cenové akce. Nicméně zatím neuvažujeme o tom, že bychom elektronické knihy po nějaké době od jejich vydání zlevnili natrvalo.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Co podle vás brání většímu rozvoji tuzemského trhu e-knih?

Jednoznačně šíře nabídky a úvodní absence knih, které se velmi dobře prodávají v tištěné podobě. Naštěstí se to ale začíná v poslední době měnit.

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).