Hlavní navigace

Názory k článku Jste na špatné adrese, příteli: o selhání projektu Naseadresa.cz

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 9. 2010 7:37

    insider (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
    Vážený pane Havlenko,
    nejprve bych rád řekl, že Vaše články se mi líbí a Váš bloc.cz pravidelně sleduji. Ne vždy souhlasím, ale Vaše články se zpravidla odlišují od běžného novinářského spamu, kterého je na českém webu mnoho.

    1. Náklady projektu:
    Velmi zkratkovitou úvahou jste usoudil, že 100 mil/4 = 25 mil na 1 rok a jednu redakci.

    a, projekt jako takový běžel cca 20 měsíců, z toho 14 měsíců byly online weby a vycházely týdeníky

    b, na jednu okresní redakci (které byly 4) připadalo cca 5 - 6 lidí = cca 25 zaměstnanců, tedy pouze 10% z oněch 200 - 300 zaměstnanců. Je tedy logické, že těchto 10% zaměstnanců určitě nespotřebovalo 100% nákladů (vašich 25 Mil)

    c, projekt počítal s tím, že v roce 2011 bude mít cca 600 - 700 zaměstnanců. Pokud budujete takovou firmu, musí tomu odpovídat vše od IT přes HR atd. A myslím, že vy sám víte, že investice v těchto oblastech nejsou jednotky tisíc

    d, mluví se o 40-ti nových redakcí tedy většina propuštěných zaměstnanců byla z těchto nových redakcí = při budování redakce musíte lidem zajistit vybavení (notebooky, mobilní telefony, fotoaparáty, případně jeden automobil (redaktor na kole nebo pešky se daleko nedostane ). Také musíte pořídit legální OS, což pro přípravu tiskových výstupů zahrnuje buď InDesign nebo profesionální publikační systém, který produkuje tisková pdf. A to opět nejsou investice v jednotkách tisíc.

    e, PPF Media nebyla jen našeadresa.cz ale i školicí centrum Futuroom.cz, centrální redakce produkující grafiky Vizualne.cz, dětská část Junioroom.cz, a další. V případě školicího centra máte opět především na začátku investice na vybudování prostor, propagaci atd.

    f, při uvádění nového printového titulu také musíte investovat do marketingu atd.

    g, v projektu naseadresa.cz se některé investice realizovaly dvakrát. V roce 2009/2010 schválil investor pouze pilotní část, která zahrnovala 4 redakce, řešení se tedy stavělo jako malá lowcost firma. Následně investor schválil podle předložených finančních plánů spuštění projektu v plném rozsahu a některé již realizované investice bylo nutné provést znovu (některá řešení, která vyhovují firmě s 50-ti zaměstnanci nebudou vyhovovat firmě s 600 zaměstnanci)

    h, součástí každé redakce byla plnohodnotná kavárna. Opět je nutné vzít do úvahy náklady na dlouhodobý pronájem prostor v centru města, přebudování prostor, výbava veškerým vybavením pro gastro provoz, které musíte udělat na začátku. Podobných kaváren mělo být ve finále 89, a měly být všechny otevřeny nejpozději v roce 2011 (tedy velká část již musela být v nějaké fázi realizace nebo alespoň přípravy projektové dokumentace)

    2. Minimální návštěvnost
    podle Netmonitor měla našeadresa v roce 2010 průměrně cca 55 tis RU/měsíc.
    55/4= 13,75 tis RU na jednu redakci
    celkový počet redakcí měl být 89=
    89*13,75=1223,75 tis RU
    podobný výpočet je samozřejmě nesmyslný, ale i kdyby na konci bylo poloviční číslo, tak je to návštěvnost, která je minimálně stejná jako má největší konkurent Deník, mnohonásobně více než měla sedmicka.cz atd.

    3. Příjmy projektu
    O těch asi můžeme jen spekulovat, ale opět je asi nutné vzít do úvahy, že jediné co nyní mohl projekt prodávat, je lokální inzerce. Tím že fungoval ve 4 oddělených okresech, nebyla zde možnost prodeje krajské nebo celostátní reklamy.

    Celý projekt byl stavěn tak aby se dostal do černých čísel velmi brzy a všechny finanční ukazatele byly mnohokrát prověřovány analyticky PPF. Jednalo se ale samozřejmě o dlouhodobou investici a jak zaznělo v tiskovém prohlášení, PFF se chce soustředit na jiný typ investiční strategie.

    Závěrem pouze jediné, projekt PPF Media / Naseadresa.cz nezkrachoval a to jestli celá myšlena opravdu nebyla životaschopná se nedozvíme. Říkat na základě toho, že investor (PPF/Kelner) ukončil tuto investici, je celý projekt lokálního zpravodajství nesmyslný a neživotaschopný je dle mého velmi zjednodušující a přiznám se, že jsem od Vás čekal trochu hlubší analýzu na základě reálnějších dat
  • 6. 9. 2010 8:39

    anonymní ---.net.upcbroadband.cz
    ... pokud samozrejme neplati to, ze tri lide, pracujici na polovicni uvazek nejsou v praci cely den (z duvodu uspor), ze?

