Naprosto trefné hodnocení. Bohužel. Mobito se dodneška nevyhrabalo z fáze prototypu a minimální změny v průběhu roku ukazují, že to nevnímají nijak zásadně. Ta služba není dodnes ani nice-to-have, složitost na úrovni datových schránek (i když ty jen tak něco nepřekoná).
Cpát dnes jakýkoliv $ do marketingu je zbytečné, dokud službu nepředělají a nepodpoří model must-have.
Podle me udelali chybu v tom, ze se zamerili hlavne na placeni v kamennych obchodech a eshopech. Tam ale Mobito neprinasi temer zadnou vyhodu - vzdy bude pohodlnejsi a rychlejsi na techto mistech zaplatit kartou nebo PayPalem nebo necim podobnym.
Meli se zamerit na placeni na mistech, kde kartou zaplatit nelze, napr. kdyz jdu po ulici a vidim plakat na koncert, hned si muzu koupit listek. Oni to dokonce meli jako ukazku pouziti na svych strankach, ale za ten rok jsem zadny takovy plakat nepotkal. Nebo napr. placeni remeslnikum, taxikarum apod. - i tohle na strankach maji, ale rozsireni je temer nulove, tady to asi pada na ten marketing.
Myslim, ze to porad potencial ma, ale museli by to zacit delat uplne jinak.
Výmluvy na slabou marketingovou podporu neobstojí. Produkt musí v první řadě fungovat, a to u Mobita rozhodně nelze říci. Nějaké zkušenosti s aplikacemi mám a ochota prokousat se i něčím těžším mi nechybí. Uživatelské prostředí Mobita, a to jak v telefonu, tak na netu je ale tristní. Klasický produkt vývojářů a možná i bankovních úředníků. Nelogické postupy, zmatená navigace, nesmyslné kroky. O UX a UI asi v Mobitu nic neví a pokud tam na to někoho mají, tak by měl spáchat rituální sebevraždu. Bohužel se mi nepodařilo ani peněženku nabít. Zkoušel jsem všechno možné, ale platba kartou byla nakonec vždy zamítnuta. To i přesto, že jsem provedl transakce na jiných serverech, ve stejnou dobu naprosto bez problému (i ve stejné platební bráně). Zkontroloval limity a nastavení, opakoval pokusy jinde. Kontaktoval jsem tedy podporu, odpověď byla ve smyslu "Jste asi trochu jelito, tak kontaktujte svojí banku". Mobito jsem odistaloval a skončilo u mě navždy a jak tak vidím nejsem sám. Občas je potřeba směrem k zákazníkovy udělat vstřícný krok a vyndat si hlavu ze zadele.
Mám účet u České spořitelny, která se snažila svoje zákazníky oslovovat s nabídkou služeb Mobita. Není tedy pravda, že by Mobito bylo úplně bez marketingu - předpokládám, že i ostatní zapojené banky ho nějak propagovaly.
Pro mě zásadní problém jsou už obchodní podmínky, které jsou pro mě nepřijatelné - další závazek nechat MOPET a banku aby předávaly moje osobní údaje komusi, kdo není pojmenován, za účely, které uznají za vhodné. Proč? Jestli si to neumí udělat ve vlastní režii, je mi líto. Sdružení zájmových subjektů, která by si ráda přisvojila marži kartových asociací je zjevně řada a neměl bych proti tomu nic, kdyby to alespoň zkoušela elegantně a bez újmy na mém pohodlí a soukromí. Jak už napsal někdo jiný - vypadá to jako dílo úředníků a programátorů. Z pohledu možností průlomu na trhu Mobito hyne na amatérismu implementace a tak to zřejmě i zůstane. Skvělou mobilní aplikaci dokáže napsat i student střední školy, je smutné, že MOPET s budgetem od několika bank na to nestačil. Za mě: nepoužitelné.
Tyhlety "platebni systemy" jsou vsechny uplne k hounu a predem odsouzene ke kyselemu konci. Proc bych mel pouzivat nejaky nesmysl, ktery neni plosne akceptovany, neco si nekam dobijet? Nestaci uplne obycejna platebni karta? Akceptuji ji vsude, zadne problemy, zadne "chytre" aplikace...
