Vážený pane Havlenko,
nejprve bych rád řekl, že Vaše články se mi líbí a Váš bloc.cz pravidelně sleduji. Ne vždy souhlasím, ale Vaše články se zpravidla odlišují od běžného novinářského spamu, kterého je na českém webu mnoho.
1. Náklady projektu:
Velmi zkratkovitou úvahou jste usoudil, že 100 mil/4 = 25 mil na 1 rok a jednu redakci.
a, projekt jako takový běžel cca 20 měsíců, z toho 14 měsíců byly online weby a vycházely týdeníky
b, na jednu okresní redakci (které byly 4) připadalo cca 5 - 6 lidí = cca 25 zaměstnanců, tedy pouze 10% z oněch 200 - 300 zaměstnanců. Je tedy logické, že těchto 10% zaměstnanců určitě nespotřebovalo 100% nákladů (vašich 25 Mil)
c, projekt počítal s tím, že v roce 2011 bude mít cca 600 - 700 zaměstnanců. Pokud budujete takovou firmu, musí tomu odpovídat vše od IT přes HR atd. A myslím, že vy sám víte, že investice v těchto oblastech nejsou jednotky tisíc
d, mluví se o 40-ti nových redakcí tedy většina propuštěných zaměstnanců byla z těchto nových redakcí = při budování redakce musíte lidem zajistit vybavení (notebooky, mobilní telefony, fotoaparáty, případně jeden automobil (redaktor na kole nebo pešky se daleko nedostane ). Také musíte pořídit legální OS, což pro přípravu tiskových výstupů zahrnuje buď InDesign nebo profesionální publikační systém, který produkuje tisková pdf. A to opět nejsou investice v jednotkách tisíc.
e, PPF Media nebyla jen našeadresa.cz ale i školicí centrum Futuroom.cz, centrální redakce produkující grafiky Vizualne.cz, dětská část Junioroom.cz, a další. V případě školicího centra máte opět především na začátku investice na vybudování prostor, propagaci atd.
f, při uvádění nového printového titulu také musíte investovat do marketingu atd.
g, v projektu naseadresa.cz se některé investice realizovaly dvakrát. V roce 2009/2010 schválil investor pouze pilotní část, která zahrnovala 4 redakce, řešení se tedy stavělo jako malá lowcost firma. Následně investor schválil podle předložených finančních plánů spuštění projektu v plném rozsahu a některé již realizované investice bylo nutné provést znovu (některá řešení, která vyhovují firmě s 50-ti zaměstnanci nebudou vyhovovat firmě s 600 zaměstnanci)
h, součástí každé redakce byla plnohodnotná kavárna. Opět je nutné vzít do úvahy náklady na dlouhodobý pronájem prostor v centru města, přebudování prostor, výbava veškerým vybavením pro gastro provoz, které musíte udělat na začátku. Podobných kaváren mělo být ve finále 89, a měly být všechny otevřeny nejpozději v roce 2011 (tedy velká část již musela být v nějaké fázi realizace nebo alespoň přípravy projektové dokumentace)
2. Minimální návštěvnost
podle Netmonitor měla našeadresa v roce 2010 průměrně cca 55 tis RU/měsíc.
55/4= 13,75 tis RU na jednu redakci
celkový počet redakcí měl být 89=
89*13,75=1223,75 tis RU
podobný výpočet je samozřejmě nesmyslný, ale i kdyby na konci bylo poloviční číslo, tak je to návštěvnost, která je minimálně stejná jako má největší konkurent Deník, mnohonásobně více než měla sedmicka.cz atd.
3. Příjmy projektu
O těch asi můžeme jen spekulovat, ale opět je asi nutné vzít do úvahy, že jediné co nyní mohl projekt prodávat, je lokální inzerce. Tím že fungoval ve 4 oddělených okresech, nebyla zde možnost prodeje krajské nebo celostátní reklamy.