    On se ten pohled ekonoma z kancelare od reality leckdy dost lisi ...
  • 2. 9. 2010 20:26

    vzjp (neregistrovaný) ---.157.broadband12.iol.cz
    Nebudu se navážet do toho projektu v osobní rovině, byť vím své, a bylo dost důvodů ke skepsi. Je mi toho líto, kvůli všem lidem, kteří té vizi naletěli. Co se konceptu hyperlokálního zpravodajství týče, má zásadní ekonomickou vadu na kráse, v hyperpracnosti, jde o sbírání drobných kapiček. I z kapiček může vzniknout povodeň, to ano. Jenže, aby bylo finančně únosné vytvářet obsah, musí se bezplatně zapojit místní dobrovolní autoři, dílo musí vznikat jakousi asistovanou svépomocí komunit, na jejichž píli a čilé návštevnosti se vozí poskytovatel prostoru a redakčního prostředí, případně i kávy, jsa hlavně obchodníkem s inzercí nad mumrajem. Tak funguje Facebook. Potíží je legislativa v Evropě, která, na rozdíl od Ameriky (!) číní vydavatele odpovědného za dílo každičkého vydaného autora. Nelze tedy jen tak nechat lidi psát do mého periodika nebo webu, může to být i provokace a mít soudní dohru. Musím tedy platit vlastní novináře. Vysoká režie, konec srandy. Tohle samo o sobě je dostatečný důvod takový projekt v Evropě odpískat ještě před startem, natož v zemi velikosti ČR. V Americe jsou velké a komplexní komunity lidí, zeměpisně daleko od sebe, takže každá lokalita je zároveň pestrá a početná komunita. Tady ne. Ono totiž nejde o zeměpis, jako takový, jde o zacílení komunit, třebas i zeměpisně roztroušených zájmových skupin. Komunity musí být jen dostatečně velké a aktivní, aby byly vhodným cílem inzerce. Facebook na to jde chytře, záběrem celosvětově, obsahem a tříděním samozvaně a zájmově. Kolik má pracovníků? Řádově jednoho na půl milionu aktivních uživatelů. Howgh.
  • 2. 9. 2010 9:47

    mim (neregistrovaný) 109.80.29.---
    Zarazilo se to v nejvyšší čas, těsně předtím, než to požralo miliardy (což by byla rána i pro Kellnera), mělo se to ale zastavit dřív, tak po půl roce fungování pilotu, kdy bylo jasné, že příšerný web, stejně hrozný týdeník a prázdné kavárny nemají šanci na finanční návratnost. Pro investory z toho plyne poučení, že až za nimi dorazí nějaký vizionář typu R. Galla s dalším hyper projektem, měli by dát i na jiné věci než kouzlo jeho osobnosti. :-)
  • 2. 9. 2010 9:16

    anonymní ---.zapcechy.adsl-llu.static.bluetone.cz
    Tohle slovíčkaření nechápu. I když je model úspešný, ale neudržitelný stylem jakým byl pojat, je pro zachování čistoty kravat samozřejmě "exit likvidace" takové hezké slovo, pro to aby dotyční s podobnými PP prezentacemi dostali příležitost ještě u dalších investorů.
  • 2. 9. 2010 11:30

    no.j (neregistrovaný) 85.193.6.---
    zřejmě jenom pračka peněz. Od začátku bylo jasné, že to nemůže ekonomicky zdravě fungovat.
  • 2. 9. 2010 11:37

    Palo (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
    To je k pochopení pokud se jedná o státní peníze. Proč by to ale dělal soukromý fond?
  • 2. 9. 2010 12:20

    sdfghjk (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
    I lidi z komercni sfery maji kamarady co neco delaj a radi se podelej kdyz toho budou mit neco dalsiho na praci. :p
  • 2. 9. 2010 12:27

    J. (neregistrovaný) 62.141.54.---
    jak je již napsáno .. velké firmy-korporace-fondy se už přibližují státu - moje to není, z mého krev neteče.. nadnárodní firmy atd..

    takže styl "já-na-bráchu" funguje i zde - krásně vidět na některých českých zastoupeních velkých firem, poboček... takže subdodavatelé jsou kamarádi za ceníkové ceny atd....
  • 2. 9. 2010 13:41

    Holomek (neregistrovaný) 82.113.48.---
    "Vltava-Labe-Press se svými Deníky, dělá to dvacet let a dělá to slušně." - vy už jste je asi dlouho nečetl a neviděl jejich web? Ta firma jde do háje. Není se čemu divit, když si vezmete, jak to v redakci momentálně vypadá...
  • 2. 9. 2010 11:17

    Palo (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
    Naskakuje mi husí kůže, když si představím, jak teprve "oborává" své projekty a investice stát když takto dopadne projekt, který realizovala soukromá společnost, kde je primárně předpokládané více kraativity, lepší efektivita a minimum korupce.
    Prokazuje to ale i to, že fondy byť jsou úspěšné, umí jen shromažďovat, machinovat a přemísťovat ale ne tvořit.
    Můj skromný názor je, že základní vize místního media není vůbec ujetá, také si dovoluji hluboce nesouhlasit s názorem pana Hlavenky, že v HorníDolní lidově řečeno chcípnul pes a není o čem psát. Já sám jsem brńák ale v podstatě žiji na vsi, částečně v Brně ale i v Praze a právě život na vsi mi přijde nejvíce zajimavý. Jen mít oči a uši sdostatek otevřené, být aktivní a empatický.
    Před časem jsem se díval na naseadresa a dnes jsem se díval i na zmíněné stánky Tišnova. Ani ty megalomanské naseadresa ani piditišnovské mne nezaujaly. A protože Tišnov znám, trochu jsem na ně koukal a nenašel jsem tam třeba informace o Květnici, mineralogické burse a o firmách které tam znám. Inzerce je mizerná, forum místních o věcech které je pálí žádné, chybí mi tam souboje místních politiků, nějaké šlápnutí jim na paty. Databáze místních podnikajíchch subjektů, seznamy restaurací s jidelníčky, ubytování......... a dalších tisíc věcí.... třeba soutěž o největší hřib..... či místní motoburza......
    Nebo tam někde jsou, ale v hloubi, že se mi to nechce hledat. U piditišnovského webu se to dá pochopit, dělají to dva lidé bez kapitálu. Když je to ale tak u meaprojektu od PPF, tak je to nepochopitelné a bude mi zlomyslným potěšením, až jednou ten celý slavný fond zkrachuje pod heslem "lehce nabyl, rychle pozbyl".
    Ono totiž když se po Klausově zhasnutí rozdávalo, tak kdo byl obratný, dostatečně drzý a u zdrojů, přišel rychle k obrovským majetkům. Když je má ale dlouhodobě obhospodařovat a nedejbože začit něco "vyrábět", jako třeba zmíněné naseadresa, tak to dopadá jako s velkou většinou chorých kolbenek které veškeré slavné fondy převzaly.
  • 2. 9. 2010 14:49