Ze zvědavosti jsem se kdysi zaregistroval, nabil převodem přes účet a zaplatil z toho 2x: jednou promoakce tuším na Palmknihách, kdy za 1 Kč zaplacenou mobitem byly 3 knížky a jednou jsem dobil synovi kredit, když byl jako prémie nějaký kredit navíc. Teď koukám, že tam mám 79 Kč.
Bohužel, žádná z mých bank nepodporuje přímé dobíjení, takže kdybych to chtěl někde použít, musím tam mít hodně nabito a zbytečně blokované peníze bez úroku – na to není zajímavý počet míst, kde se dá platit výhradně nebo výhodněji Mobitem. Pro platby na netu pak používám jiné, používanější, platební metody.
Nojo, no. Já si Mobito pořídil, prostudoval, nabil pár korun na otestování, vyzkoušel, a došel k závěru, že mi nepřináší žádnou výhodu proti tomu co již používám.
A dal k ledu. A od té doby mne spíš jen obtěžují, když mi na mobil zpravidla v nějakou úplně nevhodnou dobu přijde na mobil zpráva, abych se "ihned" přihlásil ke svému Mobito účtu a tam si nastudoval nějakou úžasnou novinku... Tohle fakt ne.
Ano, to zaplatí. Ale když budete obchodník a budete chtít přijímat peníze přes Mobito, tak také z každé platby zaplatíte nějaké procento. Možná menší než u karty, ale stejně...
Ono mě přijde pochybné i to placení v procentech z transakce u karet - banka či karetní asociace má s takovou transakcí úplně stejnou práci, ať už je to 100 Kč, 1000 Kč nebo 10000 Kč...
Spíš v mobilu - třeba dvousim a v něm jako primární nějaká zahraniční simka. Vlastní zkušenost - slot 1 německá simka, slot 2 (momentálně na hlas i na data) - česká simka, přesto se mnou všechny české vícejazyčné aplikace komunikují anglicky a nedá se to přepnout. Zvlášť u IDOSu a Servisu 24 to působilo dost podivně...
Neodpovídám teď Jirkovi, ten nemá dostatek fantazie, i když odhodlání hodnotit ostatní má (asi jako 80% nudných a zbytečných diskutérů na internetu). Ano sms apod., ale tam je právě problém s tou marží. ... ... Nicméně, abych tu neuvažoval zbytečně o jiných věcech jako jak někam uložit číslo platební karty nebo prostě platby přes operátory, které by se vyúčtovaly v měsíční platbě (proto asi není stále připravená legislativa)... Uvědomil jsem jsem si, že už to, pravda, vlastně je. ČS (a jak jí nemám rád, tak v tomhle je "oceňuji") přeci umožňuje ukládat číslo platební karty, takže se vypisovat nemusí... No, ale druhá věc je ovšem bezpečnost. Uložit číslo platební karty se osobně neodvažuji ani doma, natož na mobilu (ostatním to ovšem nevymlouvám). ... No každopádně moc nechápu, proč mobito šlo, stejně jako karty a přes operátory to nejde (sms, 30% atd.). Asi bankovní lobby či co...
Vidíte, SMS zprávy mne nenapadly. Dalo by se to navíc zautomatizovat tím načtením QR kódů apod. Co se týká plateb, není důvod, aby to nefungovalo v podstatě online stejně jako sytém platebních karet. Obchodníkovi by mohlo přijít potvrzení o transakci ze strany provozovatele, aniž by měl peníze na účtu, což se děje i u platební karty, kdy mu systém jen sdělí, že je vše v pořádku a časově to není o nic delší. Poplatky za tuto službu jsou již jiná kapitola. Nicméně i systém co jsem popisoval výše by nebyl nijak komplikovaný a přitom by nenutil ke složitostem, k vytváření nějakých peněženek apod.
Prostě možností, jak vytvořit komfortnější mobilní platební systém zde je. O něco bezpečnější, než jen platba SMSkou a přitom řádově lepší, než to, co je v nabídce nyní.
