Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Naskenovat, dát do tašky a odejít. Kaufland v Česku rozjel nákupy v obchodech přes aplikaci od Ondřej Caletka - U TESCO a Globusu existuje jen jeden generický...

  • 10. 11. 2020 21:49

    Ondřej Caletka

    U TESCO a Globusu existuje jen jeden generický ukončovací kód, který je stejný pro všechny pokladny prodejny. Zřejmě jim přišlo toto řešení lepší než tlačítko Ukončit nákup, aby bylo jisté, že člověk nákup ukončuje na správném místě obchodu. Tlačítko Ukončit nákup mimochodem používá nizozemský Albert Heijn, tam ale zase UX strašně kazí nutnost připojit se k lokální Wi-Fi a otevřít captive portál.

    Globus používá k párování nákupu k pokladně zákaznickou kartu, TESCO čárový kód zobrazený na skeneru/mobilu, protože umožňuje nákup i bez věrnostní karty. Nemyslím si, že je to velký problém, s trochou cviku to jde velmi rychle.

  • 10. 11. 2020 10:07

    Val

    Imho ty dva qr kódy u pokladny při placení jsou kvůli tomu, aby proběhl nákup jednoznačně. Naskenujete si qr kód pokladny a u ní bude stát zrovna jiný zákazník. Problém. Takže pokladna potřebuje, abyste při placení dal najevo jasně, který nákup chcete platit.

    Proč ale pokladna potřebuje vědět, že zrovna u ní budete platit a ne u jakékoli jiné v tom obchodě, tuší někdo? (v apce byste ťukli na "dokončit nákup" a vygeneroval by se rovnou qr kód, který byste zadal u jakékoli pokladny jeho naskenováním, jako když skenujete normální produkt).

  • 13. 11. 2020 8:57

    bez přezdívky

    Je pravda, že end-of-trip kód je až v exit zóně kvůli tomu, aby se nákup opravdu ukončoval tam, kde má. Z pohledu snižování času, který člověk zbytečně blokuje samoobslužnou pokladnu, je ale vhodnější, když má zákazník šanci naskenovat EoT těsně před vstupem k pokladně: pokud mu padne resken, může se odehrát mimo pokladnu, obzvlášť, kdyby se našel závažný rozdíl a bylo třeba provést plný resken. I kdyby se pokladna v ten moment uvolňovala, znamenalo by to hrozný chaos mezi samoobslužkami. I proto se (kde to jde) odděluje zóna pro self-scanning a samoobslužky pro ty, co neskenují, zatímco nakupují.

    Jestli se skenuje párovací kód ze skeneru/mobilu, nebo se ukazuje věrnostní kartička, je obecněji o volbě celého exit flow a toho, co může na dané prodejně fungovat lépe. Pokud mohou službu používat anonymové, tj. zákazníci bez věrnostní kartičky, není moc na výběr. Ale i v případě, kdy anonymové službu používat nemohou, může být skenování přímo z displeje skenovacího zařízení lepší nápad - například pokud věrnostní systém nemá fyzické kartičky, je poměrně nepohodlné vytahovat mobil (a odemykat, spouštět znovu aplikaci...) kvůli naskenování na pokladně, pokud používám skener. A to se děje v drtivé většině případů, pokud má zákazník na výběr...

    A jsou tu i zajímavé implikace: pokud se skener vrací před přístoupením k pokladně, zákaznící nemohou zapomenout jej vrátit. Ale pokud se s ním chodí až k ní, stává se poměrně často, že se zaplacením to pro zákazníka končí, vyjede ven, zapomene vrátit skener, všimne si třeba až na parkovišti. Ale to je už moc daleko, takže to nechá být. A někdo jde kolem a říká si - vida, kus elektroniky, určitě je v ní spousta lukratívních barevných kovů, to se hodí. A skener je fuč. Na to ale samozřejmě zase existuje systém pro upozornění zákazníka, že vyjel z prodejny i se skenerem. Taková MC18/PS20 umí kvílet hodně nahlas. :-)

    Nejlepši je zaplatit rovnou mobilem, což u nás jde v Tescu - jak vyplněním údajů, tak za pomoci G Pay/Apple Pay. Pak se fronta nestojí žádná.

    Jinak ten proces, kdy se skenuje kód na pokladně, a ten teprve vygeneruje kód na screenu skeneru, je takový hodně UX kreativní a moc by mě zajímalo, co za tím stojí. Ja to tam ještě neviděl.

  • 16. 11. 2020 17:35

    Martin Pištora

    První qr kód není kód pokladny, ale jen příkaz "dokončit nákup". Ty kódy jsou u všech pokladen stejné a jsou dokonce na vozících. Primárně slouží pro "dokončení nákupu" ručním skenerem, který žádné tlačítko nemá, tady až na to jedno pro sejmutí kódu.
    Ano, i zde je displej dotykový, ale toho si ani uživatel nemusí všimnout a nemusí to používat. Asi aby to bylo jednotné, je stejný proces použit i s mobilní aplikací, ve které by tlačítko "dokončit nákup" mohlo být snadno.
    Další důvod píše p. Caletka - aby se "dokončit nákup" dělalo jen u pokladen.