    Palo (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
    Já si to nemyslím. Kde najdu hospodu kde se dobře najim, kde najdu ordinační hodiny doktorů či pracovní dobu pošty, kde něco prodám nebo koupím v inzerci, kde jsou místní firmy?. Je to sice pestřejší než ten tišnovský web, obsahem ale chudší. Kde je nějaký místní pokec? Je tam sice místo na reklamu pro politiky, žádný se ale na stránkách nevyjádřil.
    Takové obecní stránky se dají na Internetu přehazovat vidlemi a o moc lepší.
  • 2. 9. 2010 14:55

    Marcipán (neregistrovaný) ---.antik.sk
    ... teraz som si to pozrel, páči sa mi to... A súhlasím aj s tým, že práve toto je model, ktorý je funkčný... Teda nie veľké vydavateľské domy, ale dvaja-traja nadšenci z mesetčka, obce...
  • 2. 9. 2010 15:02

    Palo (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
    jj, něco na tom bude
    před časem jsem dělal něco u jisté, velikostně celkem střední firmy a když jsem se trochu po pár dnech rozhlédnul, tak jsem si najednou připadal jako v kolbence za totáče, a to měla firma prakticky jednoho majitele který se ani moc nevzdaloval.
    Ostatně i autor článku by mohl na toto téma velmi dlouze vyprávět z vlastního života.
  • 2. 9. 2010 21:09

    mim (neregistrovaný) 109.80.29.---
    Myslím, že si PPF Media moc lidí do životopisu psát nebude. Možná bude dost novinářů, co budou mít v roce 2009-2010 uvedeny podivné smyšlené aktivity. :-)
  • 2. 9. 2010 22:13

    Noone (neregistrovaný) 188.175.127.---
    Proč? Od kdy redaktoři zodpovídají za strategii a finance? Myslete, než budete plivat na krachlou firmu.
  • 2. 9. 2010 23:47

    anonymní 217.29.14.---
    Souhlasím, Deníky už dávno nemají motivované zaměstnance a stránky i web jsou plné povrchních blbostí.
  • 3. 9. 2010 5:30

    mim (neregistrovaný) 109.80.29.---
    Myslel jsem to tak, že někteří budou chtít na PPF Media raději zapomenout. Samozřejmě že všichni nemají za krach stejnou odpovědnost.
  • 2. 9. 2010 16:36

    Slavkovak (neregistrovaný) ---.ct.cz
    Nechci zabihat do detailu, ale ja jsem vyuzil:

    - menu vsech relevantnich hospod
    - pozvanky na akce
    - pokec pod clanky (asi pred rokem jsem se ucastnil)

    Prvni dve polozky jsou pro me zasadni.

    Ale hlavne je to aktualni, je to aktualni a je to aktualni.

    Nemam prehled o ostatnich podobnych webech, ale neverim ze nekde tlucou na foru do statosty a on se jim tam prizna ze krade.
    Mistni firmy nikoho nezajimaji, kdo co dela vsichni vi, nenapada me pripad kdy bych to vyuzil a nemam nejaky mimovetsinovy vzorec chovani. Samozrejme neco tam byt muze, chleba to zrat nebude.
    Kdyz uz neco tak nejake polokomercni informace typu ze kvetinarsvi na namesti bude mit 15.9 naskladneno 30 druhu orchideji...

    Proc "cizi" by zrejme mohlo byt vhodne mit po hromade ubytovani + zabavu ve meste.

    Paradoxne me nezajimaji clanky o vecech ktere probehly (ty jsou tam dominantni). To uz je ale hodne individualni.

    Suma sumarum pro me je to neuveritelny vykon kontra zdroje. Kdyby toto chtela delat komercni firma jako core business, bude to dva miliony mesicne ve ztrate... ;-)
  • 3. 9. 2010 12:20

    A. (neregistrovaný) 89.190.95.---
    Tato informace (viz článek výše): "...bývalým šéfredaktorem ústecké krajské redakce Naší adresy Nohlem (mladíčkem s asi dvouletou praxí eléva v Deníku před nástupem do Adresy...."

    mi docela nesedí k informacím, že "... v Naší adrese musí pracovat lidé s minimální praxí 5 let v tištěných médiích..." ,které se šířily plošně po ČR mezi občany.
  • 3. 9. 2010 12:42

    mim (neregistrovaný) 109.80.29.---
    Taková informace by těžko občany zajímala nastolik, aby se šířila plošně. Ke mně se tedy nedostala a dost o takové podmínce pochybuju.
  • 3. 9. 2010 15:27

    anonymní ---.138.broadband5.iol.cz
    Byl problém sehnat lidi, to zaprvé. Zadruhé byli lepčí pozice obsazovány na základě příbuzenských svazků, známostí etc.
  • 3. 9. 2010 16:27

    mim (neregistrovaný) 109.80.29.---
    Kdo se úspěšně zorientoval na webu Adresy (tipuji asi tak jeden čtenář ze sta), mohl jít ještě mnohem, mnohem hlouběji než k okresu a tam pak zjistil... že tam není nic. :-)
  • 3. 9. 2010 18:27

