jo, když nad tim člověk moc nepřemýšlí, tak to nějak funguje, ale jak na běžného člověka začne vyskakovat NIA, úrovně zabezpečení apod a pokusí se to pochopit, tak mu exploduje hlava. Když se třeba na portál občana přihlásim přes eidentitu přes mojeid a pak přes datovou schránku do které se přihlásím přes eidentitu přes mojeid, tak dostanu rozdílná data (resp mi to začne u některých služeb začne zobrazovat, že se mám přihlásit přes NIA, což jsem ale víceméně udělal, akorát je to probublaný přes DS). Teoreticky to možná funguje dobře a logicky, ale jinak mi to včetně bambilionu podivně pojmenovaných pinů u eobčanky přijde naprosto antiuživatelský.
tohle neni o despektu, ale že se zapomíná, kdo je uživatel. A že cílem neni odstranit papír (btw někdy mám pocit, že po veškeré té elektronizaci mám v šanonech víc papíru než rodiče v době, kdy se všechno muselo nabouchat na psacím stroji), ale nahradit ho něčím lépe použitelným. A na papíru zatim neni nic špatnýho, pro většinu lidí je to pořád nejsnáze uchopitelná technologie, kterou jsou schopný bez nějakých vícenákladů celkem přijatelně spravovat a nemaj problém třeba po patnácti letech vytáhnout nějaký papír s rozhodnutím. Někdy mohou být potřeba i padesát let staré papíry po dědečkovi. S tim moderním systémem mizejících datových zpráv tohle nedaj lidi ani náhodou. Nebo na portálu občana je teď pomalu víc možností přihlášení než skutečně užitečných funkcí, které se ještě liší tím, kterou z těch možností přihlášení použiju.
Holt digtalizace není řepka a tudíž ani priorita.
Nicméně není to primárně problém digitalizace, ale byrokracie. Byrokracie v Čechistánu je hypertrofovaná, v mnoha případech samoúčelná, škodíci, až smrtící. Nejprve je nutno se zbavit špatné byrokracie a teprve pak se dá mluvit o nějaké digitalizaci... Bohužel, náš stát si v byrokracii libuje, také velký počet státních zaměstnanců je pro vládu zajímavý, takže nic dobrého nás v tomto ohledu nečeká.
Zanechte vší naděje, kdo vstupujete...
(Dante Alighieri, Božská komedie)
Smyslem mého příspěvku nebylo rozpoutat diskusi, ve které se budou lidé trumfovat, jak lze něco zvládnou do 5 minut (to jistě dokáže i řada dalších jedinců), nýbrž upozornit na fakt, že v této podobě to většinová populace prostě nepřijme. A pár nadšenců na tom nic nezmění. Nakonec, statistiky mluví jasně, namátkou třeba např. kolik občanů využívá Portál občana apod.
23. 11. 2020, 17:42 editováno autorem komentáře
Koukal jsem na recenze Mobilního klíče e Governmentu pro Android a usoudil jsem, že na tohle nemám čas. Každá aktualizace znamená problémy, často ztrátu dat s nutností nové návštěvy na poště.
Dokud se budou dít takovéhle věci, těžko vláda přesvědčí lidi, aby to používali: "Bohužel se do verze 2.0.15 dostala chyba, kdy aplikace nebyla schopná načíst uložené šifrovací klíče. Ministerstvo vnitra"
Digitalizace nic nevyřeší a počet úředníků je důsledek ne příčina - dělají nesmyslnou práci která jejich vyhozením nezmizí. Problém jsou komplikované procesy plné úkonů kde nikdo neví proč a data ve formulářích které jsou tam pro jistotu a nikdo neví proč. Pak je už jedno jestli je to digitálně nebo na papíru.
Ohledně digitální identity je škoda že to není seamless experience jako např DUO v koronárním prostředí.
