Mobilní web ustupuje aplikacím, může to znamenat jeho konec?

16. 4. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: Isifa
Podle nejnovějších čísel od Flurry Analytics uživatelé na mobilním webu tráví pouze 14 % času, kdežto aplikace plní zbylých 86 %.
  • 13:10 – opravili jsme chybu v perexu a prvních dvou odstavcích, kde jsme původně místo stráveného času psali o počtech uživatelů, za nepřesnost se omlouváme. Dodatek a omluva autora: „V zápalu psaní a dalších statistik o počtech uživatelů se toto přeneslo i na údaje od Flurry. Jde o dobu trávenou v aplikacích vs. na mobilním webu. Opraveno a omlouvám se.“

V roce 2013 trávili američtí uživatelé mobilních zařízení na mobilním webu 20 % času, v současné době je to už jenom 14 %. Podíl času tráveného v mobilních aplikacích přitom stoupl na 86 %.

V letošním roce přitom dojde (nebo možná už i došlo) k tomu, že počet uživatelů mobilních zařízení bude stejný jako počet uživatelů osobních počítačů (alespoň podle odhadů comScore). A podíl užívání mobilních zařízení bude nadále stoupat rychleji než tomu bude u osobních počítačů.

Stoupající dominance mobilních aplikací přitom není příliš dobrou zprávou, ale asi se není čemu divit: mobilní web je problematický. Od nedostačujících kapacit (rychlost a odezva) mobilních sítí až po neochotu firem poskytnout uživatelům odpovídající podoby jejich webů. A to i přes to, že mobilní internet tu je už několik let. Ve výsledku to může vést k tomu, že se z mobilního webu stane okrajový produkt, používaný pouze pokud nebude vyhnutí. Nebo tam, kde nebude k dispozici aplikace.

Dominance aplikací a případné odsunutí mobilního webu do pozadí ale povede ke změně rozložení sil a ztrátě doposud existující svobodné podoby a „neutrality“ klasického internetu – právě World Wide Web z něj dělá prostředí, které je možné využívat nezávislé na omezeních či specifických potřebách těch, kdo na něm působí. Ať už v obsahové formě nebo v poskytování služeb.

Při pohledu na čísla od Flurry se sice můžete utěšovat, že tak vysoké procento u aplikací mají na svědomí hlavně hry a sociální sítě, a že Flurry kombinuje data z různých zdrojů (ComScore, NetMarketShare a vlastní údaje), ale přesto je zde dobrý důvod k zamyšlení. A možná i obavám.

Nové cesty k ovládnutí trhu (Internetu)

Zvýhodněné aplikace, tedy zpravidla takové, které budou předinstalovány (a mnohdy i zvýhodněně umístěny a nahrány jako neodstranitelné), pochopitelně povedou k tomu, že ti „nezvýhodnění“ budou mít podstatně těžší pozici. Uživatelé obvykle nezvládají používat větší množství aplikací a převládá tendence aplikace sice eventuálně instalovat, ale poté na ně rychle zapomínat.

Šíření aplikací je navíc ovládáno dominantními hráči s aplikačními obchody,  ve kterých velmi často platí jejich vlastní pravidla nedovolující řadu běžných věcí – stačí vzpomenout na Apple a striktní povolování pouze toho, co se firmě „hodí“. Něco podobného je na otevřeném webu prakticky nemožné.

Paradoxem aplikačního pojetí samozřejmě je i další maličkost: každá z platforem je jiná. Web se oproti tomu dlouhodobě daří udržet „stejný“ pro prakticky všechna zařízení i prohlížeče – byť i zde samozřejmě existují výjimky. Nikdy ale nejsou tak velké jako u mobilních telefonů či tabletů, kde pro každou mobilní platformu existuje samostatná podoba aplikace čelící různorodým omezením, které daná platforma má.

Projde mobilní Internet stejnou cestou jako desktopový?

Desktopový Internet na svém počátku prošel podobnou cestou – málokdo si ale dnes pamatuje technologie v podobě Compuserve (byť zrovna zde moc o „Internet“ nešlo) či AOL – plně integrované produkty a služby, které s dnešním Internetem neměly nic společného. Web a prohlížeče porazily tyto proprietární a uzavřené způsoby až později.

Můžeme se tedy domnívat, že mobilní Internet půjde stejnou cestou? Tedy až mobilní technologie dospějí do podoby, kdy čekání na nahrání webu nebude frustrujícím několikaminutovým zážitkem? Kdy E/3G/G/H na displeji nebude jenom náhodně se proměňujícím symbolem, ale mobilní internetové připojení bude skutečně všudypřítomné a (hlavně) použitelné?

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Jeden z možných argumentů, proč k tomu musí dojít, je ten, že není v praxi možné nahradit všechny weby aplikacemi. Na druhou stranu právě tento argument může zafungovat i opačně – mobilní uživatelé zdaleka nemusí mít takovou potřebu nikdy nekončícího brouzdání Internetem. A to nemluvě o faktu, že většina internetových aktivit dnešních uživatelů se omezuje na neustále dokola se opakující sledování toho, co mají nového na Facebooku (Twitteru, Google+, Instagramu…). 

Nakonec stejně nezbývá než čekat, jak se vše vyvine. A pokud chcete v mobilních zařízeních zachovat svobodný Internet, zkuste tlačit na operátory a poskytovatele služeb a obsahu, že je přesně to, co chcete.

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).