    anonymní ---.138.broadband5.iol.cz
    jj... web byl katastrofa, zajímavé je, že ho prý designovali stejní lidé jako kdysi idnes...
  • 3. 9. 2010 18:38

    anonymní ---.138.broadband5.iol.cz
    Už třeba jen proto, že uvěřili tomu nesmyslu. Do naší adresy šel z 90%(zbylých deset procent jsou kámoši galla, a jejich příbuzní z jeho dřívějších působišť atd)odpad nalezený na úřadu práce- jeden příklad za všechny, šéfredaktora měl v jednom okresu dělat člověk, jehož jedinou novinovou kvalifikací bylo občasné externí psaní o fotbalu okresního přeboru. krach čekal každý člověk od médií.
  • 3. 9. 2010 6:22

    mim (neregistrovaný) 109.80.29.---
    Nicméně o tom, jak moc neprofesionální a diletantský projekt to byl, svědčí i skupina "Chci zpátky Naší adresu" na Facebooku spravovaná bývalým šéfredaktorem ústecké krajské redakce Naší adresy Nohlem (mladíčkem s asi dvouletou praxí eléva v Deníku před nástupem do Adresy). V jeho litaniích o podrazech nechybí veršovánky o členu dozorčí rady PPF Media Schafferovi a sprosté urážky na adresu pana Hlavenky.
    http://www.facebook.com/group.php?gid=148416518512775&v=wall&ref=mf
  • 3. 9. 2010 15:20

    anonymní ---.138.broadband5.iol.cz
    "4) Otázka návštěvnosti: opravdu nemohu souhlasit s výpočtem, že kdy 4 redakce měli návštěvnost x, tak že 86 redakcí bude mít návštěvnost (cca) 20 krát x.
    Ale to podstatnější: uvádíte, že hlavním konkurentem je Deník (předpokládám www.denik.cz..?). Ale vždyť Deník žádným lokálním, tím méně "hyperlokálním" médiem není - je to prostě jen další celostátní internetový deník, který je navíc velice silně ve stínu těch opravdu silných: iDnesu, Aktuálně a Novinek. Vy jste se opravdu pouštěli do takovéhoto obřího projektu s CÍLEM PORAZIT DENIK.CZ?"

    Na stránkách denik.cz musíte přejít na web příslušné okresní redakce(z vašeho příspěvku vyznívá, že tuto možnost neznáte)a teprve zde máte lokální zpravodajství na mnohdy velmi dobré úrovni, hlavně ve středních čechách.
  • 4. 9. 2010 17:12

    mim (neregistrovaný) 109.80.29.---
    Ano, takto v prezentaci to působí famózně. Bohužel v realitě byl vyprodukovaný týdeník a web už podstatně slabší. Ale prezentace byla opravdu působivá, na mne udělala dojem i když vím, jak to dopadlo a čekal jsem, že posluchači, kteří se k projektu na konci vyjadřovali v anketě, z toho budou nadšení. Oni ale zůstali kupodivu dost skeptičtí.
  • 5. 9. 2010 10:47

    Hlavenka (neregistrovaný) ---.143.broadband4.iol.cz
    Se zpožděním ještě několik rychlých reakcí:
    - okresní/lokální weby Deníku: vůbec nerozporuji to, že lokální obsah je na těch regionálních sub-webech deníku bohatý. Jsou ale velmi dobře skryté a jejich návštěvnost (čtenost) je minimální - rozhodně se nestaly základními zdroji informací pro lidi z regionu. Znovu se tedy ptám: TOHLE měl být ten hlavní konkurenční cíl, hodný proinvestování několika miliard korun?

    - proč jiní (tj. skuteční) investoři nepřevzali projekt? Že je to otázka na ně? Není. Investoři používají standardní (tj. všichni stejné či podobné) metriky pro vyhodnocení hodnot podniku. Že všichni (sami uvádíte, že se jednalo s několika společnostmi) odmítli Našiadresu.cz převzít, není otázka na ně. Je-li nevěsta ohavná a smrdutá, takže si ji odmítne vzít jeden každý z ženichů, není problém ženichů, ale nevěsty.

    - pračka peněz: autorovi příspěvku přeji, aby (třeba v loterii) vyhrál dvě miliardy korun a pak je "vypral" tak, že je všechny do koruny utratí (mzdy, potištěný papír, nakoupený software, drobný investiční majetek). To byl vskutku moc vtipný příspěvěk.

    - VLP "dělá slušně": měl jsem na mysli především jejich tištěný byznys. Ten dělají kvalitně: jsou v této branži bezkonkurenční a dlouhodobě ziskoví (i když v posledních pár letech to s nimi taky zahýbalo). Pokud říkáte, že to dělají "velmi špatně": zřejmě je zde tedy nějaká úžasná podnikatelská příležitost pro konkurenci. Proč se toho ještě dávno nikdo nechopil? Proč jsou velmi silným konkurentem, se kterým pracně bojuje zejména MaFra?
    Často kritizujete lokální novináře - jistě, vysokým nárokům většinou nevyhoví. Ale kde vzít a nekrást? Vy víte o nějakých špičkových, úžasných novinářích, momentálně bez práce, kteří půjdou psát Deník Rokycanska?