Celý projekt byl stavěn tak aby se dostal do černých čísel velmi brzy a všechny finanční ukazatele byly mnohokrát prověřovány analyticky PPF. Jednalo se ale samozřejmě o dlouhodobou investici a jak zaznělo v tiskovém prohlášení, PFF se chce soustředit na jiný typ investiční strategie.
Závěrem pouze jediné, projekt PPF Media / Naseadresa.cz nezkrachoval a to jestli celá myšlena opravdu nebyla životaschopná se nedozvíme. Říkat na základě toho, že investor (PPF/Kelner) ukončil tuto investici, je celý projekt lokálního zpravodajství nesmyslný a neživotaschopný je dle mého velmi zjednodušující a přiznám se, že jsem od Vás čekal trochu hlubší analýzu na základě reálnějších dat
Tohle slovíčkaření nechápu. I když je model úspešný, ale neudržitelný stylem jakým byl pojat, je pro zachování čistoty kravat samozřejmě "exit likvidace" takové hezké slovo, pro to aby dotyční s podobnými PP prezentacemi dostali příležitost ještě u dalších investorů.
Poslední dva octavce jsou perly.
"aby se dostal do černých čísel velmi brzy .... Jednalo se ale samozřejmě o dlouhodobou investici "
"Závěrem pouze jediné, projekt PPF Media / Naseadresa.cz nezkrachoval"
Jestli ukončím projekt, že málo vydělává nebo jen roste pod plánovanou křivkou je to prostě krach. Jak píše Hlavenka, dělat to odspoda tak i případná malá černá čísla mohou být úspěchem, ale tohle byla investice a návratnost ...? Ono kdyby to bylo tak úžasné jak jste stále přesvědčen, PPF by se toho nezbavilo, ale co hlavně našlo by to svého kupce.
P. Hlavenkou zmiňovanou slušnou cenu nechápu jako slušně vysokou, ale jako cokoliv co nebude dražší než likvidace, přeci jen PPF nejsou furianti, ale obchodníci. A tedy i převzetí za cenu amortizovaného materiálu by byla výhodnější než to celé uzavírat a přesto se nikdo nenašel.
Zdravím insidere, a díky za vyargumentovaný příspěvek. Dovolím si přidat:
1) Náklady redakce: pokud se nepletu, lokální redakce znamenala kromě lidí a jejich platů též vydávání tištěného periodika a provoz kavárny. Zde mně přijde těch odhadnutých 25 mil. jako částka, která není ani nějak zjevně přemrštěná nebo podstřelená. Ale uvítám samozřejmě vaše přesnější propočty, pokud jste insider... zahrňte ovšem všechny relevantní průběžné náklady, ne jen platy lidí. Toto je přece podstatné: provoz 86 lokálních poboček, které zahrnují tři nemalé aktivity: web, print a café.
2) Úvodní náklady na vybudování centrály firmy s 700 zaměstnanci jsou 100 (nebo dle HN možná 300) miliónů korun?
3) Náklady na 40 nových redakcí: pokud vím, měly být spuštěny až za 2-3 měsíce, tedy nejsem si jistý, jestli bylo už vše připraveno "na tlačítko", najmutí lidé, koupená auta a licence inDesignu... Navíc se ve většině firem prostředky průběžného užívání průběžně financují (leasing atd.). Nevím ovšem, jak tomu bylo v tomto případě, mohl byste pomoci vy.
4) Otázka návštěvnosti: opravdu nemohu souhlasit s výpočtem, že kdy 4 redakce měli návštěvnost x, tak že 86 redakcí bude mít návštěvnost (cca) 20 krát x.
Ale to podstatnější: uvádíte, že hlavním konkurentem je Deník (předpokládám www.denik.cz..?). Ale vždyť Deník žádným lokálním, tím méně "hyperlokálním" médiem není - je to prostě jen další celostátní internetový deník, který je navíc velice silně ve stínu těch opravdu silných: iDnesu, Aktuálně a Novinek. Vy jste se opravdu pouštěli do takovéhoto obřího projektu s CÍLEM PORAZIT DENIK.CZ?
