V úterý jsem zde na Lupě psal o nových Férových tarifech českého Vodafonu. Teď, na základě dodatečných informací, se ale ukazuje, že to nebyly všechny změny v jeho nabídce. A že ne všechno, co jsem v původním článku psal, je úplně pravda.
Pravdou není to, že končí „stavebnicovost“, neboli možnost namíchat si vlastní tarif „na míru“ z dílčích komponent. To bylo podstatou dosavadních Tarifů na míru, jak individuálních tak společných. A z tvrzení Vodafone, že všechny dosavadní tarify končí (ve smyslu možnosti nově je aktivovat, nikoli ve smyslu možnosti dále je využívat) jsem si sám dovodil, že s Tarify na míru končí i možnost „stavebnice“, neboli možnost ušít si tarif na míru podle vlastních potřeb. A že nově už bude možné aktivovat jen oněch šest Férových tarifů, které Vodafone v pondělí představil. Protože nic jiného Vodafone v pondělí nepředstavil.
Ukázalo se, že to byl chybný závěr. Pravdou je, že ještě na tiskové konferenci padaly určité náznaky jako „bude možné se individuálně domluvit nějak jinak“, což jsem interpretoval v obvyklém smyslu různých doplňkových balíčků, jako třeba s dalším objemem dat, dalšími minutami, dalšími SMSkami apod. Také v tiskové zprávě se objevila následující věta:
Vedle nových balíčků bude Vodafone zároveň nadále připraven vyjít vstříc individuálním potřebám firemních i nefiremních zákazníků
Ve skutečnosti to prý je tak, že Vodafone bude i nadále nabízet jakousi obdobu dosavadních Tarifů na míru. Byť zatím asi ještě nemá jasno v tom, jak jim bude říkat. Protože podle následujících dvou dodatečně získaných tabulek jsou označeny stále jako Tarify na míru, ale v diskusi s lidmi z Vodafone padaly spíše termíny jako „individuální komponenty“.
Ale hlavně: podle toho, co mi bylo z Vodafone sděleno, nebudou tyto „individuální komponenty“ aktivně nabízeny v rámci obvyklých marketingových masáží (inzerátů, reklam atd.), a prý nebudou uváděny ani na běžných webových stránkách Vodafone či v eshopu. Bude ale možné je najít v (úplném) ceníku, a zřejmě i aktivovat v samoobsluze. Na Mobil.cz to trefně označili jako „podpultový“ způsob nabídky.
Hlavním „kanálem“ pro jejich odbyt má být zákaznická linka, kde operátor bude moci nejlépe „vycházet vstříc individuálním potřebám firemních i nefiremních zákazníků“, jak naznačuje i ve své tiskové zprávě. Vše s argumentem, že většina zákazníků si prý stejně vybere některý z šesti předem sestavených balíčků (rozuměj: Férových tarifů), nabízených ve zvýhodněné ceně oproti nové „stavebnici“, ať již se nakonec bude jmenovat jakkoli.
Na jedné straně je to jakési stvrzení současného faktického stavu, kdy veřejné ceníky jsou jen pro toho, kdo se nechce s operátorem dohadovat a smlouvat jak někde na orientálním tržišti – zatímco slušnější ceny a vstřícnější nabídky jsou dostupné jen na individuální bázi pro toho, kdo je ochoten a schopen vyvinout na operátora dostatečný tlak. Ale že by se tento přístup stal takto „oficiální“, to jsem ještě nezaznamenal. A vůbec se mi to nelíbí.
Že některé tarify nejsou aktivně nabízeny, i když je stále možné je aktivovat, až takovou novinkou není – ale jen u starších tarifů. Nikoli u zcela nových, které by přímo vznikaly už jako „reaktivní“ a nabízené jen v reakci na určité kroky zákazníka. To nepovažuji za dobrý trend, právě naopak.
Jaké je srovnání?
Důvodem, proč Vodafone aktivně nezveřejňuje svou novou stavebnici (ať již bude pojmenovaná jako nové Tarify na míru či Individuální komponenty) ale může být i to, že oproti balíčkům v podobě Férových tarifů skutečně není až tak výhodná. Ale také to, že u ní lze poměrně snadno a jednoduše srovnat její výhodnost s dosavadními Tarify na míru (v jejich individuálním provedení).