    - ještě tam byla někde reakce, že v malých místech "chcípl pes" a že to je ode mně nepěkné hodnocení. Sám v tomto prostředí žiju a přiznávám si to zcela sebekriticky. To, co se v malých regionech děje, je samozřejmě velmi zajímavé pro místní lidi - ale ti se k těmto informacím dostanou večer k hospodě, a ještě k tomu mají i pivo a další družnou zábavou. Mimo tento maličký region (často vesnici, pár vesnic, městečko) to není už pro nikoho zajímavé. Tomu se u nás říká, že chcípl pes, a není to myšleno nijak pejorativně.
  • 5. 9. 2010 22:29

    mim (neregistrovaný) 109.80.29.---
    Ano, pokud jste byl přímo u rozhodování, tak víte více. Já tu informaci měl jen z druhé ruky.
  • 7. 9. 2010 18:04

    anonymní ---.138.broadband5.iol.cz
    AD Návštěvnost denik.cz:
    opět nejde zevšeobecňovat, některé okresní redakce mají měsíčně 2000 000(slovy dva miliony) otevřených stránek měsíčně, některé jen čtrnáct tisíc.
  • 5. 9. 2010 11:21

    mim (neregistrovaný) 109.80.29.---
    Proč si myslím, že to dělají velmi špatně? Nehodnotím to primárně z hlediska obchodníka - nelíbí se mi, že se zprávy omezují převážně na to, že se konala nebo bude konat nějaká akce, na místní úrovni se dějí špinavosti jako ve velké politice a to Deník příliš rozkrývat neumí (novináři Deníku na to nemají čas a často jsou i kamarádi s místními strukturami). Ale možná mám jen přehnané nároky a na servisu postavené lokální zpravodajství většině lidí vyhovuje a bůhvíjakou kvalitu a kauzy ani nehledají. Nicméně personální politika Deníku je likvidační, každý rozumný člověk, který má šanci sehnat něco jiného, z Deníku odejde. Náklady v Deníku jsou sražené na minimum, což možná prospívá ekonomickému zdraví firmy, ale těžko v ní udrží kvalitní lidi. On by výborný novinář třeba psal i ten Deník Rokycanska, zdaleka ne každý touží odejít do Prahy, ale personální politika Deníku ho vyžene, když neuživí a navíc ani neuvidí vzhledem k svému vytížení rodinu. Gallo chtěl Deníky pozvednout a dal lidem alespoň době odpovídající pracovní nástroje (počítače, mobily atd.), bez něj by se možná ještě dnes Deníky vyráběly středověkým opisováním. Po jeho odchodu se ale Gallova politika vyhodnotila jako zbytečné rozhazování (v Adrese to tak asi bylo, ale v Denících se dle mého investovat muselo) a vše se vrátilo do starých kolejí.
  • 22. 9. 2010 20:54

    F. Bílek (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
    Tak pozor, skupinu Chci zpět NA nezaložil Radek Nohl, mimochodem profesně velmi zdatný novinář, ale já - ex sportovní redaktor NA Teplice. To jen tak na úvod. Žádná pětiletá praxe požadovaná nebyla, brali se lidé schopní a s chutí poznat něco nového. O tom, že podraz na novináře ze strany vedení PPF byl spáchán, o tom žádná. Jak si lze jinak vysvětlit, že ze dne na den oznámí svým podřízeným "pánové (a dámy), končíme!"? O tom, že se novináři nemohli rozloučit se svými čtenáři v posl. čísle snad ani nemluvě. Prostě podraz a proto se není co divit, že hodně zklamaní novináři na fcb zakládají podobné skupiny, byť se nezainteresovanému můžou zdát hodně podivínské a jak někdo hodně nezainteresovaný psal - diletanské a neprofesionální :-) Neprofesionální by např. mohlo být i to, že si někdo zjistí málo info a pak to veřejně napíše na internet :-) Zdar a sílu.
  • 2. 9. 2010 9:03

    anonymní ---.zapcechy.adsl-llu.static.bluetone.cz
    Poslední dva octavce jsou perly.
    "aby se dostal do černých čísel velmi brzy .... Jednalo se ale samozřejmě o dlouhodobou investici "

    "Závěrem pouze jediné, projekt PPF Media / Naseadresa.cz nezkrachoval"

    Jestli ukončím projekt, že málo vydělává nebo jen roste pod plánovanou křivkou je to prostě krach. Jak píše Hlavenka, dělat to odspoda tak i případná malá černá čísla mohou být úspěchem, ale tohle byla investice a návratnost ...? Ono kdyby to bylo tak úžasné jak jste stále přesvědčen, PPF by se toho nezbavilo, ale co hlavně našlo by to svého kupce.

    P. Hlavenkou zmiňovanou slušnou cenu nechápu jako slušně vysokou, ale jako cokoliv co nebude dražší než likvidace, přeci jen PPF nejsou furianti, ale obchodníci. A tedy i převzetí za cenu amortizovaného materiálu by byla výhodnější než to celé uzavírat a přesto se nikdo nenašel.
  • 3. 9. 2010 0:53

    Kuba Turek (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
    Vidím to stejně. Dělal jsi v PPF? Jsi podezřelý z mnoha důvodů. Dělal jsi v PPF Media? Asi nejsi moc aktivní, pilný, samostatný a chytrý.
  • 2. 9. 2010 9:50

    Matej Hajdin
    Podobne zameraný projekt som začal na Slovensku (región Záhorie - http://www.zahori.sk ) robiť pred viac ako 5.rokmi a za tú dobu sa podarilo vybudovať dobrú návštevnosť, ktorá dokáže predávať regionálnu (miestnu) reklamu. Nikdy to nebudú veľké čiastky, ale ak sa to robí naplno 1-2 ľudí to dokáže uživiť.

    Pôvodne web-projekt bude mať tento rok (od septembra) aj papierovú podobu (mesačník).

