Nevím, jestli už to tady někdo nadhodil, ale když jsem viděl to jejich promo video, docela bych měl obavy z toho, že když začnu používat ty jejich tabulky (kolik jsem z měsíčních přijmů utratil za jídlo, za oblečení, za elektroniku za bydlení za elektřinu atd.), tak to klidně může být poskytnuto třetí straně a někdo mě může začít bombardovat reklamou třeba na džíny, televize, notebooky, bude mě vyzývat ke změně dodavatele energií apod. To za co utratím svoje prachy přece nemusí nikoho zajímat a když to zadám do toho jejich nového načančaného systému tak z toho budou rázem celkem lukrativní informace nejen pro banku... A k té inovaci - IB by mělo podle mě být přehledné bez zbytečných příkras. Čím víc blikátek a rozptylovátek je tam nacpaných, tím hůř. Když jde o peníze, mělo by to být maximálně jednoduché, aby se v tom každý i méně technicky zdatný jedinec dobře orientoval a ne aby to hrálo všemi barvami jak na pouti. To je zbytečnost. A ty grafy - to ať si nechají pro Vladimíra do pořadu Volejte řediteli, který teď na nejmenované televizi znovu oprášil a necpou to do IB.
Věřím, že banka je seriózní instituce, která si propojení s reklamkama nemůže dovolit. Na druhou stranu - kdyby se jim podařilo vydělávat na reklamě a výběr z bankomatu by díky tomu byl opět zdarma (nebo by se zvedly úroky na spořícím účtu nebo klesly úroky na hypotéce), asi bych to skousl.
Taky je dobré si uvědomit, že daná funkcionalita zjevně neohrožuje nikoho, kdo ji nebude používat (když bance sám neřeknu, za co utrácím, tak to nemůže vědět: je platba kartou v Tescu za potraviny, drogerii nebo elektroniku?).
A ještě jinak: Existují weby, které podobné grafy dělají zdarma - u nich je napojení na reklamky 100% a přesto to spousta lidí používá (včetně automatického napojení na IB). Řekl bych, že i kdyby banka nakonec reklamy zobrazovat začala, budou na tom uživatelé pořád lépe než u webů třetích stran.
Vánoce už oslavíme u Equa bank. Výběry z bankomatů (všech) tam budeme mít zdarma všechny a vyhneme se tomu, že nás budou otravovat reklamní spammeři, nebo blbečkové, strašící na fakebooku. Ono se nadarmo neříká, že kdo uteče, vyhraje. A v tomto případě se nic jiného dělat nedá. Nesmysl, do kterého banka vrazila 30 mega eur si nikdo pozastavit netroufne.
Pokud platíš kartou, banka se dozví, co jsi kupoval. Ono totiž existuje elektronické účetnictví a elektronické sledování skladových zásob, takže když vrazíš kartu do terminálu, pokladna s bankou komunikuje, čili není problém protlačit co, za kolik a kde jsi koupil. To bys musel vybírat hotovost z bankomatu a platit hotově, jenže pokud nebudeš platit kartou, tak ti za výběry hotovosti napálí poplatek, čili budeš potrestán za to, že jsi odmítl poskytnout reklamářům podklady.
Já taky, ale hlavně v zahraničí, v českých obchodech max. do 600 Kč měsíčně. A až doteď se banka spokojila s tím, že mi z účtu strhla utracené peníze a bylo jí jedno, za co jsem je utratil. Jenže to s novým systémem skončí. Takže já skončím s bankou, která o mě bude vykládat kde a co jsem kupoval. ( jednou týdně Blesk, kvůli TV magazínu, půlku chleba a pár kremrolí či špiček ke kafi; to jsou naše veškeré nákupy v Česku. Všechno ostatní vozíme z Drážďan).
Pokud je něco technicky možné a toto možné je, tak se to začne používat, jakmile za to bude někdo ochoten zaplatit. Informace jsou zboží a informace, umožňující cílenou reklamu jsou velmi ceněné zboží. Takže reklamáři bance zaplatí za to, že budou vědět, kde kdo co kupuje a banka si tyto informace od obchodníků vytáhne. ( když nám tyto informace poskytnete, snížíme vám poplatky za platbu kartou). Jak prosté, milý Watsone, je to jen byznys A informace o tom, jaký druh zboží má kde jaký obrat tím pádem banka získá, navíc prakticky zdarma a může je výhodně zpeněžit. Je to obdoba dárcovství krve, nebo kostní dřeně. Nemocnice vás vycucne, odmění kouskem žvance a na vaší krvi pak bohatnou ti, kteří ji zpracovávají.
Technicky je mozne napichat dratky do mozku nebo fotografova pindika/gigantika pres zed a spousta dalsich veci, ktere se nedelaji...
Tahle teorie ma takovou malou trhlinku (no spis Grand Canyon) - mBank nema vlastni terminaly (alespon jsem zatim zadny nevidel a o zadnem neslysel) a tudiz ani smlouvy s obchodniky. A uz vidim, jak presvedci CS/KB/CSOB, aby si snizili svuj zisk, preprogramovali sve terminaly, system pro predavani transakci jinym bankam a vysvetlila svym partnerum, ze maji preprogramovat sve pokladni systemy, aby umely predat uctenku pres protokol, ktery na to neni pripraveny... Zpatky na zem... Ale uznavam, seda realita neni uplne vhodna pro trollovani.
A přesně kvůli tomu tenhle systém vznikl! A pokud u těchto dat nebudou jména, nemůžeš se proti tomu nijak bránit. Je to stejné, jako u mobilních operátorů. V okamžiku, kdy si aktivuješ anonymní předplacenou SIMku, (ale i jakoukoli jinou), dozví se reklamní společnosti, samozřejmě, že za úplatu, že ,,toto číslo je aktivní" a pokud opovi tohle výslovně nezakážeš ihned po aktivaci a přes hlasovou samoobsluhu, (jinak to zakázat nejde), stane se tvoje číslo terčem spammerů.
No já už od mBanky málem odešel- kvůli současné podobě internetového bankovnictví.Zůstal jsem na půl cesty a nová podoba mě asi odvede úplně.
Zkusil jsem AirBank, protože vypadá na první pohled ok. Chyba lávky. Pokaždé se musím učit, jak poslat převod mezi svými účty atp.
V nákupáku jsem si sednul do stánku Equa bank a prodejce mi ukázal jejich banking. Vypadalo to moc pěkně a použitelně.
Informační architektura je totiž udělaná srozumitelně a jednoduše. Ještě jejich klient nejsem (a ani zaměstnanec), ale jsem z oboru UX.
A zřejmě si u nich v dohledné době účet založím.
Bingo! Přesně kvůli tomuhle tenhle shit vznikl. A aby toho nebylo málo: ,,chytré" televizory od LG na tebe po připojení k netu budou žalovat, kdy a na co ses díval! A v menu tuto opičárnu nelze vypnout! Sice tam možnost vypnutí je, ale pokud to zaklikneš, je takovýto příkaz ignorován. Zatím se tomu lze vyhnout tak, že TV k netu hardwarově nepřipojíš. Až se bude net šířit v analogovém TV pásmu, tak už to půjde bloknout jedině vykucháním tuneru, nebo karty!