Ze srovnání je ihned patrné, že změny se týkají pouze hovorného a SMS zpráv. Začněme tedy SMSkami, viz následující tabulka (s cenami vč. DPH):
SMS v balíčku |
0 |
50 SMS |
100 SMS |
200 SMS |
250 SMS |
300 SMS |
neomezené SMS |
|
dosud |
za balíček |
0 |
60 Kč |
100 Kč |
200 Kč |
500 Kč |
||
za SMS nad balíček |
1,50 Kč |
1,20 Kč |
1,00 Kč |
0,80 |
N/A |
|||
nově |
za balíček |
0 |
60 Kč |
100 Kč |
175 Kč |
250 Kč |
500 Kč |
|
za SMS nad balíček |
1,50 Kč |
1,50 Kč |
1,50 Kč |
1,50 Kč |
1,50 Kč |
N/A |
Zde vidíme, že cena za stejné balíčky se nezměnila, a u nových balíčků (se 200 a 300 SMSkami) v přepočtu na jednu SMSku o něco vzrostla. Co se ale změnilo opravdu výrazně, je cena za SMSku nad rámec balíčku: zatímco u dosavadních „komponent“ s velikostí balíčku cena klesá, zde zůstává konstantní, a to na nejvyšší ceně 1,50 Kč/SMS. Takže: jednoznačné zdražení.
Před srovnáním hovorného si nejprve přidejme několik důležitých informací:
- v každé komponentě stavebnice (v každém řádku na předchozích obrázcích) bude možné volit také nulovou variantu, s cenou 0 Kč.
- nulová varianta u hlasu (tj. 0 minut za 0 Kč) umožňuje volat za 6,50 Kč za minutu (vč. DPH), ale s původní tarifikací 60+1
- ostatní varianty hlasu již používají tarifikaci 1+1, a zahrnuté minuty je možné využít tak jako u Férových tarifů, tedy i pro volání do zahraničí. Zde mohu upřesnit svůj předchozí článek v tom smyslu, že do všech 29 destinací se může volat jak do pevných, tak i do mobilních sítí.
Nyní již samotné srovnání:
0 |
20 min. |
50 min. |
100 min. |
125 min. |
200 min. |
250 min. |
300 min. |
400 min. |
600 min. |
neomezeně |
|
dosud |
0 |
110 Kč |
250 Kč |
500 Kč |
750 Kč |
1000 Kč |
2700 Kč |
||||
6,50 Kč |
5,50 Kč |
5,00 Kč |
4,00 Kč |
3,00 Kč |
2,50 Kč |
N/A |
|||||
nově |
0 |
300 Kč |
500 Kč |
750 Kč |
900 Kč |
1400 Kč |
3200 Kč |
||||
6,50 Kč |
4,80 Kč |
4,80 Kč |
4,80 Kč |
4,80 Kč |
4,80 Kč |
Jak je z této tabulky patrné, cenová hladina obecně roste. U balíčku s 50 minutami a s neomezeným voláním roste samotná cena, zatímco u balíčků za 500 Kč či 750 Kč klesá počet minut. Pravdou je, že větší část tohoto nárůstu může jít na vrub dopadům tarifikace: díky tarifikaci 1+1 fakticky provoláte více, než se stejným počtem minut tarifikovaných stylem 60+1. Ale změny v cenách, resp. počtu minut jsou o něco vyšší, než kolik odpovídá 17 procentům.Viz též tento propočet pana Radka Zajíce.
Jistě, nové balíčky hovorného jsou „hodnotnější“ ještě v tom, že umožňují volat do zahraničí. Odpovídá to ale zvýšení jejich „užitné hodnoty“? A kolik zákazníků toto skutečně využije? Zaplatí to samozřejmě všichni, a operátor tak má vyšší výnosy.
Ale hlavně: neřešíme zde úplně špatnou otázku, když se snažíme zjistit, zda konkrétní zdražení je či není adekvátní a přijatelné?
Pokud Vodafone sliboval změnit český mobilní trh, tak mi z toho zatím vychází spíše změna k horšímu. Tedy alespoň z pohledu zákazníka, který místo poklesu cen pozoruje spíše jejich zvyšování, a kromě toho je mu dáváno najevo, že manýry orientálního tržiště nejsou ani tak excesem, jako spíše normou.
Ale pohled operátora samozřejmě může být jiný. On zde není proto, aby dělal nějaké pomyšlení svému zákazníkovi, ale aby přinášel co nejvyšší zisk svým akcionářům.