    Bez nadšenia a výdrže pri pôvodnej čítanosti 20 ľudí denne by to nešlo! Po piatich rokoch z pôvodnej investície len za doménu, bez prostriedkov na reklamu a PR, možno denná návštevnosť presahujúca 1000 ľudí nie je veľa, no stačila by 1/100 z investície na jednu redakciu Našej adresy a verím, že číslo by bolo úplne iné:)

    Od začiatku som Našej adrese fandil, a možnoje dobre že tu bola, veď aj letecká spoločnosť SkyEurope nevydržala ale všetci jej ďakujú, že rozhýbala nízkonákladové lietanie :)
  • 5. 9. 2010 21:58

    vzjp (neregistrovaný) ---.157.broadband12.iol.cz
    "Gallo chtěl Deníky pozvednout a dal lidem alespoň době odpovídající pracovní nástroje (počítače, mobily atd.), bez něj by se možná ještě dnes Deníky vyráběly středověkým opisováním."

    Tak to teda dovolte abych tyto úsměvné domněnky opravil. Jako bývalý člen představenstva VLP za IT vím osobně, že kompletní modernizace technického vybavení redakcí Deníku pod mým vedením předcházela příchodu Romana Galla o jeden až dva roky. Za jeho éry se ovšem rozmohlo požadování IT výbavy pro redakce značně nad rámec počtu zaměstnanců v redakcích, kupodivu. Bylo to asi dáno principem, že zatímco dva lidé na plný úvazek potřebují dva počítače, tři lidé na poloviční úvazek potřebují tři počítače, leč na úvazky to vyjde o půl úvazku méně, že ano... hle, báječná to, nerozhazovačná politika.
  • 2. 9. 2010 8:54

    Hlavenka (neregistrovaný) ---.143.broadband4.iol.cz
    Zdravím insidere, a díky za vyargumentovaný příspěvek. Dovolím si přidat:

    1) Náklady redakce: pokud se nepletu, lokální redakce znamenala kromě lidí a jejich platů též vydávání tištěného periodika a provoz kavárny. Zde mně přijde těch odhadnutých 25 mil. jako částka, která není ani nějak zjevně přemrštěná nebo podstřelená. Ale uvítám samozřejmě vaše přesnější propočty, pokud jste insider... zahrňte ovšem všechny relevantní průběžné náklady, ne jen platy lidí. Toto je přece podstatné: provoz 86 lokálních poboček, které zahrnují tři nemalé aktivity: web, print a café.

    2) Úvodní náklady na vybudování centrály firmy s 700 zaměstnanci jsou 100 (nebo dle HN možná 300) miliónů korun?

    3) Náklady na 40 nových redakcí: pokud vím, měly být spuštěny až za 2-3 měsíce, tedy nejsem si jistý, jestli bylo už vše připraveno "na tlačítko", najmutí lidé, koupená auta a licence inDesignu... Navíc se ve většině firem prostředky průběžného užívání průběžně financují (leasing atd.). Nevím ovšem, jak tomu bylo v tomto případě, mohl byste pomoci vy.

    4) Otázka návštěvnosti: opravdu nemohu souhlasit s výpočtem, že kdy 4 redakce měli návštěvnost x, tak že 86 redakcí bude mít návštěvnost (cca) 20 krát x.
    Ale to podstatnější: uvádíte, že hlavním konkurentem je Deník (předpokládám www.denik.cz..?). Ale vždyť Deník žádným lokálním, tím méně "hyperlokálním" médiem není - je to prostě jen další celostátní internetový deník, který je navíc velice silně ve stínu těch opravdu silných: iDnesu, Aktuálně a Novinek. Vy jste se opravdu pouštěli do takovéhoto obřího projektu s CÍLEM PORAZIT DENIK.CZ?

    5) A ještě: Ruest je samozřejmě ten "nejpříznivější" ukazatel, kterým se malý web může poměřovat s velkým. Protože i na malý web v dlouhém časovém úseku nakonec vleze každý druhý, stejně jako na ten velký. Co tak porovnávat návštěvnost denní? Timespent? Stránky? Nezlobte se, ale to jsou právě důvody selhání takovýchto projektů: nastavení evidentně měkkých kritérií, která jen neznalému připadají jako tvrdá: Ruest a konkurence Deníku. Pokud byste si nastavili kritéria řádná, tj. např. denní návštěvnost a jako klíčového konkurenta iDnes, tak by ukazatele prověřované "mnohokrát analyticky PPF" neobstály.

    6) Velmi rychlá černá čísla. Pokud ano (velmi rychlá ziskovost = cca za rok?), nerozumím tedy jedné věci: proč tedy projekt nezískal investora, který by byl ochotný jej dále rozvíjet? Přece tohle je příležitost, po kterém každý soudný investor musí okamžitě skočit: báječně rozjetý projekt, mnohokrát analyticky prověřovaný společností PPF s velmi rychlou návratností. V Česku působí několik desítek investičních společností, pro které je investice tohoto rozsahu "právě tak akorát" a kteří intenzivně hledají, do čeho investovat. Proč to nikdo nechtěl koupit?

    7) Zda projekt "zkrachoval". Nikde v článku jsem toto slovo nepoužil (nesnižujte se prosím k úrovni jiných diskutérů, kteří vloží oponentovi do úst něco, co nikdy neřekl a pak s tím vehementně polemizují). Tvrdím pouze, že projekt byl předán novému majiteli, který provede "exit likvidací". Web zrušen, výpovědy rozdány, týdeník nevychází, kavárny na prodej... klidně polemizujte, že takhle exit likvidací nevypadá, jsem ready.

