Vlákno názorů k článku Naučíme a domluvíme se? od Janek Wagner - ad 1) Jsem zvenku – když nevím či nenalézám,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 6. 2006 17:02

    Janek Wagner (neregistrovaný)

    ad 1) Jsem zvenku – když nevím či nenalézám, tak se zeptám ;-)

    ad 2) První věta na home page www.indos.cz je „AutoCont On Line nabízí školám i po ukončení projektu Internet do škol komplexní péči o veškerou výpočetní techniku. Bližší informace naleznete v rubrice Pokračování.“

    ad 3) Pokud jste za 3-4 hodiny nenašel výše uvedené, tak je to přinejmenším podivné.

    ad 4) Není to skutečně vidět.

    ad 5) Na www.e-gram.cz/ je vlevo nabídka Výukové materiály, kde je jako druhý odshora článek Dva měsíce provozu nové verze evaluačního webu.

    ad 6) Evaluační web skutečně moc přehledný není, protože se tam míchají tři různé druhy materiálů: profesionální výukové aplikace, práce učitelů a výstupy projektů SIPVZ. Vzhledem k tomu, že na trhu mnoho producentů není a školy o nich vesměs vědí a dostávají průběžně nabídku novinek, evaluační web se využívá jen minimálně. Navíc je jeho funkčnost a spolehlivost velmi problematická.

    ad 7) Na www.e-gram.cz/ je vlevo nabídka Archiv, tam se dá několik přehledových materiálů nalézt.

    ad 8) Všiml jsem si, že školy mohou žádat o nějaké dotace, nezkoumal jsem ale moc přesně, můj názor - je to děsně roztříštěné a tato metodika se hodí jen na odborné předměty, vyučované právě a jen na dané škole, nebo na několika málo z nich. - Existuje dotace na ICT přidělovaná podle počtu žáků, kterou využilo v letošním roce zhruba 92 % ZŠ, 91 % SŠ a 98 % gymnázií. Centrální nákupy v roce 2001-4 se neosvědčily, takže se sáhlo k druhému extrému. Co myslíte tou roztříštěností?

    ad 9) Jedna věc je, že se někdy nevyplatí vyvíjet již vyvinuté. Z druhé strany dobře udělaný software se dá dobře prodat po celém světě. Ale doporučuji vyzkoušet lokalizované tituly Edison, Newton 3 nebo Cabri Geometrie.

    ad 10) Rozumný by byl grantový systém, ale to co se stalo s prostředky z EU v rezortu školství, je někdy dost děsivé. Vyhodnocení Indoše se zpracovávalo několikrát pro vládu, ale MŠMT se i přes průšvihy chválí a chválí...

    ad 11) Vzhledem k reformě školství (Rámcové vzdělávací programy a tvorba Školních vzdělávacích programů) by samozřejmě centrální úložiště výukových objektů i metodik bylo vhodné, první pokus je na www.rvp.cz, ale reforma podporuje především určitou autonomii školy. Pokus o zmanipulované výběrové řízení na tvorbu výukové aplikace na dějepis selhal na počátku roku 2002 a pochybuji, že by se někdo o něco podobného ještě pokusil. Podporu zaslouží tvorba standardizovaných výukových objektů, ale nepodceňoval bych školy jako zákazníky.