Update: nepředpokládám, že kvůli stáří tohoto článku toto ještě bude někdo číst, nicméně... Dozvěděl jsem se, že u GPWebpay existuje způsob, jak číslo karty uložit, aby už příště zákazník nemusel číslo zadávat. A je uloženo na server a iniciuje se to v eshopu (na detaily zde není prostor). Takže tímto je pro mě celý problém uzavřený a služby jako Mobito aj. jsou od tohoto okamžiku zbytečné (...). PS: nehodnotím zpoplatnění za platby, pouze technickou stránku věci.
No on Paypal umí to. Pro mě je sice nejpohodlnější tam nemít nic a mít účet svázaný s kartou a když někde něco platím, nemusím zadávat údaje o kartě...
Ale kdo nemá kartu, která by s PayPalem šla spárovat, může si na něj poslat peníze převodem. To je asi pro PayPal celkem výhodné, protože jak to nejde přes kartu, neplatí žádné karetní asociaci za příjem takové platby. A "vybít" na účet to jde také, ale zatím jsem to nikdy nepotřeboval, tak nevím, jak je to s případnými poplatky tam.
System Mobito ma jeden velky bloker - neni mozne ho online spojit s libovolnou bankou (tedy je nutnost nabijet kredit - pokud nemate spravnou banku - snad se zmeni)... Perfektni vec je poslat penize kamasovi u stolu za pivo ... zkuste to s kartou? ... Platba na internetu.. Kolik z vas si pamatuje z hlavy cislo karty, expiraci a cvv kod? ;) me se to libi ale musi umoznit propojeni na vsechny banky!!!! ASAP jinak to vyhraje mcm (master card mobile - kteremu uz jen chybi posilani penez na telefoni cislo..)
Jste nebetyčný hlupák, který by neměl diskutovat, aby ze sebe nedělal ještě většího hlupáka. Dotyčný jasně píše, že zaplatil jinde, takže problém v jeho neschopnosti nebude. Doporučuji zažalovat zákaldní školu, ve které vás učili číst, neboť jste se očividně stal obětí podvodu. Neprovedl vám také někdo lobotomii?
Je to škoda. Fandil jsem jim.
Pracovala tam kamarádka a co vím, tak to byli fakt nadšení lidé, pracující opravdu tvrdě a s láskou.
Ale je pravda, že jsem jejich služeb nikdy nevyužil.
Škoda, že to musí být zrovna Česká spořitelna, kdyby se toho radši chytl znovu někdo nadšený.
ČS to bude mít akorát tak jako dojnou krávu :(
Já tu službu zkoušel, když začala ale po cca týdnu jsem smazal účet. Nepochopil jsem, proč požadují poplatek za dobíjení kartou. Abych nabil účet třeba na 200 zaplatil jsem 210 korun. Toto nikdo nedělá. A abych dobíjel zadarmo převodem z účtu, to můžu zaplatit rovnou převodem tomu obchodu a nepotřebuju mobito. Pořád mi přijde lepší třeba GoPay nebo PayPal.
Už léta čekám na alternativu k platbě kartou z mobilu a pořád nic. Když přišlo mobito a dozvěděl jsem se že se člověk musí nějak registrovat či co, tak jsem usoudil, že to je na h... a víc se o to nezajímal (a zajímat bych se začal snad jen v případě, že by nabrali opravdě hodně uživatelů, což se jim nepovedlo). Takže ještě jednou a už po několikáté: přijďte někdo s něčím, kde se nemusím registrovat a co je snadnější, než zadávání všech údajů platební karty, pak máte šanci. A propos NFC apod.: kdyby šlo platit mobilem i po internetu a to např. jedním odsouhlasením, jo, to by byla jiná! :-)
Zaplatím mobilem a operátor mi to přičte k paušálu s jednouduchým ověřením a potvrzením přes mobil. Operátor mi nastaví buď maximální limit na platbu, případně si ji nastavím sám. Nemusím mít žádné extra registrace, peněženky apod. Ostatně takto to fungovalo (možná ještě funguje) u Nokia Store ještě před rokem, kdy jsem si koupil aplikaci a navýšil se mi účet u operátora.
Takže bych u obchodníka zadal číslo, na to by mi přišlo nějako potvrzení, opsal bych kód, přidal nějaký PIN co mám v hlavě a platba je hotová a k paušálu by se mi připočetla daná suma.
Ale možná je za tímto nějaká komplikace, která nutí vytvářit diskomfortní platební systémy.