    Naprosto nepolemizuji s tím, že v článku mohou být mylné úvahy; PPF není společnost příliš otevřená médiím a informací poskytla naprosté minimum, dokonce i celkový objem investic je pouze odhadován jinými zdroji a odhady se různí. Vstupních informací je tedy příliš málo a mohu se pochopitelně ve vyvozování závěrů snadno mýlit. Bohužel ani ve svém příspěvku - coby "insider" - jste upřesňující informace, například kolik by byly skutečné roční náklady projektu a jak byly prognózovány segmentované příjmy (web, print, café, futuroom...), neposkytl. To je určitě škoda.
  • 2. 9. 2010 13:01

    anonymní ---.net.upcbroadband.cz
    ja bych spíše řekl, že takhle vypadá prostě projekt PPF, který si PPF nekoupí či neodzobne od státu, ale vytvoří na zelené louce

    že je to tragické, je myslím soudnému čtenáři lupy jasné

    o obchodních zázracích jistého Péti Kellnera (pokud vůbec někdo takový ještě existuje) to myslím také něco vypovídá :)
  • 2. 9. 2010 16:10

    anonymní ---.net.upcbroadband.cz
    mam zkusenost s reporterem deniku.. kdysi jsem byl u toho, kdyz videl neco, co by bylo velmi zajimavou zpravou pro obcany cr

    nicmene musel by politicky jit proti vlade a to se mu nechtelo.. po dotazu, zda to bude v novinach rekl jen: vlastne si nejsem jisty co jsem videl :)


    takto profiltrovane zpravodajstvi je k nicemu a zakonite musi jit do haje..
  • 2. 9. 2010 20:03

    mim (neregistrovaný) 109.80.29.---
    Hlavně chtějí být zadobře s místními politiky ve stylu: "Potřebuji, aby mi kdykoliv bez problému dodali spoustu balastu, kterým zaplním prostor v novinách a já zase na oplátku nebudu dělat problémy jim."
  • 2. 9. 2010 20:46

    Něco viděl, stačilo... (neregistrovaný) 173.193.219.---
    Mám možnost pozorovat to z trochu menší vzdálenosti než většina ale insider nejsem, takže spíš trochu zasvěcenější čumil. Smrdělo to od počátku. Neuvěřitelná rozmařilost při startu versu nulové výnosy, zcela neuhlídané náklady versus výnosy, neexistující obchodní model. U soukromé firmy zcela nepochopitelné. Každý kdo kdy řídil nějakou firmu ví že hlavní je cash flow, pokud jde trvale do mínusu musím být velmi opatrný na straně nákladů a rvát se o každou korunu z výnosů. Chlapci (nadšení, ale často zcela nekvalifikovaní) pálili cizí prachy zcela bez rozmyslu a zeshora byli přikrytí. A k tomu ještě úroveň toho co produkovali...neuvěřitelné.

    Myslím že Kellner to čul už nějakou dobu ale musel si sehnat argumenty, aby to prokoukl, protože mu pořád lili do hlavy nesmysly a ve velké firmě je těžké jít proti mocnému člověku, který se pomátne (a Galla nemyslím, ten hlavní není, viď Evžene?). Šlo i na něj o velký balík, který musel odepsat.

    Až se u mne bude hlásit někdo kdo bude mít PPF Media v životopise budu velmi opatrný. Budu se hlavně zajímat o to, jestli z něj ta úplně bezohledně nadšenecká a bohužel i fušerská kultura už vyvanula. V každém případě u mne bude mít záporné body. Speciálně když vážně napíše že firma nezkrachovala. Tos ty komiku myslel vážně? Nezkrachovala jednou, ale stokrát.
  • 2. 9. 2010 8:48

    pp (neregistrovaný) ---.tmcz.cz
    Souhlasím a vůbec bych se nedivil, kdyby všechna čísla o redakcích/celkových výnosech byla desetinová.

    Přesto: když jste insider, mohl byste pár čísel upřesnit? Velikost trhu, plánované výnosy, ..?
  • 2. 9. 2010 23:55

    anonymní 217.29.14.---
    Přesně tak! Jak můžete házet špínu na novináře, kteří chtěli dělat dobrou práci, ale nakonec nedostali příležitost? NECHÁPU, proč by jejich PPF Media v životopise mělo znamenat jakékoli omezení při přijetí? Dělal jste pro PPF Media, na shledanou? Pěkně povrchní, přeji stejně povrchní zaměstnance.
  • 2. 9. 2010 10:50

    anonymní ---.zapcechy.adsl-llu.static.bluetone.cz
    "BTW: ta domena "naseadresa" je teda hodne slaba"

    o projektu jsem nikdy neslyšel ale na PPF mi tohle přišlo hodně slabé.
  • 2. 9. 2010 10:12

    insider (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
    1, I když bych s Vámi rád vedl debatu nad konkrétními čísly, bohužel nejsem v pozici, že bych se o nich mohl takto bavit. Vycházíme-li ale z toho, že jedním z hlavních provozních nákladů redakce jsou platy a v regionech nejsou nijak závratně vysoké, vašich 25 mil. je velmi přehnané. Dalším významným nákladem jsou pak výdaje za produkci tisku, domnívám se, že náklad týdeníků Našeadresa je dohledatelný, takže toto číslo se dá odhadnout poměrně přesně.

    3, Pokud vím, spuštění nových redakcí bylo původně plánované již na začátek léta, kromě stávajících 4 mělo být spuštěno dalších 26 redakcí a další se připravovaly tak aby byly spuštěny v průběhu roku 2010.