5) A ještě: Ruest je samozřejmě ten "nejpříznivější" ukazatel, kterým se malý web může poměřovat s velkým. Protože i na malý web v dlouhém časovém úseku nakonec vleze každý druhý, stejně jako na ten velký. Co tak porovnávat návštěvnost denní? Timespent? Stránky? Nezlobte se, ale to jsou právě důvody selhání takovýchto projektů: nastavení evidentně měkkých kritérií, která jen neznalému připadají jako tvrdá: Ruest a konkurence Deníku. Pokud byste si nastavili kritéria řádná, tj. např. denní návštěvnost a jako klíčového konkurenta iDnes, tak by ukazatele prověřované "mnohokrát analyticky PPF" neobstály.
6) Velmi rychlá černá čísla. Pokud ano (velmi rychlá ziskovost = cca za rok?), nerozumím tedy jedné věci: proč tedy projekt nezískal investora, který by byl ochotný jej dále rozvíjet? Přece tohle je příležitost, po kterém každý soudný investor musí okamžitě skočit: báječně rozjetý projekt, mnohokrát analyticky prověřovaný společností PPF s velmi rychlou návratností. V Česku působí několik desítek investičních společností, pro které je investice tohoto rozsahu "právě tak akorát" a kteří intenzivně hledají, do čeho investovat. Proč to nikdo nechtěl koupit?
7) Zda projekt "zkrachoval". Nikde v článku jsem toto slovo nepoužil (nesnižujte se prosím k úrovni jiných diskutérů, kteří vloží oponentovi do úst něco, co nikdy neřekl a pak s tím vehementně polemizují). Tvrdím pouze, že projekt byl předán novému majiteli, který provede "exit likvidací". Web zrušen, výpovědy rozdány, týdeník nevychází, kavárny na prodej... klidně polemizujte, že takhle exit likvidací nevypadá, jsem ready.
Naprosto nepolemizuji s tím, že v článku mohou být mylné úvahy; PPF není společnost příliš otevřená médiím a informací poskytla naprosté minimum, dokonce i celkový objem investic je pouze odhadován jinými zdroji a odhady se různí. Vstupních informací je tedy příliš málo a mohu se pochopitelně ve vyvozování závěrů snadno mýlit. Bohužel ani ve svém příspěvku - coby "insider" - jste upřesňující informace, například kolik by byly skutečné roční náklady projektu a jak byly prognózovány segmentované příjmy (web, print, café, futuroom...), neposkytl. To je určitě škoda.
1, I když bych s Vámi rád vedl debatu nad konkrétními čísly, bohužel nejsem v pozici, že bych se o nich mohl takto bavit. Vycházíme-li ale z toho, že jedním z hlavních provozních nákladů redakce jsou platy a v regionech nejsou nijak závratně vysoké, vašich 25 mil. je velmi přehnané. Dalším významným nákladem jsou pak výdaje za produkci tisku, domnívám se, že náklad týdeníků Našeadresa je dohledatelný, takže toto číslo se dá odhadnout poměrně přesně.
3, Pokud vím, spuštění nových redakcí bylo původně plánované již na začátek léta, kromě stávajících 4 mělo být spuštěno dalších 26 redakcí a další se připravovaly tak aby byly spuštěny v průběhu roku 2010.
4, Návštěvnost jsem zmínil proto, že usuzovat z výsledků 4 redakcí na to, že projekt jako celek měl "minimální návštěvnost"
Pokud se nepletu tak Deník není pouze www.denik.cz ale provozuje několik desítek okresních/lokálních webů a celková čísla v netmonitoru za denik.cz nejsou výsledkem centrálního webu, ale celé sítě jejich webů.