Vzdyt to funguje ... jen je komplikace v tom, ze operator si z takovy platby sebere 30+%. Sak zaplatit SMSkou umi prece kazdy, co myslite, jaky by byl problem, aby ste si fotakem vyfotil trebas QRko nebo cokoli jinyho ... a ona se ta SMS poslala. Technicky trivialni. Vcetne toho limitu ...
Jinak u obchodnika muzete zaplatit klido prevodem, jenze to se nelibi obchodnikum, protoze nase slavne banky neumi delat prevody online ... neni problem uplne stejne vyfotit, potvrdit pinem a je zaplaceno. Jenze obchodnik nema jak by platbu overil driv nez druhy den. A ani by nebylo treba prevodu, stacilo by, kdyby banky zprovoznily nejaky system okamzite zasilanych aviz => obchodnik by obratem na ucte videl avizo o prichozi platbe.
Problem je, ze i tohle by nejakou dobu trvalo => naprosto nepouzitelny nekde ve fronte u kasy.
I ja tam paracoval a muzu jen potvrdit, ze tech par nadsencu a blaznu spustila tu sluzbu za neuveritelnych podminek ustupku, zakonnych povinnosti, casove tisne, tlaku akcionaru a dokonce vymeny klicovych dodavatelu... u me ma cely team OBROVSKY respekt! a diky, ze jsem s nima u toho mohl byt... (a mimochodem to jsou tezci profici a UX byla a je jedna z klicovych zalezitosti)
je velmi tezke tady od vsech cist, co pisete a uprimne mate milion a jednu pravdu, ale nezatracujte tu sluzbu... ma za sebou velmi tezky rok a vy ji nemilosrdne srovnavate s kartama, ktere jsou tady 24 let od 1989.... vzpomene si nekdo z vas, jak se v CR zavadely karty? Vzpomenete si, kdy zavedla vase oblibena hospa karty? Ta moje teprve pred 6 lety... Ja mel prvni kartu az po 10 letech, co uz tady karty davno byly...
dovolim si tvrdit, ze s CS po boku o Mobitu jeste hodne uslysime!
Mobito s vama :)
Neoslovilo me to, na marketing bych to nesvadel, o te sluzbe vim, ale proste nevidim zadnou vyhodu. Nechapu tu stiznost, abychom to neporovnavali s 20 let proverenyma kartama, ale jinak to nejde. Proc bych mel pouzivat neco jineho nez platebni kartu? Protoze to bude lepsi a to proste Mobito neni. Napriklad klasika je ono prime dobijeni, to je docela nutnost, protoze ze bych si tam chtel posilat z uctu penize to nechci, prime dobijeni bych bral, jenze kdo z lidi, kteri inklinuji ke zkouseni novych veci ma dneska ucet ve sporce? Ja mam ucty v mBank a FIO, teda rovnou jsem to bral tak, ze jsem mimo cilovou skupinu Mobita a dal se o to nezajimal. Proste, pokud chce nekdo prorazit proti zavedenym platebnim kartam, musi neco nabidnout, ale tohle mi nenabidlo vubec nic navic.
Nevím, jestli je to Spořka, nebo KB, ale jedna z nich vydává samolepky, které mají stejnou funkcionalitu, jako bezkontaktní platební karta. Pokud si tuto samolepku nalepíte na jakýkoliv mobil, tak máte pořešeno a nemusíte podstupovat harakiri s podivnými aplikacemi a studovat ceníky, kolik vlastně zaplatím nějakému Pepovi z hornídolní provizi...
Víte pane, existují tisíce aplikací které se používají, možná miliony. Používají se proto, protože jsou navržené tak, aby byly dobře použitelné - prostě si dal někdo práci s UX. Možná testoval, iteroval, možná bral i ty telefonáty z podpory jako podstatné a snažil se vyřešit i ta "trochu jelita".
Nu, a pak jsou samozřejmě i tvůrci těch neúspěšných aplikací. Pro ty je každý negeek jelito a ztráta času. Často jsou intelektuálně na výši, jsou schopní, ale ještě stále nepochopili to co stihla pochopit i většina úspěšných řemeslníků: že totiž všechny prachy z kterých jsou živi jsou právě z kapes těch zákazníků.