On je ten popis v clanku zabihajici do detailu v ruznych scenarich mozna desivejsi, nez je realita. Ja mel hotovo za pet minut a z toho mi nejdyl trvalo najit to parovani... prislo mi prirozene hledat to pod nastavenim (tedy 'ozubene' kolecko) a ne v zalozce 'obcan', navic nektere ovladaci prvky nejsou dostupne vsude. To rozhrani by sneslo vylepsit, ale zas tak desny to neni a jde na tom dale pracovat. Narkum nekterych 'taky-ajtaku' nerozumim - takovym bych se bal sverit administraci cehokoliv... podle tech vyroku se musi psychicky hroutit s prvnim problemem, kdy selze tupe mackani tlacitka 'dalsi'.
Jista komplikovanost je castecne zpusobena i tim, ze se umoznuje vyuziti mnoha ruznych prostredku. Z pohledu diverzity je to jedine dobre, ze nejsem odkazan na jednoho poskytovatele sluzby, ale samozrejme si ta moznost volby nejakou 'dan' vybere.
Samozrejme, ze nejaka bezpecnost vyzadovana byt musi. Prostredky eGovermentu je mozne realizovat ruzne pravni jednani s pomerne znacnou mirou odpovednosti/moznych dusledku. Asi to uplne nemuze byt pojate jako telekonference ministru, kde si pristupove udaje tisknou na papir a zabezpeceni je oprene o sestimistny PIN :)
Pokud uz ma clovek datovou schranku fyzicke osoby (nepodnikajici), muze si NIA ID aktivovat bez nutnosti navstevovat CzechPoint. S mobilnim klicem eGovermentu funguje takto aktivovany ucet bez problemu.
Uzivatelske prostredi je trosku nelogicke - pridavani je na webu je schovane na zalozce "obcan", nikoliv pod nastavenim, ale s tim se asi da zit.
A tak jiste, pokud budeme ke vsemu novemu pristupovat s despektem, tak muzeme zustat u papirovyho lejstra orazenyho gumovym razidlem a nikam se to nepohne... :-) Nicmene, kdyz dnesni reseni srovnam s tim, s cim jsme pracovali pred deseti-patnacti-dvaceti lety, tak bych slova typu anti-uzivatelsky volil hodne opatrne. Protoze to byvalo... mnohem horsi ;-)
Přiznám se, že mi trvalo neskutečně dlouho, než jsem pochopil, že i když jsem se doteď mohl přihlásit na eidentita.cz přes občanku, klíč nebo mojeID, tak nejde jednoduše vytvořit v tomto profilu přihlášený nové heslo jako tu NIA identitu, ale že postup musí být obrácený, vytvořit další novou identitu a pak se z tohoto prostředí (NIA) podruhé autorizovat a systém si to překvapivě sám spáruje s původním profilem vytvořeným už předtím předtím bez NIA. Trochu nelogické vytvářet si další profil, když už tam jeden mám a trochu pro mne neočekávané, že systém si je oba sám sloučí... no úplně user friendly to teda není....
To přihlašování na NIA s rostoucím počtem možností bude dost nepřehledné. Zvláště, když ty možnosti časem mění názvy jako „NIA ID“ - dříve „Jméno, Heslo, SMS“.
Dalo by se to zlepšit nějakým lehkým přihlášením, po kterém by se ta nabídka zredukovala na mnou předem nastavené oblíbené možnosti, často jedinou.
Konečně mobilní řešení, které funguje bez opisování dlouhého kódu ze SMS. Alternativu s SMS, která jak jsem si přečetl byla přejmenovaná na NIA ID, si ponechám v šuplíku jako záložní, kdyby se mi něco stalo s telefonem a tím mám vyřešeno. Takže za mne tentokrát pochvala státu, přihlašování chodí pěkně rychle a i ty notifikace jsou dobrá věc. Takže spokojenost.
Teď jen aby elektronizace touto metodou šla dost rychle a někde se to nezaseklo.
A zase je stát kousek před komercí, která vlastně nemá jasno jak to bude s bankovním id, jak se bude jmenovat, co vlastně lidem nabídne a kdy. Mobilní klíč eG je tady, v době kdy jsou lidé nuceni vyřizovat více životních situací z domu. Už je třeba jen zatlačit na státní správu aby byla tak aktivní jako MV a SZR při zavedení MEG, a to tak že bude rychleji elektronizovat své agendy. Zkuste se přihlásit na portál občana a zjistit kde Vás všude PČR nachytala :-)