    4, Návštěvnost jsem zmínil proto, že usuzovat z výsledků 4 redakcí na to, že projekt jako celek měl "minimální návštěvnost"
    Pokud se nepletu tak Deník není pouze www.denik.cz ale provozuje několik desítek okresních/lokálních webů a celková čísla v netmonitoru za denik.cz nejsou výsledkem centrálního webu, ale celé sítě jejich webů.
    Co se týká záměrů tvůrců projektu = zas tak velký "insider" nejsem, abych si troufnul toto komentovat. Deník jsem zmínil pouze proto, že v některých článcích byl právě Deník uváděn jako ten komu by měl projekt Našeadresa konkurovat

    5, Ruest je jedno číslo které se dá použít v této diskusi, protože tato data jsou veřejně přístupná, určitě nepředpokládáte, že pomocí tohoto jednoho čísla se hodnotila úspěšnost/neúspěšnost webové části projektu :)

    6, Celý projekt měl zpracován standartní plány, podle veřejně dostupných informací Evžen Hart z PPF řekl, že projekt tyto plánovaná čísla plnil. Z toho se tedy dá usoudit, že projekt jako takový musel směřovat k tomu dostat se do černých čísel (nepředpokládám, že by Petr Kelner šel do projektu, ve které budou pořád jen červená čísla). Proč jiní investoři nepřevzali tento projekt, je asi otázka spíše na ně. Pokud Vím, jednání byla vedena s několika společnostmi.

    7. Ano máte pravdu, nic podobného jste nenapsal, v tomto je váš článek poměrně korektní. V mém případě se jednalo spíše o reakci na jiná média, ale to sem pochopitelně nepatří.

    Ano máte pravdu, PPF není firma, která by byla otevřená a já určitě nejsem ten, kdo by to mohl měnit. Tímto se i omlouvám, že se nepodepisuji a nechci se pouštět do konkrétní debaty. Obávám se, že i tak jsem již napsal více, než mi dovoluje "výše mého platu" :). Reagoval jsem na Váš článek pouze proto, že všechny vaše předchozí články mi připadaly postavené na faktech a tvrdých číslech. Vzhledem k tomu, že v tomto jednom případě ta fakta a čísla znám, tak jsem takto reagoval.
  • 2. 9. 2010 10:40

    pod přezdívkou (neregistrovaný) ---.252-81.static-ip.oleane.fr
    V kazdem pripade si cenim odvahy investovat do takovehoto byznysu. Z toho co pisete jsem pochopil, ze jste malinkato ztratili povedomi o tom co znamena "low cost". Pokud bych byl na vasi porade aka "bouremozku" s tematikou lowcost reseni, tak bych urcite navrhnul platbu 300-500kc za zverejneny clanek od kohokoli z ulice, kdo udelal nejaky vstupni test (iq,cestina, doporuceni). Za prumernych 10 clanku denne z regionu by jste zaplatily 500 000 rocne + dalsich 500 000 za redaktora/auditora ktery by clanky doplnoval o relevantni informace a info grafiku + planoval to do obehu + hlidal pripadnou diskuzi a hlavne jednal s inzerenty. (to by stihnul bez problemu)
    Pokud bych chtel mit v kazdym okrese samostatnou redakci s jednim clovekem, tak by me to rocne stalo cca 76 000 000.
    Jako doplnek zajistujici vetsi uroven bych cely ansabl doplnil profi novinarem obsluhujicim cca 4 okresy. Naklady na techto 20 novinaru by rocne nepresahli vice nez 20 000 000.
    Protoze se bavime o low cost reseni tak ze zacatku vsichni maji misto pracoviste: DOMA
    Vybava:
    100x Notebook s externim monitorem: 20 000,- (vcetne zaloznich na ustredi)
    100x Nabytek: 10 000,-
    100x Fotoaparat: 20 000,- (je to internetove periodikum!)
    100x Telefon: 20 000,- rocne
    100x internet 12000,- rocne
    20x auto za 250 000,-
    Tj za vybavu zhruba 13 000 000,-

    Sber informaci rozhovory je vzdy v terenu pripadne v kavarne (levnejsi je si do ni sednout nez si ji kupovat a ridit jeji provoz)

    Celkove naklady na hw serveru hosting a RS musi byt max 1 000 000 rocne.


    Celkem tedy max 100M Kc rocne za zcela pokrytou republiku podle mne funkcnim reseni spolehajici na viralni reklamu. Viralitu by zajistily prave insider informace z regionu od dobrovolniku.
    Na tistene medium kaslete uplne pokud ho uz od zacatku nezaplati inzerce.
    Cele by to bylo vhodne doplnit nejakym barterem s tiskovkou velikosti mediafaxu.

    A kde jsou naklady na management a centralu? Sakra snad jste PPF. Zdroje tady jsou :)

    BTW: ta domena "naseadresa" je teda hodne slaba. To jste nemohli sehnat neco lepsiho, jednoslovnyho? Ta domena tomu podle mne taky dava minus body.
  • 2. 9. 2010 13:57

    Slavkovak (neregistrovaný) ---.ct.cz
    Dobre vedeny je tento web http://www.veslavkove.cz/
    Delaji to ale dva lidi jako vedlejsi produkt hlavni cinnosti, ktera ma na informace z mesta a okoli vazbu, hlavne jsou to ale oba patrioti a nejsou to "zamestnanci" se vsemi negativnimi dusledky.
    To je taky jediny model, ktery je dle me funkcni.
  • 2. 9. 2010 15:41

    mim (neregistrovaný) 109.80.29.---
    Ano, v tom se pan Hlavenka mýlí, Deník to dělá velmi špatně. Pokud jeden novinář s platem kolem patnácti tisíc hrubého vytváří i několik novinových stránek denně, musí se to v kvalitě promítnout. Deník horko těžko pokrývá základní informační servis (který ale v podobné kvalitě nabízí i radniční listy a weby) a úplně rezignoval na kauzy a rozkrývání toho, co se děje v "místních Palermech". Lokálním politikům tak bohužel nejde nikdo "po krku". Nedělala to ani Adresa v pilotním provozu, spokojila se s podobně plytkým zpravodajstvím jako Deník.