Co se týká záměrů tvůrců projektu = zas tak velký "insider" nejsem, abych si troufnul toto komentovat. Deník jsem zmínil pouze proto, že v některých článcích byl právě Deník uváděn jako ten komu by měl projekt Našeadresa konkurovat
5, Ruest je jedno číslo které se dá použít v této diskusi, protože tato data jsou veřejně přístupná, určitě nepředpokládáte, že pomocí tohoto jednoho čísla se hodnotila úspěšnost/neúspěšnost webové části projektu :)
6, Celý projekt měl zpracován standartní plány, podle veřejně dostupných informací Evžen Hart z PPF řekl, že projekt tyto plánovaná čísla plnil. Z toho se tedy dá usoudit, že projekt jako takový musel směřovat k tomu dostat se do černých čísel (nepředpokládám, že by Petr Kelner šel do projektu, ve které budou pořád jen červená čísla). Proč jiní investoři nepřevzali tento projekt, je asi otázka spíše na ně. Pokud Vím, jednání byla vedena s několika společnostmi.
7. Ano máte pravdu, nic podobného jste nenapsal, v tomto je váš článek poměrně korektní. V mém případě se jednalo spíše o reakci na jiná média, ale to sem pochopitelně nepatří.
Ano máte pravdu, PPF není firma, která by byla otevřená a já určitě nejsem ten, kdo by to mohl měnit. Tímto se i omlouvám, že se nepodepisuji a nechci se pouštět do konkrétní debaty. Obávám se, že i tak jsem již napsal více, než mi dovoluje "výše mého platu" :). Reagoval jsem na Váš článek pouze proto, že všechny vaše předchozí články mi připadaly postavené na faktech a tvrdých číslech. Vzhledem k tomu, že v tomto jednom případě ta fakta a čísla znám, tak jsem takto reagoval.
V kazdem pripade si cenim odvahy investovat do takovehoto byznysu. Z toho co pisete jsem pochopil, ze jste malinkato ztratili povedomi o tom co znamena "low cost". Pokud bych byl na vasi porade aka "bouremozku" s tematikou lowcost reseni, tak bych urcite navrhnul platbu 300-500kc za zverejneny clanek od kohokoli z ulice, kdo udelal nejaky vstupni test (iq,cestina, doporuceni). Za prumernych 10 clanku denne z regionu by jste zaplatily 500 000 rocne + dalsich 500 000 za redaktora/auditora ktery by clanky doplnoval o relevantni informace a info grafiku + planoval to do obehu + hlidal pripadnou diskuzi a hlavne jednal s inzerenty. (to by stihnul bez problemu)
Pokud bych chtel mit v kazdym okrese samostatnou redakci s jednim clovekem, tak by me to rocne stalo cca 76 000 000.
Jako doplnek zajistujici vetsi uroven bych cely ansabl doplnil profi novinarem obsluhujicim cca 4 okresy. Naklady na techto 20 novinaru by rocne nepresahli vice nez 20 000 000.
Protoze se bavime o low cost reseni tak ze zacatku vsichni maji misto pracoviste: DOMA
Vybava:
100x Notebook s externim monitorem: 20 000,- (vcetne zaloznich na ustredi)
100x Nabytek: 10 000,-
100x Fotoaparat: 20 000,- (je to internetove periodikum!)
100x Telefon: 20 000,- rocne
100x internet 12000,- rocne
20x auto za 250 000,-
Tj za vybavu zhruba 13 000 000,-
Sber informaci rozhovory je vzdy v terenu pripadne v kavarne (levnejsi je si do ni sednout nez si ji kupovat a ridit jeji provoz)
Celkove naklady na hw serveru hosting a RS musi byt max 1 000 000 rocne.
Celkem tedy max 100M Kc rocne za zcela pokrytou republiku podle mne funkcnim reseni spolehajici na viralni reklamu. Viralitu by zajistily prave insider informace z regionu od dobrovolniku.
Na tistene medium kaslete uplne pokud ho uz od zacatku nezaplati inzerce.
Cele by to bylo vhodne doplnit nejakym barterem s tiskovkou velikosti mediafaxu.
A kde jsou naklady na management a centralu? Sakra snad jste PPF. Zdroje tady jsou :)
BTW: ta domena "naseadresa" je teda hodne slaba. To jste nemohli sehnat neco lepsiho, jednoslovnyho? Ta domena tomu podle mne taky dava minus body.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).