Je třeba zdůraznit, že údaje uvedené Telefónicou porovnávají výsledky za první kvartál let 2008 a 2009. To ve zprávičce chybí a mohlo by ve čtenářích vyvolat mylný dojem, že se Telefónice setsakramentsky daří (16% nárůst ADSL, atp.)
Uvedené procentní rozdíly tedy nejsou nárůstem od začátku letošního roku, ale od konce loňského prvního kvartálu.
Při porovnání údajů z konce loňského roku a z konce tohoto kvartálu už data nevypadají tak růžově:
- počet aktivních zákazníků mobilních služeb poklesl ze 4802,1 tis. na 4782,8 tis.
- pevné linky nadále pokračují v sešupu, 1893,4 tis. vs. 1851 tis. kusů
- ADSL od Telefóniky naopak roste, 578,5 tis. vs. 612 tis. klientů
- přeprodávané ADSL nadále klesá, 52 tis. vs. 49,7 tis.
- počet zpřístupněných místních smyček (na data nebo hlas) stoupl z 50,1 tis. na 51,4 tis.
- i kdyby všechny nově zpřístupněné smyčky byly použity pro ADSL, stále nám z čísel vyplývá, že cca tisíc klientů přeprodávaného ADSL přešlo buď na ADSL od O2, nebo na úplně jinou technologii
Můj soukromý odhad je, pevných linek (tedy hlasové služby) bude čím dál méně a s nástupem nahého ASDL od poloviny května úbytky ještě zrychlí. Tedy, ke konci roku by mohlo být cca:
- 1,6 mil. pevných linek (hlasové služby)
- 750 tis. ADSL přípojek, z toho 50 tis. na vedení bez aktivní hlasové služby
Nakonec se možná úbytek hlasových pevných linek zastavit podaří. A možná "díky" všem akcím ADSL+pevná s volnými minutami, které v posledním půlroce proběhly, pevné půjdou nahoru. Co by jinak abonenti zabalíčkovaného hlasu s těmi pěti hodinami měsíčně měli dělat, komu by volali? :-) A i tohle je zřejmě motivace O2, proč takové balíčky služeb nabízeli... (ADSL + mini za pětistovku by lidi určitě taky zaujalo, ale hlasovou službu by k tomu pořád museli "trpět", protože by byla nepoužitelná. Zato 300 minut měsíčně už je motivuje k telefonování, "když už ty minuty mají")