Hlavní navigace

Mobito loni prodělalo přes 100 milionů Kč, Česká spořitelna naznačuje změny

3. 7. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Provozovatel platebního systému loni výrazně prohloubil ztrátu. Nový majoritní vlastník Mobitu stále věří. Nicméně připouští, že chystá změny.

Přesvědčit uživatele, aby začali ve větší míře používat mobilní platby, není snadné. Své o tom ví i provozovatel mobilního platebního systému Mobito, společnost MOPET CZ. Ačkoli služba na startu vzbuzovala velká očekávání, ani po necelých dvou letech provozu je zatím nenaplnila. 

Zatímco loni v září evidovalo Mobito necelých 50 tisíc zákazníků, aktuálně hlásí 52 tisíc zaregistrovaných uživatelů. Kolik z nich službu aktivně využívá a jak velké objemy peněz přes tuto platformu protékají, ale současný majoritní akcionář – Česká spořitelna – zveřejnit nechce s odkazem na to, že tyto informace považuje za interní.

Mobito aktuálně podporuje 700 obchodníků a je jím možné zaplatit na 1800 místech. Nejčastěji prý zákazníci Mobito využívají k dobíjení kreditu na mobilních telefonech (37 %), následují internetové platby (28 %), platby mezi jednotlivými uživateli (23 %) a platby v místě prodeje (12 %).

Oslovení obchodníci se shodují na tom, že jde stále o velmi málo využívanou platební metodu.  „Částka, kterou se Mobito podílí na celkových objemech za dobití kreditu, u nás za posledních 12 měsíců nepřekročila 1 %,“ uvedla Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení firmy O2. Pro Mobito je ale pozitivní zprávou, že operátor od začátku letošního roku pozoruje postupný rostoucí trend podílu plateb přes tento systém.

V internetových obchodech ale zřejmě k podobnému trendu nedochází. „Mobito je využíváno naprosto minimálně, v průměru méně než pět transakcí měsíčně, lze tedy jen těžko pozorovat jakékoliv trendy,“ říká Michal Koch z vydavatelství Supraphon, jehož obchod Supraphonline.cz se účastnil už pilotního provozu Mobita.

V kamenných obchodech, jak ostatně potvrzují výše uvedené statistiky, se využívá Mobito sporadicky. Nenašlo zatím ani většího uplatnění například v taxících, kde se jeho použití přímo nabízí. „Tato platba je u naší taxislužby využívána zákazníky pouze výjimečně,“ potvrzuje Robert Stehlík z dispečinku pražské taxislužby SEDOP Taxi.

Meziročně dvojnásobná ztráta

O tom, jak se Mobitu daří, ale mohou leccos napovědět hospodářské výsledky společnosti MOPET CZ, která systém provozuje. Loni se hospodaření firmy propadlo do ztráty 115 milionů Kč (v roce 2012 činila ztráta přes 57 milionů Kč). Firma je ztrátová už od svého vzniku v listopadu 2010. Kumulovaná ztráta včetně roku 2013 činí necelých 196 milionů Kč. 

Za Mobitem původně stáli tři mobilní operátoři a čtyři velké tuzemské banky. Loni v prosinci ale většina akcionářů své podíly převedla na Českou spořitelnu (ČS), která se tak rázem stala majoritním vlastníkem. Jediný, kdo svůj podíl ČS tehdy neprodal, byla UniCredit Bank.

Zástupci ČS loňskou ztrátu převyšující 100 milionů Kč jako problém nevidí. „Společnost MOPET CZ hospodařila v roce 2013 očekávaně se ztrátou a tento rok rovněž došlo k vypořádání účetní ztráty z předchozích let,“ uvedla Klára Pačesová z tiskového oddělení České spořitelny.

Naráží tak na skutečnost, že mimořádná valná hromada společnosti MOPET CZ loni v prosinci rozhodla o navýšení základního kapitálu o 40 milionů Kč na 144 milionů Kč. Peníze, které byly formou upsání nových akcií do firmy napumpovány, pocházely pouze od České spořitelny. UniCredit Bank se totiž na navyšování základního kapitálu nepodílela.

Na valné hromadě, která se konala koncem letošního března, pak akcionáři rozhodli, že dojde ke snížení základního kapitálu ze 144 milionů Kč na 51,84 milionů Kč. Rozdíl ve výši 92,16 milionů Kč byl použit na úhradu části ztráty, kterou MOPET CZ vygenerovala v roce 2013.

Dosavadní hospodářské výsledky Mobita neznepokojují ani UniCredit Bank. Její zástupci projektu věří a i do budoucna počítají s tím, že si banka svůj podíl ve firmě ponechá.

„Mobito je vysoce inovativní, univerzální řešení mobilních plateb a aktuální hospodářské výsledky společnosti MOPET CZ korespondují s tím, že se stále zatím jedná o inovaci v počátečním stádiu rozvoje. UniCredit Bank investovala do služby Mobito v souladu se svou dlouhodobou strategií být inovátorem na trhu. Prodej svého podílu v této chvíli nezvažujeme,“ uvedl Petr Plocek, tiskový mluvčí Unicredit Bank.

S podporou počítáme, zní z České spořitelny

Bez finanční podpory akcionářů se Mobito podle všeho neobejde ani v budoucnu. Naznačuje to ve své zprávě i auditor, který pro akcionáře provedl kontrolu účetní uzávěrky za rok 2013.

„Schopnost společnosti pokračovat ve své činnosti je závislá na finanční podpoře ze strany majoritního akcionáře, který se tuto podporu zavázal společnosti poskytovat po dobu minimálně 12 měsíců ode dne sestavení účetní uzávěrky. Pokud by došlo k ukončení této podpory, existuje významná nejistota, zda bude společnost schopna ve své činnosti pokračovat nadále,“ konstatuje auditor společnosti Delloite Audit David Batal.

ČS ústy Kláry Pačesové ujišťuje, že s podporou platebního systému počítá. Zároveň ale naznačuje, že Mobito projde určitými změnami.

„Projekt Mobito chceme do budoucna podporovat, i když bude mít nejspíše mírně pozměněnou podobu. O detailech budeme informovat, jakmile to bude aktuální,“ uvedla bez bližších podrobností Pačesová.

ČS by mohla Mobito propojit s již existujícími a připravovanými službami. Na otázku, jak se letos vyvíjí hospodaření společnosi MOPET CZ, totiž zástupkyně banky odpověděla: „Konkrétní predikce týkající se hospodářských výsledků nesdělujeme, jako hlavní akcionář však očekáváme zlepšení finančních výsledků společnosti, které přinesou nové projekty.“ O jaké projekty by se mělo jednat, ale Pačesová nenaznačila.

Slovenské Viamo hlásí za rok skoro 60 tisíc uživatelů

Podobný systém funguje od loňského června i u našich východních sousedů. Projekt Viamo umožňuje pomocí mobilního telefonu převádět peníze z účtu na účet. Stačí spárovat telefonní číslo s účtem v bance, a pak je možné posílat peníze z čísla na číslo. Tuto službu mimochodem nabízí i Mobito.

MMF24

Za rok provozu se podařilo Viamu získat více než 59 tisíc uživatelů, kteří si aplikaci aktivovali. Prostřednictvím Viama si za tu dobu uživatelé navzájem poslali přes čtyři a čtvrt milionů eur (více než 116 milionů Kč). Služba zatím funguje pro klienty Tatra banky a VÚB banky. Od srpna začne službu podporovat i slovenská ZUNO bank.

Viamo

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).