  • 22. 12. 2005 14:31

    Vojtěch Kment
    1) Jsem zvenku, žádné vnitřkem případně chodící metodiky nedostávám. V oblasti školství se běžně neangažuji a ani to neplánuji.
    2) Centrální ukončení Indoše (s tím, že školy asi mohou pokračovat individuálně - bylo by zajímavé vědět, kolik % z nich bude) jsem veřejně nezaznamenal. Asi se nikdo nechlubil. Bude nějaké oficiální zhodnocení projektu?
    3) Hledání informací o současném stavu školství a SIPVZ jsem věnoval přiměřenou dobu, cca. 3-4 hodiny (na článek tohoto druhu až až), 99,9% rodičů nebude trávit více času.
    4) Považuji se za profi-rešeršéra.
    5) Ohledně SIPVZ jsem nalezl akorát stránky:
    - http://www.msmt.cz/_DOMEK/default.asp?CAI=2412
    - http://www.e-gram.cz/
    - http://is.e-gram.cz/
    Kliknout na tlačítko v horní liště "EVALUAČNÍ WEB" na druhém linku, který vede na vámi uvedený link mě prostě nenapadlo. Na horní liště máte linky jako KRAJE, MIČR atd., měl jsem dojem, že to jsou linky na "spřátelené", ale spíše externí weby (ergo se nezdálo, že by na nich mělo moc smysl hledat). Jinak jsem hledal slovo software nebo výukové pomůcky i textovým searchem, který na webu je a proklikal skoro všechno jiného.
    6) Že je na http://web26.e-gram.cz/ značně širší seznam software je užitečné, ale po pravdě, moc přehledné to není a to ani když použijete výběrové filtry vlevo. Mám dojem, že o několika málo kvalitních softech si učitelé spíše řeknou mezi sebou navzájem, než by je našli podle tohoto webu.
    7) Hledal jsem nějaký koncepční materiál SIPVZ (20+ stránek), který by nějak jasně popisoval celkovou koncepci státu a IT ve výuce. Nenašel jsem nikde. Existuje?
    8) Všiml jsem si, že školy mohou žádat o nějaké dotace, nezkoumal jsem ale moc přesně, můj názor - je to děsně roztříštěné a tato metodika se hodí jen na odborné předměty, vyučované právě a jen na dané škole, nebo na několika málo z nich. Pokud toto (+dotace na existující krabice) je ona koncepce, jejíž existenci zmiňujete, pak je jen velmi dílčí a poměrně krátkozraká.
    9) Po čem volám je software pro podporu výuky vysoké kvality, který by pokryl "komoditní předměty" do konce střední školy. Ty softy, které jsem našel (od Terasoft jsem nezkoušel), zatím zdaleka nenaplňují mé představy, jak by názornost těch věcí mohla vypadat. Vývoj takového software bude stát značné prostředky a nakonec ho nejspíš někdo vyvine. Nejspíš to bude krabicový software z USA, budeme ho kupovat po kusech a nesmírně draze.
    10) Rozumím, že po Indoši budou všechny snahy o nějaký centralizovaně řízený projekt podezřelé, ale úplně rozumné to není. Proto by také neškodilo nějaké vyhodnocení Indoše trochu s odstupem.
    11) Článek vznikl z původně zamýšlené jen krátké glosy o výuce dějepisu, má MŠMT nějakou koncepční představu v této oblasti?
  • 22. 12. 2005 8:24

    anonymní
    Dobré ráno,
    dovolím si reagovat na větu "Školství chybí finanční systém, který by dokázal softwarové firmy přimět takové výukové aplikace vyvinout." Obávám se, že tato věta plyne z autorovy neznalosti aktuálního dění v oblasti Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ). To ostatně potvrzuje odkaz na projekt známý pod názvem Indoš (jedná se o komerční aktivitu firmy, která nemá od prázdnin 2005 se SIPVZ nic společného).
    Krátce pro upřesnění: školy mají právo požádat o dotaci na realizaci SIPVZ, a finanční částky použít na výukový a vzdělávací software. Vybírat mohou jakýkoliv SW z tzv. Evaluačního webu (http://web26.e-gram.cz/), kde je seznam recenzovaných programů. Na tento seznam se může zdarma dostat každý výukový SW produkt, který je dvěma nezávislými recenzenty (praktikujícími učiteli) označen za kvalitní. Že tento systém principielně funguje dokazují nové tituly firem zaměřujících se na výukový SW (mám na mysli produkty platformě nezávislé, tvořené dle internetových standardů). Za všechny například Terasoft.
    V minulých letech školy do této oblasti investovaly v republikovém měřítku desítky milionů korun a jsem přesvědčen, že podpora firem formou rozhodnutí svrchovaných ředitelů, je výrazně efektivnější, nežli centralizovaný výběr prováděný někde na MŠMT.
    Jinak ale vůbec nepolemizuji s tvrzením, že vzdělávací potenciál ICT zůstává i nadále spíše nevyužit.
    S pozdravem
    Ondřej Neumajer, odbor SIPVZ MŠMT
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).