Hlavní navigace

Názory k článku Od kdy platí nižší smluvní pokuty u operátorů? ČTÚ už rozhodl první spor

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 21. 7. 2014 11:45

    Miloš Borovička (neregistrovaný) 62.168.39.---

    Nemyslím si, že operátoři v případné sporu uspějí, co říká ČTU odpovídá zákonům. Zákon je platný dnem, kdy je vyhlášen ve sbírce, pokud není určeno jinak, je účinný patnáctým dnem po vyhlášení (§3 zákona č. 309/199 Sb. o Sbírce zákonů).
    Pokud by měla být novela vůči zákazníkům účinná až od února, v přechodných ustanovení by nebyla klauzule o přechodném období, ve kterém mají být dány smlouvy do pořádku, ale klauzule o pozdější účinnosti novely.
    Účinnost znamená, že zavazuje adresáty. Od srpna tedy měl být uplatňován a pokuty neměly přesáhnout 1/5 paušálu/minimálních plnění, neboť občanský zákoník určoval v ust. § 55 odst. 1: " Smluvní ujednání spotřebitelských smluv se nemohou odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele. Spotřebitel se zejména nemůže vzdát práv, které mu zákon poskytuje, nebo jinak zhoršit své smluvní postavení."

    Obchodní podmínky tedy ve vztahu ke spotřebiteli nemohly býti nad zákonem.

    Monitorovací zpráva ČTU naštěstí není správní akt, tedy není závazná. Změnu výkladu vítám, už u předchozích novel v roce 2012 jsem měl dost pochybnosti, že přechodné období má být vykládáno tak, jak bylo..

    Miloš Borovička, dTest

  • 21. 7. 2014 23:36

    Lol Phirae (neregistrovaný) 2001:470:6f:----:----:----:----:----

    Hmmm, významný zákazník... To je ale perla, jak si ho operátor váží. Jak bylo sděleno na odkazovaném fóru, obraťte se na ČTÚ. Jinak z podobné "perly" u O2 se nám povedlo utéct dokonce ještě před novelou zákona zcela bez sankcí vzhledem k opakovaným ignorovaným reklamacím týkajícím se toho, že na adrese firmy jaksi soudruzi nemají signál (podotýkám, centrum okresního města).

  • 31. 7. 2014 12:49

    Miloš Borovička (neregistrovaný) 62.168.39.---

    Současné znění § 63 odst. 7 se vztahuje na všechny účastníky, tedy i podnikatele a "významné zákazníky". Novela ZEKu to ale odstraní, sněmovnou to už prošlo, jestli se nepletu, bude to v Senátu.

    Podnikatel má formálně lepší vyjednávací pozici... Jak je to v praxi víte asi sami dobře...

  • 21. 7. 2014 12:46

    trustno1 (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Dobrý den pane Borovičko, chtěl bych reagovat na Váš příspěvek v diskuzi. Naprosto s Vámi souhlasím. Již loni jsem se divil, jak mohl T-Mobile měnit k 1.9.2013 podmínky a zapracovat sankci ve výši 50% zbývajících paušálů (sice místo tehdy běžných 100%). Toto ustanovení jednosznačně porušovalo zákon a bylo zapracováno v době po 8.8.2013, tedy po účinnosti novely Jsem rád, že se ČTÚ i dTest zastává nás spotřebitelů, protože jsme opravdu při jednání s tak obrovskými společnostmi, jako je T-Mobile, v postavení slabšího. Jen věřím, že případný soud rozhodne tak, jak všichni očekáváme - tedy ve prospěch ČTÚ. Aktuálně se T-Mobile po vzoru O2 také chová poněkud podrazácky, když ruší staré, pro něj již nevýhodné, tarify. V případě předplacených služeb dokonce ani zákazníky pořádně neinformuje, jak mu ukládá zákon... Např. změna podmínek z roku 2012 pouhým vyškrtnutím jediné věty bez nového vydání předmětných podmínek je argumentována jako "oprava chyby v textu"...

  • 21. 7. 2014 19:29

    Petr Gajdosik (neregistrovaný) ---.cust.avonet.cz

    Další věcí je výklad T-Mobile, že na smlouvu významného zákazníka (tu má většina středních firem) ze zákon nevztahuje a fakticky tak chtějí 100% minimálního plnění a 20% ze zbývajících paušálních poplatků jednotlivých SIM karet. Podobný případ se řeší zde http://www.vasestiznosti.cz/stiznost/2359/ukonceni-smlouvy-vyznamneho-zakaznika

    Realitou tedy je, že při předčasném ukončení chtějí ostatní operátoři 20%, jen T-Mobile chce cca 120%

  • 21. 7. 2014 19:26

    malkom (neregistrovaný) ---.ipv6.broadband.iol.cz

    No jo no. Je to jak s bankovními poplatky... Dnes už je to boj o každého klienta a s příchodem virtuálních operátorů se divím kolik lidí ještě pořád platí nesmyslně vysoké částky právě velké trojce...:-/ I já jsem nedávno přešel k virtuálovi (City Mobile) a jsem za stejné služby o 60% níže než jsem byl u T-M...