Hlavní navigace

Nejsem robot. Google zavádí CAPTCHA bez opisování textu

5. 12. 2014
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

 Autor: Google
Ověřování, že u klávesnice sedí skutečný člověk, opisováním textů z obrázků, je otravné a beztak už příliš nefunguje. Řešení Googlu je na jeden klik.

Sbohem opisování špatně čitelných slov nebo čísel z neostrých obrázků. Google představil novou verzi své ochrany proti spambotům reCAPTCHA. Místo luštění a opisování textu do příslušného políčka v ní uživateli stačí kliknout na prostý checkbox u textu „I'm not a robot“.


Autor: Google

Klasické CAPTCHA (zkratka pro Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) už delší dobu příliš nefungují, spammeři se je totiž rychle naučili obcházet. 

Používají k tomu vlastní (a stále chytřejší) algoritmy, nebo i přímo lidi – známé jsou třeba příklady, kdy se CAPTCHA z jiných webů zobrazovala návštěvníkům pornostránek, kteří ji pro spammery vyřešili, aniž tušili, k jakému účelu byli využiti.

Prolomitelnost své reCAPTCHA ostatně letos na jaře potvrdil i sám Google – podle jeho studie dnešní technologie dokáží ochranu obejít v 90 % případů.

Nová reCAPTCHA v zásadě není proti prolomení více odolná, její hlavní výhoda spočívá v tom, že mnohem méně otravuje uživatele. Spolu s ní bohužel končí i původní druhotný účel reCAPTCHA, ve které lidé opisováním Googlu slov pomáhali digitalizovat knihy.

A jak to, že si nová reCAPTCHA vystačí jen s pouhým kliknutím na políčko, které navíc ani nemění polohu? Podle Googlu to není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Za ochranou stojí algoritmus, který vyhodnocuje, jak se uživatel chová před, při a po kliknutí na checkbox.

CS24 tip temata

Otravného opisování textu se ale ani nová reCAPTCHA úplně nezbavila. Pokud totiž algoritmus narazí na podezřelé chování, které není schopný rozlousknout, přijde na řadu ještě i klasická CAPTCHA a další způsoby ověřování.


Autor: Google

Nová metoda ověřování se každopádně lépe hodí do mobilních zařízení, kde je dnes opisování textu do malého políčka nejotravnější. Google také pro mobily připravuje řešení, ve kterém by uživatelé například museli kliknout na obrázky, které odpovídají nabídnuté nápovědě.


Autor: Google

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).